Vilken förstärkare ? ?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Vilken förstärkare ? ?

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-26 14:54

Hello! :D

Jag ska köpa en bra integrerad förstärkare.
Vad rekommenderar ni?

Jag funderar på Denon eller Rotel.

Ska driva pi P och NHT super two.

Prisklass 3000 - 7000 kr.

På förekommen anledning vill jag ha dubbla högtalarutgångar.
Och direkt ut då förstås (till slutsteg).

Vore mycket tacksam för goda råd.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-08-26 15:36

Jag skulle vilja rekomendera någon yamaha-modell, så mycket effekt du har råd med.
Yamaha har nämligen en mycket bra finnes: Loudness. Det har ju alla säger du. Visst, men yamahas fungerar, det gör inte dom andra.

Yamaha: Vrid upp till "normal lyssningsnivå". Vrid sedan på loudnessratten och nivån sänks (!) utom bas och i viss mån diskant, vill jag minnas. Funktionen är alltså utförd så som loudness var tänkt: En kompensation när du vill spela lite tystare, t.ex. på kvällar då man kanske vill sänka lite för att inte störa. Jag har själv haft en yamaha och var nöjd med den. Rekomenderas.

Alla andra: Tryck in loudnessknappen (det är av eller på som gäller!) och få en tonkurva som ser ut som en jävla hängmatta som förstärkning på den ljudnivå du redan har. Ord som felaktigt och oanvändbart dyker upp i mitt huvud...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

WuXian

Inläggav WuXian » 2005-08-26 18:18

Arcam har en stereoförstärkare
inne på test i bild och ljud
enl dem neutralare
än den on

//vad är det jag finner en klibbig smet

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-08-26 23:37

Denon och Rotel gör båda mycket bra förstärkare, enligt mig kanske bland de bästa.

Säkra köp helt enkelt. Bara att välja utifrån effektbehov, utseende, funktioner och in-/utgångar. :)

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-08-27 14:35

Köp något tvåkanaligt, gärna engelskt, utan åttiotalsfinesser och framförallt något som sätter en häärlig FÄRG på ljudet.

Det hade jag gjort!

:wink:

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2005-08-27 14:59

Max_Headroom skrev:Jag skulle vilja rekomendera någon yamaha-modell, så mycket effekt du har råd med.
Yamaha har nämligen en mycket bra finnes: Loudness. Det har ju alla säger du. Visst, men yamahas fungerar, det gör inte dom andra.

Yamaha: Vrid upp till "normal lyssningsnivå". Vrid sedan på loudnessratten och nivån sänks (!) utom bas och i viss mån diskant, vill jag minnas. Funktionen är alltså utförd så som loudness var tänkt: En kompensation när du vill spela lite tystare, t.ex. på kvällar då man kanske vill sänka lite för att inte störa. Jag har själv haft en yamaha och var nöjd med den. Rekomenderas.

Alla andra: Tryck in loudnessknappen (det är av eller på som gäller!) och få en tonkurva som ser ut som en jävla hängmatta som förstärkning på den ljudnivå du redan har. Ord som felaktigt och oanvändbart dyker upp i mitt huvud...

Vrider du ner volymen på andra förstärkare har du ju samma "finess". De skapar ju alla en hängmatta, antingen genom en höjning eller en sänkning.

Användarvisningsbild
Ljudkrav

Inläggav Ljudkrav » 2005-08-27 15:20

Goda råd är tydligen dyra.
:wink:

Återgå till Köpråd