Falkis skrev:Albumet "This Was" från 1968.
Mycket skön musik, blues, rock. Lagom luddigt...
Jethro Tull är något som jag nyligen hittat, mycket bra musik. Kanske inte allt men just denna skiva är superb.
Tips på mer 60-70-talsflum med blues och rockförtecken mottages tacksamt!

Jethro Tull har gjort massor med bra skivor och deras frontfigur Ian Anderson är fortfarande aktiv och gör mycken och skön musik. Två skivor med JT som jag verkligen gillar är Aqualung och Thick As A Brick, den senare finns även live och är mycket bra. Benefit är en annan höjdare, för att inte tala om Living In The Past.... Stand Up.... Too Old To Rock 'N' Roll Too Young To Die....
Ian Anderson har också släppt en skiva med orkesterversioner av tidigare JT-musik men den är ömsom vin ömson vatten. Då är Rupi´s Dance från 2003 ett bättre val.
60-70-talsflum? Jisses, det finns hur mycket som helst.... Du kan ju alltid börja med Frank Zappa, det håller dig sysselsatt ett tag
Tidiga Fleetwood Mac var mycket bluesiga, så sent som 2004 släpptes "Blues Jam In Chicago" med tidiga bluesinspelningar. Skojiga inspelningar med trummorna i ena kanalen och gitarr å sång i den andra

Redan i början på 70-talet övergav man dock bluesen, lyssna till exempel på den självbetitlade skivan från -75 eller Rumours från -77.
Nina Hagen, en sångerska som slängdes ut från Öst-Tyskland, precis som sin far Wolf Biermann, gjorde några riktigt sjyssta plattor men då är vi mycket nära 80-talet....
Syd Barret, som var med och startade Pink Floyd, har också gjort några flummiga skivor mellan sina besök på hispan.... Pink Floyd ja, deras tidiga skivor har nästan ingenting gemensamt med dagens musik. Köp live-cd´n (hälften live, hälften studio) Ummagumma så förstår du vad jag menar...
Barcley James Harvest är en annan underbar grupp från tidigt 70-tal. Made In Sweden gjorde en live-skiva från ett framträdande på Gyllene Cirkeln på Sveavägen (Sthlm) 1970 "Live at the Golden Circle" - härlig proggmusik!
Klarar du dig ett tag nu?
/ B