Ett problem när man har många skivor, är att man inte har riktigt koll på vad man har. Häromdagen när jag litet på måfå ögnade CD-ryggarna i hyllan, fann jag Dvoraks "Slavonic Dances" med George Szell och Clevelandsorkestern (CBS/Odyssey MBK 44802). Den stod prydligt (men kanske litet förskrämt) bredvid min andra Dvorakskiva (Symfoni nr 9 - Nya världen).
Den uppmärksamme misstänker säkert redan att Dvorak inte tillhör mina absoluta favoritkompositörer, men i brist på något uppenbart lyssningsmål tog jag ut rubricerade skiva och la in den i spelaren.
Oj, vilken härlig musik! Oj, vilken härlig inspelning! Att Clevelandorkestern under Szell gorde ett bra jobb visste jag redan, men här excellerar de verkligen. Det märks (=verkar som) att de stormtrivs med uppgiften.
Inspelningarna är gjorda 1962 och 1965 för de två respektive danssviterna. Och klangen och ljudbilden är precis så bra som man kan önska. Jag upptäckte inte något störande brus på inspelningen vilket kan ha att göra med att musiken är rätt slamrig och röjig mest hela tiden.
Kan alltså varmt rekommenderas!
Hälsn. Michael