Jethro Tull - This Was

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Jethro Tull - This Was

Inläggav Falkis » 2007-10-18 20:16

Albumet "This Was" från 1968.

Mycket skön musik, blues, rock. Lagom luddigt...

60-talet var inte bara The Beatles och Rolling Stones, kan man lugnt konstatera. (Intet illa sagt om dem! Lyssnade på "Get Yer Ya-Ya's Out" idag, en av deras bästa skivor och ett live-album som står sig högt, anser jag)

Jethro Tull är något som jag nyligen hittat, mycket bra musik. Kanske inte allt men just denna skiva är superb. :)

Tips på mer 60-70-talsflum med blues och rockförtecken mottages tacksamt! :!: :!: :!:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Jethro Tull - This Was

Inläggav Bill50x » 2007-10-18 21:03

Falkis skrev:Albumet "This Was" från 1968.

Mycket skön musik, blues, rock. Lagom luddigt...

Jethro Tull är något som jag nyligen hittat, mycket bra musik. Kanske inte allt men just denna skiva är superb. :)

Tips på mer 60-70-talsflum med blues och rockförtecken mottages tacksamt! :!: :!: :!:

Jethro Tull har gjort massor med bra skivor och deras frontfigur Ian Anderson är fortfarande aktiv och gör mycken och skön musik. Två skivor med JT som jag verkligen gillar är Aqualung och Thick As A Brick, den senare finns även live och är mycket bra. Benefit är en annan höjdare, för att inte tala om Living In The Past.... Stand Up.... Too Old To Rock 'N' Roll Too Young To Die....

Ian Anderson har också släppt en skiva med orkesterversioner av tidigare JT-musik men den är ömsom vin ömson vatten. Då är Rupi´s Dance från 2003 ett bättre val.

60-70-talsflum? Jisses, det finns hur mycket som helst.... Du kan ju alltid börja med Frank Zappa, det håller dig sysselsatt ett tag ;-)

Tidiga Fleetwood Mac var mycket bluesiga, så sent som 2004 släpptes "Blues Jam In Chicago" med tidiga bluesinspelningar. Skojiga inspelningar med trummorna i ena kanalen och gitarr å sång i den andra :-) Redan i början på 70-talet övergav man dock bluesen, lyssna till exempel på den självbetitlade skivan från -75 eller Rumours från -77.

Nina Hagen, en sångerska som slängdes ut från Öst-Tyskland, precis som sin far Wolf Biermann, gjorde några riktigt sjyssta plattor men då är vi mycket nära 80-talet....

Syd Barret, som var med och startade Pink Floyd, har också gjort några flummiga skivor mellan sina besök på hispan.... Pink Floyd ja, deras tidiga skivor har nästan ingenting gemensamt med dagens musik. Köp live-cd´n (hälften live, hälften studio) Ummagumma så förstår du vad jag menar...

Barcley James Harvest är en annan underbar grupp från tidigt 70-tal. Made In Sweden gjorde en live-skiva från ett framträdande på Gyllene Cirkeln på Sveavägen (Sthlm) 1970 "Live at the Golden Circle" - härlig proggmusik!

Klarar du dig ett tag nu?

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-18 21:10

Tack Bill! :D jag ska ladda ner och undersöka
Syd Barret till att börja med. Peter Green är jag delvis bekant med, och de som är sjuka i huvet brukar ju som bekant göra den konstigaste/bästa musiken. :lol: Kollar Syd Barret direkt nu!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2007-10-18 21:31

Syd Barrett ÄGER! 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-10-18 23:12

60-70-talsflum med blues- och rockförtecken?

Det finns ju en hel del, men jag vet förstås inte riktigt vad du känner till. Hendrix är ju självklar. Sedan kan du förslagsvis kolla upp t.ex. Traffic, King Crimson, Jefferson Airplane, Love av de mer kända och kanske Wishbone Ash, Quicksilver Messenger Service, 13th Floor Elevators/Roky Erickson som är lite mer obskyra.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2007-10-19 10:25

Stand Up, som väl var det andra, tycker jag är det bästa Jethro Tull albumet. Innehåller den lilla höjdarlåten 'We used to know'. På nutida CD får man tydligen med 'Living in the past' och några andra bonusar som int fanns på LP'n.

Jag är å andra sidan inte så förtjust i 'Aqualung', tycker nog att den är rätt hypad. 'Mother Goose' är en bra låt, dock.

Alla tidiga Tull har förresten utmärkt ljudkvalitet, som brukligt var på den tiden!

En fotnot är att för något år sedan var ett par JBL L200 som innehafts av någon medlem i Tull till salu på engelska ePay. Skulle man ju haft bara därför.

Runt 1970 är lite av en favoritera för mej, med 'Crosby, Stills, Nash & Young', tidiga 'Chicago', 'Blood, Sweat & Tears' och Joni Mitchells Blue som exempel.

JohanR

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-19 10:53

Förutom många av nämnda artister gillar jag Harvest med Neil Young.

Av Jethro Tull är mina favoritalbum A Passion Play (mycket flummigt!) och Heavy Horses, men de är inte så bluesrockiga som de tidigare, mer progressive/folk.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2007-10-19 13:23

Ah jethro Tull är BÄST!!

Kan rekommendera deras livekonsert från Madison Square garden
(finns bara på youtube vad jag vet :) )

Skivor som jag rekommenderar är:
- Heavy Horses
- Stormwatch
- Roots to Branches (där låten Another Harrys Bar, är en av de få låtar som jag hört som jag anser vara perfekta :)
- War Child, pga extraspåret Rainbow Blues
- Aqualung
- Songs from the wood

Sen har jag inte hunnit lyssna genom alla än :)

//Håkan

God's tears on the sidewalk: it's the mother of all rain.
But in the thick blue haze of Harry's, you will feel no pain.
And you will feel no soft hand slipping on your knee.
You don't have to pay for memories, they will all come free.
Another Harry's bar -- or that's the tale they tell.
But Harry's long gone now, and the customers as well.
Me and the dog and the ghost of Harry will make this world turn right.
It'll all turn right.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Återgå till Skivrekommendationer