Moderator: Redaktörer
Wiki skrev:The first of Partch's "four concepts" is: "The scale of musical intervals begins with absolute consonance (1 to 1) and gradually progresses into an infinitude of dissonance, the consonance of the intervals decreasing as the odd numbers of their ratios increase."
Partch chose the 11 limit (i.e. all rational numbers with odd factors of numerator and denominator not exceeding 11) as the basis of his music, because the 11th harmonic is the first that is utterly foreign to Western ears
petersteindl skrev:De flesta där är väl Européer och Nordamerikaner. Instrumenten är stämda enligt västerländsk skala.
Harry Partch har en helt egen tonskala. Han jobbar med 43 tonhöjder inom varje oktav. I början låter det väldigt besynnerligt och även falskt men efter en viss tillvänjning så upplevs det inte längre som falskt.
Jonas skrev:Här är några:
Iannis Xenakis
Yasuo Sueyoshi
Maki Ishii
Akira Miyoshi
Toshi Ichiyanagi
Sven-David Sandström
Sofia Gubaidulina
Henry Cowell
Yoshihisa Taïra
John Cage
Per Nørgård
Rued Langgaard
Finns massor, några Europeer blev det ändå....
Bill50x skrev:petersteindl skrev:De flesta där är väl Européer och Nordamerikaner. Instrumenten är stämda enligt västerländsk skala.
Harry Partch har en helt egen tonskala. Han jobbar med 43 tonhöjder inom varje oktav. I början låter det väldigt besynnerligt och även falskt men efter en viss tillvänjning så upplevs det inte längre som falskt.
Men han är amerikan. Och som sådan är han uppvuxen i, och påverkad av, västerlandet. Musik är ju inte bara tonskalor utan också en del av omvärlden, av människorna, kulturen.
Å andra sidan, talar vi om konstmusik, "seriös" musik osv, så blir jordklotet allt mindre. Det finns ju symfoniorkestrar i Kina, japaner och ryssar som spelar jazz osv. Musik som inte finns i deras historia och som ofta bara låter som dåliga kopior. Men som med lokal influens har/kommer att utvecklas till något spännande. Liknande har för övrigt skett med lokal musik som påverkats av västerländsk musik. För att inte tala om utvecklingen av västerländsk musik. "Vår" musik hade varit klart mer begränsad och tråkig utan alla influenser från omvärlden!
/ B
Thomaz skrev:Carlos Chavez. Börja med Sinfonia India - underbar musik.
Alberto Ginastera. Baletten Estancia är härligt färgstark och sprakande.
Heitor Villa-Lobos så klart. Det mesta.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:De flesta där är väl Européer och Nordamerikaner. Instrumenten är stämda enligt västerländsk skala.
Harry Partch har en helt egen tonskala. Han jobbar med 43 tonhöjder inom varje oktav. I början låter det väldigt besynnerligt och även falskt men efter en viss tillvänjning så upplevs det inte längre som falskt.
Men han är amerikan. Och som sådan är han uppvuxen i, och påverkad av, västerlandet. Musik är ju inte bara tonskalor utan också en del av omvärlden, av människorna, kulturen.
Å andra sidan, talar vi om konstmusik, "seriös" musik osv, så blir jordklotet allt mindre. Det finns ju symfoniorkestrar i Kina, japaner och ryssar som spelar jazz osv. Musik som inte finns i deras historia och som ofta bara låter som dåliga kopior. Men som med lokal influens har/kommer att utvecklas till något spännande. Liknande har för övrigt skett med lokal musik som påverkats av västerländsk musik. För att inte tala om utvecklingen av västerländsk musik. "Vår" musik hade varit klart mer begränsad och tråkig utan alla influenser från omvärlden!
/ B
FalloutBoy skrev:Den kurdiska kompositören Kayhan Kalhor kanske kan vara något?
https://www.youtube.com/watch?v=5UfHM0JR82Y
https://www.youtube.com/watch?v=s804M9uGiAM
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Å andra sidan, talar vi om konstmusik, "seriös" musik osv, så blir jordklotet allt mindre. Det finns ju symfoniorkestrar i Kina, japaner och ryssar som spelar jazz osv. Musik som inte finns i deras historia och som ofta bara låter som dåliga kopior. Men som med lokal influens har/kommer att utvecklas till något spännande. Liknande har för övrigt skett med lokal musik som påverkats av västerländsk musik. För att inte tala om utvecklingen av västerländsk musik. "Vår" musik hade varit klart mer begränsad och tråkig utan alla influenser från omvärlden!
Tack, B, du hajar vad jag är ute efter! Har du något förslag?
Bill50x skrev:Njae, egentligen inte eftersom jag mest lyssnar på "modern" musik. Och då mest "icke-symfonisk" eller vad man ska kalla den. Typ Gardell och Piazolla om vi pratar om tango. Eller Prabh Gill (pulpeten(*)) med indiskt stuk. Men även inom EU finns det spännande nytt att upptäcka, kolla in Maleo Reggae Rockers (pulpeten) tex, reggae from the east. Går vi lite längre söderut så är ju tex Lobi Traore med sin live-skiva Bamako Nights Live at Bar Bozo från -95 (pulpeten) väldigt trevlig...
/ B
OlA-68 skrev:hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske
http://www.youtube.com/watch?v=2ptOJ33u1bQ
PerStromgren skrev:OlA-68 skrev:hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske
http://www.youtube.com/watch?v=2ptOJ33u1bQ
Det är ju skitbra, juh!Det var inte vad jag tänkt mig, men detta blev en snygg bonus! Sitter som en smäck.
PerStromgren skrev:OlA-68 skrev:hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske
http://www.youtube.com/watch?v=2ptOJ33u1bQ
Det är ju skitbra, juh!Det var inte vad jag tänkt mig, men detta blev en snygg bonus! Sitter som en smäck.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:OlA-68 skrev:hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske
http://www.youtube.com/watch?v=2ptOJ33u1bQ
Det är ju skitbra, juh!Det var inte vad jag tänkt mig, men detta blev en snygg bonus! Sitter som en smäck.
Den kan du köpa här billigt![]()
Mvh
Peter
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:OlA-68 skrev:hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske
http://www.youtube.com/watch?v=2ptOJ33u1bQ
Det är ju skitbra, juh!Det var inte vad jag tänkt mig, men detta blev en snygg bonus! Sitter som en smäck.
Den kan du köpa här billigt![]()
Mvh
Peter
Gulp!
From the 100th anniversary celebration concert for women's right to vote (in Norway), at Kilden Theatre and Concert Hall in Kristiansand, March 8th, 2013.
OlA-68 skrev:PerStromgren skrev:petersteindl skrev:PerStromgren skrev:OlA-68 skrev:hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske
http://www.youtube.com/watch?v=2ptOJ33u1bQ
Det är ju skitbra, juh!Det var inte vad jag tänkt mig, men detta blev en snygg bonus! Sitter som en smäck.
Den kan du köpa här billigt![]()
Mvh
Peter
Gulp!
jag hittade min på loppis i somras för 5 spänn i NM
Sohrab was born in Tehran in 1984. He was seven when the Iran-Iraq war ended. His name, from an old poem called 'Shahname', means 'rouge water', which can also mean 'blood'. He started a punk band with his brother and a friend, which lasted about two years before splitting. Sohrab was totally isolated in Iran, with little or no connection to what is happening there. He is currently living in Berlin.
In Iran, 70% of the population is under 30 years old, and this explosive social mix is causing trouble. Sohrab performed one illegal gig which was broken up by the police. He then took to performing alone in a desert or other place of wilderness. Various sound files were sent out before he himself left for Germany in late 2010. These files were assembled to form his first album, A Hidden Place, which reflects his inner cultural isolation.
petersteindl skrev:De flesta där är väl Européer och Nordamerikaner. Instrumenten är stämda enligt västerländsk skala.
Harry Partch har en helt egen tonskala. Han jobbar med 43 tonhöjder inom varje oktav. I början låter det väldigt besynnerligt och även falskt men efter en viss tillvänjning så upplevs det inte längre som falskt.Wiki skrev:The first of Partch's "four concepts" is: "The scale of musical intervals begins with absolute consonance (1 to 1) and gradually progresses into an infinitude of dissonance, the consonance of the intervals decreasing as the odd numbers of their ratios increase."
Partch chose the 11 limit (i.e. all rational numbers with odd factors of numerator and denominator not exceeding 11) as the basis of his music, because the 11th harmonic is the first that is utterly foreign to Western ears
Han har även skrivit i 29-tonig skala![]()
![]()
Som du ser på bilderna ovan så byggde han alla instrument själv anpassade till sina tonskalor.
Den indiska är också annorlunda mot den västerländska. Den Arabiska likaså och även de orientaliska.
Mvh
Peter
Objektivisten skrev:Den här är blytung, thailändsk 60/70-tals musik.
http://open.spotify.com/album/2dBwGURHBB6qsMvGGIhGZs
Info: [url]http://www.soundwayrecords.com/release/va---siam/the-sound-of-siam---leftfield-luk-thung--jazz--molam-in-thailand-1964-75-sndw027][/url]
petersteindl skrev:Delusion of the fury kan du exempelvis köpa här.
PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Delusion of the fury kan du exempelvis köpa här.
"1 new from $1,010.00"![]()
Jag vet inte vad du har för höga tankar om mina ekonomiska muskler!
PS. Men tack för alla tips!
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:petersteindl skrev:Delusion of the fury kan du exempelvis köpa här.
"1 new from $1,010.00"![]()
Jag vet inte vad du har för höga tankar om mina ekonomiska muskler!
PS. Men tack för alla tips!
Du är lärare. Du tjänar minst 150 000 netto i månadenLyllo där.
Den finns billigare.
billigare
Mvh
Peter
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster