Funderingar inför PEQ

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MPE

Funderingar inför PEQ

Inläggav MPE » 2024-06-28 00:32

Jag har blivit lite sugen att prova på ekvalisering och har lite frågor och funderingar kring detta som jag hoppas få lite hjälp med här.

Min anläggningen består av:
- Yamaha WXC-50 (används enbart som streamer i nuläget).
- Thorens TD-160.
- Audiolab 8200 cdq (används som CD-spelare, DAC och försteg)
- NAD c372 (används enbart som slutsteg)
- NHT 2.9. Högtalarna mäter såhär, enligt Stereophile: https://www.stereophile.com/content/nht-29-loudspeaker-measurements.

Jag är ute efter en lösning som låter mig prova på ekvalisering utan att det kostar för mycket, helst för alla tre källorna. De alternativ jag tittat på är:
- Minidsp 2x4 hd för 2990 kr
- Wiim Pro plus för 2990 kr
- Wiim Ultra för 4 690 kr

Till detta hade jag också tänkt skaffa mig en UMIK-1, mätmikrofon.

Frågorna jag har är följande:
1. Är ovan nämnda apparater av tillräcklig kvalitet för att jag ska kunna märka en tydlig skillnad i återgivningen?
2. Finns det andra apparater i samma prisklass som skulle kunna vara aktuella?
3. Är tio angreppspunkter i en PEQ, som alla tre apparaterna verkar ha, tillräckligt?
4. Är det rimligt att förvänta sig någon skillnad i ljudkvalitet mellan de här apparaterna? I så fall, vilken?
5. Minidsp verkar ha möjligheten att ha fyra olika förinställningar som man kan växla mellan. Oklart för mig om Wiim-apparaterna har det. Någon som vet?
6. Om jag väljer Minidspn kan jag då koppla in den mellan försteg och slutsteg? I så fall borde alla tre källor kunna ekvaliseras. Är det då bättre använda volymkontrollen i Audiolaben eller i Minidspn?
7. Om jag väljer Wiim Pro plus går det nog inte att koppla in både CD-spelare och vinylspelare (streamer finns inbyggt i Wiim) och samtidigt använda Audiolaben som försteg med volymkontroll. Kan jag förvänta mig en försämring i ljudkvalitet om jag använder Wiim pro plus som försteg/volymkontroll istället för Audiolab?
8. Är det rimligt att anta att den dyrare Wiim Ultra har en bättre förstegsdel avseende ljudkvalitet? I så fall hade det nog varit det smidigaste sättet, om än något dyrare.

En fördel som Wiim-apparaterna har är att de har inbyggd streamer, så då kan jag göra mig av med Yamahan. Jag har varit nöjd med ljudet från Yamahan, men är otroligt trött på handhavandet med deras app MusicCast.

Ja, det blev ju en del frågor. Hoppas någon kan hjälpa mig med åtminstone några svar.
Tack på förhand!

Neuhausen

Re: Funderingar inför PEQ

Inläggav Neuhausen » 2024-06-28 02:28

För att prova hur mycket du har att vinna på ekvalisering så går det att använda en dator med Equalizer APO. https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ Det blir givetvis krångligare att få datorn att fixa alla källorna och datorer har normalt inte så bra ljudhårdvara, men det ser ut som om du kan använda din Audiolab som USB ljudkort till datorn eller som ren DAC om din dator har optisk utgång. Datorn behöver inte vara snabb, men man bör nog i alla fall ha något som kan köra Windows 10 idag. Så SSD hårddisk och Intel Core i3 eller bättre.

Programmet REW som du använder för mätningen med mätmikrofonen kan skapa filterfilen för Equalizer APO. Så när du ändå mäter så kan du genast prova i samma dator. Det ger dig också chansen att själv prova hur långt du kommer med tio filter, REW brukar gärna skapa mycket fler filter från en mätning, men genom att justera själv så kan man låta bli att justera för saker som man inte tycker att gör någon skillnad.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2024-06-28 07:36

MiniDsp ger faktiskt möjlighet till 20ingrepspunkter per kanal,10 per ingång och 10 per utgång.
Jag har en MiniDsp 2x4HD över som kan säljas om du inte vill köpa nytt.

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2024-06-28 08:11

Neuhausen skrev:För att prova hur mycket du har att vinna på ekvalisering så går det att använda en dator med Equalizer APO. https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/ Det blir givetvis krångligare att få datorn att fixa alla källorna och datorer har normalt inte så bra ljudhårdvara, men det ser ut som om du kan använda din Audiolab som USB ljudkort till datorn eller som ren DAC om din dator har optisk utgång. Datorn behöver inte vara snabb, men man bör nog i alla fall ha något som kan köra Windows 10 idag. Så SSD hårddisk och Intel Core i3 eller bättre.

Programmet REW som du använder för mätningen med mätmikrofonen kan skapa filterfilen för Equalizer APO. Så när du ändå mäter så kan du genast prova i samma dator. Det ger dig också chansen att själv prova hur långt du kommer med tio filter, REW brukar gärna skapa mycket fler filter från en mätning, men genom att justera själv så kan man låta bli att justera för saker som man inte tycker att gör någon skillnad.

Tack för tipset! Jag har själv tänkt tanken att prova med dator först, men då jag bara har tillgång till en MacBook så har jag haft svårt att hitta en gratis (eller i alla fall billig) programvara för ekvalisering. Kanske någon annan här känner till någon?

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2024-06-28 08:13

Hjalmar_Branting skrev:MiniDsp ger faktiskt möjlighet till 20ingrepspunkter per kanal,10 per ingång och 10 per utgång.
Jag har en MiniDsp 2x4HD över som kan säljas om du inte vill köpa nytt.

Tack för erbjudandet! Jag hör av mig via pm.

Maarten

Inläggav Maarten » 2024-06-28 08:46

Bra och intressant trådstart, mina synpunkter:

1. Är ovan nämnda apparater av tillräcklig kvalitet för att jag ska kunna märka en tydlig skillnad i återgivningen?

SVAR: Svårt att säga. man behöver bra och relativt utföliiga mätningar under likartade förutsättningar för att kunna avgöra det. Jag orkar inte leta efter sådana.

2. Finns det andra apparater i samma prisklass som skulle kunna vara aktuella?

SVAR: Vet ej, kan inte komma på några. Annars är ju dator,inkl t ex EAPO + USB DAC (som även kan ha ingångar) en lösning som nämndes ovan. Edit: RPI-varianter finns det några. Kolla även här: https://www.audiosciencereview.com/foru ... eur.51076/

3. Är tio angreppspunkter i en PEQ, som alla tre apparaterna verkar ha, tillräckligt?

SVAR: Inte för smalbandiga korrektioner, t ex starka rumsresonanser i basen, resonanser i högtalarelement eller kantig baffel som ger diffraktionseffekter. Men de funkar ändå ganska bra för klangjustering, dvs som en bra tonkontroll. För dina NHT 2.9 bör en sänkning av diskanten och lite höjning av basen kunna ge ganska mycket. Mellanregister och bas i NHT 2.9 går nog inte att justera på ett meningsfullt sätt med bara tio ingreppspunkter men högtalaren mäter (och därmed låter) bra (oaktat distorsion som inte finns med i Stereophile's mätningar). Rumskorrektionen blir dock grov.

4. Är det rimligt att förvänta sig någon skillnad i ljudkvalitet mellan de här apparaterna? I så fall, vilken?

SVAR: Mindre ljus och mer fyllig klang med ovan klangjustering. Dvs mer korrekt återgivning.

5. Minidsp verkar ha möjligheten att ha fyra olika förinställningar som man kan växla mellan. Oklart för mig om Wiim-apparaterna har det. Någon som vet?

SVAR: Ja, de har presets (i varje fall mini och sannolikt de andra då de är mer utvecklade).

6. Om jag väljer Minidspn kan jag då koppla in den mellan försteg och slutsteg? I så fall borde alla tre källor kunna ekvaliseras. Är det då bättre använda volymkontrollen i Audiolaben eller i Minidspn?

SVAR: Det handlar om ifall volymkontrollen minskar upplösning, vilket i sin tur beror på signalbehandlingen. Rätt gjort ska det inte påverka. Mätningar måste till och Amirs gamla mätningar är inte så utförliga efter vad jag såg vid snabb koll.

7. Om jag väljer Wiim Pro plus går det nog inte att koppla in både CD-spelare och vinylspelare (streamer finns inbyggt i Wiim) och samtidigt använda Audiolaben som försteg med volymkontroll. Kan jag förvänta mig en försämring i ljudkvalitet om jag använder Wiim pro plus som försteg/volymkontroll istället för Audiolab?

SVAR: Wiim Pro Plus ger säkerligen tillräcklig upplösning så det beror på hur Audiolab 8200 cdq mäter, vilket verkar vars svårt att hitta vid några sekunders gurgling. Det lär inte bli sämre tror jag.

8. Är det rimligt att anta att den dyrare Wiim Ultra har en bättre förstegsdel avseende ljudkvalitet? I så fall hade det nog varit det smidigaste sättet, om än något dyrare.

SVAR: Vi får väl se vad mätningarna säger (om de inte redan är gjorda). Ofta mäter ADC sämre än DAC och så är det för Wiim Pro Plus.
Senast redigerad av Maarten 2024-06-28 10:09, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-06-28 09:58

MPE skrev:7. Om jag väljer Wiim Pro plus går det nog inte att koppla in både CD-spelare och vinylspelare (streamer finns inbyggt i Wiim) och samtidigt använda Audiolaben som försteg med volymkontroll. Kan jag förvänta mig en försämring i ljudkvalitet om jag använder Wiim pro plus som försteg/volymkontroll istället för Audiolab?

Skulle vara om vinylspelaren kopplas till analog in på WiiM och CD på digital in på WiiM men då är frågan om du alltid har digital signal ut när du spelar en CD-skiva även om du valt en analog källa (WiiM) i försteget. Handhavandet blir även lite lidande av att byta källa i WiiM:en och reglera ljudstyrkan i Audiolab:en. Jag tror att digital reglering av ljudstyrkan i WiiM Pro Plus eller Ultra är minst lika bra som den analoga i Audiolab:en.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2024-06-28 10:35

Maarten skrev:Bra och intressant trådstart, mina synpunkter:

SVAR: Inte för smalbandiga korrektioner, t ex starka rumsresonanser i basen, resonanser i högtalarelement eller kantig baffel som ger diffraktionseffekter. Men de funkar ändå ganska bra för klangjustering, dvs som en bra tonkontroll. För dina NHT 2.9 bör en sänkning av diskanten och lite höjning av basen kunna ge ganska mycket. Mellanregister och bas i NHT 2.9 går nog inte att justera på ett meningsfullt sätt med bara tio ingreppspunkter men högtalaren mäter (och därmed låter) bra (oaktat distorsion som inte finns med i Stereophile's mätningar). Rumskorrektionen blir dock grov.

Då får jag börja med klangjusteringen då, helt enkelt. Kanske ger det tillräcklig effekt. Vi får se. Jag har fått erbjudande om att köpa en begagnad Minidsp 2x4hd av en forumdeltagare här, så jag tror att jag börjar där. Får jag blodad tand och tycker att jag behöver mer/bättre utrustning får det bli en senare fråga. Nu blir nästa steg att beställa en UMIK-1 och komma igång med lite mätningar. Jag har sett I-ors tråd om hur man kan göra mätningar, så jag får läsa på lite där och se om jag får till det.

Oavsett, tack så mycket för svar och kommentarer!

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2024-06-28 10:41

pLudio skrev:
MPE skrev:7. Om jag väljer Wiim Pro plus går det nog inte att koppla in både CD-spelare och vinylspelare (streamer finns inbyggt i Wiim) och samtidigt använda Audiolaben som försteg med volymkontroll. Kan jag förvänta mig en försämring i ljudkvalitet om jag använder Wiim pro plus som försteg/volymkontroll istället för Audiolab?

Skulle vara om vinylspelaren kopplas till analog in på WiiM och CD på digital in på WiiM men då är frågan om du alltid har digital signal ut när du spelar en CD-skiva även om du valt en analog källa (WiiM) i försteget. Handhavandet blir även lite lidande av att byta källa i WiiM:en och reglera ljudstyrkan i Audiolab:en. Jag tror att digital reglering av ljudstyrkan i WiiM Pro Plus eller Ultra är minst lika bra som den analoga i Audiolab:en.

Ja, det verkar onekligen lättast att i så fall använda volymkontrollen i Wiim-apparaterna. Som det ser ut nu blir det dock till att testa med en Minidsp 2x4hd, som jag fått erbjudande om att köpa begagnad av en forumdeltagare här. Det ska bli spännande att se vad det ger.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2024-06-30 21:34

MPE skrev:
Neuhausen skrev:För att prova hur mycket du har att vinna på ekvalisering så går det att använda en dator med Equalizer APO. https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Tack för tipset! Jag har själv tänkt tanken att prova med dator först, men då jag bara har tillgång till en MacBook så har jag haft svårt att hitta en gratis (eller i alla fall billig) programvara för ekvalisering. Kanske någon annan här känner till någon?

Synd, det verkar som du säger lite svårt att hitta något för mac. Om det inte är något som flera andra här på forumet använt tillsammans med REW så blir det inte lika enkelt. Om du vill prova hur mycket nytta du har av PEQ så ser det ut att gå att göra testfiler med Audacity

Ett lite långsökt alternativ är om du har en lite äldre mac som du kan lägga in Linux på. Men då mac datorerna brukar ha grundläggande funktionalitet så mycket längre än en windowsdator så fortsätter man gärna använda dem länge. Jag har tex en Macbook Air från 2012 som jag använder dagligen trots att jag har flera nyare laptops från andra tillverkare. Linux har också en hel del andra nackdelar då många populära spelare inte har riktiga Linux program, vilket gör att man ibland inte kan få högupplöst ljud.

EasyEffects för linux använder samma filterfiler som Equalizer APO för Windows och kan nog allt som Eq APO kan så länge man bara har två kanaler.

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2024-06-30 22:30

Neuhausen skrev:
MPE skrev:
Neuhausen skrev:För att prova hur mycket du har att vinna på ekvalisering så går det att använda en dator med Equalizer APO. https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Synd, det verkar som du säger lite svårt att hitta något för mac. Om det inte är något som flera andra här på forumet använt tillsammans med REW så blir det inte lika enkelt. Om du vill prova hur mycket nytta du har av PEQ så ser det ut att gå att göra testfiler med Audacity

Ett lite långsökt alternativ är om du har en lite äldre mac som du kan lägga in Linux på. Men då mac datorerna brukar ha grundläggande funktionalitet så mycket längre än en windowsdator så fortsätter man gärna använda dem länge. Jag har tex en Macbook Air från 2012 som jag använder dagligen trots att jag har flera nyare laptops från andra tillverkare. Linux har också en hel del andra nackdelar då många populära spelare inte har riktiga Linux program, vilket gör att man ibland inte kan få högupplöst ljud.

EasyEffects för linux använder samma filterfiler som Equalizer APO för Windows och kan nog allt som Eq APO kan så länge man bara har två kanaler.

Det blir nog i slutändan ändå inte med hjälp av en dator jag kommer att ekvalisera, då jag vill ha möjligheten att använda alla tre källorna, men det hade ju varit ett smidigt sätt att prova på. Nu har det dykt upp ett prisvärt alternativ då jag kunnat få köpa en begagnad Minidsp, så då får det bli den vägen istället.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2024-07-01 15:13

Jag sitter med både Minidsp Studio och Wiim Pro(digitalt in, stod inte ut med mediaspelaren i MiniDsp)
Måste säga att det är jäkligt mycket enklare att labba med Peq via Wiimen. Bara upp med telefonen och göra dom justeringar man vill för stunden.
Så den ena behöver inte utesluta den andra. Wiim ultra blir nog en riktig bugethit, även om MiniDsp har övertag på både HP/LP filterdelen samt totalt fler ingrepps punkter över 4 kanaler.

Det jag inte gillar med MiniDsp är att den tycks ha lite buggar här och där. Och varför i hela världen ska man behöva ha en WI-DG till dom för att kunna ansluta via annat än USB? (WI-DG buggar också ur ibland) På min Studio sitter det även nätverkskontakt, men det går enbart till mediaspelaren :roll:

Användarvisningsbild
MPE

Inläggav MPE » 2024-07-01 16:02

David_A skrev:Jag sitter med både Minidsp Studio och Wiim Pro(digitalt in, stod inte ut med mediaspelaren i MiniDsp)
Måste säga att det är jäkligt mycket enklare att labba med Peq via Wiimen. Bara upp med telefonen och göra dom justeringar man vill för stunden.
Så den ena behöver inte utesluta den andra. Wiim ultra blir nog en riktig bugethit, även om MiniDsp har övertag på både HP/LP filterdelen samt totalt fler ingrepps punkter över 4 kanaler.

Det jag inte gillar med MiniDsp är att den tycks ha lite buggar här och där. Och varför i hela världen ska man behöva ha en WI-DG till dom för att kunna ansluta via annat än USB? (WI-DG buggar också ur ibland) På min Studio sitter det även nätverkskontakt, men det går enbart till mediaspelaren :roll:

Vi får se vad jag tycker om Minidsp 2x4 hd när jag fått hem den och en UMIK-1. Det kommer bli första gången jag provar att ekvalisera, så jag har ju egentligen inget att jämföra med än. Jag håller med om att Wiim Ultra verkar kunna bli en prisvärd apparat sett till de funktioner som verkar ingå.

Återgå till Köpråd