Avishai Cohen, Continuo

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Avishai Cohen, Continuo

Inläggav Mr_Ekan » 2007-01-29 23:37

Bild

Cohen gjorde ett beljublat framträdande på Sthlm Jazz i somras. I mellandagarna fick vi tag på hans skiva (som sålde slut på nolltid efter konserten). Köp denna - du kommer inte att ångra dig.

AC har några konserter på G i Sverige under våren, bl a Nef i Gbg den 9/3.
11010000

Användarvisningsbild
Hejnrik

Inläggav Hejnrik » 2007-02-23 00:08

Jag håller med till fullo! Detta är en skiva med ett rejält driv i. Just nu är det inledningsspåret "Nu Nu" som är min favorit.

Konsertbiljetter är bokade inför spelningen i Gävle den 7 mars!

Skivan är för övrigt inspelad i Nilento studio, Sverige.

Användarvisningsbild
Hejnrik

Känner du en jazztrummis med damp?

Inläggav Hejnrik » 2007-03-11 18:55

Även om det inte är riktigt rätt forum för en recension så hör det ändå denna tråden till tycker jag. Personligen tycker jag att spelningen i Gävle konserthus 7/3 var helt suverän då vi blev bjudna på äldre verk och helt nya. Som extranummer framförde även Avishai sång på hebreiska, härligt att få höra lite andra språk än engelska inom jazzen.

De två lokala dagstidningarna tyckte dock lite olika om konserten, där jag tycker att den ene skribenten fick ur sig en rejäl tidningsgroda och kallade trummisen för "uppspeedad damptrummis". Jag klipper in ena länken här:

Gefle dagblad
http://www.gd.se/Article.jsp?article=99327

Arbetarbladet skrev (kunde inte länka direkt):

Avishai Cohen Trio
har inga hämningar
Gevaliasalen
Konserthuset 7/3
Betyg: 4

På plats i publiken återfinns åtskilliga tekniskt drivna Gävlemusiker. Hur skulle de kunna missa detta?
Avishai Cohen Trio spelar fruktansvärt avancerad jazz. De invigda har inga problem med låtar som går i 9/16-delstakt och dissonanta harmonier som A#-5add-9, men ”normalt” folk kan ha svårt att koda av detta.
Shai Maestro på piano och Mark Guiliana på trummor är ståbasisten Cohens spelbröder och sättningen är alltså av samma snitt som Esbjörn Svensson Trio.
Cohens händer är överallt på basen, han spelar på stallet, under stallet, hamrar med både händerna på instrumentets kropp som om det vore en trumma... ja, det finns inga hämningar här.
Trions solon ligger ofta arytmiskt eller polyrytmiskt mot kompet vilket ibland blir helt crazy, som när Guiliana förvandlas till uppspeedad damptrummis.
Mötet med öst blir inte så påtagligt förrns på slutet då det blir israelisk poesisång till ryska folttoner och en avslutande böneutroparjazz där publiken svarar.
Fattar ni vad många underbara Cohens det finns på planeten? Lenny, Seth och Avishai...

/Erik Süss

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2007-03-24 20:54

Schysst och invecklad recension :) . Hade biljetter till gårdagens konsert i Luxemberg, men det vart Svedala istället.
11010000

Återgå till Skivrekommendationer