av Vee-Eight » 2005-10-14 11:02
Kilgore:
TP21:an är ju enklare att byta än tex tp28, kan jag tänka, då den är en löst monterad variant. TP28 är ju en plasthistoria som inte är lika enkel att byta. Klassiker att sätta på en Thorens är ju som sagt rega-armar och SME 3009, M2 etc. Jag har en känsla av att Rega gör mer prisvärda armar än sme, men det är ju en fråga om tycke och smak.
Skall man ha mc-pickuper så är det en ryslig process av matchning mellan puppa och arm. I de flesta fall så låter det rätt sunkigt, men när det stämmer så är det underbart! Tyvärr har jag inga tips på bra kombinationer. Man kan komma mkt långt med en MM-pickup. Budgetalternativet är då en AudioTechnica AT95e, går på knappa 400:-. Upp till tusenlappen så saknar den konkurrens vad jag vet om. Vid tusenkronorssträcket finns det en hel del att välja på. En klassiker är Ortofon om10 super, med nålen från en om20 (kan funka med nålen från en om40, men är ej säker). Alla OM Super har nämligen samma hus, men olika nålar.
Jag själv kör med en Sumiko Pearl. Den är inte ngt värst transparent, men den gör skivorna rättvisa och lägger inte över ett slags sound på alla plattor. Den är spelglad med rätt RIAA. Grado Gold är en vettig puppa det med.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Ständig sekreterare VästerGÖK