Icke-västerländsk konstmusik, tack!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Icke-västerländsk konstmusik, tack!

Inläggav PerStromgren » 2013-12-18 11:25

Jag har löjligt liten erfarenhet av någon annan konstmusik än från den kultur jag lever i, dvs europeisk musik, med inslag av några nordamerikanska kompositörer, som väl för sägas tillhöra samma skola. Plus Piazzolla, då. Med det är allt!

Kan jag få tips på konstmusik/seriös musik/klassisk musik (det finns ju ingen vettig beteckning, men ni fattar, hoppas jag!) från resten av världen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-18 11:54

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2013-12-18 12:36

Här är några:

Iannis Xenakis
Yasuo Sueyoshi
Maki Ishii
Akira Miyoshi
Toshi Ichiyanagi
Sven-David Sandström
Sofia Gubaidulina
Henry Cowell
Yoshihisa Taïra
John Cage
Per Nørgård
Rued Langgaard

Finns massor, några Europeer blev det ändå....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-18 13:00

De flesta där är väl Européer och Nordamerikaner. Instrumenten är stämda enligt västerländsk skala.

Harry Partch har en helt egen tonskala. Han jobbar med 43 tonhöjder inom varje oktav. I början låter det väldigt besynnerligt och även falskt men efter en viss tillvänjning så upplevs det inte längre som falskt.

Wiki skrev:The first of Partch's "four concepts" is: "The scale of musical intervals begins with absolute consonance (1 to 1) and gradually progresses into an infinitude of dissonance, the consonance of the intervals decreasing as the odd numbers of their ratios increase."

Partch chose the 11 limit (i.e. all rational numbers with odd factors of numerator and denominator not exceeding 11) as the basis of his music, because the 11th harmonic is the first that is utterly foreign to Western ears

Han har även skrivit i 29-tonig skala :lol: :)

Som du ser på bilderna ovan så byggde han alla instrument själv anpassade till sina tonskalor.

Den indiska är också annorlunda mot den västerländska. Den Arabiska likaså och även de orientaliska.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-18 13:26

petersteindl skrev:De flesta där är väl Européer och Nordamerikaner. Instrumenten är stämda enligt västerländsk skala.

Harry Partch har en helt egen tonskala. Han jobbar med 43 tonhöjder inom varje oktav. I början låter det väldigt besynnerligt och även falskt men efter en viss tillvänjning så upplevs det inte längre som falskt.

Men han är amerikan. Och som sådan är han uppvuxen i, och påverkad av, västerlandet. Musik är ju inte bara tonskalor utan också en del av omvärlden, av människorna, kulturen.

Å andra sidan, talar vi om konstmusik, "seriös" musik osv, så blir jordklotet allt mindre. Det finns ju symfoniorkestrar i Kina, japaner och ryssar som spelar jazz osv. Musik som inte finns i deras historia och som ofta bara låter som dåliga kopior. Men som med lokal influens har/kommer att utvecklas till något spännande. Liknande har för övrigt skett med lokal musik som påverkats av västerländsk musik. För att inte tala om utvecklingen av västerländsk musik. "Vår" musik hade varit klart mer begränsad och tråkig utan alla influenser från omvärlden!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-18 13:29

Jonas skrev:Här är några:

Iannis Xenakis
Yasuo Sueyoshi
Maki Ishii
Akira Miyoshi
Toshi Ichiyanagi
Sven-David Sandström
Sofia Gubaidulina
Henry Cowell
Yoshihisa Taïra
John Cage
Per Nørgård
Rued Langgaard

Finns massor, några Europeer blev det ändå....

Tack, men .... Jag hade tänkt mig icke-européer verksamma i icke-europa. Jag ser japaner, vilka jag ju faktiskt lyssnat till verk av utan att komma att tänka på, men se'n då?

Sydamerika har väl en massa tonsättare? Och hela Afrika?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-18 13:30

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:De flesta där är väl Européer och Nordamerikaner. Instrumenten är stämda enligt västerländsk skala.

Men han är amerikan. Och som sådan är han uppvuxen i, och påverkad av, västerlandet. Musik är ju inte bara tonskalor utan också en del av omvärlden, av människorna, kulturen.

Å andra sidan, talar vi om konstmusik, "seriös" musik osv, så blir jordklotet allt mindre. Det finns ju symfoniorkestrar i Kina, japaner och ryssar som spelar jazz osv. Musik som inte finns i deras historia och som ofta bara låter som dåliga kopior. Men som med lokal influens har/kommer att utvecklas till något spännande. Liknande har för övrigt skett med lokal musik som påverkats av västerländsk musik. För att inte tala om utvecklingen av västerländsk musik. "Vår" musik hade varit klart mer begränsad och tråkig utan alla influenser från omvärlden!

/ B

Tack, B, du hajar vad jag är ute efter! Har du något förslag?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Thomaz

Inläggav Thomaz » 2013-12-18 13:57

Carlos Chavez. Börja med Sinfonia India - underbar musik.
Alberto Ginastera. Baletten Estancia är härligt färgstark och sprakande.
Heitor Villa-Lobos så klart. Det mesta.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-18 14:01

Thomaz skrev:Carlos Chavez. Börja med Sinfonia India - underbar musik.
Alberto Ginastera. Baletten Estancia är härligt färgstark och sprakande.
Heitor Villa-Lobos så klart. Det mesta.

Såklart! Man glömmer vad man redan har.

Tack för Chavez och Ginastera!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-18 14:21

Bill50x skrev:

/ B

Läs om Harry Partch så får du se vad hans musik var påverkat av. Om det skall vara konstmusik eller musik som konst så tror jag att Harry Partch är valet nr 1 om man inte vill ha den normala västerländska stuket. Sedan finns Indiskt, Arabiskt och Österländskt.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2013-12-18 15:08

Den kurdiska kompositören Kayhan Kalhor kanske kan vara något?

https://www.youtube.com/watch?v=5UfHM0JR82Y
https://www.youtube.com/watch?v=s804M9uGiAM

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-18 17:17

FalloutBoy skrev:Den kurdiska kompositören Kayhan Kalhor kanske kan vara något?

https://www.youtube.com/watch?v=5UfHM0JR82Y
https://www.youtube.com/watch?v=s804M9uGiAM

Ja! Häftigt! Bara inledningsackorden fick mig att spetsa öronen! Jag ska lyssna ordentligt i lugn och ro, också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-12-20 00:04

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Å andra sidan, talar vi om konstmusik, "seriös" musik osv, så blir jordklotet allt mindre. Det finns ju symfoniorkestrar i Kina, japaner och ryssar som spelar jazz osv. Musik som inte finns i deras historia och som ofta bara låter som dåliga kopior. Men som med lokal influens har/kommer att utvecklas till något spännande. Liknande har för övrigt skett med lokal musik som påverkats av västerländsk musik. För att inte tala om utvecklingen av västerländsk musik. "Vår" musik hade varit klart mer begränsad och tråkig utan alla influenser från omvärlden!

Tack, B, du hajar vad jag är ute efter! Har du något förslag?

Njae, egentligen inte eftersom jag mest lyssnar på "modern" musik. Och då mest "icke-symfonisk" eller vad man ska kalla den. Typ Gardell och Piazolla om vi pratar om tango. Eller Prabh Gill (pulpeten) med indiskt stuk. Men även inom EU finns det spännande nytt att upptäcka, kolla in Maleo Reggae Rockers (pulpeten) tex, reggae from the east :-). Går vi lite längre söderut så är ju tex Lobi Traore med sin live-skiva Bamako Nights Live at Bar Bozo från -95 (pulpeten) väldigt trevlig...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-20 07:58

Bill50x skrev:Njae, egentligen inte eftersom jag mest lyssnar på "modern" musik. Och då mest "icke-symfonisk" eller vad man ska kalla den. Typ Gardell och Piazolla om vi pratar om tango. Eller Prabh Gill (pulpeten(*)) med indiskt stuk. Men även inom EU finns det spännande nytt att upptäcka, kolla in Maleo Reggae Rockers (pulpeten) tex, reggae from the east :-). Går vi lite längre söderut så är ju tex Lobi Traore med sin live-skiva Bamako Nights Live at Bar Bozo från -95 (pulpeten) väldigt trevlig...

/ B

*) Tack igen, B!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-12-22 19:34

Jukkaslåtar
Från norr finns på spotten och nerladd.

Om Kalsoum
http://www.youtube.com/watch?v=ltCM3DeMCCQ

Ursäkta den &%&€&%€&%€&€(/ reklamen i början. Grrrr

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-12-29 15:29

hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske

http://www.youtube.com/watch?v=2ptOJ33u1bQ
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-29 15:33

OlA-68 skrev:hermeto pascoal...om det inte är för jazzigt...kanske

Det är ju skitbra, juh! :-) Det var inte vad jag tänkt mig, men detta blev en snygg bonus! Sitter som en smäck.
... tycker jag!

Per

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-12-29 15:40

PerStromgren skrev:

Det är ju skitbra, juh! :-) Det var inte vad jag tänkt mig, men detta blev en snygg bonus! Sitter som en smäck.

be my guest... 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-12-29 16:01

8)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-12-29 19:58

PerStromgren skrev:

Den kan du köpa här billigt :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-12-29 20:35

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Mvh
Peter

Gulp! 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-31 01:32

Denna grupp är väl inte egentligen vad du frågar efter, men kanske finns lite inslag i alla fall. Lite Mats & Morgan vibbar.....

Magma - de har t.om utvecklat ett eget språk som de sjunger på........
Man kan nog placera det i konstfacket, fast som västerlänningar.

http://open.spotify.com/track/2gzPkeFdKpHo2czSnzwiNH

Dom jag kommer på så här på rak arm är en argentinsk grupp som spelar folkmusik. Argentinsk folkmusik (=mycket tango) Det är inte konstmusik så det faller nog bort.
Men kunde inte låta bli att nämna denna grupp ändå med tanke på den mycket goda inspelningskvaliteten. Kanske en bonus då... :) :wink:

Será Una Noche. Jag har två skivor med dom och det är bra, mycket bra.

http://open.spotify.com/track/2KqP4DK6BG8oK2hKVMtvD5

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-12-31 01:42

Indisk musik är det många som prövat på.

Här Shawn Lane med Jonas Hellborg med The Vinayakram Brothers.

Nu är ju Shawn amerikan och jonas svensk, men jag tycker de gör det rätt indiskt i alla fall. :)

http://www.youtube.com/watch?v=NF0SP8uIijk

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2013-12-31 18:41

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Mvh
Peter

Gulp! 8O

jag hittade min på loppis i somras för 5 spänn i NM 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-01 05:31

Per, du verkar inte gilla Harry Partch. Jag råder ändå att lyssna på hans musik. Du hittar inget västerländskt i hans musik.

Men här får du ett framförande av Piazzola som inte går av för hackor.

Libertango

From the 100th anniversary celebration concert for women's right to vote (in Norway), at Kilden Theatre and Concert Hall in Kristiansand, March 8th, 2013.

Bättre än så här går det inte att få.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2014-01-01 14:28

Finns fler som är rätt hyffsade

http://www.youtube.com/watch?v=CHJS3IJUR5E

:)

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-15 05:22

OlA-68 skrev:
PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Mvh
Peter

Gulp! 8O

jag hittade min på loppis i somras för 5 spänn i NM 8)

Flyt! Får jag fråga vilken utgåva det är?

Såg en dokumentär om Harry Partch för en tid sen. Mycket unikt. Har inte
tagit mig tid att sätta i mig hans verk, de är inte lättsmälta direkt. Får bli
ett framtida projekt.

Per, jag vet inte vad du har för förväntningar när du skriver konstmusik/
seriös musik men klassisk tror jag du inte är ute efter just i den här tråden.
Har jag fel? Klassisk musik är väl europeisk enligt den vedertagna
definitionen? Om man inte menar t ex klassisk persisk eller klassisk indisk.

Här kommer ett tips på rak arm, kan inte säga att jag är totalt hänförd av
hans musik och jag tvivlar på att du kommer att gå igång på den, men den
är rätt trevlig om natten och jag tycker den passar in på din förfrågan.

Bild

Sohrab was born in Tehran in 1984. He was seven when the Iran-Iraq war ended. His name, from an old poem called 'Shahname', means 'rouge water', which can also mean 'blood'. He started a punk band with his brother and a friend, which lasted about two years before splitting. Sohrab was totally isolated in Iran, with little or no connection to what is happening there. He is currently living in Berlin.

In Iran, 70% of the population is under 30 years old, and this explosive social mix is causing trouble. Sohrab performed one illegal gig which was broken up by the police. He then took to performing alone in a desert or other place of wilderness. Various sound files were sent out before he himself left for Germany in late 2010. These files were assembled to form his first album, A Hidden Place, which reflects his inner cultural isolation.

Sohrab - Live In Tehran - 42:24 - 320 kbps
http://www.touchmusic.org.uk/touchradio/Radio45/sohrab.mp3

Biking in Holland | Tears (Sohrab version) | Tanhayi | Satyr |
Tears (Esteban Olenikov version Tundra) | There is an ashtray
between us | Tears (Yozhik version) | New Zealand | Barf

Recorded and played live in October 2009. Sohrab used Reason 3,
his midi controller (R)evolution UC-16 and a sampler, recorded live
through Ambrosia recording software.

Några år på nacken alltså, tycker hans album från 2010 är snäppet bättre.

Sohrab - A Hidden Place
Bild
http://open.spotify.com/album/6t8pant68C9u6TQVfSPPEg

Såg honom live i november och som jag kommer ihåg det var ännu lite
mer engagerande. Han verkar ta sig.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan

Inläggav Amit » 2014-01-15 13:43

Balinesisk gamelan

Gamelan medley

Ingen nyhet för västerlänningar precis. Debussy lär ha upptäckt gamelan i Paris för hundratjugofem år sedan.
Men ändå.

Och som sagt, indiska klassisk musik. Här en kompis till pappas kusin.

Och här en modernare variant. Instrumentvalet verkar helt okritiskt för musiken.
Klang och frasering verkar avgörande, annars integrerar man allt som går att använda.
Precis som med våra gudar. :)

Letade efter något annat men hittade denna istället när jag letade efter ett stycke kinesisk flöjt.

Får mig osökt att associera till Sainkho Namtchylak från Tuva som uppenbart förvaltar en tradition.
Suverän röstbehandling med associationer till strupsång

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 13:53

Wiki skrev:The first of Partch's "four concepts" is: "The scale of musical intervals begins with absolute consonance (1 to 1) and gradually progresses into an infinitude of dissonance, the consonance of the intervals decreasing as the odd numbers of their ratios increase."

Partch chose the 11 limit (i.e. all rational numbers with odd factors of numerator and denominator not exceeding 11) as the basis of his music, because the 11th harmonic is the first that is utterly foreign to Western ears

Han har även skrivit i 29-tonig skala :lol: :)

Som du ser på bilderna ovan så byggde han alla instrument själv anpassade till sina tonskalor.

Den indiska är också annorlunda mot den västerländska. Den Arabiska likaså och även de orientaliska.

Mvh
Peter

Njae, viss arabisk musik använder förvisso en sorts modifierad skala,
det är framförallt en ton som är förskjuten, men kinesisk och japansk
musik, liksom musik från de flesta andra länder i närheten, är i grunden
konstruerad på ungefär samma sätt som all europeisk musik. Samma
12-tonsskala och samma grundläggande harmonik.

Visst har man i flera av dessa länder en förkärlek för pentatonisk melo-
dik, men det är en detalj bara. De är inte helt konsekventa heller.

Själv gillar jag musik från Burma. Den är väldigt speciell. Liknar knappt
någonting annat. Obs knappt. Det här är rätt så typiskt.

http://www.youtube.com/watch?v=ae1hcK9mj84

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 14:00

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-15 15:49

Tack, Amit och Ingvar! Jag ska provköra era tips i lugn och ro, jag känner på mig att det kan krävas... :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-15 20:05

Gillar musik från Vietnam också, som har vissa likheter med den Burmesiska,
även om den senare har vissa karakteristiska egna drag.

Mitt favvo-Vietnam-instrument är klong put, eller om det skall skrivas K'lông
pút.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-15 20:39

Den här är blytung, thailändsk 60/70-tals musik.

http://open.spotify.com/album/2dBwGURHBB6qsMvGGIhGZs

Bild

Info: [url]http://www.soundwayrecords.com/release/va---siam/the-sound-of-siam---leftfield-luk-thung--jazz--molam-in-thailand-1964-75-sndw027][/url]
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-16 00:46

Gamelan är ju helt fantastiskt, tänkte inte på att inkludera traditionell musik
här men det verkar ju gå bra det också så jag hoppas att det här tipset låter.

Toumani Diabaté - The Mandé Variations
Bild
http://open.spotify.com/album/79fVMQb07t8auC5oYAgeSX

Elyne Road från albumet hör nog till ett av de vackraste stycken musik jag
har hört. Enbart Toumani med sin kora, en varm rekommendation.

Det är ett fint skivbolag, World Circuit.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-19 02:56

Jag vet inte om detta är något som kan falla i smaken, men jag tycker det är bra.

Har du hört Rupa and the April Fishes?

http://www.youtube.com/watch?v=e_9vHzXBstk

På Amazon

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-22 21:57

Objektivisten skrev:Den här är blytung, thailändsk 60/70-tals musik.

http://open.spotify.com/album/2dBwGURHBB6qsMvGGIhGZs

Bild

Info: [url]http://www.soundwayrecords.com/release/va---siam/the-sound-of-siam---leftfield-luk-thung--jazz--molam-in-thailand-1964-75-sndw027][/url]

Cool musik! Men, tyvärr har jag mycket svårt för sångstilen, i synnerhet av de kvinnliga sångana.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-22 22:04

Nu lirar jag Harry Partch i stället. Helt i min smak, detta är riktigt häftigt! Revelation in the Courthouse Park. Leve Spotify!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 22:22

Delusion of the fury är som jag ser det hans mästerverk. Man måste tvinga sig lite att lyssna på den första gången. Efter ett tag kommer man in i stycket och då blir det svårt att stänga av.

Du kan också kolla in http://www.youtube.com/watch?v=A3zeJbHsQBQ

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 23:08

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 23:18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 23:30

Häftigt och lärorikt!

Lyssna gärna först på adapted guitar och Kithara, men alla hans knasiga instrument är spännande med en massa roliga ljud, speciellt Spoils of war :lol: :) :)

Basen åstadkomms naturligtvis med Marimba eroica :)

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-22 23:44

Delusion of the fury kan du exempelvis köpa här.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 10:49

petersteindl skrev:Delusion of the fury kan du exempelvis köpa här.

"1 new from $1,010.00" 8O

Jag vet inte vad du har för höga tankar om mina ekonomiska muskler! :)

PS. Men tack för alla tips!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-23 13:44

PerStromgren skrev:

Du är lärare. Du tjänar minst 150 000 netto i månaden :) Lyllo där.

Den finns billigare.

billigare

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 14:22

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:

Du är lärare. Du tjänar minst 150 000 netto i månaden :) Lyllo där.

Den finns billigare.

billigare

Mvh
Peter

Varför är han inte standardprissatt, den där karl'n? Har du tipsat alla om plattan så att den blivit en bristvara? 8O
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-23 15:37

Då köper du den där fina MP3 varianten 8)

Du får googla lite. Jag hittade den nyss i USA Amason.com för 39 $ begagnad och i Frankrike Amazon.fr knep jag sista nya exemplaret för 310 Skr inkl frakt.

I går fick jag tag på ett beggat exemplar för 27£ inkl frakt.

Snart har jag 3 exemplar. :lol: :) Om du är intresserad så skicka PM.

CDn är utgången. Det finns några ex kvar i USA för ung 40-53 $ :) Där finns några exemplar.

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/B000035X6C/ref=dp_olp_used?ie=UTF8&condition=used

Den butik som skall ha 1 010 $ får behålla sitt ex.

På Amazon.de finns den inte.

Mvh
Peter

Återgå till Skivrekommendationer