Japp, håller med Tell. Man kan 'Sprudla' till Rävarna eller andra högtalare för att få det ljud man vill ha

. Här finns närmast oändlig möjligheter att 'tweaka' ljudet.
Jag höll ju på
i flera månader att förstå vad som bidrag till olika ljudkaraktärer och subjektiv upplevelse.
Om jag jämför den i feb 2022 framlyssnade och subjektivt ekvaliserade karaktären av de första provlådorna för att "låta som i14s", med mätningar ett halvår senare av i14s (aug20 22), så kom de sett i efterhand bra nära varandra:
Det är alltså i första hand bara att efterlikna frekvensgången, med skillnaden att Rävarna låter lite mer högupplöst (ca halva distorsionen och mer öronvänligt spektrum med övervägande andraton i första hand vid låga frekvenser, där i14s har ungefär lika stor del andraton som tredjeton, som ligger mer i mellanregister och övre diskant).
Jag hade/har även ett filter som ger mer nivå i övre mellanregister för att efterlikna i14s mer, samt även anpassa lite för mer väggnära placering enligt min dåvarande förståelse. Jag har så många varianter och mätningar att det är svårt att hitta allt men här är en med mer dämpad diskant jag fann nu:
Det finns en annan med mindre seriespole som höjer nivån 500-2000 Hz.
Här är en annan snabbt framletad bland gömmorna som är mer åt i14s-hållet, ej fönstrad mätning och möjligen var det med muff på mikrofonen som dämpar lite i 16-20 KHz:

Filtervärden står i texten i nederkant av bilden.
Man kan även titta på det Rigi gjort. Eller det som RSG kanske är på väg att åstadkomma. Eller Jonasp.
Således finns alla möjligheter om är lite snickarsugen att både få det man vill ha rent ljudmässigt och estetiskt (i motsats till mina gräsligt fula prototyper).
Man kan också bygga ett par EKA. Eller ett par EPS2.1 som låter lite som ett mellanting mellan piP och i14s. Eller annan högtalare. Som jag nämnt många ggr är det enklare än man tror att få till något bra och vinsterna är i allmänhet många ggr större än andra insatser.