Mätmikrofon

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
harald

Mätmikrofon

Inläggav harald » 2006-01-01 17:27

Någon som vet någon hyfsad mätmick till en technics SH-8066 Equalizer. Den får inte vara allt för dyr, men bör ha så rak frekvenskurva som möjligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-01 20:39

Har den där equalizern någon parametrisk funktion eller är den av mera konventionell typ? Vad vill du göra med den? Vad har den för ingång för mikrofon? Ett vanligt tipps är en liten rundtagande Panasonic-kapsel från Svalanders. Är tillräckligt rak i frekvensgången för rumsmätningar. Den lilla stigningen diskanten har ingen betydelse och där tänker du väl inte använda equalizern?

Användarvisningsbild
harald

Mätmikrofon

Inläggav harald » 2006-01-02 13:21

Det är en vanlig oktavbands equalizer och jag skall ha för rumskorrigering.Vad kostar den kapsel du rekommenderade.
Ingången är en vanlig 6mm teleplugg.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-02 17:20

Rumskorrigering med en oktavbandsequalizer är ett alldeles för trubbigt verktyg. Det är egentligen endast det lägre registret (under ca 100 Hz) man vill korrigera, högre register lämnar man orörda. Har man problem vid högre frekvenser är det knappast rummets fel. Vid lägre frekvenser kan det vara något smalt band man kan tänkas vilja ta ned, höjningar bör undvikas och åtminstone ska man vara sparsam med dem. En oktavbandsequalizer har väl breda band för att göra stor nytta. Bättre med en parametrisk equalizer där frekvens, q och nivå kan justeras. Att försöka räta upp frekvensgången hos dåliga högtalare är ingen bra väg. Bättre att skaffa vettigare högtalare utan sådant behov.

Mikrofonkapseln jag nämnde kostar ca 50 kr. Du få då själv fixa ett hölje och spänningsförsörjning. Du behöver ett motstånd på 10 kOhm, en kondensator på minst 2.2 µF/16V, en koaxialkabel (gärna en antennkabel), krympslang, en teleplugg, ett 9V batteri och kontakt för detta.

Användarvisningsbild
harald

Mätmikrofon

Inläggav harald » 2006-01-03 12:23

Givetvis skulle jag vilja ha en parametrisk equaliser. Men det är en kostnadsfråga Den equaliser jag har nu ja hela min anläggning fick jag för att jag hjälpte en affaär i Lund att måla och lägga golv. Mina högtalare är det inget fel på jag har två Hedlundhorn och två fostex 208 sigma horn. Har du provat loudspeaker lab´s programmet för högtalar mätningar???? och vilket ljudkort är bra nog till dettta program

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Mätmikrofon

Inläggav Flint » 2006-01-03 16:21

harald skrev:Givetvis skulle jag vilja ha en parametrisk equaliser. Men det är en kostnadsfråga Den equaliser jag har nu ja hela min anläggning fick jag för att jag hjälpte en affaär i Lund att måla och lägga golv. Mina högtalare är det inget fel på jag har två Hedlundhorn och två fostex 208 sigma horn. Har du provat loudspeaker lab´s programmet för högtalar mätningar???? och vilket ljudkort är bra nog till dettta program

Jag har ett standard soundblaster nånting och det duger bra för frekvenssvar via mick. Det går ju att mäta upp kortets frekvensgång med programmet så att man ser ev. svagheter. Micken är dock lite svårare att kalibrera på samma sätt.

Användarvisningsbild
charlie

Inläggav charlie » 2006-05-31 19:26

Jo, gammal tråd, men varför göra ny?

Jag har en Beyerdynamic MC 834 N, en micpreamp och ett M-Audio Delta 66 Ljudkort.

Finns det nån lösning jag kan använda för att göra frekvensmätgrafer på ett par högtalare på dom grejerna?

Hur kalibrerar man omständigheterna så man vet att det visar rätt? I programmet?

Var ska micken placeras, mitt för baskonen eller mitt för hela högtalaren, och vilket avstånd?

Ska man lägga duntäcket över alltihop när man kör mättonen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-05-31 21:38

Den mikrofonen är dessvärre olämplig p.g.a. av att den är riktad. Mätmikrofoner ska vara rundtagande.

Användarvisningsbild
charlie

Inläggav charlie » 2006-06-01 00:11

Va synd. :(
Var hittar man en prisvärd sådan? Inget dom säljer på musikbörsen kan jag tänka?

Och vad är det för program som både skickar iväg en testtonssekvens och spelar in värden på samma gång?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-06-01 07:44

charlie skrev:Va synd. :(
Var hittar man en prisvärd sådan? Inget dom säljer på musikbörsen kan jag tänka?

Och vad är det för program som både skickar iväg en testtonssekvens och spelar in värden på samma gång?

Visst finns sådana på Musikbörsen! Behringer ECM-8000 är en sådan mikrofon. Har man lite större krav på noggrannhet köper man för ungefär samma pengar en kalbirerad EMM-8 från Ibf Akustik http://www.ibf-akustik.de .

Program för mätning finns det flera av t.ex. Svantes Tombstone. Finns också färdiga paket med mikrofon och program t.ex. ATB PC från Kirchner Elektronik http://www.kirchner-elektronik.de/shop (gå vidare på Messsysteme).

Återgå till Köpråd