SL1210 eller nåt annat direktdrivet?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
akeda
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Lund

SL1210 eller nåt annat direktdrivet?

Inläggav akeda » 2006-01-21 20:42

Hade tänkt att byta ut min Thorens TD166mkII nån gång. Funderingarna kretsar kring ett verk med direktdrift.

Standardvalet torde ju vara Technics SL1200/1210, men det finns ju alternativ:
Stanton ST150 ex. Där får man ju dessutom valbar inbyggd RIAA (nån som vet hur den låter?) och S/PDIF ut. På pappret ska den visst ha kraftigare motor också...

-Nån som har prövat ngn. av ovanstående eller har ngt bättre förslag?
-Hur är tonarmarna kvalitetsmässigt, och hur är anpassningen för PU?

Nej, den ska inte DJ'as med, men finns den nån DJ som har synpunkter i frågan är det ju välkommet!

Användarvisningsbild
brodde
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2005-02-04
Ort: Shanghai

tips

Inläggav brodde » 2006-01-21 21:10

På mitt jobb säljer vi en Lenco som är väldigt snarlik 1210:an. Huruvida det ärevördiga namnet fortfande betyder något eller hur den mäter sig mot en äkta 1210:a vågar jag inte svara på. Men på grund av priset, 2799:-, så kan den vara värd att kolla upp. Jag har tyvärr inte själv kollat på den närmare... men det kanske någon annan har?

mvh Erik

Användarvisningsbild
housemicke
 
Inlägg: 2546
Blev medlem: 2005-04-17
Ort: kraftplanta, kraftbalsam.

Inläggav housemicke » 2006-01-21 22:39

jag har spelat på lite olika "dj spelare" det jag skulle köpa om jag hade råd är definitivt ett par 1210/1200. dom käns 100% mer välbyggda än resten, och om jag inte missminner mej så har dom högre s/n förhållande också. tonarm, fäste och allt däromkring känns mer seriöst också. det här med stark motor är inget du behöver oroa dej för 1.5kg räcker gott och väl, såvida du inte tokscratchar.. skaffa bra slipmats bara sen behöver du inte 4.5kg. stanton numark och gemini mfl känns så plastiga i jämförelse. chemicalrecords.co.uk tar 325pund för en 1210mk2 nu det är ett bra pris tycker jag. jag har spelat på 15 år gamla 1210or som gått i princip varje dag, funka hur bra som helst. mina egna numark tt200 kommer inte fungera om 15 år. det är jag säker på, dugliga budgetspelare dock
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-01-22 22:29

Vad vill du uppnå med att välja direktdrift? Är det bättre ljudkvalité så borde väl annat prioriteras.

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2006-01-22 22:51

Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing..

Älskar mina 1210:or
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19064
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-23 14:28

NNord skrev:Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing..


Varfør då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-01-23 14:38

Harryup skrev:Vad vill du uppnå med att välja direktdrift? Är det bättre ljudkvalité så borde väl annat prioriteras.


Vad är då viktigast:
Flytande upphängning, eller remdrift?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34933
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2006-01-23 15:35

Max_Headroom skrev:
NNord skrev:Jag ar haft flera Technics 1210, jag tycker det är rätt så katastrofala skivspelare om man ämnar använda dem till annat än DJ:ing..


Varfør då?


Vill minnas att armen är ganska sunkig och dessutom är avkopplingen till underlaget kass. Jag skulle definitivt inte vilja ha en sådan till hifi.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2006-01-23 19:35

paa skrev:
Harryup skrev:Vad vill du uppnå med att välja direktdrift? Är det bättre ljudkvalité så borde väl annat prioriteras.


Vad är då viktigast:
Flytande upphängning, eller remdrift?


Tja, det viktigaste är att man lyssnar på olika alternativ. Men skulle nog rekommendera remdrift före flytande upphängning om jag skulle behöva välja.

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Inläggav krellmaster » 2006-01-23 23:55

Min gamle vinylsvarv har både flytande upphängning å remdift så det verkar va kanon då :wink: ...jo den är bra.

En fråga bara: Vad är det för fel på direktdrift? Dom flesta verkar dissa det men jag har aldrig sett nån förklaring på varför......

Användarvisningsbild
akeda
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Lund

Inläggav akeda » 2006-01-24 00:31

Oj, här hände det mycket när jag var borta...

Varför direktdrift? Kanske snarare: Varför inte?

Principen anses väl inte så fiin, men idén är det väl egentligen inget fel på.

Spelare med sunkig avkoppling till underlaget finns det ju rätt gott om, det är väl på modet (typ rega, pro-ject, clearaudio etc.)

Det är ju väldigt inne med div ormolje-behäftade vinylsvarvar nuförtiden när nu vinyl på allvar tagit sig tillbaka in i de fiina anläggningarna. Dock kvarstår ju de klassiska frågorna: Tung plint? Tjock tallrik? Armform? Rem eller direktdrift?

Försöker mest rensa ut lite bland "sanningarna" i vinylträsket.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv
 
Inlägg: 3658
Blev medlem: 2005-12-15

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-24 00:52

Som jag ser det är det vanligare att en remdriven skivspelare är bättre just för att det är enklare att konstruera en bra sådan och dessutom billigare

Direktdrift har både nackdelar och fördelar liksom remdrift men oftast blir skivspelaren både dyrare och svårare att konstruera om det ska bli en "killer"
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19064
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-24 09:12

Det finns væl risk før att ojlud från motorn letar sig upp genom skivtallriken och till pick-upen, om man anvænder dirketdrift.
Den risken ær mycket mindre med remdrift. Førdelen med direktdrift, som jag ser det, ær man kan starta skivtallriken snabbt och byta varvtal snabbt. Klart bra, tycker jag dårå.

Rent allæmnt kan man ju sæga att en bra HiFi-skivspelare framførallt ska vara opåverkad av sin omgivning. Vibrationer i underlag och luft skall inte påverka. Enkel, klassisk mekanik gæller alltså før detta. Skivspelare som står på spikar, utan någon form av flytande upphængning ær i princip sæmsta møjliga. Dom ær dessutom i regel mycket dyra, så det ær væl få som køper dom...

Bra metod: Tungt fundament, flytande upphæning (gærna tung den också), skivtallrik som ær icke-resonant i det frekvensområde som den kan tænkas utsættas før (plast ær bra). Skivtallriken bør helt vara lætt, men med stort vridtrøghetsmoment (Exempel: Dual 505). Varfør lætt tallrik? Jo, det ær lættare att gøra ett lager som ær tyst før en lætt tallrik æn en tung.
Sjælva armen kan jag tyværr inte uttala mig så mycket om.

Sedan hænger det førståss på vad man sjælv prioriterar. Sjælv tycker jag handhavande ær viktigt och då førsvinner i princip alla "normala" skivspelare och Thechnincs 1200 återstår som alternativ... Om avkopplingen från underlaget ær skit, som morello sæger, ja då får jag bygga om det då...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2006-01-24 11:47

Max_Headroom skrev:Førdelen med direktdrift, som jag ser det, ær man kan starta skivtallriken snabbt och byta varvtal snabbt.


Och det är här delar av problemen med direktdrift ligger. Man brukar ha starka dc-motorer vid direktdrift. Starka för att det är lättare att reglera hastigheten. Tar man en valfri dc-motor och vrider den för hand så märker man att det går ojämt. Det beror på magneterna kommer i läge för polstyckena. Detta märks även när motorn är igång i form av en ryckig gång. Finns även på synkronmotorer (ac) men är lättare att hantera där.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-01-24 13:39

SP10mk3 har mycket bättre data än alla andra Technics-spelare:
http://www.vintagetechnics.com/turntables/sp10mk3.htm
wow och flutter 0.015% och rumble -92 dB
Dessutom kan du montera vilken arm du vill.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19064
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-24 13:44

paa skrev:SP10mk3 har mycket bättre data än alla andra Technics-spelare:
http://www.vintagetechnics.com/turntables/sp10mk3.htm
wow och flutter 0.015% och rumble -92 dB
Dessutom kan du montera vilken arm du vill.


Storartat. Hur får man tag i en sån då?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2006-01-24 13:56

Max_Headroom skrev:Storartat. Hur får man tag i en sån då?

Undrar just det, en sån skulle man ju haft!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
krellmaster
 
Inlägg: 448
Blev medlem: 2005-10-13

Inläggav krellmaster » 2006-01-24 22:52

Den spelaren var ju ball.....

Angående att direktdrivna spelare skulle gå ojämt: är det inte så att tallriken funkar som ett svänghjul när den kommit upp i rätt hastighet och då utjämnar dom eventuella ojämnheter som motorn kan åsamka. Den får ju inte va för lättviktig dårå utan lagom tung.


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster