Jag har efter att ha lyssnat på ett litet antal spelare hemma och ett stort antal i butik funnit att nästan alla dessa spelare har gett ifrån sig mekaniskt oljud. Detta oljud vill jag helst inte höra under tystare passager i t ex klassisk musik eller då jag lyssnar på låg volym. Då alla DVD-spelare jag lyssnat på varit behäftade med detta problem och endast en mycket dyr CD-spelare var tillräckligt tyst verkar det vara ganska hopplöst att hitta någonting bra; de flesta konsumenter verkar inte heller ha det krav på tysthet som jag har.
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av en tyst spelare som finns tillgänglig att köpa nuförtiden. SACD och DVD-Audio är ett plus, men ingenting nödvändigt.
Vad gäller att en spelare är tyst verkar det finnas många olika uppfattningar. En del anser sin spelare vara tyst om den inte hörs när de spelar sin vanliga musik. Jag syftar på en sådan tysthet att den när den spelar, med tyst bakgrund och ingen musik genom högtalarna, inte hörs till en lyssningsposition ca 1 meter från spelaren. Om jag lyssnar på klassisk musik och det är mycket tystlåten passage vill jag inte kunna höra spelare ticka eller surra.