Billig prisvärd receiver

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nautikern

Billig prisvärd receiver

Inläggav Nautikern » 2025-03-09 12:39

Hej,

Har inte sonderat marknaden för receivrar på många år. Köpte en Onkyo nr-616 2012 som jag varit nöjd med, nu har den dock tystnat, varav jag söker ersättare.

Min set-up ser ut som följer, 4.2 med Larsen 6.2 som frontar och Larsen 4 som surround. En XTZ 10.16 sub vänster främre hörn och en 10.16 höger bakre hörn.
Skulle gärna vilja hitta en receiver som kan kalibrera subbarna individuellt.

Tittar gärna även på begagnat, men är lite vilsen till vilka modeller man ska leta efter och när dom fick dubbla sub ut?

Även teven gick sönder för ett par veckor sedan så nu har vi en LG Oled C4 65".

Kan man hitta en receiver för under 5k med den funktionaliteten jag söker?

Användarvisningsbild
distad

Re: Billig prisvärd receiver

Inläggav distad » 2025-03-09 18:44

Blir väldigt svårt, tror jag.https://www.hifiklubben.se/denon-avc-x3 ... cx3800hbk/ Är väl närmast, ny alltså. Om du vill kunna ställa in subbar lite olika. Och kalibrera subbarna individuellt, så behöver extra lådor till det.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2025-03-09 20:41

Om det som ska spelas har subregistret i mono så ser jag ingen anledning till att kalibrera subbarna individuellt. Och ska du köra subbarna i stereo så bör dom inte stå så osymmetriskt mot hö och vä front.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2025-03-11 15:57

Hej,

LFE-kanalen spelar väll alltid mono? Har inte tänkt köra dom i stereo, i så fall hade jag ställt dom i anslutning till fronthögtalarna och inte kopplat dom via LFE-utgången.

Är det verkligen ingen idé att nivåkalibrera och tidskompensera subbarna individuellt?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2025-03-11 22:34

Nautikern skrev:Hej,

LFE-kanalen spelar väll alltid mono? Har inte tänkt köra dom i stereo, i så fall hade jag ställt dom i anslutning till fronthögtalarna och inte kopplat dom via LFE-utgången.

Är det verkligen ingen idé att nivåkalibrera och tidskompensera subbarna individuellt?

Självklart ska du göra det. Jag vet dock inte vilka inställningsmöjligheter som finns i den nya maskinerna.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audioföl & apparat runkare som älskar haj-end och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
Nautikern

Inläggav Nautikern » 2025-03-12 09:07

Jag har hittat att Denon AVR-X3300W och nyare stödjer Audyssey Sub EQ där man med en app kan välja att kalibrera endast under 300 Hz.

Så här skriver Denon om X3300W:

Om Audyssey Sub EQ HT™
Audyssey Sub EQ HT™ skapar en perfekt integrering mellan två subwoofers genom att först kompensera för nivå- och fördröjningsskillnader och sedan applicera Audyssey MultEQ® XT32 gemensamt på båda subwoofers.

Så om jag siktar in mig på en sådan eller "bättre" så har jag nivå- och avståndskalibrering för två subbar.

Återgå till Köpråd