SB Acoustics Gema Open Source Kit

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

SB Acoustics Gema Open Source Kit

Inläggav distad » 2024-08-07 05:56

https://www.hifikit.se/gema-open-source-kit.html/ SB Acoustics Gema Open Source Kit
Vet inte hur man lägger in en bild på Hifikit:s sida här, så man ser allt när man klickar i i denna tråd. Men skit samma, detta är något som jag hoppas att de bygger ett ex av och demar i butiken.
Jag går igång på lite större element så denna högtalare blir man ju nyfiken på. 8) När man tittar lite snabbt vad som finns i liknande utförande på marknaden färdigt så kostar det ju 70-100 tusen kronor så detta "kitt" kan ju vara intressant. Eller är det bara jag som gillar större högtalare med stora basar.... :oops: snarare än de här torna som finns med fler småbasar, ofta 4-6 tummare.
Sedan om man har rum som kan hantera det är en annan sak...

Toppmodern prestanda med vintagetouch
Gema är en stor trevägshögtalare som hyllar vintageklassikerna från 1970-talet. Generösa kabinettproportioner och med rejäla baselöement var höjden av ljudlycka. Och det finns det fortfarande fog för!

https://sbacoustics.com/product/gema/
Vi på Hifi Kit har tagit fram ett komplett kit med delar som vi tycker håller bra pris–prestanda. Men det finns självklart alternativ. Mejla eller ring oss så anpassar vi allt efter dina behov!
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Morello

Re: SB Acoustics Gema Open Source Kit

Inläggav Morello » 2024-08-07 10:06

Festligt, men jag reagerar på den höga delningsfrekvensen om nästan 700 Hz - så stora baselement brukar inte fungera speciellt bra vid så hög frekvens.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-08-07 12:34

SB Acoustics SB34NRXL75-8 mäter så här:

12-SB34NRXL75-8-GRAFIK.jpg
12-SB34NRXL75-8-GRAFIK.jpg (184.89 KiB) Visad 2873 gånger

Flera mätningar:
https://hificompass.com/en/speakers/measurements/sbacoustics/sb-acoustics-sb34nrxl75-8
Senast redigerad av Zappa 2024-08-07 12:43, redigerad totalt 1 gång.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-08-07 12:43

Basen är en av de bästa som går att finna.
Med 4:e ordningen som den delas med enligt filterskiss så kan det ändå fungera. Frågan är hur den låter vid 5-700 Hz?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2024-08-07 14:47

Distorsionen är inte försumbar upp mot 700 Hz.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2024-08-07 15:09

Upp till 300 Hz funkar väl?
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2024-08-07 15:16

3-350 Hz, men sedan ökar distorsionen rejält.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2024-08-07 15:24

Kan det vara så att man försökt utnyttja dippen strax under 700 Hz till att vara början av LP-flanken? 680 Hz ligger väl precis där, det känns lite väl perfekt för att vara en slump. Inte för att jag vet om det skulle fungera att göra så, men...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-08-07 16:33

Almen skrev:Kan det vara så att man försökt utnyttja dippen strax under 700 Hz till att vara början av LP-flanken? 680 Hz ligger väl precis där, det känns lite väl perfekt för att vara en slump. Inte för att jag vet om det skulle fungera att göra så, men...

Svårt att utnyttja passivt. I en sådan dip sker ett fassprång från positiv fas till negativ och vice versa och det är svårt att få till ett passivt filter runt ett fassprång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2024-08-12 07:56

petersteindl skrev:
Almen skrev:Kan det vara så att man försökt utnyttja dippen strax under 700 Hz till att vara början av LP-flanken? 680 Hz ligger väl precis där, det känns lite väl perfekt för att vara en slump. Inte för att jag vet om det skulle fungera att göra så, men...

Svårt att utnyttja passivt. I en sådan dip sker ett fassprång från positiv fas till negativ och vice versa och det är svårt att få till ett passivt filter runt ett fassprång.

Ja, jag har absolut inte kunskapen att diskutera i detalj. Jag tyckte bara att det var en så osannolik händelse - elementet har en resonans vid 680 Hz och konstruktören tycker att en delningsfrekvens på 680 Hz blir perfekt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Återgå till Köpråd