Moderator: Redaktörer
Imperial-Blomman skrev:Flac har id3 taggar.
Wav kräver separat fil för id3 taggar.
Går de å köra aiff?
Den har ingen kompression å spar id3.
avr7000 skrev:Om man ansluter en USB CD drive till streamer som kan rippa CD skivorna ner till SSD, vilka kvalitéts krav ställs på USB CD drive?
avr7000 skrev:Eftersom det inte är uppspelning i realtid läser den väl om tills alla checksummor eller vad vet jag stämmer....
avr7000 skrev:Skall man spara i WAV eller FLAC?
avr7000 skrev:Vad är den faktiska fördelen med AIFF?
avr7000 skrev:https://www.dustin.se/product/5011215455/bw-16d1x-u?tab=specification&scrollToTab=true
Denna ?
Drive: ASUS - BW-16D1HT (1144 users): Submissions: 25821 accurate, 324 inaccurate, 98.7608 % accuracy
avr7000 skrev:Om man ansluter en USB CD drive till streamer som kan rippa CD skivorna ner till SSD, vilka kvalitéts krav ställs på USB CD drive?
Eftersom det inte är uppspelning i realtid läser den väl om tills alla checksummor eller vad vet jag stämmer....
Skall man spara i WAV eller FLAC?
radelius skrev:Den första du anger duger säkert utmärkt. Du behöver väl ingen skrivfunktion?!
avr7000 skrev:...Vad är den faktiska fördelen med AIFF?
RogerGustavsson skrev:WAV eller FLAC är en utrymmesfråga för lagring.
pLudio skrev:RogerGustavsson skrev:WAV eller FLAC är en utrymmesfråga för lagring.
WAV är även ett komplexare format medan https://xiph.org/flac/format.html#subset är gjort för streaming. AIFF är Apples WAV.
pLudio skrev:Sedan ReplayGain scannar du dem i fb2k med 2x oversampling för True Peak scan och ställer in streamern på Album ReplayGain.
Bill50x skrev:pLudio skrev:Sedan ReplayGain scannar du dem i fb2k med 2x oversampling för True Peak scan och ställer in streamern på Album ReplayGain.
Varför ReplayGain? Jag fick stänga av denna funktion då den förstörde dynamiken i vissa låtar.
Bill50x skrev:Jag lyssnade bland annat på en låt med Winnerbäck "Skriet". Den börjar med ett intro med akustisk gitarr och piano. När LW börjar sjunga så dyker det instrumentala introt i nivå - när jag hade Replay Gain (vilket numera verkar kallas normalisera volym i Tidal) aktiverat. Bockade jag av "finessen" låg nivån på pianot/gitarren kvar när rösten kom in. I alla fall DÅ, nu när jag kollade märks det nästan inte alls.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster