Delning satellit / subwoofer?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Conan

Delning satellit / subwoofer?

Inläggav Conan » 2025-10-19 15:08

Om man i en vanlig stereo-setup vill dela mellan satellithögtalare (Audio First Fidelia) och subbasar (2 st Ino Audio pX) vad är bästa lösningen? Jag ser i dag två potenta alternativ:

1. Ino Audio cr80s

2. miniDSP Flex

Men vad finns det annars därute?

Försteget är Naim NAC-N 272. Befintliga slutsteget är Holographic Audio AMP Sixteen. Som slutsteg för basarna har jag lite sneglat på en enkel "kinaförstärkare" som t.ex. Fosi Audio V3 Mono.

DSP för EQ eller inte spelar väl egentligen ingen roll. Bara det inte blir en massa krångel med "det digitala". Grejerna ska bara funka. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Re: Delning satellit / subwoofer?

Inläggav eljulio » 2025-10-19 15:32

CR80 är väl rätt begränsat i möjlig tillämpning vad jag känner till. Flex känner jag dock till och där är det gott om möjligheter till en i mitt tycke prisvärd peng. Så CR80 "kan" väl betydligt mindre, men kostar lika mycket eller mer. Ni som har aktuell prislista får gärna rätta mig om jag har fel.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-19 16:29

Det går inte att förneka att Flex kan så mycket mer än delar.

Användarvisningsbild
Daad

Inläggav Daad » 2025-10-19 20:28

Conan skrev:Om man i en vanlig stereo-setup vill dela mellan satellithögtalare (Audio First Fidelia) och subbasar (2 st Ino Audio pX) vad är bästa lösningen? Jag ser i dag två potenta alternativ:

1. Ino Audio cr80s

2. miniDSP Flex

Försteget är Naim NAC-N 272. Befintliga slutsteget är Holographic Audio AMP Sixteen. Som slutsteg för basarna har jag lite sneglat på en enkel "kinaförstärkare" som t.ex. Fosi Audio V3 Mono.

DSP för EQ eller inte spelar väl egentligen ingen roll. Bara det inte blir en massa krångel med "det digitala". Grejerna ska bara funka. :)

Ett alternativ kanske kan vara att ersätta försteget med t.ex. Marantz Stereo 70s eller liknande låda så att du får följande signalkedjor:
Marantz Stereo 70s --> Satellithögtalare
Marantz Stereo 70s --> via subbasutgång till Holographic Audio AMP Sixteen --> Subbasar

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-19 23:17

RogerGustavsson skrev:Det går inte att förneka att Flex kan så mycket mer än delar.

Jo men frågan är om man vill ha nåt som kan så mycket mer? Läser i tråden på Teknikdelen här på forumet om inställningarna på en dspMini Flex och jag är bara fundersam om man med alla val- och justeringsmöjligheter kommer att hamna i ett läge där det aldrig blir tillräckligt bra. Det finns alltid nån till mätning man kan göra i REW och få fram nåt litet förslag på filter som kan appliceras i miniDSP:n. En mängd valmöjligheter gör en inte mera nöjd -- snarare tvärt om i många fall.

En rejäl inställning på en cr80s, komplettera med nån mätning i REW och sen är det klappat & klart. Så tror jag att jag vill ha det. :) Nån annan får gärna tycka att de ökade möjligheterna är precis det dom vill ha. Om denne någon kan övertyga mig så lyssnar jag gärna också.

Ingen som har en Ino cr80s att sälja..? :wink:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-19 23:23

Daad skrev:
Conan skrev:Om man i en vanlig stereo-setup vill dela mellan satellithögtalare (Audio First Fidelia) och subbasar (2 st Ino Audio pX) vad är bästa lösningen? Jag ser i dag två potenta alternativ:

1. Ino Audio cr80s

2. miniDSP Flex

Ett alternativ kanske kan vara att ersätta försteget med t.ex. Marantz Stereo 70s eller liknande låda så att du får följande signalkedjor:
Marantz Stereo 70s --> Satellithögtalare
Marantz Stereo 70s --> via subbasutgång till Holographic Audio AMP Sixteen --> Subbasar

Just nu är jag lite allergisk mot signalprocessning i en (typ) hemmabiostärkare. Jag har en ganska nyinköpt Denon AVC-4800 här hemma som jag har testat att köra som "försteg" till 2-kanalslyssning och det är lite av en besvikelse. Musik via mitt vanliga försteg låter bättre och mer levande. För filmljud funkar den jättebra men det fattas nåt i lyssning på musik. Har inte bottnat allt i receiverns inställningar men så vitt kan vet har allt varit satt till "Direct" eller liknande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-20 08:53

Conan skrev:
RogerGustavsson skrev:Det går inte att förneka att Flex kan så mycket mer än delar.

Jo men frågan är om man vill ha nåt som kan så mycket mer? Läser i tråden på Teknikdelen här på forumet om inställningarna på en dspMini Flex och jag är bara fundersam om man med alla val- och justeringsmöjligheter kommer att hamna i ett läge där det aldrig blir tillräckligt bra. Det finns alltid nån till mätning man kan göra i REW och få fram nåt litet förslag på filter som kan appliceras i miniDSP:n. En mängd valmöjligheter gör en inte mera nöjd -- snarare tvärt om i många fall.

En rejäl inställning på en cr80s, komplettera med nån mätning i REW och sen är det klappat & klart. Så tror jag att jag vill ha det. :) Nån annan får gärna tycka att de ökade möjligheterna är precis det dom vill ha. Om denne någon kan övertyga mig så lyssnar jag gärna också.

Ingen som har en Ino cr80s att sälja..? :wink:

Det är inte tvingande att göra mer än en delning i Flex. Jag har inte gjort några ändringar sedan jag installerade den i mars. REW behöver man inte heller pyssla med om det känns oroande.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-10-20 17:55

Att mäta för att se om det finns problem som en DSP kan lösa bättre än ett enkelt aktivt filter tror jag att är en bra början.

Om man verkligen vill undvika en DSP i den kritiska signalvägen så kan man tänka sig ett aktivt filter för att dela dina Fidelia och att använda en DSP för motsvarande delning i basen. En DSP för bas tror jag att man kan välja mycket mer fritt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-20 21:25

Bra argument for miniDSP Flex! Tål att tänkas på. :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-21 10:47

Jag köpte precis en Flex och av dina inlägg att döma verkar du ha noterat detta :).

Flex verkar vara en mycket bra produkt! Men precis som du säger Conan så är friheten att ställa in också dess förbannelse. Kan tänka mig att det går att hamna i en ändlös loop av mätande, konstruera filter och lyssna. Rinse and repeat :D. Det går alltid att tweaka lite till i jakten på förbättringar. Där känner man sig själv bäst antar jag åt vilket håll man är lagd. Jag förstår dina argument och vet nog inte själv vad jag hade valt heller.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-21 17:31

Att tvika eller att tveka …

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-21 17:54

genstruktur skrev:Flex verkar vara en mycket bra produkt! Men precis som du säger Conan så är friheten att ställa in också dess förbannelse. Kan tänka mig att det går att hamna i en ändlös loop av mätande, konstruera filter och lyssna. Rinse and repeat :D. Det går alltid att tweaka lite till i jakten på förbättringar. Där känner man sig själv bäst antar jag åt vilket håll man är lagd. Jag förstår dina argument och vet nog inte själv vad jag hade valt heller.

Audiophil nervosa eller vad man ska kalla det. Nja, tycker inte det är värre än när man hoppade på det där med strömmande tjänster. Efter ett tag brukar det lägga sig.

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-21 18:31

+1 :D
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2025-10-21 19:23

Ni är starka pojkar! :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-10-21 19:43

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:Flex verkar vara en mycket bra produkt! Men precis som du säger Conan så är friheten att ställa in också dess förbannelse. Kan tänka mig att det går att hamna i en ändlös loop av mätande, konstruera filter och lyssna. Rinse and repeat :D. Det går alltid att tweaka lite till i jakten på förbättringar. Där känner man sig själv bäst antar jag åt vilket håll man är lagd. Jag förstår dina argument och vet nog inte själv vad jag hade valt heller.

Audiophil nervosa eller vad man ska kalla det. Nja, tycker inte det är värre än när man hoppade på det där med strömmande tjänster. Efter ett tag brukar det lägga sig.

Lite så. Jag fastnade i det där med mätningar och småkorrigeringar ett tag. Men sen gick det över helt enkelt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2025-10-21 19:49

Huruvida det går över (styr) är nog individuellt.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Maarten

Inläggav Maarten » 2025-10-22 07:41

Jag tänker tvärtom, - att möjlighet till korrekt mätning á la I-or och efterföljande ekvalisering minskar risk för audifilia neurosa. Man mäter, ställer in och sen klart. Man behöver inte tänka mer på ev förbättringar, annat än anläggningens renhet, spridning och kapacitet.

De mängder med s.k. huskurvemätningar är något helt annat: viewtopic.php?f=31&t=71462&p=2254259&hilit=house#p2254259
Dessa är en till viss del missvisande mätmetod och i många fall kopplade till icke-ekvalisering, vilket (tillsammans med säkerligen många andra faktorer, inte minst psykologiska) leder till olika 'förbättringar' såsom förändringar av rum, placering, byte av högtalare, uppsättning av basfällor, fiddusorer mm, vilka förvisso inte behöver vara fel men där det också är enklare att hamna i loopar av audifilia neurosa.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-10-22 08:44

Innan man kikar på specifika apparater bör man fundera på vad som är lämplig flankdämpning samt förstås delningsfrekvens.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Imperial-Blomman

Inläggav Imperial-Blomman » 2025-10-22 10:05

E skrev:Huruvida det går över (styr) är nog individuellt.

Mvh E*

+1 :lol:
Deltidare på Hifikit.

OA-52-PS, OS-52V, OA-116, OA-12, OA-50, OA-5-II mfl högtalare drivet m rör å trisse steg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-10-22 17:50

Undrar hur man bestämmer sig i detta rum?

Bild

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-23 07:42

Morello skrev:Innan man kikar på specifika apparater bör man fundera på vad som är lämplig flankdämpning samt förstås delningsfrekvens.

Men utan en specifik apparat att "meka med" så blir dessa funderingar just bara funderingar, utan att man kan testa parametrarna i verkligheten. :) Har du (eller någon annan) förslag på en bra utgångspunkt för mina högtalare (Audio First Fidelia och 2 st Ino pX)? 125 Hz? 12 dB/okt?

Nåväl nu blev det en beställning på en miniDSP Flex i går. UMIK-1 finns redan och REW på laptopen. Väntar nog lite med Dirac-tillägget tills jag kunnat testa lite. Ett paket med två Fosi V3 Mono införskaffades också för drivning av basmodulerna.

Så nu blir det åka av förhoppningsvis redan i helgen. Fler frågor kommer förmodligen då. :)

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2025-10-23 08:24

Räcker effekten i Fosi för basarna? De ger väl endast 98 Watt i 8 Ohm?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-23 16:45

gflar skrev:Räcker effekten i Fosi för basarna? De ger väl endast 98 Watt i 8 Ohm?

Ja det hoppas jag. Kan inte spela så högt heller om jag vill bo kvar. :) Mitt 60 W AMP Sixteen drev pi60s, es2 + bs 60 ensamt tidigare och det gick att spela så högt man vill och lite till...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2025-10-24 15:35

Har kört aktiva filter i mer än 20 år. Orkar mäta någon halvdag nån gångper kvartal eller så.
Första gången får man ju inte ge sig innan man tycker att det blir bra. Sen brukar det vara bra att lyssna många timmar för att hitta vad man möjligen irriterar sig på. Har man musik som hobby och inte knappar och rattar så finns det ju ingen anledning till hets.

Att köra dsp till basen är något som då och då rekommenderas här men inte uppåt har jag verkligen aldrig någonsin gillat. Det märks att sidohögtalarna som man normalt måste fördröja gentemot subben blir ändå mera fel då man lägger till någon meter eller mer fel till dte redan existerande felet. Har man hört det en gång så känner inte jag någon tycker att det funkar bra.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-10-24 23:47

Bild_19.jpg
Bild_19.jpg (694.5 KiB) Visad 480 gånger

Fosi V3 Mono ser verkligen pyttesmå ut jämfört med Holographic Audio AMP Sixteen (och den är heller inte så stor i sig).

Bild_20.jpg
Bild_20.jpg (617.23 KiB) Visad 480 gånger

miniDSP Flex gör verkligen inget väsen av sig heller.

Låter jättebra gör det även fast jag bara delar HP/LP nu vid 100 Hz och har inte ens rört nivåerna. Basarna spelar lite för högt men det får vara i kväll. Allt låter rent & klart i alla fall. Skummade manualen för miniDSP:n och inställningsmöjligheterna är ju oändliga. 8O

Återgå till Köpråd