Moderator: Redaktörer
Nicke skrev:Hejsan.
Söker en testskiva som har frekvenssvep från 1Hz till ca 40Hz,skulle vilja ha så att tex track 1 är 1Hz samt tex track 23 är 23Hz,så det är lätt att se vad man spelar,kanske är 1 minut mellan låtarna lagom så man hinner med o känna/lyssna på saker o ting : )
shifts skrev:99 spår går det väl att klämma in tror jag. Du vill inte ha mer än 2 sek
tystnad?
Kom på att LTS testfiler (iaf några sinussvep) ligger på -20dB i nivå. Kanske
är lämpligt att ha det här med så ingen olycka händer.
Jag försöker fixa under veckan, tar några spår då och då
bomellberg skrev:Borde väl gå finfint att göra i Matlab eller dyl, och generera en massa wav-filer. En formel och tryck på knappen bara. Jag kan göra det i Labview iaf.
shifts skrev:paa skrev:99 spår på en minut kommer inte att få plats. Måste vara lite kortare per spår.
Nä det stämmer. Nicke, 30 sek plus lite tystnad kanske räcker?
"""Output an empty 1 second 16-bit WAVE file."""
import wave
import array
seconds = 1.0
samples_per_second = 44100
number_of_samples = int(samples_per_second * seconds)
sample_array = array.array('h')
for n in range(number_of_samples):
sample_array.append(0)
wave_out = wave.open("outfile.wav", "w")
wave_out.setnchannels(1)
wave_out.setsampwidth(2) # 2 bytes for -32768 to 32767 amplitude
wave_out.setframerate(samples_per_second)
wave_out.setcomptype("NONE", "Uncompressed")
wave_out.writeframes(sample_array.tostring())
wave_out.close()
bomellberg skrev:Här är ett script i Python, skrivet av dahnielson på linuxsampler.org:
- Kod: Markera allt
"""Output an empty 1 second 16-bit WAVE file."""
import wave
import array
seconds = 1.0
sample_array.append(0)
wave_out = wave.open("outfile.wav", "w")
wave_out.setnchannels(1)
wave_out.close()
Komplettera med en for-loop 1-99, samt lite sinus-generering. Klart!
"""Output 99 30 second 16-bit WAVE files with sine tones."""
import wave
import array
import math
seconds = 30.0
for p in range(99):
hz = float(p + 1)
print "Generating file " + str(hz) + "Hz.wav"
sample_byte = 16384.0 * math.sin (2 * math.pi * hz * n / samples_per_second)
sample_array.append(int(sample_byte))
filename = str(hz) + "Hz.wav"
wave_out = wave.open(filename, "w")
wave_out.setnchannels(1)
wave_out.close()
Nicke skrev:OlA-68 skrev:jag känner på mig att ni kan börja stryka skjortan och flugan detta blir en given grammisvinnare
Blir nog roligare än en Julskiva iallafall![]()
Mvh Nicke
OlA-68 skrev:Nicke skrev:OlA-68 skrev:jag känner på mig att ni kan börja stryka skjortan och flugan detta blir en given grammisvinnare
Blir nog roligare än en Julskiva iallafall![]()
Mvh Nicke
för en lts-are möjligen ja
Svante skrev:Nejnej... För en LTSare ska sinusen svepa.
bomellberg skrev:Jag vill absolut inte ta jobbet från Shifts, men om ni vill ha hjälp med att tillverka en iso-fil så står jag till tjänst. Vi kan ju lägga den på någon gratis-server någonstans där alla kan få ta del av den.
shifts skrev:bomellberg skrev:Jag vill absolut inte ta jobbet från Shifts, men om ni vill ha hjälp med att tillverka en iso-fil så står jag till tjänst. Vi kan ju lägga den på någon gratis-server någonstans där alla kan få ta del av den.
Om du med några enkla rader kan skapa det vi kom fram till här med ett
knappklick så vore det ju rätt så fint. Det kommer ta tid att sitta och göra
alla 99 spår manuellt har jag insett
*30 sek sinusvåg
*1–99Hz i 99 steg
*Nivå på -20dB
*Några sekunders tystnad efter varje spår
Var det något annat?
Nicke skrev:Ehhh...hur laddar jag ned denna? det enda jag kan är att klicka på "ladda ned denna torrent" men då får jag bara en liten fil som det inte händer något mer med om jag klickar på denmåste jag registrera mig för att ladda hem något program eller,ni ser vilken enorm internet/dator kunskap jag har
![]()
Mvh Nicke
Bill50x skrev:Ladda hem och installera uTorrent-1.6 ( http://www.filmzon.se/download/info/17 ) så har du någon nytta med den nerladdade filen.
bomellberg skrev:Bill50x skrev:Ladda hem och installera uTorrent-1.6 ( http://www.filmzon.se/download/info/17 ) så har du någon nytta med den nerladdade filen.
Den senaste version är 1.8.1 och hittas på tillverkarens hemsida enligt min länk ovan.
Ragnwald skrev:Hm... hur var det nu man skulle göra med cue/bin filerna, efter nedladdning ?
Inte omvandlar Nero dem till wav som det ser ut.
bomellberg skrev:Nu fick jag en till idé! En dynamiktestskiva!
Jag lekte med en annan skivtanke tidigare att spår ett skulle vara ett svep 1-200 Hz under 2 minuter, och resten musik som man gillar att testa utrustning med. Då kan man köra svepet först och kolla oljud som man inte behöver skylla på utrustningen vid finlyssningen.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev: ner i antalet fasta frekvenssteg, säg till 1-79 eftersom vi bara har 99 spår att leka med.
Bill50x skrev:bomellberg skrev: ner i antalet fasta frekvenssteg, säg till 1-79 eftersom vi bara har 99 spår att leka med.
Jag tycker fortfarande att man kan tänka sig att göra fler skivor....
Finns det förresten inte en funktion i CD-formatet där man kan dela upp ett spår i flera delar, främst tänkt för klassisk musik?
/ B
teosig skrev:O jag kommer fortsätta att seeda den på TPB.
Xor skrev:Denna sa jag leka med under eftermiddagen..
Den finns nu upplagd på en server så ni slipper allt torrent-strul.
http://skiss.viaduct.se/faktiskt_test_disc.zip
Tack för detta!
shifts skrev:Jag kommer också låta den ligga kvar och seeda. Inte dygnet runt, men då
datorn står på.
Xor skrev:Det behövs inte om du inte känner för det.. Jag låter denna ligga kvar på servern nått år framåt åtminstone.
Xor skrev:Denna sa jag leka med under eftermiddagen..
Tack för detta!
Ragnwald skrev:Det här blev ju fantastiskt bra och unikt, har aldrig sett något motsvarande tidigare.
Varje fil numrerad som frekvensen och att det går att hoppa mellan dem. Svep är också intressant, som Svante sa, just för att upptäcka rumsresonanser, men det här är intressant just för att man vet exakt frekvens du hör, eller om den nu hörs.
Stort tacka Nicke för din idé och tack shifts, Bill och särskilt bomellberg för erat arbete. Grammis blir det allra minst.
perstromgren skrev:Nicke skrev:Hejsan.
Söker en testskiva som har frekvenssvep från 1Hz till ca 40Hz,skulle vilja ha så att tex track 1 är 1Hz samt tex track 23 är 23Hz,så det är lätt att se vad man spelar,kanske är 1 minut mellan låtarna lagom så man hinner med o känna/lyssna på saker o ting : )
PÅ LTS hemsida kan du ladda ner ett sinussvep till din dator. Antingen spelar du direkt därifrån, eller så bränner du en CD av filen. Kan det va' nå't?
Ref: http://www.lts.a.se/Teknik/Testtoner/ta ... fault.aspx
shifts skrev:Upptäckte också att piP:s element vibrerar en hel del trots att delningen är
ställd till 80 Hz i recievern, när jag spelade kring 30 Hz. Det tyder väl på
att delningen är lite väl flack antar jag? Trodde inte piP över huvud taget
skulle ge pip ifrån sig vid en sinus på 30 Hz.
Magnuz skrev:Då är signalen dämpad något mindre än 18 dB vid 30 Hz (jag får det till 16 dB men jag är inte riktigt hundra på att jag räknar rätt).
Svante skrev:Magnuz skrev:Då är signalen dämpad något mindre än 18 dB vid 30 Hz (jag får det till 16 dB men jag är inte riktigt hundra på att jag räknar rätt).
20*log10((30/80)²)=-17 dB
Eller
12*log2(30/80)=-17 dB
...om man är lagd åt det hållet.
Magnuz skrev:Svante skrev:
20*log10((30/80)²)=-17 dB
Eller
12*log2(30/80)=-17 dB
...om man är lagd åt det hållet.
Hur trycker man det där på miniräknaren? Jag får helt bisarra resultat.
bomellberg skrev:Xor skrev:Denna sa jag leka med under eftermiddagen..
Tack för detta!
Super!
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Är det allas uppfattning att det ska vara -20dB, dvs endast en (1) procent utstyrt?
Själv tycker det verkar väldigt väldigt svagt. Jag tycker nog att typ 10%, dvs -10 dB vore vettigare.
Vad vill ni ha?
/Bosse
bomellberg skrev:Men,
LdB = 10 log (x/ref)
så då blir ju 1% utstyrning 10 log(0.01) = -20 dB
Naqref skrev:bomellberg skrev:Men,
LdB = 10 log (x/ref)
så då blir ju 1% utstyrning 10 log(0.01) = -20 dB
Mmm 10*log gäller effekt. Men hur mycket är 1% effekt i spänningsnivå vid jämförbar last? Jo 10%!
0.1*0.1=0.01
Man kör 10*log((U1/U2)^2) (Eftersom effekten är proportionellt mot spänningen i kvadrat och det är spänningen som representeras på en skiva) vilket är lika med 20*log(U1/U2).
Men struntsamma. Har du kört med 10% utnivå så ligger det på -20dB vilket även jag tyckte var en bra nivå när jag gjorde LTS-svepet.
Nicke skrev:Bomellberg...skulle det gå att göra denna skiva i 0dB,eller blir det för mycket jobb med detta?? skulle uppskatta om det gickfinns ju stopp på en del volymrattar.
bomellberg skrev:Nicke skrev:Bomellberg...skulle det gå att göra denna skiva i 0dB,eller blir det för mycket jobb med detta?? skulle uppskatta om det gickfinns ju stopp på en del volymrattar.
Det är i princip inget jobb alls. Återkommer!
bomellberg skrev:bomellberg skrev:Nicke skrev:Bomellberg...skulle det gå att göra denna skiva i 0dB,eller blir det för mycket jobb med detta?? skulle uppskatta om det gick :) finns ju stopp på en del volymrattar.
Det är i princip inget jobb alls. Återkommer!
...och ändå går jag bet. Filerna är skapade, men jag hittar bannemig inget brännarprogram som kan skapa en CD-image från mina wav-filer.
Någon som har tips? Jag har provat CDBurnerXP, ImgBurn, MagicISO InfraRecorder.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster