Moderator: Redaktörer
Michael skrev:Har du läst vad DVD-ai skrivit i sin medlemstråd om ADI-2/4 Pro SE.
HerrD skrev:RME ADI-2 dac fs är en utmärkt dac, försteg, eq (både mono och per kanal) samt hörlursförstäkare som dessutom har fjärr. Jag har två stycken och har varit mycket nöjd med båda. Det som kan vara frustrerande är deras komplicerade menysystem. Det finns en pc-mjukvara där man kan styra alla funktioner (har inte provat själv), det kan vara läge att kolla in den. Mjukvaran i dacen uppdateras hela tiden med nya funktioner som man kan uppdatera med om man vill, bara att ladda ner från RME. Vill man även köra delningsfilter så får man gå upp på varianten som är dubbelt så dyr. Ljudmässigt upplever jag den som neutral vilket är positivt.
Imperial-Blomman skrev:Ja har jämfört RME å Gustard X16.
Ja valde Gustard då den låter ett uns bättre å e billigare.
Tyvvär har Gustard ingen dsp men e ett utmärkt digitalt försteg.
Ja kör APO EQ för peq.
Belker skrev:Den är jättebra! Använder den som försteg, eftersom jag bara har två källor; USB för hifi och optisk för biofrontarna. Ja, jag konverterar analog front ut från biostärkarn till optisk, men det gör inget pga lågt ställda krav på filmljud. Fördelen är att hifi och bio blir galvaniskt separerade och att jag som sagt kan använda DACen som försteg. För hifi kör jag ordentlig peq i datorn med HQPlayer. För bio kör jag motsvarande peq i RMEn, även om den inte blir lika exakt.
Om du är helt anal, som undertecknad, ska du leta en äldre begagnad med AKM dac. Då kan man göra full bypass med DSD (jag samplar om allt till DSD). De nyare med ESS-asic kör även DSD genom DSPn. Säkert helt ohörbar skillnad, men feelgood…
Ted_B skrev:Jag är mycket nöjd med min RME, men som sagt, menysystemet tar sin tid att komma underfund med.
AlbertHall skrev:HerrD skrev:RME ADI-2 dac fs är en utmärkt dac, försteg, eq (både mono och per kanal) samt hörlursförstäkare som dessutom har fjärr. Jag har två stycken och har varit mycket nöjd med båda. Det som kan vara frustrerande är deras komplicerade menysystem. Det finns en pc-mjukvara där man kan styra alla funktioner (har inte provat själv), det kan vara läge att kolla in den. Mjukvaran i dacen uppdateras hela tiden med nya funktioner som man kan uppdatera med om man vill, bara att ladda ner från RME. Vill man även köra delningsfilter så får man gå upp på varianten som är dubbelt så dyr. Ljudmässigt upplever jag den som neutral vilket är positivt.
Nyfiken på varför du har två.
HerrD skrev:AlbertHall skrev:HerrD skrev:RME ADI-2 dac fs är en utmärkt dac, försteg, eq (både mono och per kanal) samt hörlursförstäkare som dessutom har fjärr. Jag har två stycken och har varit mycket nöjd med båda. Det som kan vara frustrerande är deras komplicerade menysystem. Det finns en pc-mjukvara där man kan styra alla funktioner (har inte provat själv), det kan vara läge att kolla in den. Mjukvaran i dacen uppdateras hela tiden med nya funktioner som man kan uppdatera med om man vill, bara att ladda ner från RME. Vill man även köra delningsfilter så får man gå upp på varianten som är dubbelt så dyr. Ljudmässigt upplever jag den som neutral vilket är positivt.
Nyfiken på varför du har två.
Jag hade tidigare två anläggningar och var så nöjd med RME i första riggen så det blev en till. Nu har jag bara en rigg och dessutom har jag gått över till en Denon receiver med flerkanalsljud så snart har jag nog ingen RME. Båda ligger ute till försäljning på hifitorget.
Imperial-Blomman skrev:Ja har jämfört RME å Gustard X16.
Ja kör APO EQ för peq.
distad skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja har jämfört RME å Gustard X16.
Ja kör APO EQ för peq.
Det där var ju intressant att få veta. Då vet jag att RME inte är något för mig.
AlbertHall skrev:Belker skrev:Den är jättebra! Använder den som försteg, eftersom jag bara har två källor; USB för hifi och optisk för biofrontarna. Ja, jag konverterar analog front ut från biostärkarn till optisk, men det gör inget pga lågt ställda krav på filmljud. Fördelen är att hifi och bio blir galvaniskt separerade och att jag som sagt kan använda DACen som försteg. För hifi kör jag ordentlig peq i datorn med HQPlayer. För bio kör jag motsvarande peq i RMEn, även om den inte blir lika exakt.
Om du är helt anal, som undertecknad, ska du leta en äldre begagnad med AKM dac. Då kan man göra full bypass med DSD (jag samplar om allt till DSD). De nyare med ESS-asic kör även DSD genom DSPn. Säkert helt ohörbar skillnad, men feelgood…
Samplar om till DSD, gör du det från PCM?
AlbertHall skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja har jämfört RME å Gustard X16.
Ja kör APO EQ för peq.
Tack för svar. Subjektivt tycker du Gustard låter bättre. Finns det något som skulle kunna vara en orsak?
Mina öron blir lurade många gånger, så jag försöker gå på det objektiva.
AlbertHall skrev:distad skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja har jämfört RME å Gustard X16.
Ja kör APO EQ för peq.
Det där var ju intressant att få veta. Då vet jag att RME inte är något för mig.
Nej, du får köpa något från Kina.
HerrD skrev:RME ADI-2 dac fs är en utmärkt dac, försteg, eq (både mono och per kanal) samt hörlursförstäkare som dessutom har fjärr. Jag har två stycken och har varit mycket nöjd med båda. Det som kan vara frustrerande är deras komplicerade menysystem. Det finns en pc-mjukvara där man kan styra alla funktioner (har inte provat själv), det kan vara läge att kolla in den. Mjukvaran i dacen uppdateras hela tiden med nya funktioner som man kan uppdatera med om man vill, bara att ladda ner från RME. Vill man även köra delningsfilter så får man gå upp på varianten som är dubbelt så dyr. Ljudmässigt upplever jag den som neutral vilket är positivt.
distad skrev:AlbertHall skrev:distad skrev:Det där var ju intressant att få veta. Då vet jag att RME inte är något för mig.
Ja, med min plånbok så finns inga val.... Var du glad över att du kan göra aktiva val så du slipper stödja skurkarna.
RogerGustavsson skrev:distad skrev:AlbertHall skrev:
Ja, med min plånbok så finns inga val.... Var du glad över att du kan göra aktiva val så du slipper stödja skurkarna.
Inte blir man automatiskt skurk för man råkar höra hemma i ett visst land.
distad skrev:RogerGustavsson skrev:distad skrev:Ja, med min plånbok så finns inga val.... Var du glad över att du kan göra aktiva val så du slipper stödja skurkarna.
Så du tycker inte att att styret i Kina är skurkar alltså ?? Vad är de då ?
RogerGustavsson skrev:Inte blir man automatiskt skurk för man råkar höra hemma i ett visst land.
distad skrev:RogerGustavsson skrev:
Så du tycker inte att att styret i Kina är skurkar alltså ?? Vad är de då ?
RogerGustavsson skrev:Styret producerar inte dessa produkter. Det är väl inte av styret man köper? Att likställa styret i vilket land som helst
med dess innevånare är i min värld fel. I länder med en totalitär regim jobbar de flesta som vanligt för sin överlevnad.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Styret producerar inte dessa produkter. Det är väl inte av styret man köper? Att likställa styret i vilket land som helst
med dess innevånare är i min värld fel. I länder med en totalitär regim jobbar de flesta som vanligt för sin överlevnad.
Nå, alla kineser är inte skurkar. Precis som du skriver, de allra flesta jobbar bara på att överleva. Men samtidigt så gagnar all handel ett fåtal ledare och andra rika kineser som inte alls arbetar för de stora massorna. Eller rättare, de arbetar för att förbättra precis så mycket som behövs för att behålla makten.
Detta är en svår fråga. Hur mycket sanktioner ska vi tex ge mot Ryssland? I förlängningen kommer bara sk vanligt folk drabbas, makthavare och välbärgade kommer som vanligt undan. Ska vi därför fortsätta att handla ryska rör till våra förstärkare?
/ B
distad skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Styret producerar inte dessa produkter. Det är väl inte av styret man köper? Att likställa styret i vilket land som helst
Nå, alla kineser är inte skurkar. Precis som du skriver, de allra flesta jobbar bara på att överleva. Men samtidigt så gagnar all handel ett fåtal ledare och andra rika kineser som inte alls arbetar för de stora massorna. Eller rättare, de arbetar för att förbättra precis så mycket som behövs för att behålla makten.
Detta är en svår fråga. Hur mycket sanktioner ska vi tex ge mot Ryssland? I förlängningen kommer bara sk vanligt folk drabbas, makthavare och välbärgade kommer som vanligt undan. Ska vi därför fortsätta att handla ryska rör till våra förstärkare?
/ B
+1 Bra frågeställningar som jag ofta funderar på. Makthavare och rika kommer ju alltid undan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster