QRS Callisto

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

QRS Callisto

Inläggav MichaelG » 2003-11-05 17:13

Hej!

En bekant till mig har rådfrågat mig angående rubricerade högtalare som han har möjlighet att köpa begagnade för c:a 10.000 kr för ett par. Skicket är mint.

Säljaren påstår att det är ett år gamla hembiohögtalare som normalt kostar c:a 15.000 kr. Säljaren använder dem som frontar i ett sådant system, men skall uppgradera till något golvstående.

Min bekant tycker att de låter "bra" och ser trevliga ut och har vänt sig till mig om utlåtande. (Och jag som inte kan någonting om olika märken! :cry: )

Finns det någon här som har någon uppfattning om ett par begagnade QRS Callisto i mint kondition är något att ha för 10.000 kr?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin
 
Inlägg: 1633
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Southend-on-sea

Inläggav hali » 2003-11-05 19:32

Hej,

Callisto är en helt klart trevlig högtalare, väldigt baskapabel för sin ringa storlek. Priset på 10k känns nästan högt, försök få ner det en tusenlapp eller två. 15k nya låter ungefär rätt, något under skulle jag tippa på.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2003-11-05 20:36

Tack för svaret!
:)
Jag skall kanske tillägga att min bekant skall använda dem i ett tvåvägssystem.

Men det förändrar väl knappast något beträffande deras eventuella kvalitet eller prisvärdehet antar jag.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
zorro
 
Inlägg: 933
Blev medlem: 2003-06-18
Ort: Täby

Inläggav zorro » 2003-11-05 21:24

citat från HiFiConsult

"Callisto är QRS näst minsta högtalare. Den är en idealisk biohögtalare eller en kompetent hifiåtergivare för finlyssning. Lägg den ned och du har en perfekt matchande centerkanal.

Köpes styckevis för 7500:-"

så hans prisuppgift stämmer rätt bra!
men 10k låter lite mustigt..!
//mvh Johan

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2003-11-05 23:13

Okidoki, det verkar som om jag kan "ge klartecken" till min bekant. Men tipsa honom om att försöka få ner priset.

Tack för hjälpen.

Michael

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-06 02:08

Hej!

Cool design, prisvärt ljud! Till hemmabio?, perfekt!
Snedifrån: http://www.hificonsult.se/img/bi_qrs_callisto_1.jpg
Med dammskydd: http://www.hificonsult.se/img/bi_qrs_callisto_2.jpg
A*kterfrån (notera det 4:e h-elementet (slav)): http://www.hificonsult.se/img/bi_qrs_callisto_3.jpg


Mvh A*

peber
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2003-10-23

Inläggav peber » 2003-11-06 16:49

Som stolt ägare till ett par Callisto sedan cirka 2 år tillbaka kan jag inte annat än rekommendera dessa med varm hand! Jag är supernöjd!

Placera dem på bra stativ med SD-kuddar mellan stativ och högtalare så blir de ännu bättre. Vad gäller förstärkeri så är de enligt "tillverkaren" gjorda för att inte kräva allt för mycket men ändå komma till sin rätt med bra förstärkare, m a o nånting mellan en HK 670 (som jag har) och en Amplifix/Thor bör funka. Kablage: de är - enligt tillverkaren - utvecklade med Supra Ply och ska dra fördel av att köras biwirade...

/P


Återgå till Köpråd


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster