Svensk folkmusik

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Nefilim
Sura gubben

Svensk folkmusik

Inläggav Nefilim » 2006-11-27 14:36

Har nyss köpt Orsa Spelmanslags nya CD. Skitbra!!

Lekfullt, jazzigt och lite svenskt melankoliskt.

Även

Hoven Droven rekommenderas i denna gengre! (surjämtar förstås) :)

Hoven Droven är ju lite "rockigare". Kjell-Erik på fiol är en riktig virutios! :)
Har varit på några av deras konserter och det är alltid ett j-a röj.. 8)
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-11-29 18:53

Har definitivt svårt för folkmusik men jag njuter oerhört av Kebnekaises Eletric Mountain ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-11-29 20:23

Jag köpte några skivor med hoven droven för ett tag sen. "Turbo" är kul, vilket ös!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-11-30 12:59

Vet ej om det ska kallas folkmusik (jag tycker att det nog kan det), men Perssons Pack är ju bland det grymmaste som Sverige har producerat. I slutet av 80-talet och början på 90-talet regerade dom på Sveriges livescener (tillsammans med Docenterna :D ). Kolla bara in textrader som

Om du stannar kvar slår fötterna rot
och gräver sig djupt ner i utarmad jord
Men landet är öppet och väntar på oss
Är det konstigt min vän att jag vill härifrån
Där det enda som växer är kyrkogår'n

"Fribacka väg" från Äkta Hjärtan [1991]
When routine bites hard

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-11-30 13:42

Är inte begreppet "folkmusik" nåt som varierar mellan olika åldersgrupper och generationer?

frågar jag mor o far (1940-43)säger de troligen musik som spelas på spelmansstämmor på fiol och dragspel. Jag kan tänka mig kalla nästan vad som helst folkmusik, så länge den har en bred lyssningsgrupp och spelas av folk.. Känns om att Pop kan vara 80-90-talets folkmusik..

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-12-03 13:23

"Kebnekaise" med Kebnekaise är inte så dum den heller, det är den med bl.a "Horgalåten" å "Barkbrödslåten".

Skäggmanslagets "Pjål, gnäll å ämmel" är mera traditionell svensk folkmusik.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-12-03 13:37

Jag tycker Lisa Rydberg är bland det mest spännande på folkmusikscenen på senaste tiden, med både stor känsla och imponerande virtuositet:
http://www.lisarydberg.com/
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-12-03 13:44

Om någon föreslår Contact kräks jag .......
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-12-03 14:09

Sofia Sandén ... Kurbits-tatueringar är det coolaste som finns!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-12-03 17:11

Ralph Lundsten - Nordisk natursymfoni eller vad de nu heter :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-12-03 18:36

Sofia Karlsson - Svarta Balader har bara blivit bättre och bättre med tiden som gått!

/slrt
admin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-05-19 10:56

Koffe skrev:Sofia Sandén ... Kurbits-tatueringar är det coolaste som finns!

Hörde Sofia Sandén sjunga i går kväll på Hovrastämman, bara så helt otroligt bra!
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-19 20:38

paa skrev:Hörde Sofia Sandén sjunga i går kväll på Hovrastämman, bara så helt otroligt bra!

Nu sitter jag här och är lite avundsjuk... Ville jag också ha sett. Vi fick trösta oss med att köra en skiva i stället :-)

Och sen måste jag passa på att säga Fatang. De själva kallar det för "uppländsk worldmusic". Jag nöjer mej med att konstatera att det är in i h-e bra. Mycket smakprov på sajten.
:-)

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2007-05-19 21:14

Tacka vet jag hedningarna och Garmarna.

Säger ni Nordman så kräks jag!

Användarvisningsbild
mackinley

Inläggav mackinley » 2007-05-19 21:53

Hehe.. säger nån nordman tror jag dom flesta kräks

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-05-19 21:55

Koffe skrev:Och sen måste jag passa på att säga Fatang. De själva kallar det för "uppländsk worldmusic". Jag nöjer mej med att konstatera att det är in i h-e bra.

Jag är beredd att hålla med. Tack för tipset!

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-05-21 20:51

När jag var i skivbutiks-branschen så kom det ibland in tyskar och ville ha Svensk folkmusik, men vad man än spelade så skakade de på huvudet.
Till sist lärde man sig att det de menade var dansbandsmusik.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2007-05-22 08:24

:P

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-05-24 11:18

Undrar om det inte var dansken Lars Lilholt som fick igång intresset för att rocka upp gammal folkmusikklang även i sverige.
Hörde hans band spela på fästningen i Vaxholm, i början på 80-talet, vilket drag.

Undrar också varför det oftast är riktigt bra ljud på fonogram med den här typen av musik?

Länk

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-25 12:26

Jazza upp gjorde ju Jan Johansson redan på 60-talet. Först med att rocka upp folkmusik var nog Contact, med "Hon kom över mon", tillsammans med Skäggmanslaget som också medverkade på skivan. Den kom väl på 70-talet nån gång. Det fanns ett helt gäng band som sysslade med sånt, t ex var Perssons Sound/International Harvester/Träd Gräs och Stenar ett av dem.

F ö är Emma Härdelin (Garmarna m m) dotter till den mest framträdande skäggisen, men det visste ni väl redan. Hon har en underbar röst och är mycket vacker. Jag köpte mjölk av henne i Ås´ konsum en gång. Kändisspottning. Hon satt i kassan. F ö såg jag henne redan som bebis i Delsbo.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-05-25 12:33

Förresten, måste passa på att nämna Bach på svenska med Idenstam/Rydberg på tramporgel och fiol. Bach varvat med spelmanslåtar. Underbar skiva som tydligt visar hur nära barockmusiken var till den folkliga musiken.

Hoppas vi når dit igen, så att den konstlade klyftan mellan s k "seriös" musik och populärmusik överbryggas. Jag tycker mig se såna tendenser i viss rock och viss modern s k "konstmusik" (idiotiska begrepp, vad ska man kalla det för egentligen, "musik komponerad inom den europeiska musiktraditionen avsedd att framföras i konserthus"?)

air

Inläggav air » 2007-05-25 16:37

Jag gillar Garmarna och Triakel, främst på grund av sångerskan Emma Härdelin :D
//air

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2007-09-12 23:56

Var i fredags på Folkmusikcaféet i Göteborg (ligger vid hagabadet) och lyssnade på en grupp som kallar sig Dråm.
Bild
Det var väldigt bra det de spelade och jag köpte deras skiva. Deras sätt att tolka och arrangera folkmusiken på gillar jag, det låter väldigt vackert.

På konserten var en spelman med (Göran Hallmarken) som spelade på Vevlira, troligen ett av de coolaste instrument jag hittils sett. Det kom väldigt intressanta ljud ur den. Tyvärr är han inte med på skivan.
Bild

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-14 20:17

Folkmusik är en svår genre framför allt eftersom så många tänker på den ganska bastardiserade folkrocken när de tänker på folkmusik.

Det finns dock en stark koppling mellan den genuina folkmusiken och kärnan i folksjälen. Det märker man inte minst när man har bott utomlands (alltför) länge och får höra lite nyckelharpa som träffar mitt i bröstet.

Åsa Jinder har faktiskt en hel del välinspelat och varierat material och hon har ju bland annat utforskat den naturliga kopplingen mellan jazz och svensk folkmusik.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2007-09-14 22:26

När det gäller svensk folkmusik så kan jag rekommendera Det Gamla Landet:

Bild
Bild

Instrumentalt, melankoliskt och sagolikt vackert.

Smakprov finns här:
http://www.klicktrack.com/shop/release.jsp?r=2346&tn=1

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-14 22:38

Chris_Lymme skrev:Folkmusik är en svår genre framför allt eftersom så många tänker på den ganska bastardiserade folkrocken när de tänker på folkmusik.

Det finns dock en stark koppling mellan den genuina folkmusiken och kärnan i folksjälen. Det märker man inte minst när man har bott utomlands (alltför) länge och får höra lite nyckelharpa som träffar mitt i bröstet.

Åsa Jinder har faktiskt en hel del välinspelat och varierat material och hon har ju bland annat utforskat den naturliga kopplingen mellan jazz och svensk folkmusik.

Märkligt det här med folksjälen, men jag tror du har rätt där på något vis. Jag har allt eftersom åldern tilltagit kännt mer och mer för bl.a genuina polskor, gärna spelade av Lisa Rydberg eller Björn Ståbi eller varför inte Kalle Moreus? I unga dar var väl sådant helt ointressant.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
bailey

Inläggav bailey » 2007-09-15 01:41

Svensk Folkmusik vad är det?
Petersson Berger.Kalle Jularbo,Snoddas,Jan Johansson,Cornelis,Ralph Lundsten,Björn J´sohn Lind,Gunnar Idenstam,Janne Shaffer.
"Folkmusiken borde väl vara under utveckling hela tiden såväl som resten av vårt samhälle eller? All heder åt Benny Andersson och Orsa Spelmän, men det är ju samma gamla "Flottarkärlek" om än i ett annat komp och med ett "fetare sound". Nä länge leve Janne Shaffer,Peder af Ugglas m,fl
Men vad vet jag.
Mvh.Bailey

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2007-10-08 23:19

Folkmusik. Den kopplingen jag gör, är den folkmusik som kopplas till folkdans eller (gammeltjoa) Det är vad jag direkt tänker på när jag hör ordet folkmusik, eftersom det är väldigt svenskt. För var någon annanstans har de schottis, hambo, polka och polska. Dessutom är det väldigt trevligt då de har sina speciella dräkter på sig. Är man utomlands och de frågar om vi har någon folklore, ja vad säger vi då: -"Lars Winnerbäck!" ?

Ex i Spanien eller Sydamerika, visst är det då ganska exotiskt att kunna säga att vi har typisk svensk folkmusik vi också.
Inte bara flamenco i spanien eller Qumbia i Colombia eller Qeca i Chile eller salsa på Cuba.
Detta är endast min reflektion, hur ser ni på detta?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-10-08 23:42

FalloutBoy skrev:När det gäller svensk folkmusik så kan jag rekommendera Det Gamla Landet:

[bild]
[bild]
Instrumentalt, melankoliskt och sagolikt vackert.

Wow! Det blir nog - bannemej - ett köp!

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-10-09 21:12

bailey skrev:Svensk Folkmusik vad är det?
Petersson Berger.Kalle Jularbo,Snoddas,Jan Johansson,Cornelis,Ralph Lundsten,Björn J´sohn Lind,Gunnar Idenstam,Janne Shaffer.
"Folkmusiken borde väl vara under utveckling hela tiden såväl som resten av vårt samhälle eller? All heder åt Benny Andersson och Orsa Spelmän, men det är ju samma gamla "Flottarkärlek" om än i ett annat komp och med ett "fetare sound". Nä länge leve Janne Shaffer,Peder af Ugglas m,fl
Men vad vet jag.
Mvh.Bailey

Du blandar nog ihop folklig musik med tradionell folkmusik, d.v.s. den ursprungsmusik som har låtit ungefär likadan i århundraden.

Visor och dansbanemusik är av betydligt nyare snitt som snarare var de äldre generationernas pop.
--- Medlem i VMGÖ ---

Användarvisningsbild
Katt-natt

Inläggav Katt-natt » 2007-11-04 17:24

oj,oj!
Skivor som jag kan rekomendera i den lite mer traditionella skolan:
Röjås Jonas "epilog"(nordic tradition)snorbra och förvånandsvärt bra ljud med tanke på att det är kassettinspelningar som utgör mastertaperna!
Kalle Almlöf & Johny Soling "Öst och väst"
Jonas Brandin, Erik Berg, Hadrian Prett "Bodalåtar"
Trio Patrekatt, där Johan Hedin ingår. Han har gjort rätt mycket coolt, "Låtar"(guldnoten!) med Gunnar Idenstam exempelvis.
Hela bolaget "GIGA"´s katalog är värd att kolla upp.
dessa är rätt nya.
Äldre grejjer som är bra är bla. Norrlåtar, JP Nyströms, Folk och Rackare, Kemnekajse, som någon redan nämt. Kolla upp plattan"III"(3) och varför inte Allan Edwall!?
på LP finns ju även Sonet´s serie med traditionsmusik från olika delar av sverige.
Det finns ju hur mycket som helst! Ett tips är väl att gå in på biblioteket och bläddra i några ex av tidningen "Lira" för inspiration.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-04 23:01

Så har man då varit på Kusens Gästis på Stenegård i Järvsö och hört Ranarim med bl.a Sofia Sandén på sång. Folkmusik och medeltida ballader framförda med själ och hjärta. Bara så mycket bättre än en kväll i TV-soffan!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-05 00:01

Känner mig något avis ! :( :)

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2008-04-05 09:43

paa, kör du "genvägen" Färila-Järvsö över Yg? Det brukar vi göra när vi åker till fjällen i Härjedalen. Vacker väg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-04-05 18:08

mapem skrev:paa, kör du "genvägen" Färila-Järvsö över Yg? Det brukar vi göra när vi åker till fjällen i Härjedalen. Vacker väg.

Japp, sedan dom rustade upp den för att antal år sedan så är den helt ok. Lite krokig men trevlig och klart närmare.
Och nu håller dom på att laga bron vid Skarpå öster om Färila och har stängt av ena vägbanan, så vid högtrafik som vid lördagarnas stugbyte i fjällen, så kan det bli långa köer där, så nu är det definitivt bäst att ta genvägen mellan Ygskorset och Skästra. Man får dock akta sig sista kilometern eller så mot Skästra där det är 50-begränsning, och det händer ibland att dom står och kollar där så att ingen kör för fort.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-07-01 16:12

Ikväll kommer Ranarim till Ljusdal, bara att bege sig dit alltså!
Numera pensionär.

Återgå till Skivrekommendationer