Försteg, streaming och DIRAC

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav CODY » 2024-01-31 21:49

Kära vänner!

Jag tar numera min musik nästan uteslutande från streaming eftersom Apple Music har tillräckligt bra ljudkvalitet och "lirar" bra med mina applegrunkor. Dessutom är Apple Classical mycket bra för att hitta olika inspelningar av olika kompositörer. Och naturligtvis använder jag fortfarande skivspelare.

Jag har hittills använt Apple Airport Express, senaste men utgångna modellen, för att ta emot strömmarna. Airportsarna börjar nu uppföra sig konstigt och lägga av, vilket inte kan lastas dem då de är över tio år gamla. Detta har lett mig till att titta på nytt.

Jag har Genelec 8050, som inte ska bytas. Däremot kan jag tänka mig att byta försteg, streamer (nödvändigt, se ovan) och lägga till subwoofers. Försteget måste ha vanlig RCA-ingång med tanke RIAA. Jag tycker att rumskorrigering känns spännande! Vad tror ni om följande anläggning.

WIIM Pro Plus, streamer med"alla" klienter

https://www.referenceaudio.se/produkt/wiim-pro-2

Som går rakt in i en miniDSP 2x4 Flex Analog, som har RCA-ingång för RIAA och fyra kanaler ut, alla med delningsfilter, som innebär att man kan koppla in aktiva subbar. Dessutom kan man köpa till en mic och en DIRAC-licens, vilket medger rumskorrigering av god klass.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... nbalanced/

Slutligen tänkte jag komplettera med två mindre subwoofers, med tanke på möblering och att det blir enklare att få balanserad ljudbild med två källor. Har tänkt mig dessa:

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... s-sb-1000/

Rummet används endast för musiklyssning, läsning och i viss mån arbete. Det mäter 3,7 x 4,7 meter, är ett hörnrum och har två dörröppningar och två fönster. Det finns inga obrutna väggar och det är allmänt svårmöblerat. Högtalarna måste stå längs ena långtäggen på ömse sida av en dörr.

Vad tror ni?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3392
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav eljulio » 2024-02-01 06:29

Flex har jag själv och jag är mycket nöjd. Den har allt du behöver helt enkelt!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6266
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav I-or » 2024-02-01 12:36

Rummet är relativt litet, så det kommer att räcka bra med två mindre basmoduler. Om Genelec 8050 har någon tydlig svaghet så är det ljudtryckskapaciteten i basen. WiiM verkar göra vettiga konstruktioner till ett bra pris.

Du kan säkert få till uppställningen eftersom du har ekvaliseringsmöjligheter och om du behöver så kan du utnyttja sidoväggsabsorbenter för att ta hand om förstareflektionerna.

Om du inte är allergisk mot lite manuellt rattande (UMIK-1 rekommenderas på mikrofonsidan) så skulle jag rekommendera att du hoppar över Dirac.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav CODY » 2024-02-02 06:43

Tack grabbar!

Mycket matnyttigt i eljulios tråd med samma försteg och dubbla baskaggar! Följer den.

I-or - precis, Man vill ha lite mer tryck i basen med Genelecarna. I övrigt kan de spela näsblodshögt i det lilla rummet.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav Zappa » 2024-02-02 09:45

eljulio skrev:Flex har jag själv och jag är mycket nöjd. Den har allt du behöver helt enkelt!


Kan bara instämma - Flex är en bra apparat.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Hjalmar_Branting
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2021-04-15

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-02-02 10:22

MiniDsp 2x4 HD används här hemma.
Kör streamern via toslink till MiniDsp och precis som du så använder jag skivspelare,det funkar bra att koppla Riia till den analoga ingången.
Dirac har jag inte testat men som I-or nämner så manuellt rattande tillsammans med en U.mik så kommer man långt,kanske tom längre.

Har gått och funderat på att byta till en Flex för jag saknar egentligen bara en sak,en display som visar inställd volym och ingångskälla.
Kan man leva utan dessa features så är MiniDsp 2x4HD prisvärd och enkel att använda.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav CODY » 2024-02-02 15:19

Okej - tack!

E fråga som kanske är dum: det ska finnas två analoga ingångar och fyra utgångar. Men på bilder ser det ut som om ett plus två par?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2049
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav sammel » 2024-02-02 16:04

CODY skrev:E fråga som kanske är dum: det ska finnas två analoga ingångar och fyra utgångar. Men på bilder ser det ut som om ett plus två par?


Ja så är det väl. Två analoga är lika med stereo. Alltså bara en källa om man vill ha stereo.
Utgångarna är samma sak. Det går åt två till höger o vänster huvudhögtalare sedan om man vill köra stereo subbar så går det
åt 2 utgångar. Men alla är separata så att du kan eqa dem olika om du vill, eller köra två monosubbar.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav hcl » 2024-02-03 18:00

Beroende på hur din budget ser ut kanske en sådan här kan vara lämplig. Erbjuder lite olika tillägg efter behov och rumsanpassningsfunktion som funkar väldigt bra.

https://www.tonlaget.se/selekt.html

Bild
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav CODY » 2024-02-04 19:16

Det vore underbart med en heltäckande Linn-apparat, men de verkar kosta 100 000-tals kronor :P
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav hcl » 2024-02-04 20:47

CODY skrev:Det vore underbart med en heltäckande Linn-apparat, men de verkar kosta 100 000-tals kronor :P

Den finns i två grundvarianter som kan bestyckas med allehanda moduler beroende av vilka behov och önskemål avseende prestanda man har. Tänkte att en sådan kunde utgöra ett alternativ till alla budgetgrejer som oftast tipsas om och oftast inte riktigt levererar i praktiken, vare sig ljudmässigt eller funktionsmässigt. Säkert inte perfekt på alla sätt, men värda att kika på.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav Calleberg » 2024-02-04 20:56

CODY skrev:Det vore underbart med en heltäckande xxxx-apparat...


Inte sååååå underbart alltid i verkligheten...

Ditt tidigare upplägg med separat strömmare är smartare, de färdiga apparater som kan "allt" är mkt få och ofta mkt dyra.
När de väl blir obsoleta, för det blir de, och det kan de bli mycket plötligt så är de såklart inte heller särskilt heta på andrahandsmarknaden.

Störst risk/chans :) för stora tekniksprång är det ju såklart i strömmaren. Då är det ju trevligt att ha möjlighet att bara byta ut just den delen i kedjan.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav CODY » 2024-02-04 21:34

:)
hcl skrev:
CODY skrev:Det vore underbart med en heltäckande Linn-apparat, men de verkar kosta 100 000-tals kronor :P

Den finns i två grundvarianter som kan bestyckas med allehanda moduler beroende av vilka behov och önskemål avseende prestanda man har. Tänkte att en sådan kunde utgöra ett alternativ till alla budgetgrejer som oftast tipsas om och oftast inte riktigt levererar i praktiken, vare sig ljudmässigt eller funktionsmässigt. Säkert inte perfekt på alla sätt, men värda att kika på.


Jag hade Sonos förut men blev så trött på olika uppgraderingar av programvara och senare även hårdvara att jag tog beslutet att inte låsa in mig utan köra på Apple eftersom uppgraderingar i det fallet s a s följer med telefonbyte man ändå gör vart tredje år. Har kollat lite på NAD som har ett Linn liknande upplägg och det verkar vara styrt av en särskild app etc på samma sätt som Linn. Jag tror helt enkelt att det bästa för mig är att bara vara tvungen att byta ut streamern om det skulle ske något tekniksprång. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav CODY » 2024-02-04 21:36

Calleberg skrev:
CODY skrev:Det vore underbart med en heltäckande xxxx-apparat...


Inte sååååå underbart alltid i verkligheten...

Ditt tidigare upplägg med separat strömmare är smartare, de färdiga apparater som kan "allt" är mkt få och ofta mkt dyra.
När de väl blir obsoleta, för det blir de, och det kan de bli mycket plötligt så är de såklart inte heller särskilt heta på andrahandsmarknaden.

Störst risk/chans :) för stora tekniksprång är det ju såklart i strömmaren. Då är det ju trevligt att ha möjlighet att bara byta ut just den delen i kedjan.


Jag är ned dig broder! Intill tidens ände
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2054
Blev medlem: 2013-07-16

Re: Försteg, streaming och DIRAC

Inläggav hcl » 2024-02-04 21:45

CODY skrev::)
hcl skrev:
CODY skrev:Det vore underbart med en heltäckande Linn-apparat, men de verkar kosta 100 000-tals kronor :P

Den finns i två grundvarianter som kan bestyckas med allehanda moduler beroende av vilka behov och önskemål avseende prestanda man har. Tänkte att en sådan kunde utgöra ett alternativ till alla budgetgrejer som oftast tipsas om och oftast inte riktigt levererar i praktiken, vare sig ljudmässigt eller funktionsmässigt. Säkert inte perfekt på alla sätt, men värda att kika på.


Jag hade Sonos förut men blev så trött på olika uppgraderingar av programvara och senare även hårdvara att jag tog beslutet att inte låsa in mig utan köra på Apple eftersom uppgraderingar i det fallet s a s följer med telefonbyte man ändå gör vart tredje år. Har kollat lite på NAD som har ett Linn liknande upplägg och det verkar vara styrt av en särskild app etc på samma sätt som Linn. Jag tror helt enkelt att det bästa för mig är att bara vara tvungen att byta ut streamern om det skulle ske något tekniksprång. :)

Kört Linn streamer i 15 år. Samma apparat alla år, bara uppgraderad med ny mjukvara (någon gång ibland och dessutom gratis) samt uppgraderat HW en gång. Har läst om så många som trasslat med allehanda lösningar. Vill man hålla på och greja så kanske inte Linn är det man skall sikta på, men vill man ha bra ljud utan strul så är nog Linn ändå rätt vettigt, om än inte gratis.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster