Jag har blivit lite sugen att prova på ekvalisering och har lite frågor och funderingar kring detta som jag hoppas få lite hjälp med här.
Min anläggningen består av:
- Yamaha WXC-50 (används enbart som streamer i nuläget).
- Thorens TD-160.
- Audiolab 8200 cdq (används som CD-spelare, DAC och försteg)
- NAD c372 (används enbart som slutsteg)
- NHT 2.9. Högtalarna mäter såhär, enligt Stereophile: https://www.stereophile.com/content/nht-29-loudspeaker-measurements.
Jag är ute efter en lösning som låter mig prova på ekvalisering utan att det kostar för mycket, helst för alla tre källorna. De alternativ jag tittat på är:
- Minidsp 2x4 hd för 2990 kr
- Wiim Pro plus för 2990 kr
- Wiim Ultra för 4 690 kr
Till detta hade jag också tänkt skaffa mig en UMIK-1, mätmikrofon.
Frågorna jag har är följande:
1. Är ovan nämnda apparater av tillräcklig kvalitet för att jag ska kunna märka en tydlig skillnad i återgivningen?
2. Finns det andra apparater i samma prisklass som skulle kunna vara aktuella?
3. Är tio angreppspunkter i en PEQ, som alla tre apparaterna verkar ha, tillräckligt?
4. Är det rimligt att förvänta sig någon skillnad i ljudkvalitet mellan de här apparaterna? I så fall, vilken?
5. Minidsp verkar ha möjligheten att ha fyra olika förinställningar som man kan växla mellan. Oklart för mig om Wiim-apparaterna har det. Någon som vet?
6. Om jag väljer Minidspn kan jag då koppla in den mellan försteg och slutsteg? I så fall borde alla tre källor kunna ekvaliseras. Är det då bättre använda volymkontrollen i Audiolaben eller i Minidspn?
7. Om jag väljer Wiim Pro plus går det nog inte att koppla in både CD-spelare och vinylspelare (streamer finns inbyggt i Wiim) och samtidigt använda Audiolaben som försteg med volymkontroll. Kan jag förvänta mig en försämring i ljudkvalitet om jag använder Wiim pro plus som försteg/volymkontroll istället för Audiolab?
8. Är det rimligt att anta att den dyrare Wiim Ultra har en bättre förstegsdel avseende ljudkvalitet? I så fall hade det nog varit det smidigaste sättet, om än något dyrare.
En fördel som Wiim-apparaterna har är att de har inbyggd streamer, så då kan jag göra mig av med Yamahan. Jag har varit nöjd med ljudet från Yamahan, men är otroligt trött på handhavandet med deras app MusicCast.
Ja, det blev ju en del frågor. Hoppas någon kan hjälpa mig med åtminstone några svar.
Tack på förhand!