Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag körde länge ESL-63 med Gradient-SW63, som var passiva dipolsubbar med tillhörande EQ-låda. Jag drev dem med en Quad 606 tillsammans med en annan Quad 606 för ESL-63. Funkade fint.
Dipoler vore nog att föredra, för att passa dina 988, men det är ju inte helt enkelt att få till, kanske. Utbudet av dipolsubbar är ju inte jättestort.
sportbilsentusiasten skrev:PerStromgren skrev:Jag körde länge ESL-63 med Gradient-SW63, som var passiva dipolsubbar med tillhörande EQ-låda. Jag drev dem med en Quad 606 tillsammans med en annan Quad 606 för ESL-63. Funkade fint.
Dipoler vore nog att föredra, för att passa dina 988, men det är ju inte helt enkelt att få till, kanske. Utbudet av dipolsubbar är ju inte jättestort.
Hör en del olika ESL63 med Gradient, inte lätt att få det att låta homogent.
Har du testat att ha dubbla ESL stackade?
MoonMartin skrev:Har bättre vetande uppfattningar om den här: https://www.tekniklosningar.se/sv/MENY/ ... LD8IBDOva0
Hög kvalitet bas-reflex MDF skåp
RogerGustavsson skrev:
Varför ser man allt oftare dessa konstiga beskrivningar? Skåp?Hög kvalitet bas-reflex MDF skåp
sportbilsentusiasten skrev:Har du testat att ha dubbla ESL stackade?
hifikg skrev:En hamburgare, gjord på bra råvaror, är inte att förakta.
RogerGustavsson skrev:Tycker att man ska avlasta ESL-988 i basen när man ska använda baslådor till dem. Det verkar inte baslådan i länken göra.
MoonMartin skrev:Det går snabbt framåt.![]()
Har någon här använt MiniDSP 2x4 HD till att dela mellan högtalare och subb?
Är ljudkvaliteten/transparensen adekvat för ESL-988 och mid-fi (Quad 909, Artera pre, Gustard R26)?
Eller borde man gå upp ett snäpp?
Typ MiniDSP DDRC-24 eller MINIDSP FLEX?
Eller andra förslag som passar REW och Umik-1...
Eller helt enkelt ett passivt andra ordningens högpassfilter före högtalarslutstegets ingång som kapar vid 100 Hz? (har två utgångar på försteget)
http://www.troelsgravesen.dk/High-Pass-Filter.htm
MoonMartin skrev:Tackar, tackar. Länken är intressant. Har en Umik-1 och kör redan DSP på Quadarna genom LMS.
Ingen som tilltalas av Gravesens enkla förslag? En snabb lösning innan jag köper miniDSP...
En 10 nF superkonding mot 160k ingångsimpedans på slutsteget för -3 dB vid 100 Hz? Eller det är kanske inte tillräckligt för att avlasta Quadarna? Andra ordningen är kanske bättre?
Chris71 skrev:Jag tilltalas absolut av enkla lösningar som ger önskat resultat, men när du ändå kommer att jobba med frekvenser under 120Hz så är det knappast någon högoddsare att det inte finns något annat än en ren delning som du kommer vilja justera och del lilla merkostnad för en begagnad MiniDSP torde försvinna i det stora hela.
MoonMartin skrev:Chris71 skrev:Jag tilltalas absolut av enkla lösningar som ger önskat resultat, men när du ändå kommer att jobba med frekvenser under 120Hz så är det knappast någon högoddsare att det inte finns något annat än en ren delning som du kommer vilja justera och del lilla merkostnad för en begagnad MiniDSP torde försvinna i det stora hela.
Å andra sidan känns det lite mysko att ha en DAC som kostar 18k och sedan dra ljudet genom en burk som kostar 3-4k...
MoonMartin skrev:Rätt svårt att få till det med stora Gradient-dipoler. Tänkte mer i banor med två aktiva 10-tumssubar bakom panelerna. Spelar inte så högt längre, utan behöver lite stöd i basen bara, under 80-100 Hz.
goat76 skrev:Vilka subwoofers du än väljer så är det definitivt bättre med minst två, och kopplade i stereo för ökad upplevd omsvepning (envelopment).
Här och där kan du läsa mer om det.
viewtopic.php?f=9&t=75352
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ers.11034/
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 4 gäster