Är denna något att ha?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Är denna något att ha?

Inläggav xeizo » 2005-09-27 18:02

Jag har en Crown D-150A liggandes skräpande i ett hörn på jobbet, det enda jag vet om den är att det är ett urgammalt studioslutsteg stereo/mono på 2x150W i 8 Ohm med DC-300.000Hz bandbredd och låg THD samt hög linjäritet. Den väger bly och ser skapligt Vintage ut. Det finns inte ett tomt utrymme i den kraftiga aluminiumlådan som mest består av kylflänsar, den är fullspäckad bla med ett par gigantiska lytar i aluminium. Servicemanualen är på 99 sidor, så den verkar rätt seriös, eller var åtminstone en gång i tiden. Men till frågan då:

Är den värd att se över om den fungerar eller ev reparera för hifi-bruk? Eller är det obsolete teknik nuförtiden? Eller kan man kanske modda den till något häftigt?

Den är för längesen ersatt av två stora Crest slutsteg, så på jobbet behövs den inte.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-27 18:39

Ska den kastas tar jag den väldigt gärna! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-27 18:50

Aha :idea: 8O Jag anade en respons i den vägen :D Nä, kastar jag den någonstans så kastar jag nog hem den, även om den är alldeles för tung att kasta :lol:

Jag var mer ute efter någons audiofila våta funderingar angående det gamla slutsteget :roll:

Men ok, det är bara att ta hem och prova så får jag bilda mig en egen uppfattning, det enda som saknas är att jag måste skruva dit en ny nätkabel på det eftersom någon bright person slitit av den. Och om det skrotats för att det inte "lät" så har jag med framgång använd CRC på gamla grejjor tidigare, har man tur räcker det, annars är det ju aldrig fel att lära sig felsökning :twisted:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-27 18:53

Jag sa inte att den var kass och att du skulle ge mig den iaf :lol:

Crown's äldre grejor ska väl låta relativt bra, tror jag. Jag vill mest ha den för att det vore häftigt, eftersom Crown är ett legendariskt märke när det gäller ljudteknik! :)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-27 21:56

Ge den en chans, det kan den säkert vara värd. Om jag inte minns helt tokigt så såldes Crown D-150 och D-75 även för HiFi-sammanhang när jag var i USA 1977. Har för mig priset låg kring USD 700 för D-75:an då, D-150:an var ytterligare dyrare. Jag köpte en SAE 2200 på 2x100W i stället för USD 500 och den funkar och låter förträffligt fortfarande.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-28 19:29

Nu är metallstycket hemsläpat! Verkligen gediget, om jag får det att fungera kommer det att putsas upp och rackhandtagen att plockas bort. Såg att det satt en T3.15A-säkring i en hållare därbak .. hoppas ... 8)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-29 09:17

xeizo skrev:Nu är metallstycket hemsläpat! Verkligen gediget, om jag får det att fungera kommer det att putsas upp och rackhandtagen att plockas bort. Såg att det satt en T3.15A-säkring i en hållare därbak .. hoppas ... 8)

Plocka bort rackhandtagen :? ? Rackhandtag är coolt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-29 10:05

Vanligtvis, ja, men just D-150A har sån retrolook så den vinner nog i utseende på att avcoolifieras dessutom blir den ännu mer kompakt då vilket den redan är för att vara så kraftfull

Blir Classe på lunchen och köpa säkringar, nätsladd och teleproppar till line-in(skum kontaktlösning!) :)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-29 10:20

Fy på dig, rackhandtagen ska vara kvar! :)

Skicka gärna upp lite bilder!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-29 20:31

Jaha,
jag lagade nätsladden och tryckte i en T3.15A från Classe och tamejtusan så funkade skrället på en gång! 8O

Jag har inte kört annat än mp3 från datorn via min mixer ännu, men det låter bra! Det låter ganska annorlunda än min Dual-stärkare, det låter mycket större, lite Carlsson-effekt över högtalarna typ central-ljud. Vilket som är att föredra av dom båda ljudkaraktärerna kan jag omöjligt avgöra ännu, men det känns som om Crown-steget på något sätt filtrerar bort högtalaren som mellanled mellan elektroniken och luften ...

lite bilder då, tagna med min mobil, först förstärkaren framför stereobänken:

Bild

hmm, lite mörkt, jag får slå på mobillampan, så kan man skymta att det står en NAD-skivspelare bakom:

Bild

som ni ser uttryckte jag mig otydligt när jag sa "rackhandtag", det är ju bara rackfästena som sitter där, jag får isåfall leta efter handtagen på jobbet eller köpa ett par. Förstärkaren är rätt knepig att baxa runt utan handtag. Här ser man då något som alla på faktiskt älskar: kablar!

Bild

förstärkaren står på en Sorbothan-dämpad Mission-platta för att skona golvet.

Bild

här skymtar man Crown-loggan i relief.

Bild

ett par bilder på en av mina högtalare:

Bild
Bild

närbild på diskanter är populärt på vissa forum:

Bild

mellanregister, 6.5" från Vifa:

Bild

den berömda SEAS CA21REX/DD-basen:

Bild

basreflex, ja

Bild

en liten terminal!

Bild

här skymtar man 20 Joule!

Bild

lite närmare bild på mina fina HAMA-kablar :D

Bild

här har vi då slutligen Crown-loggan i sin fulla mobiltelefon-prakt!

Bild

men, asch, nu måste man ju lyssna igenom hela sin skivsamling igen 8O

och .. eftersom jag inte har något försteg, är det någon som är villig att tipsa om något lämpligt försteg som kan matcha min Crown?

Det känns "fel" på något sätt att köra Hifi genom en mixer ...

Mvh

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-29 20:34

Crown-steget skulle jag kunna tänka mig ha bara för utseendet - klart tufft! Minns att tidningen Radio & Television var lyriska efter en recension i slutet av 70-talet....

Cool!

/ B

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-29 21:52

Instämmer. Skitsnygg förstärkare!

Hur mycket ska du ha? :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-29 22:02

Hehe 8)

Nää, den är inte till salu förrän jag lyssnat igenom dess ljud i sina beståndsdelar, om ens då? Men det får man se när den dagen kommer.

Nu skall jag ut och leta försteg!

Återgå till Köpråd