Högtalarkablar till Naim?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ANy

Högtalarkablar till Naim?

Inläggav ANy » 2005-10-29 21:13

Behöver tips på kompatibla kablar till Naimförstärkare.
Låg kapacitans och hög induktans ska det tydligen vara.
Har inga elektronikkunskaper så jag vet inte vad det betyder :oops:

Kablarna måste gå att ansluta till en DIN högtalarkontakt typ denna http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 022032.htm

Tacksam för tips.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-10-30 00:59

Till Naim är det Naca5 som gäller, inget annat, det är dessutom en bra kabel som jag har använt till andra märken är Naim :)

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 01:18

Heh, NacA5 är en hemsk kabel som inte går att böja. Dessutom funkar den inte till kontakten jag vill använda. Har kört Naim med NacA5, Linn K400, DNM Reson. Dom funkade alla bra men är rätt dyra. Funderar lite på Linn K20, tror den borde funka ok också.
K20 ska väl vara i stort sett samma som NacA4 tror jag.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-30 08:56

Ursäkta en dum fråga, men kan verkligen en förstärkare som kräver ett externt LC-filter för att låta bra anses som en bra förstärkare? Vad är det kabeln tar bort? Hög IM-distorsion vid höga frekvenser som filtreras bort? Eller?

Oavsett, så lär dessa magiska egenskaper bara fungera på för ändamålet avsedda Linn-högtalare. Med ett par Carlsson sätts ju hela nätverket ur spel, eftersom dom representerar en helt annan last än ett par Linn. Om nu hela designfilosofin är så uttänkt som det låter.

Kanske räcker det med att sitta med en Naim-kabel i varje hand när man lyssnar för att uppnå avsedd effekt? Eller lägga kablarna ovanpå högtalarna?

Jag tror i vilket fall inte att förstärkaren går sönder om du provar dina Carlsson med en vanlig högtalarkabel. Jag tror inte heller att musiken blir mer synkoperad. Kanske rentutav att den låter bättre? Men det vore att häda förstås ...

:wink:

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 11:53

Som jag skrev tidigare så har jag inga elektronikkunskaper så jag vet naturligtvis inte varför Naim behöver kablar med låg kapacitans och hög induktans. Personligen struntar jag också i varför. Om någon tycker att det gör Naim till en dålig förstärkartillverkare så rör det mig inte i ryggen.
Jag bad om tips på en kabel med sådana egenskaper helt enkelt.
Jag har inga problem att testa olika kabalar men vill helst inte paja slutsteget så som Hifi&Musik gjorde i ett av sina tester.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-30 12:39

Ok, så då finns det en riskfaktor ändå? Jag förstår att inte du kan besvara frågan om vari den består, och att du inte vill ta onödiga risker med dyr elektronik, men det skulle vara intressant om någon som är kunnig om den aktuella konstruktionen la sig i och förklarade teorin bakom sampelet mellan dessa kablar och Naim-förstärkaren?

En lekman, som jag, skulle lätt kunna få för sig att det handlar om att knyta upp kunden till endast original-tillbehör. Men kanske det ligger mer bakom?

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-10-30 13:01

Elektroniken är ju inte så speciellt dyr men det vore ju trist om den pajade :)
Hittade en annan tråd som kanske förklarar nåt
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... light=naim

Diskussionen pågår nu också på carlssonforumet längre ner, kanske onödigt att ha två trådar som tar upp samma sak.

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-10-30 14:41

Och här finns en ytterligare länk...
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43112

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-10-31 00:23

Det du vill titta efter i en kabel som ska ha lågt C och högt L är att +/-ledarna är en bit från varandra. Om du inte hittar någon sådan kabel så kan du använda en vanlig kabel och dra isär ledarna. Det kan bli lite väl mycket induktans i en sån kabel, särskillt om man använder lite halvlånga kablar eller längre. Man kan ju försöka se till så att de inte blir alltför långa i så fall.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-11-01 01:51

AnY

Så farlig är inte kabeln o är den bångstyrig så värm den försiktigt med en fön så är den lätt att forma, Naca2 funkar också men är inte i närheten av Naca5.

Med fel kabel kan du få slutsteget i självgungning, har hört att även Nordost kablar kan funka men inte alla modeller.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-01 01:58

Larsho skrev:
Med fel kabel kan du få slutsteget i självgungning, har hört att även Nordost kablar kan funka men inte alla modeller.

Det enklaste motmedlet är att sätta en indiktans precis efter terminalerna förstärkaren. Normalt sätter man denna spole på insidan av apparatlådan om man vet med sig att förstärkaren inte gillar kapcitiva laster men man behöver ju inte göra som alla andra och det verkar ju vara Naim typ av té. :) I a f så håller jag med dig att det borde funka med en del av Nordosts kablar (vilket är extra intressant då de själva hävdar att deras kablar är väldigt låginduktiva...).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-01 08:54

Jag tror som Naqref att enklaste lösningen är en spole på utgångsterminalerna. Linda 15 varv 0,6mm emaljerad koppartråd på ett 10 ohm 3W metallfilmsmotstånd som då blir parallellkopplat med spolen. Anslut denna i serie med plusterminalen och kabeln som då kan vara av vanlig sort.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-01 12:04

Enklaste, nja det vet jag inte riktigt. Möjligtvis bästa... Inte enklare än att bara dra isär ledarna en bit närmast förstärkaren (typ en meter).

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-11-01 12:27

I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
ANy

Inläggav ANy » 2005-11-01 13:17

Jo den har jag testat tidigare och den verkade fungera bra. Finns inte att köpa i Sverige dock.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-01 13:39

Martin skrev:Enklaste, nja det vet jag inte riktigt. Möjligtvis bästa... Inte enklare än att bara dra isär ledarna en bit närmast förstärkaren (typ en meter).

:oops:

Kanske skulle lagt till "den enklaste av de bästa lösningarna" då det var det jag avsåg.

Att dra isär fungerar förvisso men blir inte lika kontrollerat.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2005-12-13 19:56

Naim har plockat bort det nätverk som normalt isolerar förstärkaren en smula från lasten och litar istället till att högtalarkabeln gör jobbet.

Det har man gjort för det låter mer naturtroget och exakt utan detta filter (enligt de musikaliska kriterier de utvärderar efter - kom inte dragande med nåra 668:or här inte ;:)). Och skillnaden är såpass stor att man valt acceptera de praktiska problem detta medför, kanske inte för vanliga kunder men för "vet bättre"-ligan.

Notera alltså att Naims garanti inte gäller om man använder felaktig högtalarkabel. Och, ja, man kan krascha slutsteget.

Använd vilka högtalare som helst och det behöver alltså inte növäntigtvis vara Naim-sladd men den ska vara minst 3 meter och ha följande egenskaper:

1.3 - 1.5microHenries per metre (Loop)

MAX 20picoFarads per metre

About 25milliOhms per meter (loop)

MIN Length 3 metres

Man ska av ovanstående anledning aldrig heller använda bi-wiring från ett Naim-steg. Men med tanke på att det bara låter skit med bi-w är det knappast nån förlust - bi-w är ju mest ett påfund av sälj-sugna kabelfabrikanter.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-12-14 14:12

Jax skrev:
Martin skrev:Enklaste, nja det vet jag inte riktigt. Möjligtvis bästa... Inte enklare än att bara dra isär ledarna en bit närmast förstärkaren (typ en meter).

:oops:

Kanske skulle lagt till "den enklaste av de bästa lösningarna" då det var det jag avsåg.

Att dra isär fungerar förvisso men blir inte lika kontrollerat.

Hur mycket ska man i så fall dra isär ledarna och på hur lång sträcka?

Jag tycker naims kabelkrav är irriterande, kör själv med en gammal Supra till min nait 3 och den har inte brunnit upp hittills och spelar musik underbart. Om naims NACA5 tycker jag inte, jag har provat och tyckte faktiskt suprakabeln lät bättre. Ändå har jag försökt hitta 2x10m beg NACA5 för att inte riskera något, men finns en enklare lösning är det ju bra. Om jag skulle köpa ny kabel kostar det nästan lika mycket som jag gav för förstärkaren.

Återgå till Köpråd