Jag vet att vi redan har trådar om låtar med hög dynamik, men dessa kan ibland vara obehagliga att spela starkt på pga energifördelningen i frekvensspektrat.
Nu vill jag helt enkelt har tips på era favoriter när det gäller att spela som bara f*n

Moderator: Redaktörer
paa skrev:Stor kör brukar kräva mer kraft än man tror. Prova något sådant; Röda armens kör kanske?
phloam skrev:Jag kommer bara på låtar som man "ska/måste" spela högt, snarare än "kan" (inte blir jobbiga / låter påträngande på hög volym) - är det det senare som du helst vill ha?
PerStromgren skrev:Nå, Andreas, hur går det? Andreas? ANDREAS!
Han hör inte, han har väl spelat för högt...
Komorok skrev:Jag har spelat Haliod Xerrox Copy 11 så att ett obryggat rs2000 har tokklippt. Vill du testa gränsen på 208 så har du en kandidat där. 1812 är det ännu lättare med. Har kört slut på mina bryggade rs2000 på den. Åsså Mission to find and defeat noise förstås. Men det är ju lite knivig att få tag på.
PerStromgren skrev:Du hörde två exempel i lördags!
Front 242 - Happiness från http://en.wikipedia.org/wiki/Re-Boot:_Live_%2798
Bela Fleck and the Flecktones - Flight of the Cosmic Hippo
AndreasArvidsson skrev:PerStromgren skrev:Du hörde två exempel i lördags!
Front 242 - Happiness från http://en.wikipedia.org/wiki/Re-Boot:_Live_%2798
Bela Fleck and the Flecktones - Flight of the Cosmic Hippo
Flight of the Cosmic Hippo är ruggit skoj att spela starkt. Basen(alltså instrumentet) känns i hela kroppen. Du får komma hit och lyssna någon dag
penke62 skrev:Blinkar Blå i Lts version går väl att dra på rejält. Låten Vidare är min favorit.
penke62 skrev:Blinkar Blå i Lts version går väl att dra på rejält. Låten Vidär e är min favorit.
Komorok skrev:penke62 skrev:Blinkar Blå i Lts version går väl att dra på rejält. Låten Vidär e är min favorit.
Och jag blir förvånad. Inte ens LTS utgåva går att spela speciellt starkt. Ja, enligt mig då.
Vad är egentligen extremt starkt?
Komorok skrev:penke62 skrev:Blinkar Blå i Lts version går väl att dra på rejält. Låten Vidär e är min favorit.
Och jag blir förvånad. Inte ens LTS utgåva går att spela speciellt starkt. Ja, enligt mig då.
penke62 skrev:Komorok skrev:penke62 skrev:Blinkar Blå i Lts version går väl att dra på rejält. Låten Vidär e är min favorit.
Du är iaf inte en bra måttstock.
AndreasArvidsson skrev:Den låten som jag har som jag kan spela starkast är Rickie Lee Jones - Ghetto Of My Mind
29.2dB crest gör att man kan dra på som attan.
Jag skulle säkerligen kunna spela starkare, med tyngre baslåtar, men det vågar jag inte pga grannarna.
Fostex skrev:Kul låt, det högsta jag kunnat spela med i6. (+3dB)
Men mina basmoduler säger stopp direkt när det börjar bli lite skoj bas. Dags att byta snart
Edit: Jag behöver mer effekt...
AndreasArvidsson skrev:Den låten som jag har som jag kan spela starkast är Rickie Lee Jones - Ghetto Of My Mind
Jag skulle säkerligen kunna spela starkare, med tyngre baslåtar, men det vågar jag inte pga grannarna.
Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:Den låten som jag har som jag kan spela starkast är Rickie Lee Jones - Ghetto Of My Mind
Den här låten får man vrida upp grymt mycket bara för att det ska bli någorlunda volym.
Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:Den låten som jag har som jag kan spela starkast är Rickie Lee Jones - Ghetto Of My Mind
Nästan 30 dB alltså närmare 1000 ggr mer effekt. Då lär du väl inte spela låten så högt i medelnivå innan det klipper?
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:Den låten som jag har som jag kan spela starkast är Rickie Lee Jones - Ghetto Of My Mind
Nästan 30 dB alltså närmare 1000 ggr mer effekt. Då lär du väl inte spela låten så högt i medelnivå innan det klipper?
Ja det är en hel del.
Ref+18dB motsvarar 123dB maxnivå på lyssningsplats per kanal. Så kanske 126dB för två kanaler.
Med 30dB crest så blir medelnivån ca 96dB på lyssningsplats. Kanske någon dB lägre för att fonogrammet inte är fullt utstyrt.
Inte jättehög medelnivå, men toppnivå däremot.
Det klipper inte vid dessa nivåer utan försteget kan inte ställas högre.
Callisto skrev:Hur många watt blir det dynamiskt?
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Hur många watt blir det dynamiskt?
Vet ej, aldrig mätt och det är för många okända variabler för att jag skall våga räkna på det, men jag misstänker att jag är precis på klippgränsen på mitt slutsteg. Eller så klipper det jäkligt snyggt så jag inte hör det. Jag vet inte faktiskt.
Får nästan ta och mäta någon dag.
Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Hur många watt blir det dynamiskt?
Vet ej, aldrig mätt och det är för många okända variabler för att jag skall våga räkna på det, men jag misstänker att jag är precis på klippgränsen på mitt slutsteg. Eller så klipper det jäkligt snyggt så jag inte hör det. Jag vet inte faktiskt.
Du vet väl känsligheten på högtalarn. Då går det väl smidigt.
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Hur många watt blir det dynamiskt?
Du vet väl känsligheten på högtalarn. Då går det väl smidigt.
Ja nått så när iaf, men mina står i hörn så de har säkerligen en bit mer än angivet.
Dessutom så vet jag inte ljudtryck vid 1m per kanal utan bara på lyssningsplats.
Utöver det så påverkar även rumsresonanser kalibreringen.
Det är lite för många kanske för min smak, men du kan ju räkna på det själv för din egen skull om du vill.
Callisto skrev:Runt 0,6 W om effekten ska räcka till 30 dB topp utan att klippa. Enligt Morellos mätning klipper det vid ca 495 W i 8 ohm. Har du 95 dB vid lyssningsplats med runt en halv watt så är det imponerande känslighet.
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Runt 0,6 W om effekten ska räcka till 30 dB topp utan att klippa. Enligt Morellos mätning klipper det vid ca 495 W i 8 ohm. Har du 95 dB vid lyssningsplats med runt en halv watt så är det imponerande känslighet.
Det är kontinuerligt, den kan peaka ur sig mer än så.
Det är dock fortfarande en väldigt imponerande känslighet minst sagt. Jag misstänker att det är väggstöd + ev rumsresonans och mätfel som väger upp.
Jag skall nog ta och mäta känslighet och effektåtgång någon dag. Jag tycker inte om att gissa.
Callisto skrev:Det är dynamiskt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
AndreasArvidsson skrev:Callisto skrev:Det är dynamiskt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
1000ms är inte var jag kallar dynamiskt. Visst kontinuerligt var kanske att ta i dock.
Jag har hört siffror om ca 1200w i 8ohm innan den klipper, men jag har inte undersökt själv så det är inget du bör ta mig på orden på sas. Som sagt jag vet inte då jag inte mätt själv.
Det jag vet är att jag på med 0dB på försteget matat med en -20dBFS signal har mätt upp ett rosa brus på 85dB per kanal och att jag kan spela denna låt på +18dB och det låter fortfarande bra.
Låten har en peaknivå som är högre än -1dBFS om jag inte minns fel.
Resterande är bara spekulationer som jag helst undviker, men du har helt rätt att det blir en nästan överdriven känslighet så jag säger inget så har jag inget sagt
IngOehman skrev:NAD 208 klipper (obryggad) vid ungefär 1200 W i 8 ohm matad med
normala musiksignaler. Lite mer än så om omkopplaren står i 8-ohms-
läget.
En peakeffekt om 1200 W är samma sak som en peak-RMS-effekt om
600 W (sinusvågens toppeffekt är dubbelt så stor som medelvärdet
under en hel cykel).
Vh, iö
KarlXII skrev:I övrigt kanske det är idé att lämna apparatsnacket i allmänhet och NAD208-snacket i synnerhet och prata musik i den här tråden.
Komorok skrev:Många spår finns på denna platta.
http://open.spotify.com/user/komorok/pl ... Mmb6OqNBLL
Callisto skrev:Spelade en Laser dance låt "Endless dreams" på +16 dB. Lät klockrent och kändes som hjärtmassage![]()
Vågade inte dra på mer, vill inte bränna diskanterna
Komorok skrev:What!?! Finns det fler än jag i denna värld som lyssnar på Laser dance? Cool.
Edit. Brain mission lär väl gå att dra på mer med?
PerStromgren skrev:Callisto skrev:Spelade en Laser dance låt "Endless dreams" på +16 dB. Lät klockrent och kändes som hjärtmassage![]()
Vågade inte dra på mer, vill inte bränna diskanterna
Hur starkt är 0dB i sammanhanget?
Komorok skrev:Många spår finns på denna platta.
Stranne skrev:Komorok skrev:Många spår finns på denna platta.
Tack för tipset!
ostmaccan skrev:Stranne skrev:Komorok skrev:Många spår finns på denna platta.
Tack för tipset!
Försökte kolla in denna nu. Går ej att hitta. Vad var det??
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster