Antenn

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Antenn

Inläggav Grismannen » 2005-12-20 19:39

Om man vill ha en antenn inomhus till sin reciver eller Tivoli radio vad är det då som kan få in den bästa mottagningen? Har i dag en "tråd" till Tivolin som funkar kanon i bland och inte alls i nästa stund. Till recivern sitter en platt T-formad radioantenn med koax-kontakt som funkar bättre än antennen på taket, har även provat med rundstrålande utomhusantenn för radiobruk. Den var riktigt kass. Vad göra?. Man blir ju vansinnig på brus som dessutom är hörbart även i mono. Det brukar ju hjälpa en del med att köra mono annars.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2005-12-20 20:12

Har du ingen möjlighet att ha en utomhusantenn? Oavsett hur du gör så blir det problem inomhus. Fast det beror förstås på om du bor i betong- eller trähus, läge på huset, avstånd till sändare osv.

Men generellt är det alltid bäst med en riktad utomhusantenn (i alla fall så länge vi pratar analog mottagning), kan du fixa det - gör så!

/ B

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2005-12-20 21:37

Rundstrålande antennen var monterad utomhus men den var som sagt kass och på vanliga antennen blir det inte bra heller hur jag än vänder och vrider. :( Gamla tv-antennen kanske behöver uppdateras?? :) (använder parabol annars) Det bästa har blivit med den här t-antennen, men riktigt bra på 106,7 Rockklassiker är det inte. Verkar som just den kanalen är känslig för all möjlig yttre påverkan som t.ex väder har jag fått för mig. Samma kanal strular även med Tivolin. Men jag KAN ju få in den klockrent ibland fast jag har antennen inomhus det e det som är lite konstigt. Alltså att inomhus antennerna funkar bättre än utomhus ditona.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6854
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Inläggav Jax » 2005-12-20 21:49

TV-antenn fungerar dåligt på FM-bandet. Sådana antenner är avstämda för de frekvenser de är avsedda för.

Din T-antenn är en dipol och är avstämd och bör då vara c:a 1.5 meter lång då våglängden på FM-bandet är 3 meter.
- Militant slacker

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2005-12-20 21:51

Jax skrev:TV-antenn fungerar dåligt på FM-bandet. Sådana antenner är avstämda för de frekvenser de är avsedda för.

Din T-antenn är en dipol och är avstämd och bör då vara c:a 1.5 meter lång då våglängden på FM-bandet är 3 meter.


Ja den är ca:1,60m. Tror du det funkar bättre om man monterar den på husfasaden?? :?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin
 
Inlägg: 6854
Blev medlem: 2003-12-12
Ort: ogonal

Inläggav Jax » 2005-12-20 22:10

Ju högre desto bättre, rikta dess bredsida mot sändaren oxå.
- Militant slacker

Grismannen
 
Inlägg: 1781
Blev medlem: 2005-11-20

Inläggav Grismannen » 2005-12-21 11:51

OK. Det ska testas. (måste bli lite varmare först) :oops:

Tack för svaren.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster