Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Du kan börja med denna skiva
http://www.amazon.com/Schubert-Debussy-Rostropovich-Britten-Mstislav/dp/B00000JXZ3/ref=sr_1_9?ie=UTF8&s=music&qid=1266884757&sr=1-9
Schubert: Sonata for Arpeggione and Piano.
petersteindl skrev:Jag gillar Schubert: Sonata for Arpeggione and Piano.
Thomaz skrev:Mitt problem är att jag anser Karajan vara den främste av alla dirigenter någonsin och att hans inspelningar aldrig speglar det sound han fick fram ur sina berlinare live. Han trodde sig ha kunskaper inom audiotekniken, men det låter bara tillrättalagt och felbalanserat.
petersteindl skrev:Jag har Schubert piano trios med Beaux Arts trio och stråktrios med Grumiaux trioDe är jättebra
Har du sett filmen Barry Lyndon?
Thomaz skrev:Nämen stopp o belägg! Säga vad man vill om Karajans inspelningar, men några hifi-produkter är de verkligen inte. En mer onaturlig ljudbild får man leta efter.
gnypp45 skrev:Jag hörde Berlinfilharmonikerna med Rattle i fjol i Stockholms konserthus. På programmet stod verk av Webern, Stravinsky och Beethoven. Det var j-ligt bra det också.
En sak som jag undrar över från den konserten är att de bara hade med sig 6 kontrabasister. I avslutningsnumret, Beethovens 7:e symfoni, så förstärktes basstämman med 2 kontrafagotter (!). Varför gjorde man så, är det någon som vet?
DH: But I always wonder what the music would sound like played by a really large band, or at least the size and mix of instruments that we know he had at the time.
CM: Quite so. It's known, for example, that there were two contrabassoons in the orchestra at the first performance of Beethoven's Seventh Symphony, and I always do use one in that work, even though there's no part in the score.
DH: They play with the bass part?
CM: Yes, and I'll tell you what sounds marvelous--the opening of the second movement. It really sounds great with the contrabassoon. It lends the music a whole new color. Of course, Beethoven didn't specify this particular sound in the score, but in those days the orchestras were rather ad hoc, and if you couldn't get enough basses, you used what was available.
Morello skrev:Borde inte titeln vara "konstmusik" - så att inte den samtida konstmusiken exkluderas?
Morello skrev:Detta konstmusik-vax med Keith Jarrett är riktigt bra och ljudkvaliteten är hög:
https://ecmrecords.com/product/dmitri-shostakovich-24-preludes-and-fugues-keith-jarrett/
Strmbrg skrev:Morello skrev:Detta konstmusik-vax med Keith Jarrett är riktigt bra och ljudkvaliteten är hög:
https://ecmrecords.com/product/dmitri-shostakovich-24-preludes-and-fugues-keith-jarrett/
Undrar hur det är inspelat.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:Detta konstmusik-vax med Keith Jarrett är riktigt bra och ljudkvaliteten är hög:
https://ecmrecords.com/product/dmitri-shostakovich-24-preludes-and-fugues-keith-jarrett/
Undrar hur det är inspelat.
Det vet jag inget om, men det är en snygg lokal! https://musiquecdf.ch/
Strmbrg skrev:Numera hör jag betydligt mer av olikheter
Kralle skrev:Strmbrg skrev:Numera hör jag betydligt mer av olikheter
Småtrevligt men jag störs av infraljuden som förekommer sporadiskt. Tvivlar på att de är med i partituret.
sammel skrev:Lite Sibelius med Oslo filharmoniska orkester och Jannie Jansen och Klaus Mäkelä.
Tycker det var mycket vackert spelat och inspelat.
https://tidal.com/album/366555415?u
Strmbrg skrev:Numera hör jag betydligt mer av olikheter mellan "vax" än jag har gjort förr. Gissningsvis orsakat av en avsevärt mycket lägre färgning och högre "detaljupplösning" än jag haft tillgång till tidigare. Men det kan vi lämna därhän i denna tråd.
Något som emellertid verkar vara mer regel än undantag är hur violiner och vissa blåsinstrument låter när de spelar i större grupper.
Oavsett hur fint det kan låta i övrigt så är det mycket ofta en rejäl överbetoning på de övre registren hos dessa instrument. Det tar kraft hos mig som "mottagande processor" att borthöra från detta och det tar därmed udden av en god lyssning.
Igår upptäckte jag ett vax som - åtminstone i mitt tycke - inte alls har denna besvärande artefakt.
Hur de har gjort - och varför det nästan aldrig görs annars - vet jag ingenting om. Den ovetskapen spelar inte jättestor roll heller. Jag ska ju "bara" lyssna.
Sök på:
Qobuz "Beethoven 3 Herreweghe"
30Hzbone skrev:Den högsta diskanten från ett instrument "klingar bort" efter ungefär 10 meter i en konsertsal så ofta
låter det mjukt och behagligt när vi sitter i konsertsalen och njuter även om vi, liksom hemma, i huvudsak lyssnar på reflekterat ljud.
Vid inspelningar så är mikrofonerna ofta ganska nära instrumenten och då kan en del
"oljud" följa med och som vi där hemma kan drabbas av om inte inspelningstekniker
och "efterbehandlare" har god kompetens.
Ungefär så, men det finns säkert fler förklaringar.
sammel skrev:Lite Sibelius med Oslo filharmoniska orkester och Jannie Jansen och Klaus Mäkelä.
Tycker det var mycket vackert spelat och inspelat.
https://tidal.com/album/366555415?u
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster