David Bowie, vilka utgåvor på cd?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

David Bowie, vilka utgåvor på cd?

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 12:30

Jag vet att detta diskuterats förr, bla av Pekka som verkade ha koll. Finns dom utgåvor inte låter bajs att få tag på, utan att pröjsa 1000:- st?

Vad ska man kolla efter, vore väl underligt om man inte kunde få välja mellan olika utåvor när det gäller en så stor artist?

Jag kommer på mig så ofta att vilja lyssna på Bowie, men allt, jag har, låter så otroligt illa i jämförelse med hur bra musiken är, så det liksom tar emot.

Snälla kära ni, hjälp mig.
Hifi Is Great Everyday

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-06-01 12:43

Jag tar upp stafettpinnen igen, med risk för att en del av det följande blir upprepningar.

Om skivbolagens och masteringindustrins mord på populärmusikhistorien skulle man kunna skriva en hel del. De bästa Bowie-utgåvorna är utgångna sedan länge och de lär inte komma tillbaka på marknaden. RCA gav ut Bowie-katalogen i USA, Tyskland och Japan 1983-1985, men drog tillbaka skivorna när Bowie gick över till EMI omkring 1990. Amerikanska Ryko remastrade dem och gav ut i Nordamerika, medan samma skivor kom på EMI i Europa. Därefter har EMI gjort egna nya mastringar. För varje ny generation tycks det ha blivit sämre. Det kan vara värt att nämna att Bowie själv var missnöjd med "Ziggy Stardust" på Ryko. Om skillnaderna mellan skivorna kan jag citera en kompis som först nyligen fick höra RCA-utgåvorna: "Det går ju att spela dubbelt så högt"! Så med så många andra tidiga och oförstörda cd-utgåvor får man antingen vara beredd att det kostar skjortan eller hoppas att man någon gång i livet har tur och springer på skivorna hos någon som inte prissätter i enlighet med marknadspriserna. Sådant händer sällan eller aldrig när det gäller en artist som Bowie, eftersom de tidiga kompaktskivorna enligt undersökningar köptes just av ljud- och teknikintresserade män i 20-35-årsåldern, det vill säga samma målgrupp som söker dem i dag, 25 år senare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2009-06-01 12:49, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 12:48

Tack så hemskt mycket Pekka! Nu vet jag iaf vad jag ska leta efter, vem vet nån dag kanske RCA utgåvorma går att köpa som FLAC eller annat lossless..

Jo förresten en sak till: Japan reissue Studio Discography, är det nåt att ha?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 13:45

Har läst lite mer och vissa verkar tycka att Ryko har använts sig av "bättre" (mer rättare?) masterband, men sämre mastrade, jag antar att dom lider av compression och säkert en del filtrering.

Är faktiskt lite förvånad att RCA utgåvorna inte verkar finnas som torrent nånstans, självklart kollade jag.
Hifi Is Great Everyday

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-06-01 14:01

Ja, jag har också läst att inte alla RCA-utgåvor använder sig av första generationens tvåspårsmaster. Man ska också ha använt olika analoga band i Tyskland/USA kontra Japan. Oavsett det är tidiga och oförstörda analoga kopior att föredra framför processade förstagenerationstejper om man vill höra inspelningarna sant återgivna. Men visst är det sorgligt att skivbranschen så sällan gör helt rätt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 14:19

PekkaJohansson skrev:Ja, jag har också läst att inte alla RCA-utgåvor använder sig av första generationens tvåspårsmaster. Man ska också ha använt olika analoga band i Tyskland/USA kontra Japan. Oavsett det är tidiga och oförstörda analoga kopior att föredra framför processade förstagenerationstejper om man vill höra inspelningarna sant återgivna. Men visst är det sorgligt att skivbranschen så sällan gör helt rätt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Ja. Lyssnar på Aladdin Sane nu och det låter tyligt "brick wall limiterat" :cry:

Jag fattar iaf inte varför inte hans nuvarande bolag (EMI?) inte fixar fram mastrar och gör nya utgåvor, det borde väl sälja som smör? Men jag har ingen lust att betala runt tusenlappen för en platta, som jag förstått att det kan kosta.
Hifi Is Great Everyday

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-06-01 14:26

EMI har en policy uttalad av remasteringchefen Peter Mew att man ska ge ut skruvade versioner av gammal musik för att, hävdar man, publiken kräver det. Att hoppas på underverk från EMI verkar därmed utsiktslöst.

Jag diskuterar ogärna priser på begagnade prylar eftersom sådant riskerar att bli självuppfyllande (liksom diverse prisguider och liknande) men så mycket som en tusenlapp brukar inte RCA-utgåvorna kosta såvitt jag har sett.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 14:30

PekkaJohansson skrev:EMI har en policy uttalad av remasteringchefen Peter Mew att man ska ge ut skruvade versioner av gammal musik för att, hävdar man, publiken kräver det. Att hoppas på underverk från EMI verkar därmed utsiktslöst.

Jag diskuterar ogärna priser på begagnade prylar eftersom sådant riskerar att bli självuppfyllande (liksom diverse prisguider och liknande) men så mycket som en tusenlapp brukar inte RCA-utgåvorna kosta såvitt jag har sett.

Med vänlig hälsning

Pekka
Det låter bra, ang det förmodade priset, jag ska gå till min närmsta skivaffär och kolla om han får in några ibland.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-01 14:45

Hej!

Lägger mig i lite och ställer en fråga: Jag har återutgivningarn av RCA vinylerna från åttiotalets början (i samband med Let's Dance feber utgivna) och några originalutgåvor efter 1979. De låter bra, tycker jag. Finns det ännu bättre utgåvor på vinyl och är dessa pressade från originalen?

Jag har två RCA CDs, Young A och Ziggy samt Hunky på Ryko Disc lyxutgåva från slutet av 80 talet. Dessutom har jag nästan hela klabbet på EMI 24 bitas remaster CD.

Om man rangordnar dessa (i masteringshänseende, endast) skall alltså allt RCA vara bra (vinyl & CD), Ryko kan vara bra, medan allt EMI är f*s.

Är detta en rimlig generalisaring?

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-06-01 15:11

detta gav en sökning på Amazon med "Bowie och rca"
http://www.amazon.co.uk/bowie-rca/s/qid ... %3Apopular

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 15:32

Trevligt, Space Oddity för 100 pund.. :lol:
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-01 16:00

_Fredrik_ skrev:Trevligt, Space Oddity för 100 pund.. :lol:

Hehe, min skivsamling stiger i värde hela tiden... :-)

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 16:41

Bill50x skrev:

/ B
Jag bara skoja, om du vill kan du få nyta mot en 24 bits utgåva, mycket mer "crisp" ljud?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 19:33

Jaha hörni, Nu har jag lite RCA utgåvor att jämför med EMI versionerna. På Siggy Stardust var det mindre skillnad än jag hade väntat mig, den ska man nog ha på vinyl om det ska låta riktigt bra. I jämförelse med Scary Monsters versionerna var skillanden väldigt stor, där har en gubbe med en limiter fått härja fritt, i låten Ashes to Ashes försvinner en shaker och dess klang i den limiterade versionen, för att ta ett exempel, annars är det det vanliga kännetecknet att man vill sänka hela tiden på EMI utgåvorna. Solklart fall av limiter med snabb attack och release-tid. Fult som stryk blir det iaf.

Jag kan nästan föredra de kommersiella radiostationernas långsamma, pumpande kompressorer (visseligen applicerade på redan hårt limiterade programmaterial).

Om det är av intresse kan jag lägga upp en skärmdump från Pro Tools för att kunna se skillnaden.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-01 19:59

_Fredrik_ skrev:
Bill50x skrev:

/ B
Jag bara skoja, om du vill kan du få nyta mot en 24 bits utgåva, mycket mer "crisp" ljud?

Byta en bra vinyl mot en fil? Knappast... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 20:07

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Byta en bra vinyl mot en fil? Knappast... ;-)

/ B
Du jag tror inte det var vinylen som kostade 100 pund. Det var cd:n 8O Om vinylen är i bra skick är den säkert värd ännu mer. För samlarpöjks. Jag bryr mig bra om musiken (ljuger jag)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-06-01 20:21

_Fredrik_ skrev:
Bill50x skrev:Byta en bra vinyl mot en fil? Knappast... ;-)

/ B
Du jag tror inte det var vinylen som kostade 100 pund. Det var cd:n 8O Om vinylen är i bra skick är den säkert värd ännu mer. För samlarpöjks. Jag bryr mig bra om musiken (ljuger jag)

Min vinyl är i perfekt skick, nu blev min skivsamling ännu mer värdefull :-)

Men vad är det för en tok som betalar £100 för något som man kan hitta på nätet?

/ B

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-01 20:38

Bill50x skrev:
_Fredrik_ skrev:
Bill50x skrev:Byta en bra vinyl mot en fil? Knappast... ;-)

/ B

Min vinyl är i perfekt skick, nu blev min skivsamling ännu mer värdefull :-)

Men vad är det för en tok som betalar £100 för något som man kan hitta på nätet?

/ B
Ja det kan man fråga sig, men jag skulle tänka mig att ge några hundringar för den iaf.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-06-01 20:40

Lite trivia, men när jag var i London -84, om inte minnet sviker mig, så var det första gången jag såg CD-skivor och det var i princip bara Bowies katalog som fanns tillgänglig. Själv skaffa jag inte CD-spelare förrän omkring -95.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
staxe

Inläggav staxe » 2009-06-13 13:58

Är faktiskt lite förvånad att RCA utgåvorna inte verkar finnas som torrent nånstans, självklart kollade jag.

Samtliga RCAutgåvor finns på d*monoid.com
Ser inget fel i att ladda ner dem när det man erbjuds köpa är fördärvat av nån sönderkoksad remastringsguru och låter skit. :twisted:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-13 14:35

Jag kan rekommendera rykodisc-utgåvorna som gavs ut på EMI i Europa
utan häften. Jag har Ziggy Stradust på sådan utgåva och har jämfört den
med skivan. Låter rejält mycket bättre än 24-bittarna från 1999. Låtter
enligt mitt förmenade bättre än original RCA utgåvan av Young Americans.
(vilket är den enda jag har, skrev fel tidigare)

Kan alltså rekommendera utgåvorna från 1990 på rykodisc, för den som
inte vill lägga ut 1200 kr på RCA cdsarna.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-06-13 23:57

Jag har albumet "Tonight" på en remaster och den låter alldeles utmärkt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2009-06-14 03:40

Att jämföra olika utgåvor av Ziggy Stardust med olika utgåvor Young Americans är som att jämföra äpplen med päron eller ännu värre - som att jämföra olika typer av fruktsallad med olika sorters grönsakssallad.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-06-14 13:04

_Fredrik_ skrev:
Om det är av intresse kan jag lägga upp en skärmdump från Pro Tools för att kunna se skillnaden.

Hej!

Det vore kul.

@Pekka

Jag jämförde RCA utgåvan på CD av Young A med LPn. CDn låter inte bra. Den har en helt onaturlig diskant och ett "viskande" mellanregister samt obefintlig bas. Låtar som t ex Fame, som är funky, låter inte bra på CDn.

I vissa energirika partier, låter det som om CDn helt tappar musten och alla nivåer går "ned". Ett dåligt hantverk, helt enkelt.

LPn låter bra och naturligt, och detsamma gäller (förstås) åttitalsreissuen av
Ziggy. Denna låter måhända väl krispigt på EMI/ryko-utgåvan, men ändå njutbart och felfritt. Så gjorde jag jämförelsen.

CODY says: Köp musik på det medium det är gjort för. Bowie på LP, och Beyoncé på Mp3.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-06-15 13:22

Cody; tagga ner lite.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-11 20:58

_Fredrik_ skrev:Cody; tagga ner lite.

Fick precis tag på RCA versionen av Aladdin Sane. Det var skönt för den andra versionen på cd jag var rätt jävla pissig.

Men som Cody säger, så är det förstås bäst på vinyl.
Hifi Is Great Everyday

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-11 21:36

_Fredrik_ skrev:
_Fredrik_ skrev:Cody; tagga ner lite.

Fick precis tag på RCA versionen av Aladdin Sane. Det var skönt för den andra versionen på cd jag var rätt jävla pissig.

Men som Cody säger, så är det förstås bäst på vinyl.

Det var en riktig bump.

Bra val där!
Just den är en av de allra mest lyckade cd- utgåvorna.

Hunky Dory en annan.
Station to Station en tredje. Som exempel.
RCA rent generellt bör man ha om man spelar CD.

:)
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-11 21:41

Så om jag vill ha t.ex. Low och Lodger på RCA-vinyl från 1980frösihjäl, vad kostar det...........?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-11 21:47

25 kr styck.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2013-02-11 21:54

Han har alltid tyckt att att samlingsskivorna som kom 1997 överlag låter rätt bra, men det kanske beror på att det kommit så mycket skit sedan dess...

Crest på första skivan varierar från 13,3dB till 18,5dB.

Sen kan jag ju ha skitfel... och det låter bajs. Har hänt förr. \o/
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-11 22:20

40th anniversary utgåvan av Ziggy låter kanon.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-02-11 22:22

CODY skrev:25 kr styck.

Då tar jag tio st, tack :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-11 23:53

phloam skrev:Så om jag vill ha t.ex. Low och Lodger på RCA-vinyl från 1980frösihjäl, vad kostar det...........?

Nu är du OT Phloam.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-11 23:55

CODY skrev:40th anniversary utgåvan av Ziggy låter kanon.

Den är bättre än RCA SeDen.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-12 09:17

CODY skrev:40th anniversary utgåvan av Ziggy låter kanon.
du måste berätta vikten typ av fonogram det rör sig annars kan du bli bannad.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-12 09:47

Jag har båda :P De låter kanon allihop :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2013-02-12 10:33

CODY skrev:Jag har båda :P De låter kanon allihop :D
Båda, flaskhalsen och telefonen, eller? Vad pratar du om!!? Ange ditt fonogram tydligt i signaturen!
Hifi Is Great Everyday

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-02-12 11:12

Kompaktskive- och dvd-versionerna av 40-årsjubileumsutgåvan av "Ziggy Stardust" är enligt vittnesmål på nätet dynamiskt komprimerade. De ska enligt uppgift ha omkring 3 db mindre dynamiskt omfång än den tyska RCA-utgåvan. Kanske är de ändå ett prisvärt alternativ för den som inte lyckas hitta originalutgåvan. Finns det någon vänlig själ på listan som kan masvisa den nya versionen, tro?

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-12 13:33

PekkaJohansson skrev:Kompaktskive- och dvd-versionerna av 40-årsjubileumsutgåvan av "Ziggy Stardust" är enligt vittnesmål på nätet dynamiskt komprimerade. De ska enligt uppgift ha omkring 3 db mindre dynamiskt omfång än den tyska RCA-utgåvan. Kanske är de ändå ett prisvärt alternativ för den som inte lyckas hitta originalutgåvan. Finns det någon vänlig själ på listan som kan masvisa den nya versionen, tro?

Med vänlig hälsning

Pekka

Tycker det är ett bra tips Cody kommer med här.

40-årsjubilieumsutgåvan är en hygglig kompromiss om man vill spela upp Ziggy Stardust på CD.
Det är den som hittills låter bäst av alla utgivna cd.
Den och även nypressningen på Lp ger ändå ett rätt bra hum om hur Ziggy Stardust egentligen låter. Det låter rätt hyggligt, lite braigt liksom, inte Ziggy Stardust egentligen men ganska ok.
Ett bra försök i alla fall.

RCA-utgåvan från Tyskland, Ziggy Stardust avråder jag inköp av.
Det skulle i så fall vara om man har tur och hittar den billigt. Då kan man ju sälja den vidare och göra en liten slant, den är annars dyr på beg-marknaden. Annars kan den vara kul att ha som samlarobjekt, den har hållit ett högt andrahandsvärde länge nu.
(Eller så har man alla pga av att man är som jag är, kompletist och framförallt anser att Bowie är Gud).

Avråder köp av RCA-utgåvan Ziggy Stardust pga att överföringen till Cd är dålig. Påtagligt dynamikfattig, uttalat vass, verkar vara kraftig skuren i frekvensomfång, väldigt mellanregisteraktig.
Saknar dessutom påtagligt den fyllighet och närvaro som finns i inspelningen på riktigt.

Ziggy Stardust är en RCA-utgåva som inte faller in i "generellt sett bör man ha Bowie på RCA-cd".

Det är möjligt att om man kör Ziggy-RCA i Mas-vis att den ser bättre ut än 40 årsjubilieumsutgåvan.

mvh J.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-02-12 15:18

Jansson har rätt. Det är lite samma malle i födelsedagsutgåvan som på den riktiga skivan.

Överhuvudtaget har de där tidiga RCA sedearna ganska skiftande kvalitet, tycker jag. Det gäller alla artister. En som är chockerande bra är Rock n Roll Animal med Lou Reed. Köp den om ni hittar den :)
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-02-12 20:50

CODY skrev:Jansson har rätt. Det är lite samma malle i födelsedagsutgåvan som på den riktiga skivan.

Överhuvudtaget har de där tidiga RCA sedearna ganska skiftande kvalitet, tycker jag. Det gäller alla artister. En som är chockerande bra är Rock n Roll Animal med Lou Reed. Köp den om ni hittar den :)

Tycker du att Rockn roll animal är så bra på cd?
Då måste jag haft tur med min Lp tror jag.
Prova att nosa reda på ett tidigt Englandsex Cody, det är du värd.

Bowie 40 års jubilaren låter rätt lika på cd och Lp. Lpn är kanske något lite bättre. Men skillnaden är rätt marginell.
Där kan man nog lika gärna nog nöja sig med CDn. Spelar inte stor roll.

Jämför man med SF 8287 så undrar jag vad som hänt.

Olika masters? Fast tidigare Cd utgåvor är ju ännu sämre? Inte vet jag.

Blev första mastern sabbad eller har man slarvat bort den? Inte vet jag.

Har man brustvättat 40-åringen kraftigt?

Sen finns LSP 4702 som är lite senare pressningar från tiden.
Dock verkar det som att något också har hänt. Bandkopior?
Kanske började slarva lite med pressningarna när succe´n kom?
LSP 4702 låter dock ändå bättre än 40-åringen.

Så tusan vet. Kanske orginalmastern kommit bort eller skadats?

SF 8287 borde finnas i varje musikälskares hem.

Ursäkta _Fredrik_ nu blev jag kraftigt OT.

Återgå till Skivrekommendationer