.

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Leeloo
Semesterfirare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2024-02-29

.

Inläggav Leeloo » 2024-03-01 00:40

.
Senast redigerad av Leeloo 2024-03-01 22:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Chris71
 
Inlägg: 842
Blev medlem: 2012-07-15

Re: Dags att köpa nytt: KEF LSX II, KEF KC62, KEF KW1?

Inläggav Chris71 » 2024-03-01 10:31

Om du brukar svära i kyrkan har jag ingen aning om, men om du verkligen är intresserad av goda råd om välljud så skulle jag nog tänka om lite när det gäller ditt framtida system förutsatt att ljudet är den viktiga faktorn.

All den funktionalitet som du efterfrågar går att få från i princip alla aktiva högtalare idag och även passiva om man kan acceptera en högtalarkabel istället för en elkabel till närmaste vägguttag. Varför jag säger detta är för att resten av "kravspecen" är relativt subjektiv och den enda fasta kravet verkar vara färgen vit.
Om jag hade liknande behov så skulle jag nog börja i den väsentliga änden, vad finns det för bra lösningar på att spela upp vinyl och digital musik över en anläggning helst baserad på ett par mindre högtalare med tillhörande subwoofer.

Det kommer kräva lite interagerande och eterforskningar på egen hand men i slutänden så kanske du hittar något som är lika bra eller bättre än den anläggning som du lyssnat på, eller kanske ännu bättre i ditt fall får en konfirmation på att du bör köpa exakt de prylarna som du redan kikat på.

Vore det min uppgift att lösa så skulle jag börja med att undersöka vilka aktiva högtalare som ansetts bra i seriösa tester och sen försöka gå och lyssna åtminstone på ett par olika som finns i vitt, allt annat går att uppnå med i stort sett vilken lösning som helst, sen skulle jag fundera på vart skivspelaren skall stå och därefter fundera om det viktigaste kravet är om det kommer ut 1 eller 2 kablar från den då 40% av skivspelarens pris bygger på om den kommer med BT eller en kabel, vilket som är bäst tror jag du redan vet.

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Dags att köpa nytt: KEF LSX II, KEF KC62, KEF KW1?

Inläggav Maarten » 2024-03-01 15:24

Kef verkar på senare år göra bra saker (bra mycket bättre än B&W). Amir gör noggranna mätningar med Klippel NFS och här är ett test av en föregångare:
KEF LSX Review (Wireless Speaker)

Amir skrev:Conclusions
The KEF LSX is not quite technically perfect but comes pretty close. It is wrapped in super attractive packaging making for a very nice combination. It is expensive for the fidelity you get but studio monitors that do as well are very ugly and industrial compared to LSX.

I am happy to put the KEF LSX on my recommended list. I hope they improve their App and documentation though. I hate them for that


De mäter i denna typ av denna typ av utförliga och precisa mätningar ganska bra (och låter därmed ganska bra) men själv hade jag velat ha lägre distorsion.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
pLudio
 
Inlägg: 2399
Blev medlem: 2003-06-17
Ort: Stockholm

Re: Dags att köpa nytt: KEF LSX II, KEF KC62, KEF KW1?

Inläggav pLudio » 2024-03-01 15:34

Chris71 skrev:och det enda fasta kravet verkar vara färgen vit.

https://www.genelec.com/home-speakers
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Leeloo
Semesterfirare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2024-02-29

Re: Dags att köpa nytt: KEF LSX II, KEF KC62, KEF KW1?

Inläggav Leeloo » 2024-03-01 20:45

.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster