Advantage Thor?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
joakim99
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 2003-10-03

Advantage Thor?

Inläggav joakim99 » 2003-10-20 10:37

Nu när Advantage Thor har funnits till försäljning ett tag skulle det vara intressant att läsa lite omdömen om den. Jag har funderingar på att köpa en och har varit och provlyssnat som hastigast.

Vad säger ni som äger en? Vilka högtalare driver ni med den? Alla synpunkter tages tacksamt emot.

Användarvisningsbild
Hotspur
 
Inlägg: 1745
Blev medlem: 2003-08-05
Ort: Göteborg

Inläggav Hotspur » 2003-10-20 11:47

Framförallt så skulle det vara intressant att höra om den är bugg- och brumfri? :twisted:
(vilket diverse tidigare Advantage-modeller ju inte varit)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2003-10-27 17:30

För pengarna verkar det var en vettig och välbyygd maskin. Låter även helt ok för prisklassen.
Class only looks like arrogance from below.

na-5
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav na-5 » 2004-01-02 20:12

Rydberg skrev:För pengarna verkar det var en vettig och välbyygd maskin. Låter även helt ok för prisklassen.


Vad jämnför du då med för förstärkare i samma prisklass?
Har du den testat hos dej själv då då jämnfört med din egen då i så fall hur är den då mott din egen?
m.v.h
PO

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2004-01-02 22:30

Poman skrev
Vad jämnför du då med för förstärkare i samma prisklass?
Har du den testat hos dej själv då då jämnfört med din egen då i så fall hur är den då mott din egen?

Uppfattar jag stridsberedskap?
Rydberg har helt uppenbart hört den och tyckte att den lät OK för prisklassen, dvs med andra förstärkare han hört i prisklassen.
Det finns inte många som har hört Thor så varje åsikt kan vara värdefull för en spekulant även om det inte var en direkt jämförelse, flindtest eller F/E test.
Dimitri

na-5
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav na-5 » 2004-01-02 23:28

dimitri skrev:Poman skrev
Vad jämnför du då med för förstärkare i samma prisklass?
Har du den testat hos dej själv då då jämnfört med din egen då i så fall hur är den då mott din egen?

Uppfattar jag stridsberedskap?
Rydberg har helt uppenbart hört den och tyckte att den lät OK för prisklassen, dvs med andra förstärkare han hört i prisklassen.
Det finns inte många som har hört Thor så varje åsikt kan vara värdefull för en spekulant även om det inte var en direkt jämförelse, flindtest eller F/E test.
Dimitri


Hej på dej Dimitri!

Åh nej jag bara undrade vad han jämnförde med om han kanske hade lyssnat på den hemma så jag hyser inget agg mott det han skriver man kunde nog får till det så som jag skrev det beklagar jag. :)
m.v.h
PO

Användarvisningsbild
joakim99
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav joakim99 » 2004-01-03 00:18

Alltid skojigt när ens gamla topics flyter upp till ytan igen.

Det blev ingen Thor för min del. Köpte ett Classé CP-47.5 försteg istället och letar just nu efter ett passande slutsteg. Måhända inte en billigare lösning en Advantage Thor men jag kommer att bli mer nöjd med det här.

dimitri
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: 2003-09-20
Ort: Götelaborg

Inläggav dimitri » 2004-01-03 01:24

Sorry Poman :oops:

na-5
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav na-5 » 2004-01-04 20:00

dimitri skrev:Sorry Poman :oops:


Ingen fara på torpet dimitri! :wink:
m.v.h
PO

NiclasF
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-08-02
Ort: Höganäs

Inläggav NiclasF » 2004-01-04 20:25

fridefors skrev:Framförallt så skulle det vara intressant att höra om den är bugg- och brumfri?


Hittills är min både och.

na-5
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2003-11-04

Inläggav na-5 » 2004-01-04 20:56

NiclasF skrev:
fridefors skrev:Framförallt så skulle det vara intressant att höra om den är bugg- och brumfri?


Hittills är min både och.


Hej NiclasF!

Vad är det då förting som inte är bra tycker du?
m.v.h
PO

NiclasF
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2003-08-02
Ort: Höganäs

Inläggav NiclasF » 2004-01-04 22:44

Sorry poman, dåligt formulerat av mig.
Min är både bugg & brummfri :)

Mvh

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6490
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2004-01-06 00:12

Har som hastigast lyssnat lite till Thor för någon vecka sedan.

Ihopkopplad med Vincent CD S3 samt lite blandade golvhögtalare.
Verkade då vara brum o brusfri :D

Kan dock egentligen inte uttala mig om hur Thor låter då jag inte är familjär med den kringutrustning som användes.

Betraktat som första gången jag lyssnat till den uppställda anläggningen så lät det rätt bra.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2004-01-06 18:08

poman skrev:
Rydberg skrev:För pengarna verkar det var en vettig och välbyygd maskin. Låter även helt ok för prisklassen.


Vad jämnför du då med för förstärkare i samma prisklass?
Har du den testat hos dej själv då då jämnfört med din egen då i så fall hur är den då mott din egen?
Jag jämförde bland annat direkt med Krell Kav 400cx och Gryphon Callisto 2100. Krellen tyckte jag lät bättre (den är ju också dyrare) och Calliston lät klart bättre än både Krellen och Thoren (den är ju även dyrare än de båda). Dock måste jag säga att man får väldigt mycket förstärkare för pengarna om man väljer Thoren, välbyggd verkar den också vara och fjärren kan man klubba sälar med (dock lite för tung för min smak).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2004-01-07 10:56

Vad jag reagerar på med vissa av Bladelius produkter är att nätdelarna verkar överdimensionerade.

Thor har om jag inte missminner mig en 1.8 kVA nätdel, det är på tok för mycket för en 2x150W förstärkare! Slöseri helt enkelt.

Till en sådan nätdel hör ett högre effektuttag...

mvh,
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2004-01-07 13:15

JonasP, visst är det förjävligt att man får så stor nätdel för pengarna :wink: :lol:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2004-01-07 13:20

Rydberg:
Tja, man får ju ingenting, man betalar ju som kund! Om apparaten i övrigt är bra, vilket den mycket väl kan vara, så är det helt klart dumt med en för stor nätdel. Den gör nämligen ingen nytta mer än att driva upp kostnaden och i slutändan priset på apparaten.

Om man å andra sidan tvunget ska ha en så stor nätdel, kan man kräva betydligt mer effekt!

Så du ska se det så här istället: visst är det för jäkligt att man inte får en större effektdel för pengarna (och eventuellt en annan matningsspänning)? :wink:

En för stor nätdel gör ingen nytta. Den höjer dessutom förstärkarens förlusteffekt.


mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2004-01-07 14:13

Tja, den kanske blir snabbare (beror ju iof mer kondesatorpaketet, esr)? Ska förstärkaren (på pappret) dubbla ner till t.ex. 2 ohm så krävs ju iallafall minst 1200 VA så jätte över dimensionerad är den ju inte elr? Min Callisto är en 100wattare och har en traffo på >=1kVA , den ger drygt 350w per kanal i 2 ohm så den är nog ganska bra dimensionerad.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2004-01-07 15:02

Rydberg:
Ska den dubbla ner till 2 ohm kontinuerligt är den kanske inte överdimensionerad. Men det har man mycket lite nytta av...

Föredrar personligen en stärkare som har hög effekt i >4 ohm snarare än en med lika stark nätdel som ger mer effekt i låga impedanser men följaktligen har lägre maximal utspänning.

Jag tillhör ju dock falangen som vill ha hysteriskt mycket effekt... men den har man ingen nytta av i 2 ohm. Skulle påstå att Thoren i alla normala fall klarar sig mycket väl med halva nätdelsstorleken!

Varför reagerar jag på detta:
Jo, jag tycker det är dumt om till exempel nätdelsstorlek blir synonymt med kvalitet. Men både för Grendel och Thor marknadsförs apparaterna delvis genom att den (för stora) nätdelen nämns. Det som måste vara viktigast är ju att apparaten är bra - ljudmässigt alltså! Dvs förstärker insignalen med låg förvrängning (bla bla bla)

Ganska komiskt egentligen, att man på mässor berättar ojojoj den här har 150W, 1800 VA nätdel, wow säger publiken, sen spelar man med en uteffekt på högst någon watt... :D

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2004-01-07 15:23

Jonas> Jo jag håller väl med dig, det är lite skrytande med nätdelarna.

Själv är jag dock inte så begeistrad av höga ljudtryck. Satt igår och spelade riktigt tyst efter det att flickvännen hade gått och lagt sig, mycket njutbart faktikst (kan ha spelat på bråkdel av nån watt). Att det sedan inte är lätt att göra en förstärkare med hög effekt som låter bra är ju också en aspekt. Exempel är t.ex. Rotel Michi där det mindre steget låter bättre, Pioneer valde att bara göra sina Exclusive M7 150w stärkare pga välljud. Antar att det är problematikst med många utgåmgstransitorer (parasitkapacitanser) och att en effektstark stärkare ofta har en komplex kretslösning (finns personer på detta forumet som kan detta bättre än jag).
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2004-01-07 15:43

Tja, det är inte så ofta som jag försöker pilla loss tapeten från väggarna med musikanläggningen. :D

Men när det väl händer, då ska anläggningen ta mig tusan räcka till... tror dock inte mina behov är så extrema som vissa andra (läs knoppen).

Håller dock på att samla ihop delar till fyra basmoduler... :wink:

Eftersom det bevisligen är möjligt att göra förstärkare med god ljudkvalitet och hög effekt så är det det jag vill ha! (Läs: RB-1090).

mvh
J.P.

PS. 1090 har nog en rätt stor nätdel... :wink: :D DS

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-01-07 15:52

Det är väl få högtalare som är specade till 8 ohm som inte någonstans är nere vid i alla fall 4 ohm... och som i ett dynamiskt förlopp kan uppföra sig som lägre än så. Så skall man kunna driva en 8-ohms högtalare på ett vettigt sätt skall stärkaren uppföra sig hyffsat ned till 2-ohm. Att fortsätta "dubbla" under 2 ohm är väl något man får leta efter om man har svårare högtalare.

Att klara sig med mindre nätdelar funkar väl bäst om man typ har magnetostater som är i stort sätt "spikraka" i impedansen... dock är mina Maggies "spikraka" på 5 ohm.


Vad man tar ut för spänning från nätdelen till sluttrissorna är väl inte omvänt proportionerligt mot nätdelens storlek??
Det är väl snarare en designfråga...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2004-01-07 16:06

jonasp skrev:Eftersom det bevisligen är möjligt att göra förstärkare med god ljudkvalitet och hög effekt så är det det jag vill ha! (Läs: RB-1090).
Att det går att göra en bra utesluter ju inte att det går att göra en bättre med mindre effekt? 1090 har ju fått fint F/E test och bra i Stereophile men jag har många som lyssnat på den som säger att den inte är bra. F/E test är ju bra om man ksa testa en apparat men jag vet i fanken om det inte är suboptimering då man ändå har de grovt förvanskande högtalarna på slutet, jag är mer för systemlösningar, optimerat hela systemets output istället för en del i det.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2004-01-07 16:32

Rydberg:
F/E-testet visar att den inte färgar hörbart (1090 alltså). Det är fullt möjligt att göra en förstärkare som färgar mindre än 1090, man lär dock inte kunda höra detta... ganska meningslöst att eftersträva att vara "ännu bättre" än så alltså.

Jag skulle påstå att om du vill ta reda på huruvida en 1090 färgar ljudet eller ej (i den vida meningen) så är ett F/E-test en mycket bra metod. Om du vill hitta en godtycklig förstärkare som låter subjektivt bra till en högtalare X kan man nog gå tillväga på andra sätt, men detta är alltså inte jag intresserad av... upp till var och en. Då handlar det ju om smak osv.

En del påstår att NAD 208 och Rotel 1090 låter grått och tråkigt, gärna i samband med att de har klarat sig bra i F/E-test. Då kan den som läser få uppfattningen att en ofärgad förstärkare är dålig, medan en färgande förstärkare är "rolig" (färgglad!?). Jag blir ganska trött på detta måste jag erkänna, jag är personligen övertygad om att det är musiken som är musikalisk, inte förstärkaren, och då är förstärkarens jobb följdaktligen att "kliva ur vägen för musiken" dvs färga så lite som möjligt, helst ohörbart.

Om man tror att man lyssnar på en 1090 när man har grovt förvanskande högtalare i slutändan är ju dock fel! Hur tusan ska man kunna veta att det är 1090an som är tråkig!? :D (Jo jag vet, det gäller att bestämma sig för att det är förstärkaren man lyssnar på... :wink: )

Nattlorden:
Det här med att högtalare beter sig så dynamiskt är såvitt jag har förstått rent struntprat (nu låter jag elak, det vill jag inte alls vara, jag skriver bara vad jag tror!).

Dock pratar du om dynamiska beteenden, och när man säger att nätdelen är på 1.8 kVA menar man troligtvis statisk effekt. Den dynamiska kortvariga effekten kan vara betydligt högre, beroende på förstärkarens konstruktion....

Jag vill påpeka att jag INTE har antytt att nätdelens storlek är omvänt proportionell mot utspänningen! Det är nämligen nonsens! Det skulle ju betyda att dubbla storleken ger en fjärdedel så hög klippeffekt! Du håller med om att det låter dumt eller hur? :wink:

Det är ju (som du kanske antyder - du skriver design) en dimensioneringsfråga - som jag alltså anser är lite lustigt utförd i fallet Thor.

mvh
J.P.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2004-01-07 16:59

Jo jag är väl införstådd hur ett F/E test går till men jag tycker inte det är ett optimalt sätt att få en kedja att funka. Lite som viskningsleken. Om man sätter 4 apparater i serie som var för sig inte hade nån färgning, hur blir det då? Det är väl ändå det som är intressant!?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2004-01-07 17:28

Rydberg, detta tycker jag är så intressant att jag startar en ny tråd här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 1434#21434

Jag har en bestämd uppfattning i din frågeställning som jag ämnar svara på senare, jag tar mig fräckheten att försöka få igång diskussionen först.

mvh
J.P.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster