Köpråd - Kasettdäck

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Thomas79

Köpråd - Kasettdäck

Inläggav Thomas79 » 2025-01-18 21:43

Hej,

Blev nyss medlem då jag, som glad amatör, söker råd ifrån rutinerade hifi-rävar. Detta med anledning av att jag funderar på att bli med kasettdäck.

Skulle därför uppskatta råd gällande vilken modell/märke som är vettig att köpa utifrån mina ändamål.
Jag har ingen direkt avancerad anläggning, en Sonab R7000 stärkare, Gale 3040 högtalare (och en Rega P2 svarv).
Vill dock lägga till ett kasettdäck, gärna vintage mest för att jag tycker det är tjusigare tillsammans, men inget krav.

Mitt primära fokus är enkelt, jag vill att det ska låta bra, så gärna funktioner som syftar till det, och kommer uteslutande spela nysläppta kasetter.

Tänker inte värsta high end för tusentals kronor, utan mer "låta jävligt bra för en vettig peng".
Då jag själv inte har så bra koll, hoppas jag på köpråd utifrån det jag söker.

Tack och bock på förhand.

Må gott!

//Thomas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Köpråd - Kasettdäck

Inläggav Bill50x » 2025-01-18 23:41

Det är klart det blir vintage, det tillverkas inte speciellt mycket kassettdäck numera.

Om jag förstår dig rätt så kommer du bara spela redan inspelade kassetter, inte spela in själv. I så fall skulle jag rekommendera dig att leta efter ett kassettdäck där du enkelt kan ställa in azimuten (vinkeln) på avspelningshuvudet. Det är viktigt att avspelningshuvudet har exakt samma vinkel som inspelningshuvudet hade på den maskin som kassetten spelades in med. Det SKA vara 90 grader men det slarvas ibland i tillverkningsledet. Misstämmer vinkeln får du diskantfall (och ljudet blir dovt). Det finns kassettdäck där du manuellt kan justera detta (man lyssnar och väljer läget där diskanten är som kraftigast) men det finns däck som kan göra detta automatiskt. Nakamichi tex, men de är oftast svindyra.

Välj även ett däck som innehåller både Dolby B och C, detta är ett brusreduceringssystem. Om en kassett är inspelad med Dolby B ska man också spela av det med Dolby B, annars får man lite konstigt/"pumpande" ljud i diskanten.

Framför allt ska du välja ett kassettdäck som är fullt fungerande och inte ngt som du behöver renovera först.

Ska du även spela in på däcket blir det en del andra saker att tänka på. Inte minst att hitta bra kassetter till rimliga priser.

Lycka till!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-01-22 00:36

När jag höll på med kassettdäck i början på 90-talet så var ranken så här ungefär när det gällde ljudkvalité i mina öron.
1.Nakamichi
2. Pioneer
Sedan var det en liten bit till,
3. Yamaha och Sony
Och sedan kom resten av alla företag.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

MoonMartin

Inläggav MoonMartin » 2025-01-23 20:26

Rekommenderar Nakamichi Cassette Deck 2. Två huvuden och från 90-talets början med Dolby B och C. Många verkar vara i gott skick, de låter bra och ser lite annorlunda ut. Sålde mitt till Sydafrika för 1200 kr för några år sedan.
Det finns mycket kassetter att köpa på eBay. Redan inspelade Maxell UD(XL) eller TDK AD/SA på ePay är ganska billiga. Oanvända i oöppnad plast kan bli löjligt dyra.

gcs

Inläggav gcs » 2025-01-23 23:11

Om man ger sig tid att kalibrera kan kassett låta väldigt bra med en kassettspelare typ Nakamichi. Jag har själv tre bandspelare och alla med tre huvuden. Den bästa är en från Pioneer som har Dolby B, C och S. Dolby S är den som
låter bästa och låter med alla typer av kassetter. Så pass bra att de kan t.o.m. konkurrera med rullband.

steven33

Inläggav steven33 » 2025-01-24 00:31

På tal om kassetter så finns det ett intressant program på SR om Ingegerd Engfelt som startade TRACK-kassetterna. Hon fick ett otroligt tragiskt slut som jag inte berättar men lyssna på programmet.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/1311166

Kalle G

Inläggav Kalle G » 2025-01-24 09:43

Jag har fortfarande kvar min Aiwa AD1800 som passerat 40 strecket med den äran. Toppmatad och hade på den tiden tyngsta svänghjulet. Dessutom snygg med träkabinett. Aiwa har tillverkat en rad av mycket kompetenta kassettspelare.

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2025-01-29 21:39

Vintage (såklart) TEAC, Harman Kardon och MARANTZ.

Har själv ett MARANTZ 5220 med nya drivremmar som låter bra.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-01-30 10:47

Har kört med Nakamichi och Denon. Har kvar två Nakamichi men de är inte använda sedan 12-13 år. Det var då jag digitaliserade de kassetter som var av intresse.

Återgå till Köpråd