Alternativ till i16s

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-21 23:54

Jag har gått och funderat ett tag på att byta ut mina pi60s mot ett par i16s för att få lite andra möbleringsmöjligheter i min IÖ-ritade bio. Eftersom jag redan har pX-4 tillgängligt hemma så har det tyckts vara ett relativt enkelt beslut att gå till i16s.

Men...

Det finns kanske något annat alternativ som jag borde överväga istället för i16s? Något helt annat?
Vad gäller högtalare så har jag inget egentligt intresse utöver att det ska låta bra. Ersättarna till pi60s bör prestera bra både för ren hifi, men även till film och får nästan se ut hur som helst. 8)
Finns det något som skulle fungera bra tillsammans med pX-4, A2-surround och A1-atmos?

Jag är inte främmande för att bygga egna heller, men jag är inte sugen på att experimentera speciellt mycket.

Tips eller idéer?
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-22 08:17

Det finns alternativ, men det blir dyrt. TADs mindre me-1 är en fin högtalare med något mer öppet ljud än Ino. Beggat runt 75 k, men får att saluföra igen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Morello » 2024-03-22 08:49

Vill man bygga torde Mårtens ambitiöst genomförda GDS-högtalare var ett solklart alternativ.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-22 09:05

Morello skrev:Vill man bygga torde Mårtens ambitiöst genomförda GDS-högtalare var ett solklart alternativ.


Då har man lämnat Ino-soundet, men vill man det så är det nog ett bra alternativ. Räv-L är ljusare i återgivningen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Morello » 2024-03-22 09:21

Finns säkert möjlighet att dämpa diskanten en smula om man är lagd åt det hållet. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-22 09:24

Morello skrev:Finns säkert möjlighet att dämpa diskanten en smula om man är lagd åt det hållet. :)


Ligger nog mer i värmeregistret än diskanten
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Alternativ till i16s

Inläggav nuffe » 2024-03-22 09:53

Är väldigt nöjd med mitt val av i16s.
Trots att de inte är inspelade ännu infinner sig ett lugn och tydlighet i ljudet. De är mycket trevliga.

Tell
 
Inlägg: 2112
Blev medlem: 2015-10-27

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Tell » 2024-03-22 11:35

sprudel skrev:
Morello skrev:Finns säkert möjlighet att dämpa diskanten en smula om man är lagd åt det hållet. :)


Ligger nog mer i värmeregistret än diskanten

Det är väl bara koppla in valfri DSP o tunea den sk värmen lite hur man vill :)

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Maarten » 2024-03-22 13:09

Japp, håller med Tell. Man kan 'Sprudla' till Rävarna eller andra högtalare för att få det ljud man vill ha :). Här finns närmast oändlig möjligheter att 'tweaka' ljudet.
Jag höll ju på i flera månader att förstå vad som bidrag till olika ljudkaraktärer och subjektiv upplevelse.
Om jag jämför den i feb 2022 framlyssnade och subjektivt ekvaliserade karaktären av de första provlådorna för att "låta som i14s", med mätningar ett halvår senare av i14s (aug20 22), så kom de sett i efterhand bra nära varandra:

Bild

Det är alltså i första hand bara att efterlikna frekvensgången, med skillnaden att Rävarna låter lite mer högupplöst (ca halva distorsionen och mer öronvänligt spektrum med övervägande andraton i första hand vid låga frekvenser, där i14s har ungefär lika stor del andraton som tredjeton, som ligger mer i mellanregister och övre diskant).

Jag hade/har även ett filter som ger mer nivå i övre mellanregister för att efterlikna i14s mer, samt även anpassa lite för mer väggnära placering enligt min dåvarande förståelse. Jag har så många varianter och mätningar att det är svårt att hitta allt men här är en med mer dämpad diskant jag fann nu:

Bild

Det finns en annan med mindre seriespole som höjer nivån 500-2000 Hz.

Här är en annan snabbt framletad bland gömmorna som är mer åt i14s-hållet, ej fönstrad mätning och möjligen var det med muff på mikrofonen som dämpar lite i 16-20 KHz:

Bild
Filtervärden står i texten i nederkant av bilden.


Man kan även titta på det Rigi gjort. Eller det som RSG kanske är på väg att åstadkomma. Eller Jonasp.

Således finns alla möjligheter om är lite snickarsugen att både få det man vill ha rent ljudmässigt och estetiskt (i motsats till mina gräsligt fula prototyper).


Man kan också bygga ett par EKA. Eller ett par EPS2.1 som låter lite som ett mellanting mellan piP och i14s. Eller annan högtalare. Som jag nämnt många ggr är det enklare än man tror att få till något bra och vinsterna är i allmänhet många ggr större än andra insatser.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34928
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Morello » 2024-03-22 13:28

Mårten, hur ser ekvaliseringskurvan ur som du du påförde Räven för att den skall likna i14?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Maarten » 2024-03-22 14:01

När jag öppnade filerna Gustaf, så var det lite knepigt att få den summerade ingreppen, så det får bli en bild av ett flertal test med bas överst och diskant nederst:

Bild


OBS: Ovan bild är bara en av många försök. Jag tror att den var utan basmoduler och där Räv-provlådor var slutna liksom i14s. Nivån på basmoduler påverkar också intrycken om de är olika inställda i nivå.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6267
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Alternativ till i16s

Inläggav I-or » 2024-03-22 14:25

Det är sannerligen inga små justeringar som krävs för att få rävarna att klinga som i14s, men detta framgick förstås redan vid de jämförande mätningarna.

För den som har klangbalanserat många högtalare är det frapperande hur tydligt en basförhöjning tycks sänka diskantnivån. Det mest märkliga är hur en direkt obehagligt skärande diskant framstår som fullt normal när basen höjs några dB. I det fallet blir det dock tydligt att hängmattan medför att mellanregistret faller tillbaka alltför mycket.

Konstant frekvensgång (mätt på ett korrekt sätt och med en mindre basförhöjning) i lyssningspositionen bör därför alltid vara utgångspunkten, vilket inte är särskilt märkligt, då detta är vad man som median hör vid lyssningen i kontrollrummet i en hygglig inspelningsstudio. Tyvärr är spridningen ändå relativt stor här, speciellt i basen, varför den noggranne bör vara beredd på att ekvalisera åtminstone de mest avvikande fonogrammen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Maarten » 2024-03-23 12:38

Ja, det är rätt stora korrektioner, fast egentligen är det effekter av baffel som ger störst inverkan, där baffelsteget med stegring om ca 6 db med topp runt 1,5 KHz, samt dippen däröver är typiska. Ingreppen ovan är alltså lite missvisande då de dels är aktiva filter i kombination med baffelsteg, samt att en del ingrepp tar ut varandra i vissa områden. Det är heller inte Räven som användes vid dessa tester (den kom till senare som den tredje lådan) utan den första provlådan.
Jag hade nu även tid att leta upp en snarlik ekvalisering och filtrering som är lite mer korrekt, dock inga stora skillnader mot andra tester i det summerade resultatet.

Jag hittade även knappen för överföringsfunktion, så Gustaf, här är kanske lite mer vad du efterfrågade (notera avsaknaden i baffelstegskorrektion och ändringarna i diskanten, som också är relaterade till provlådan):

Bild


Large, det blev lite OT i vanlig Faktiskt-andra men jag hoppas andemeningen går fram: Om man ekvaliserar så finns det många möjligheter och alternativ och man kan dessutom variera ljudintrycket i oerhört stor grad. Då handlar valet i princip bara om spridning, distorsion, ljudtrycksförmåga, utseende och pris.
sb17nbac till alla!

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-24 18:36

Maarten skrev:Large, det blev lite OT i vanlig Faktiskt-andra men jag hoppas andemeningen går fram: Om man ekvaliserar så finns det många möjligheter och alternativ och man kan dessutom variera ljudintrycket i oerhört stor grad. Då handlar valet i princip bara om spridning, distorsion, ljudtrycksförmåga, utseende och pris.

Jag är en av dem som (oftast) är förtjust i OT-trådar. Särskilt när OT i princip är OnT fast med extra djup. :D
Jag läser allt som skrivs, även om jag själv inte alltid skriver så mycket, och försöker tacksamt ta till mig informationen.

I denna sakfråga så har jag lutat mot i16s eftersom det är ett färdigt paket som rimligen bör fungera bra för mina behov/förutsättningar. Samtidigt har jag beaktat rävarna lite på håll och funderat på att bygga ett par för att ha att jämföra med. Dock så är min experimentlusta ganska begränsad. Allra helst när det är svårt att objektivt utvärdera resultatet (läs: det finns för många fallgropar att ramla i). Min förmåga, ännu så länge, för att utvärdera högtalare med hörseln är begränsat till att jag inte riktigt märker när något är fel förrän jag, irriterad, slutar lyssna. Dock så vet jag sällan -vad- som är fel och kan därmed inte göra så mycket åt problemet. :?

För att sammanfatta någon sorts svar på din slutkläm Maarten så är utseendet oviktigt, och målet är att högtalarna, troligen tillsammans med pX4, ska bli bättre än vad nuvarande pi60s kan leverera. Jag -tror- att jag lider lite av problemen med ett för smalt rum och att jag behöver ha frontarna och basarna på "samma ställe" - vilket ju är svårt med golvstående högtalare.

Under tiden som jag skriver detta så slår mig tanken att det inte är problem i basen som jag har utan det handlar om att jag upplever att jag inte får ut i närheten av kapaciteten från pi60s i resterande frekvensintervall. Så att byta till ett delat system för att lättare kunna placera basarna kommer inte tillföra mycket. Det leder mig tillbaka till känslan av att musiklyssningen i nuläget bara leder till irritation av någon anledning som jag inte vet hur jag ska komma till rätta med. :roll:
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

HerrD
 
Inlägg: 178
Blev medlem: 2021-11-04

Re: Alternativ till i16s

Inläggav HerrD » 2024-03-24 20:13

Large: Jobbigt läge. Steg ett är väl att mäta. Både frekvensgång samt efterklang och se om det är några reflexer som stör. Besök av andra ljudnördar som inte hunnit bli hemmablinda i aktuellt rum hjälper också i min erfarenhet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-24 20:15

Hur smalt är rummet? Gåt det att ändra ledd på setupen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-25 10:35

HerrD skrev:Large: Jobbigt läge. Steg ett är väl att mäta. Både frekvensgång samt efterklang och se om det är några reflexer som stör. Besök av andra ljudnördar som inte hunnit bli hemmablinda i aktuellt rum hjälper också i min erfarenhet.

Ja, intryck från andra med hifi-intresse tror jag skulle vara till hjälp att reda ut lite hur det egentligen låter. Jobbar på't. :wink:
Jag har mätt en del tidigare, men i brist på djup förståelse kring hur resultaten ska tolkas gör det till ett rätt trubbigt verktyg för mig. Framförallt är mätresultaten i mitt tycke inte tillräckligt stabila (repeterbara med precision) för att jag ska kunna sätta någon större tilltro till dem - möjligen för att jag inte kan tolka vad som är viktigt eller ej. Lätt hänt att det blir en suboptimerad lösning hellre än en optimerad sub-lösning. :lol:
Jag tror också att jag borde se över vad som händer på vägen fram till högtalarna - alltså signalkälla och signalväg, men här blir den bristande experimentlustan märkbar. Det är väl inte helt orimligt att anta att det finns mer att hämta genom att göra en insats "innan högtalarna" än att byta högtalare...
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-25 10:40

sprudel skrev:Hur smalt är rummet? Gåt det att ändra ledd på setupen?

Knappt 3,5 m. Nej, en sån ändring är inte möjlig med rimlig arbetsinsats.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-25 15:16

Large skrev:
sprudel skrev:Hur smalt är rummet? Gåt det att ändra ledd på setupen?

Knappt 3,5 m. Nej, en sån ändring är inte möjlig med rimlig arbetsinsats.


Borde ju funka med rejäl dämpning på sidoväggarna? Kolla Strannes tråd, han har inte särskilt brett rum, eller långt! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
doppler
 
Inlägg: 134
Blev medlem: 2008-10-04
Ort: Grums

Re: Alternativ till i16s

Inläggav doppler » 2024-03-25 16:28

Large skrev:Under tiden som jag skriver detta så slår mig tanken att det inte är problem i basen som jag har utan det handlar om att jag upplever att jag inte får ut i närheten av kapaciteten från pi60s i resterande frekvensintervall. Så att byta till ett delat system för att lättare kunna placera basarna kommer inte tillföra mycket. Det leder mig tillbaka till känslan av att musiklyssningen i nuläget bara leder till irritation av någon anledning som jag inte vet hur jag ska komma till rätta med. :roll:


Det här var intressant att läsa. Ditt rumsbygge var en stor inspirationskälla till mitt eget, våra rum har snarlika mått och av bilderna att döma har IÖ ritat in liknande akustikbehandlingar till viss del. Jag bad dock om att få rummet i första hand anpassat för tvåkanalslyssning av musik, kanske har det påverkat något?

För mig har ljudupplevelsen varit oerhört positiv, jag avnjuter musik i mängder, och de huskurvemätningar jag gjort tolkar jag som att de pekar på en ganska god återgivning. Lovar att uppdatera min medlemstråd med mer om detta.
#faktiskt.se på Quakenet.

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-25 17:10

doppler skrev:
Large skrev:Under tiden som jag skriver detta så slår mig tanken att det inte är problem i basen som jag har utan det handlar om att jag upplever att jag inte får ut i närheten av kapaciteten från pi60s i resterande frekvensintervall. Så att byta till ett delat system för att lättare kunna placera basarna kommer inte tillföra mycket. Det leder mig tillbaka till känslan av att musiklyssningen i nuläget bara leder till irritation av någon anledning som jag inte vet hur jag ska komma till rätta med. :roll:


Det här var intressant att läsa. Ditt rumsbygge var en stor inspirationskälla till mitt eget, våra rum har snarlika mått och av bilderna att döma har IÖ ritat in liknande akustikbehandlingar till viss del. Jag bad dock om att få rummet i första hand anpassat för tvåkanalslyssning av musik, kanske har det påverkat något?

För mig har ljudupplevelsen varit oerhört positiv, jag avnjuter musik i mängder, och de huskurvemätningar jag gjort tolkar jag som att de pekar på en ganska god återgivning. Lovar att uppdatera min medlemstråd med mer om detta.

Ja, tanken har slagit mig att det har blivit mer bio-ljud, vad det nu innebär, än tvåkanals-hifi. För ändamålet bio så låter det utmärkt såvitt jag kan bedöma. :)
Det vore intressant att jämföra skillnaderna på våra rum.

Men som jag var inne på tidigare - De upplevda bristerna kan också vara relaterade till den information som jag matar högtalarna med...
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-25 17:34

Large skrev:
doppler skrev:
Large skrev:Under tiden som jag skriver detta så slår mig tanken att det inte är problem i basen som jag har utan det handlar om att jag upplever att jag inte får ut i närheten av kapaciteten från pi60s i resterande frekvensintervall. Så att byta till ett delat system för att lättare kunna placera basarna kommer inte tillföra mycket. Det leder mig tillbaka till känslan av att musiklyssningen i nuläget bara leder till irritation av någon anledning som jag inte vet hur jag ska komma till rätta med. :roll:


Det här var intressant att läsa. Ditt rumsbygge var en stor inspirationskälla till mitt eget, våra rum har snarlika mått och av bilderna att döma har IÖ ritat in liknande akustikbehandlingar till viss del. Jag bad dock om att få rummet i första hand anpassat för tvåkanalslyssning av musik, kanske har det påverkat något?

För mig har ljudupplevelsen varit oerhört positiv, jag avnjuter musik i mängder, och de huskurvemätningar jag gjort tolkar jag som att de pekar på en ganska god återgivning. Lovar att uppdatera min medlemstråd med mer om detta.

Ja, tanken har slagit mig att det har blivit mer bio-ljud, vad det nu innebär, än tvåkanals-hifi. För ändamålet bio så låter det utmärkt såvitt jag kan bedöma. :)
Det vore intressant att jämföra skillnaderna på våra rum.

Men som jag var inne på tidigare - De upplevda bristerna kan också vara relaterade till den information som jag matar högtalarna med...


Nu blir jag nyfiken, vilka brister?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-25 18:37

sprudel skrev:Nu blir jag nyfiken, vilka brister?

De brister som gör att jag upplever att jag inte får ut potentialen i anläggningen (antagligen lyssningströtthet i nån form).
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-25 19:48

OK. Vad har du för länkar i kedjan?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-26 10:16

sprudel skrev:OK. Vad har du för länkar i kedjan?


Just ser det ut såhär:
AppleTV -> Denon AVC X3800H -> Rotel 1582 -> BcX -> pi60s/BS60.
Emellanåt så är det istället: AppleTV -> Denon -> Cr80es -> Rotel 1582 + Emotiva A-300 -> pi60s + pX-4

I receivern använder jag mig av Audyssey för att ekvalisera vilket tycks ge hyfsat resultat i basen.
AppleTV körs oftast med Apple Music men ibland även med Spotify. Här upplever jag en hörbar skillnad till fördel för Apple Music.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-26 10:48

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9639
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Johan_Lindroos » 2024-03-26 17:31

Large skrev:
Maarten skrev:Large, det blev lite OT i vanlig Faktiskt-andra men jag hoppas andemeningen går fram: Om man ekvaliserar så finns det många möjligheter och alternativ och man kan dessutom variera ljudintrycket i oerhört stor grad. Då handlar valet i princip bara om spridning, distorsion, ljudtrycksförmåga, utseende och pris.

Jag är en av dem som (oftast) är förtjust i OT-trådar. Särskilt när OT i princip är OnT fast med extra djup. :D
Jag läser allt som skrivs, även om jag själv inte alltid skriver så mycket, och försöker tacksamt ta till mig informationen.

I denna sakfråga så har jag lutat mot i16s eftersom det är ett färdigt paket som rimligen bör fungera bra för mina behov/förutsättningar. Samtidigt har jag beaktat rävarna lite på håll och funderat på att bygga ett par för att ha att jämföra med. Dock så är min experimentlusta ganska begränsad. Allra helst när det är svårt att objektivt utvärdera resultatet (läs: det finns för många fallgropar att ramla i). Min förmåga, ännu så länge, för att utvärdera högtalare med hörseln är begränsat till att jag inte riktigt märker när något är fel förrän jag, irriterad, slutar lyssna. Dock så vet jag sällan -vad- som är fel och kan därmed inte göra så mycket åt problemet. :?

För att sammanfatta någon sorts svar på din slutkläm Maarten så är utseendet oviktigt, och målet är att högtalarna, troligen tillsammans med pX4, ska bli bättre än vad nuvarande pi60s kan leverera. Jag -tror- att jag lider lite av problemen med ett för smalt rum och att jag behöver ha frontarna och basarna på "samma ställe" - vilket ju är svårt med golvstående högtalare.

Under tiden som jag skriver detta så slår mig tanken att det inte är problem i basen som jag har utan det handlar om att jag upplever att jag inte får ut i närheten av kapaciteten från pi60s i resterande frekvensintervall. Så att byta till ett delat system för att lättare kunna placera basarna kommer inte tillföra mycket. Det leder mig tillbaka till känslan av att musiklyssningen i nuläget bara leder till irritation av någon anledning som jag inte vet hur jag ska komma till rätta med. :roll:


Med tanke på detta och att du senare skrev att du använder Audyssey så ser jag det som att den mest sannolika problemkällan är att det handlar om felinställd Audyssey.
//Johan Lindroos

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-26 17:57

Johan_Lindroos skrev:Med tanke på detta och att du senare skrev att du använder Audyssey så ser jag det som att den mest sannolika problemkällan är att det handlar om felinställd Audyssey.

Det är en slutsats jag skulle ha delat med dig om det var så att problemen hade uppkommit i relation till implementeringen av Audyssey, vilket de inte gjorde. :)
Med det sagt så ska jag "koppla bort" både Audyssey och AppleTV ett tag och prova med annan källa.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-26 19:24

Du bor långt från Göteborg?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-26 23:52

sprudel skrev:Du bor långt från Göteborg?

Linköping.


Jag gjorde det enkla testet idag att köra Spotify Connect direkt mellan telefon och receiver istället för via ATV. Spontant kändes det som ett lyft. Ska försöka övertala nån kamrat att bistå med assistans för ett blindtest för att reda ut om skillnaderna faktiskt finns eller ej.
Samma test med Apple Music direkt till receiver via airplay iställer för via ATV gav också känslan av förbättring. Airplay ställer dessutom receivern i "direct"-läge vilket automatiskt sätter Audyssey ur spel. Detta behöver utvärderas mer! :)
Jag ger mig själv kraftigt underkänt för att inte ha testat detta förut... :roll:
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Nästa

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: eljulio och 3 gäster