CD med USB ut

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

CD med USB ut

Inläggav avr7000 » 2025-09-23 23:13

Letar efter CD med USB ut för att koppla till USB ingång på streamer (går då via digital DSP etc.)

Har denna idag:
https://www.dustin.se/product/5011215455/bw-16d1x-u

Skulle vara kul med något sexigare som ser ut som en vanlig CD spelare (gärna svart).

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: CD med USB ut

Inläggav dewpo » 2025-09-24 15:32

Gissar att denna skulle kunna fungera?
Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-09-24 15:35

Kinesisk! :o
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2025-09-24 15:55

Det här är så kul :-)

En gång i tiden, vi talar om säkert 20 år sedan eller så, fanns det ett forum för TAG McLaren Audio, och det var främst ägare av TAG audio produkter som skrev och var medlemmar på den tiden. På detta forum råkade jag ta upp detta med CDROM i form av HTPC och snacka om att jag vart kölhalad framförallt av en nisse på BBC som ansåg att det var käpprätt åt helvete på ren engelska... Komiskt nog säljer killen nu för tiden, just det, HTPC baserade lösningar för ljuduppspelning och/eller video - go figure 8) 8) 8) :mrgreen:
Senast redigerad av Bamsefar 2025-09-24 16:09, redigerad totalt 1 gång.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-09-24 16:06

En begagnad Shiit Urd då? För de tillverkas väl inte längre?

https://darko.audio/2023/07/podcast-sch ... -stoddard/

Annars kommer jag bara på Shanling ET3 och Lyx-Shanling Zenith XST20. Båda toppmatade för lite vinylkänsla.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-09-24 16:12

Morello skrev:Kinesisk! :o

Jo så är det. Västerländskt står nog inte att finna är jag rädd? Åtminstone inte om man vill att det ska vara tillverkat här också. När det gäller västerländska märken som tillverkas av OEM tillverkare i Asien eller varor av rent Asiatiskt ursprung så vet jag inte vilket som är värst? Vissa påstår att mer av pengarna blir kvar i väst om produkter konstrueras/designas här och sedan tillverkas i Asien än om det är ett rent Asiatiskt märke? Men jag lutar åt att det inte är ett dugg bättre för vanliga människor att stötta någon här i väst som man vet kommer avskeda en om det dyker upp en arbetare på andra sidan jorden som jobbar billigare? Än att köpa hel kinesiskt? Riktigt krångligt blir det när man väljer mellan västerländska märken som tillverkas i Asien och Kinesiska märken som tillverkas i Europa??? Då känns det riktigt svårt att göra rätt. För mig är det viktiga att vi fortsätter att tillverka i Europa! För som jag ser det är det den enda åtgärden som kommer göra att vi försätter att ha ett välstånd som räcker till alla? Jag väljer alltid varor tillverkade i Europa när jag har en möjlighet! Men det är inte alltid man har det :evil: En del påstår att jobben för vanliga människor ändock kommer försvinna i ock med att AI gör sitt intrång och robotar tar över? Men jag kan inte se att det gör någon skillnad? För även om fabriker här inte innebär jobb? Så är det ändock möjligt att skatt produktion inom EU och på så sätt skapa inkomster till samhället. Hur man ska kunna skapa inkomster till samhället om maskinerna står på andra sidan jorden är bortom mitt förstånd :oops: Läste att kina har planer att bygga 450 kärnkraftverk för att säkerställa billig el och möjlighet till fortsatt expansion? Även om vanliga jobb försvinner i framtiden? Så kräver AI och Robotar massiva mängder energi! Det är dags att ta tag i utvecklingen om vi inte ska hamna på efterkälken...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-24 16:41

dewpo skrev:Gissar att denna skulle kunna fungera?
[ Bild ]

Givet sin lilla storlek är den inte mycket sexigare än den ASUS jag har....

Jag skulle vilja ha når som ser ut som en svart cd i fullformat (43 cm typ) som har USB ut som transport.... har den sedan DAC o analoga utgångar är det väl OK om de inte ökar priset våldsamt mycket.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-09-24 16:50

https://www.audiophonics.fr/en/cd-players/shanling-onix-zenith-xst20-p-20661.html
Bild

Större, sexigare? dyrare! Men fortfarande inte fullbredd...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-24 16:54

Inget toppmatat tack :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-09-24 17:16

pLudio skrev:En begagnad Shiit Urd då? För de tillverkas väl inte längre?

Verkar som att den kommer att återuppstå tids nog; https://www.head-fi.org/threads/schiit- ... t-18601775

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-24 18:22

avr7000 skrev:
dewpo skrev:Gissar att denna skulle kunna fungera?
[ Bild ]

Givet sin lilla storlek är den inte mycket sexigare än den ASUS jag har....

Jag skulle vilja ha når som ser ut som en svart cd i fullformat (43 cm typ) som har USB ut som transport.... har den sedan DAC o analoga utgångar är det väl OK om de inte ökar priset våldsamt mycket.

Stefan

En sådan skulle väl ha mest luft inuti? Om det inte sitter mycket mer än ett drivverk därinne tar det inte mycket plats.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-09-24 18:48

RogerGustavsson skrev:
avr7000 skrev:Jag skulle vilja ha når som ser ut som en svart cd i fullformat (43 cm typ) som har USB ut som transport.... har den sedan DAC o analoga utgångar är det väl OK om de inte ökar priset våldsamt mycket.

En sådan skulle väl ha mest luft inuti? Om det inte sitter mycket mer än ett drivverk därinne tar det inte mycket plats.

Men det gör den stapelbar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-09-24 18:51

Stefan är ju duktig på att fixa lådor...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-24 22:30

Synd att det inte finns fler av dessa....

Det är ju som sagt en helt självklar produkt nu för tiden då streamers har DSP, Firfilter etc.etc. som man digitalt kan kanalisera sin CD avspelning via genom USB ingång på streamer.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-25 00:13

Glöm att jag frågade.....

Kom på att jag inte längre har detta behov.
Jag hade det förut när jag körde en DMP-A6 och USB ut till DAC i Michi P5.

Nu kör jag DMP-A10 och använder DAC i den.... Alla digitala ingångar går (om man vill) via DSP innan DAC.

Så nu var det ju dumt att jag sålde min Yamaha CD-S2000 till Ola :)

Får hämta upp nån annan CD från källaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-09-25 00:16

avr7000 skrev:Får hämta upp nån annan CD från källaren.

Med CD gissar jag att du menar CD-spelare. Om du saknar en CD har jag säkert någon som ligger och skräpar, kan jag skicka gratis... :mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-25 00:19

Bill50x skrev:
avr7000 skrev:Får hämta upp nån annan CD från källaren.

Med CD gissar jag att du menar CD-spelare. Om du saknar en CD har jag säkert någon som ligger och skräpar, kan jag skicka gratis... :mrgreen:

/ B

Höhö...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-25 00:24

Detta betyder att jag kan jämföra min BD brännare (ASUS) via USB mot en CD (spelare) via optisk och elektrisk digital...

Jag har en Pioneer DV668 som säker duger som drive i detta test.
(Jag har några till med)

Om Optisk CD eller elektrisk digital CD (jag brukar föredra optiskt i valet mellan dessa) låter "bättre" än ASUS BD är det bara att leta efter en bra CD drive då....

Förslag på en riktigt bra CD drive?
Teac brukar dyka upp som förslag va?

Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-25 00:29

DMP-A10 har dubbla coax in och dubbla optiskt in så man kan med dubbletter av CD skiva skifta fram o tillbaka o jämföra mellan olika CD-spelare/drive....

Det kan/skall väl inte kunna vara nivåskillnad på den digitala signalen?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-25 00:55

Den har ju dubbla analogt in oxå så man kan ju köra med en SACD spelare och ha möjligheten att köra analogt in....

Nu läste jag på lite.... jag kan med min Oppo BD105 rippa DSD filerna på SACD till dator och sedan lägga dem på hårddisken i magen på DMP A10 :)

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-09-25 08:52

avr7000 skrev:DMP-A10 har dubbla coax in och dubbla optiskt in så man kan med dubbletter av CD skiva skifta fram o tillbaka o jämföra mellan olika CD-spelare/drive....

Det kan/skall väl inte kunna vara nivåskillnad på den digitala signalen?

Nej.

avr7000 skrev:Den har ju dubbla analogt in oxå så man kan ju köra med en SACD spelare och ha möjligheten att köra analogt in....

Nu läste jag på lite.... jag kan med min Oppo BD105 rippa DSD filerna på SACD till dator och sedan lägga dem på hårddisken i magen på DMP A10 :)

DSD kommer ha en nivåskillnad. Man brukar lägga på 6 dB när man konverterar till PCM men man får se till att det inte klipper och bör egentligen som vanligt ligga på True Peak -1 dB men det kommer inte matcha CD:n.

DSD-versionen kan dessutom ha en mer dynamisk master för att motivera SACD-utgåvan. Jag skulle nivåanalysera CD-versionen och konvertera DSD till PCM med nivåjustering utifrån CD:n för att göra det praktiskt jämförbart.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2025-09-25 10:33

Jag vill inte jämföra CD med DSD.... bara ev. spela SACD från inbyggd disc.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2025-09-25 11:28

Om ES9039PRO fungerar som tidigare ESS chip så kommer den konvertera DSD så rådet blir ändå att konvertera till PCM i samband med rip:en för att spara diskplats. Du kan inte EQ:a DSD heller.

Återgå till Köpråd