Alternativ till i16s

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57256
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Nattlorden » 2024-03-27 00:12

Alternativ till i16s?

Tja.... i32s, pi60s.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9602
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav sprudel » 2024-03-27 08:00

Jag vet inte om blindtest hjälper dig mot lyssningströtthet, jag blir bara trött av blindtester.
Bättre att gå loss en kväll och lira din skönaste musik på volym, funkar det så funkar det. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Large
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2020-07-01
Ort: Linköping

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Large » 2024-03-27 10:27

sprudel skrev:Jag vet inte om blindtest hjälper dig mot lyssningströtthet, jag blir bara trött av blindtester.
Bättre att gå loss en kväll och lira din skönaste musik på volym, funkar det så funkar det. :)

Jag tänkte mest tillämpa blindtestet för att validera huruvida bytet har faktisk påverkan eller ej. Om det handlar om en märkbar förbättring så kan det finnas skäl att fortsätta på den vägen. Jag menar att en liten, men hörbar, förbättring kanske inte löser problemet med lyssningströttheten men kan ändå vara ett steg på vägen.
-- Air goes in and out, blood goes round and round. Any variation on this is bad. --
pi60s, piP, BS60, pX2, OA 52.2, Denon AVC-X3800H, Rotel 1582 MkII, Emotiva BasX A-300

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Alternativ till i16s

Inläggav genstruktur » 2024-03-27 17:01

Large skrev:
sprudel skrev:Du bor långt från Göteborg?

Linköping.


Jag gjorde det enkla testet idag att köra Spotify Connect direkt mellan telefon och receiver istället för via ATV. Spontant kändes det som ett lyft. Ska försöka övertala nån kamrat att bistå med assistans för ett blindtest för att reda ut om skillnaderna faktiskt finns eller ej.
Samma test med Apple Music direkt till receiver via airplay iställer för via ATV gav också känslan av förbättring. Airplay ställer dessutom receivern i "direct"-läge vilket automatiskt sätter Audyssey ur spel. Detta behöver utvärderas mer! :)
Jag ger mig själv kraftigt underkänt för att inte ha testat detta förut... :roll:


Ja Audyssey är nog det första jag hade provat att stänga av oavsett om det gällde film eller musik.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Maarten
 
Inlägg: 3836
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Maarten » 2024-04-02 12:14

Large skrev:...Det leder mig tillbaka till känslan av att musiklyssningen i nuläget bara leder till irritation av någon anledning som jag inte vet hur jag ska komma till rätta med

Hoppas du hittar orsakerna till din upplevelse! Bra att titta på de råd som getts (Audessey mm) och laborera med en variabel åt gången men också följa dina egna intentioner med blindtest, som blir viktigare ju subtilare skillnader det rör sig om. (Vikten av blindtest har ju mycket gott stöd inom perceptions-, kognitions- och socialpsykologi där bla förväntanseffekter/konfirmations bias kan vara förvånansvärt stora. T ex är förväntanseffekter ofta i samma storlek som mer kraftfulla mediciner om NNT≈ 10).

Mäta är alltid upplysande men om du inte har möjlighet kan även försök att sätta ord på vad det är som inte stämmer, vilket kan ge idéer om möjliga orsaker hos andra här. Orsakerna till klangskillnader, ljudbild och upplösning/renhet/klarhet är ofta olika.


Edit, här är en bild för att hjälpa till att sätta ord på klangförändringar, även om I-or inte höll med om den i alla delar (OBS, klang är relativa förändringar där frekvensgången hos högtalare dominerar och där rummet har mycket stor påverkan i ffa lägre register, <500 Hz, se Mätningar för ekvalisering):

Bild

Gällande ljudbild handlar det delvis om rummet men också om att: Vissa reflektioner ger timbre (klangfärg), bredd och omslutning,
Maarten skrev:Reflektioner kan vara bra, i synnerhet laterala. De bidrar till ASW (apparent source width) och envelopment (omslutning eller "att vara där")

Vilket kanske rör:
Large skrev:...Jag -tror- att jag lider lite av problemen med ett för smalt rum..


Men även viktigt att förstå att:
Toole skrev:The principal conclusion is that recording technique is often the prime determinant of spatial impressions perceived in sound reproduction. The directivity of the loudspeakers is a factor, as is the reflectivity of the surfaces involved in the first lateral reflections, especially in recordings incorporating left- or righthand panned sounds.


Gällande upplösning handlar det som olinjära förvrängningar (distorsion) i högtalare och elektronik, vilka kan upplevas som allt från hårdhet till grusighet, suddighet eller att det bara inte låter verkligt.
sb17nbac till alla!

Goldfinger
 
Inlägg: 2785
Blev medlem: 2008-08-20
Ort: En liten bit av Sverige

Re: Alternativ till i16s

Inläggav Goldfinger » 2024-04-13 10:17

Det handlar också om förmågan att ta fram microdetaljer, då pratar jag hela registret, det är vanligt att det diskuteras i samband med diskantåtergivning och då handlar det i regel istället om en sned tonalbalans.
Det finns mycket lågnivåinformation nedåt i frekvens som bl.a ger rumskänslan i inspelningen.

Föregående

Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster