Moderator: Redaktörer
Ja. Lyssnar på Aladdin Sane nu och det låter tyligt "brick wall limiterat"PekkaJohansson skrev:Ja, jag har också läst att inte alla RCA-utgåvor använder sig av första generationens tvåspårsmaster. Man ska också ha använt olika analoga band i Tyskland/USA kontra Japan. Oavsett det är tidiga och oförstörda analoga kopior att föredra framför processade förstagenerationstejper om man vill höra inspelningarna sant återgivna. Men visst är det sorgligt att skivbranschen så sällan gör helt rätt.
Med vänlig hälsning
Pekka
Det låter bra, ang det förmodade priset, jag ska gå till min närmsta skivaffär och kolla om han får in några ibland.PekkaJohansson skrev:EMI har en policy uttalad av remasteringchefen Peter Mew att man ska ge ut skruvade versioner av gammal musik för att, hävdar man, publiken kräver det. Att hoppas på underverk från EMI verkar därmed utsiktslöst.
Jag diskuterar ogärna priser på begagnade prylar eftersom sådant riskerar att bli självuppfyllande (liksom diverse prisguider och liknande) men så mycket som en tusenlapp brukar inte RCA-utgåvorna kosta såvitt jag har sett.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag bara skoja, om du vill kan du få nyta mot en 24 bits utgåva, mycket mer "crisp" ljud?Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Trevligt, Space Oddity för 100 pund..
Hehe, min skivsamling stiger i värde hela tiden...
/ B
_Fredrik_ skrev:Jag bara skoja, om du vill kan du få nyta mot en 24 bits utgåva, mycket mer "crisp" ljud?Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Trevligt, Space Oddity för 100 pund..
/ B
Du jag tror inte det var vinylen som kostade 100 pund. Det var cd:nBill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Jag bara skoja, om du vill kan du få nyta mot en 24 bits utgåva, mycket mer "crisp" ljud?Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Trevligt, Space Oddity för 100 pund..
/ B
Byta en bra vinyl mot en fil? Knappast...
/ B
_Fredrik_ skrev:Du jag tror inte det var vinylen som kostade 100 pund. Det var cd:nBill50x skrev:Byta en bra vinyl mot en fil? Knappast...
/ BOm vinylen är i bra skick är den säkert värd ännu mer. För samlarpöjks. Jag bryr mig bra om musiken (ljuger jag)
Ja det kan man fråga sig, men jag skulle tänka mig att ge några hundringar för den iaf.Bill50x skrev:_Fredrik_ skrev:Du jag tror inte det var vinylen som kostade 100 pund. Det var cd:nBill50x skrev:Byta en bra vinyl mot en fil? Knappast...
/ BOm vinylen är i bra skick är den säkert värd ännu mer. För samlarpöjks. Jag bryr mig bra om musiken (ljuger jag)
Min vinyl är i perfekt skick, nu blev min skivsamling ännu mer värdefull
Men vad är det för en tok som betalar £100 för något som man kan hitta på nätet?
/ B
Är faktiskt lite förvånad att RCA utgåvorna inte verkar finnas som torrent nånstans, självklart kollade jag.
_Fredrik_ skrev:
Om det är av intresse kan jag lägga upp en skärmdump från Pro Tools för att kunna se skillnaden.
_Fredrik_ skrev:Cody; tagga ner lite.
_Fredrik_ skrev:_Fredrik_ skrev:Cody; tagga ner lite.
Fick precis tag på RCA versionen av Aladdin Sane. Det var skönt för den andra versionen på cd jag var rätt jävla pissig.
Men som Cody säger, så är det förstås bäst på vinyl.
PekkaJohansson skrev:Kompaktskive- och dvd-versionerna av 40-årsjubileumsutgåvan av "Ziggy Stardust" är enligt vittnesmål på nätet dynamiskt komprimerade. De ska enligt uppgift ha omkring 3 db mindre dynamiskt omfång än den tyska RCA-utgåvan. Kanske är de ändå ett prisvärt alternativ för den som inte lyckas hitta originalutgåvan. Finns det någon vänlig själ på listan som kan masvisa den nya versionen, tro?
Med vänlig hälsning
Pekka
CODY skrev:Jansson har rätt. Det är lite samma malle i födelsedagsutgåvan som på den riktiga skivan.
Överhuvudtaget har de där tidiga RCA sedearna ganska skiftande kvalitet, tycker jag. Det gäller alla artister. En som är chockerande bra är Rock n Roll Animal med Lou Reed. Köp den om ni hittar den
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster