Dels kan de ibland vara fullständigt fascinerande att lyssna på men de är också nyttiga vid inställning av anläggningen - t.ex. för att experimentera med högtalarnas in-vinkling.
Hoppas ni kan gräva fram några tips som finns på Spotify också

Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Värmlands Nations kör. VNK0126 2010. Inspelat av Studio Blue med, om jag inte missminner mig, 1 par Sennheiser MKH20 (rundtagande). Den skivan är en av de allra mest välljudande jag äger, om inte DEN mest välljudande. Sånginsatsen är även den kanon.
Här kan man köpa skivan:
http://www.varmlandsnationskor.se/node/17
hifikg skrev:Nu beställde jag den skivan... effektiv marknadsföring
Johan_Lindroos skrev:Värmlands Nations kör. VNK0126 2010. Inspelat av Studio Blue med, om jag inte missminner mig, 1 par Sennheiser MKH20 (rundtagande). Den skivan är en av de allra mest välljudande jag äger, om inte DEN mest välljudande. Sånginsatsen är även den kanon.
Här kan man köpa skivan:
http://www.varmlandsnationskor.se/node/17
shifts skrev:Det är garanterat roligare att lyssna på Värmlands Nations kör.
Amorina skrev:Hej! Jag vill tipsa om akustiska inspelningar som jag gjort där prov kan laddas ner på min hemsida. Under "Recording sound" så finns några bilder från inspelningarna. Önskar man ha hela skivorna så säljs de bl.a. genom Audio Concept. Skivorna är inspelade enligt principer som jag lärde mig på Studio Blue när jag var lärare där. Vi gjorde mikrofonprov och jag har alltid - med små variationer - använt mig av det vi kom fram till då.
Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?
http://www.torgny.biz/Download%20page.htm
Bill50x skrev:Amorina skrev:Hej! Jag vill tipsa om akustiska inspelningar som jag gjort där prov kan laddas ner på min hemsida. Under "Recording sound" så finns några bilder från inspelningarna. Önskar man ha hela skivorna så säljs de bl.a. genom Audio Concept. Skivorna är inspelade enligt principer som jag lärde mig på Studio Blue (A-B teknik) när jag var lärare där. Vi gjorde noggranna mikrofonprov på flygeln där och jag har alltid - med små variationer - använt mig av det vi då kom fram till. Sedan sjunger sångerskan mellan två A-B mickar och man undviker på så sätt skarpa s-, p-, och t-ljud. (En del text tillagt senare).
Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?
http://www.torgny.biz/Download%20page.htm
Trevligt! Hade glömt bort din webbsida, bra med påminnelse.
Men varför nytt nick?
Mvh / B
Xenod skrev:Bra med mer tips! Men när jag söker på Cantade Domino hittar jag mest verionser som Proprius givit ut, ingenting från Telarc?
Sen kommer ju det stora problemet - vart kan man köpa dem? Den sista hittade jag på Spotify: https://play.spotify.com/album/5JQrFXzk8TrVLdJ6JbUXVN
Amorina skrev:Hej! Jag vill tipsa om akustiska inspelningar som jag gjort där prov kan laddas ner på min hemsida. Under "Recording sound" så finns några bilder från inspelningarna. Önskar man ha hela skivorna så säljs de bl.a. genom Audio Concept. Skivorna är inspelade enligt principer som jag lärde mig på Studio Blue när jag var lärare där. Vi gjorde mikrofonprov och jag har alltid - med små variationer - använt mig av det vi kom fram till då.
Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?
http://www.torgny.biz/Download%20page.htm
IngOehman skrev:Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc. Båda inspelningarna är från slutet av 70-talet.
http://www.discogs.com/search/?q=cantat ... o&type=all
http://www.discogs.com/Stravinsky-Borod ... se/2490911
Och den här höll jag på att glömma:
http://www.discogs.com/Ravel-Bartok-Seq ... se/3837516
Vh, iö
hifikg skrev:Xenod skrev:Bra med mer tips! Men när jag söker på Cantade Domino hittar jag mest verionser som Proprius givit ut, ingenting från Telarc?
Sen kommer ju det stora problemet - vart kan man köpa dem? Den sista hittade jag på Spotify: https://play.spotify.com/album/5JQrFXzk8TrVLdJ6JbUXVN
Cantate Domino är inte en Telarcutgåva, tror det blev lite dålig meningsbyggnad i IÖ´s inlägg bara. Här kan du köpa Cantate Domino
http://www.hdtracks.com/cantate-domino-352 i hög, mycket hög och löjligt (?) hög upplösning
IngOehman skrev:...
Hoppas det gick att förstå vilja jag menade hur som helst. Om inte annat så genom att klicka på länkarna där man tas till dem.
Vh, iö
HenrikTornquist skrev:Jag har fortfarande inte hört av dem.
Amorina skrev:Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?
Svante skrev:Amorina skrev:Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?
0,2 cent är det nog ingen som upptäcker nej. Det är en frekvensändring på 0,012 %. Ett halvtonsteg är 100 cent eller 6 %
Torrowitz skrev:Svante skrev:Amorina skrev:Det finns också 24 bitars versioner av styckena, ett test med stämning och 0,2 cents tonhöjdsändring, samt en liten luring inlagd i en av filerna. Se om någon upptäcker den?
0,2 cent är det nog ingen som upptäcker nej. Det är en frekvensändring på 0,012 %. Ett halvtonsteg är 100 cent eller 6 %
Nej, det är helt riktigt att det inte går att höra. Men det går att höra (ana) 0,5 cents skillnad, men utan mätare så går det inte att höra - ivarjefall jag kan inte det - om det är högre eller lägre. Överhuvudtaget så är det nästan omöjligt att få en flygel som utsätts för värme och fukt i olika grad att sitta kvar i samma läge. I detta fall satt den kvar just i mitten, vilket också är ovanligt. Lägsta bas och framförallt högsta diskant brukar ändra sig även bara över en natt utan att den används. Men det är en mycket stabil konsertflygel som också står i ett garage och inte utsätts för något speciellt. Vi har sett till att den ska bevaras så bra det går och den dras ut bara för konserter. Jag har skött den i 15 års tid och den har klarat sig bra. Kanske tack vare att vi (en pianolärare på gymnasiet som bl.a. studerat för Leygraf och jag) infört restriktioner på hur den ska användas.
Jag är dock lite stolt över att det gick att klippa in en inspelning gjord vid ett annat tillfälle utan att det går att upptäcka var klippet är. Faktum är att klangförändringen vid bara några centimeters förflyttning av mickarna eller en något annan plats för flygeln (vi hade tejp på golvet för hjulen), skulle ha gett en större skillnad än vad tonhöjdsförändringen gav. Men jag mäter in mickarna med tumstock och det går då att få en mycket likartad klang, i detta fall ohörbart.
Xenod skrev:Intressant inlägg Torrowitz!
Vad menar du med att justera klangen hemma? Menar du när du producerar/redigerar hemma efter att inspelningen är gjord?
IngOehman skrev:Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc. Båda inspelningarna är från slutet av 70-talet.
http://www.discogs.com/search/?q=cantat ... o&type=all
http://www.discogs.com/Stravinsky-Borod ... se/2490911
Och den här höll jag på att glömma:
http://www.discogs.com/Ravel-Bartok-Seq ... se/3837516
Vh, iö
IngOehman skrev:Två klassiska must have-ABinspelningar som jag tycker behöver nämnas, är Cantate Domino och Eldfågeln som utgavs av Telarc. Båda inspelningarna är från slutet av 70-talet.
http://www.discogs.com/search/?q=cantat ... o&type=all
http://www.discogs.com/Stravinsky-Borod ... se/2490911
Och den här höll jag på att glömma:
http://www.discogs.com/Ravel-Bartok-Seq ... se/3837516
Vh, iö
rajapruk skrev:Lite OT, men någon som känner till om denna är bra ljudkvalité på?
Hittade den i mina gömmor, men inget jag normalt skulle köpa. Måste vara nått ”audiofiltips”?
Jag har ingen dator med skivläsare längre, så kan inte masvis:a den rätt av.
Torrowitz skrev:Xenod skrev:Intressant inlägg Torrowitz!
Vad menar du med att justera klangen hemma? Menar du när du producerar/redigerar hemma efter att inspelningen är gjord?
Hej Xenod!
Tack för kommentaren. Jag menar precis det du skriver, att jag justerar klangen på inspelningen genom att ändra färgningen på de sena reflexerna i ekoprogrammet hemma. Jag lägger till de sena reflexerna efter att jag klippt klart skivan. Då har jag lugn och ro att ställa in olika parametrar.
De flesta vet nog vad man kan göra med en bra efterklangsenhet. Om man bara lyssnar på just själva efterklangen, så kan man enkelt justera diffuseringen i salen från lite klarare till mer diffuserad efterklang. Storleken på salen ger en påverkan på rymden i klangen och påverkas också av vilken musik som spelas av pianisten. Efterklangstiden är hur mycket av varan man önskar. Var ingreppet ska ske i ljudet dvs. hur högt upp i ljudet efterklangen får komma, vilket bör vara minst ca.10 dB lägre än själva direktljudet och första reflexerna, annars låter det konstigt. Attacktiden är viktig och bör ställas kring 20ms efter direktljudet. Alla dessa faktorer påverkar klangen.
Man kan sedan laborera med salens tonkurva och det är här som ”färgningen” kommer in. Genom att salen kan vara allt från ljusare eller mörkare dvs. generera olika tonkurvor. Man kan betrakta salens efterklang som en högtalares frekvenskurva och dess interaktion med rummet man lyssnar i. Mycket bekant i detta forum! I verkligheten dämpar eller förstärker olika salar vissa frekvenser och resultatet är att man får olika klang på ett instrument i de olika salarna. Vissa salar ger ett underbart rent och luftigt ljud som också har riktigt bra basåtergivning. Men saknar man t.ex. djupbas i salen så kommer det att låta dynamikkomprimerat om ett visst instrument, men som i en annan sal med djupbas kommer samma instrument låta som om den hade mer dynamik i sig.
Men genom att laborera med alla dessa olika parametrar når man högst olika resultat. Det går att delvis rädda en inspelning som är för ljus eller för mörk.
Har man resonanser som är inspelade, så ställs man inför svårare problem. Jag använder mig av ett program som heter Har-Bal där man på en stycke eller hellre en större del av en skiva kan läsa ut resonanser i en inspelning. Man får en grafisk representation av ljudet. Eftersom programmet ser hela ljudfilen och pianisten i detta fall förhoppningsvis spelar på hela instrumentets tonregister många gånger, så kan man se om vissa toner förstärks eller för försvagas av själva salen. Man kan gå fel om man använder en för liten del av inspelningen och kravet är som sagt att hela flygelns register används. Jag rekommenderar programmet till alla som sysslar med inspelning. Det är en Eq men är unik då den fungerar så att man ser det man hör och då finns det betydligt större chans att göra rätt. Att i realtid se kurvan och även se vilka toner som spelas, gör att man kan urskilja resonanser från det som hör till musiken: att vissa toner ska vara starkare. Att endast lyssna sig fram gör kanske att man kompenserar på fel ställe i filen. Resonanser är lurigt för örat, precis som en lyssningströtthet kommer in. Efter en stund så hör man inte lika bra och då är det bara att vila och återkomma.
Sedan är naturligtvis den lyssning man har tillgång till, helt avgörande för om resultatet ska bli bra. Att ens lyssningsrum är utan störande resonanser i sig. Att högtalarna verkligen går under 20 Hz och har alla andra parametrar (många är de) under kontroll.
/Torrowitz
rajapruk skrev:Nu blir jag ännu mer sugen på att skaffa surrounds hemma, och i dem testa att spela en kompenserande artificiell efterklang som gör att den totala efterklangen i rummet blir ”rak”.
Jag har funderat på att göra det en längre tid. Osäker på om det fungerar psykoakustiskt, men hade varit kul att prova.
Drömmen vore ett par Bremen 3D8, men jag vill inte lägga de pengarna.
rajapruk skrev:Jag tänkte mig en kopia av ljudet från frontarna. Fördröjt lagom mycket i tid (20ms kanske). Sänkt lagom mycket i nivå (-10dB kanske). Sen kanske frekvenskorrigerat för att enbart tillföra efterklang i de register som rummet ”sneddämpat”.
Många ”kanske” här blev det
Johan_Lindroos skrev:Torrowitz skrev:Xenod skrev:Intressant inlägg Torrowitz!
Vad menar du med att justera klangen hemma? Menar du när du producerar/redigerar hemma efter att inspelningen är gjord?
Hej Xenod!
Tack för kommentaren. Jag menar precis det du skriver, att jag justerar klangen på inspelningen genom att ändra färgningen på de sena reflexerna i ekoprogrammet hemma. Jag lägger till de sena reflexerna efter att jag klippt klart skivan. Då har jag lugn och ro att ställa in olika parametrar.
De flesta vet nog vad man kan göra med en bra efterklangsenhet. Om man bara lyssnar på just själva efterklangen, så kan man enkelt justera diffuseringen i salen från lite klarare till mer diffuserad efterklang. Storleken på salen ger en påverkan på rymden i klangen och påverkas också av vilken musik som spelas av pianisten. Efterklangstiden är hur mycket av varan man önskar. Var ingreppet ska ske i ljudet dvs. hur högt upp i ljudet efterklangen får komma, vilket bör vara minst ca.10 dB lägre än själva direktljudet och första reflexerna, annars låter det konstigt. Attacktiden är viktig och bör ställas kring 20ms efter direktljudet. Alla dessa faktorer påverkar klangen.
Man kan sedan laborera med salens tonkurva och det är här som ”färgningen” kommer in. Genom att salen kan vara allt från ljusare eller mörkare dvs. generera olika tonkurvor. Man kan betrakta salens efterklang som en högtalares frekvenskurva och dess interaktion med rummet man lyssnar i. Mycket bekant i detta forum! I verkligheten dämpar eller förstärker olika salar vissa frekvenser och resultatet är att man får olika klang på ett instrument i de olika salarna. Vissa salar ger ett underbart rent och luftigt ljud som också har riktigt bra basåtergivning. Men saknar man t.ex. djupbas i salen så kommer det att låta dynamikkomprimerat om ett visst instrument, men som i en annan sal med djupbas kommer samma instrument låta som om den hade mer dynamik i sig.
Men genom att laborera med alla dessa olika parametrar når man högst olika resultat. Det går att delvis rädda en inspelning som är för ljus eller för mörk.
Har man resonanser som är inspelade, så ställs man inför svårare problem. Jag använder mig av ett program som heter Har-Bal där man på en stycke eller hellre en större del av en skiva kan läsa ut resonanser i en inspelning. Man får en grafisk representation av ljudet. Eftersom programmet ser hela ljudfilen och pianisten i detta fall förhoppningsvis spelar på hela instrumentets tonregister många gånger, så kan man se om vissa toner förstärks eller för försvagas av själva salen. Man kan gå fel om man använder en för liten del av inspelningen och kravet är som sagt att hela flygelns register används. Jag rekommenderar programmet till alla som sysslar med inspelning. Det är en Eq men är unik då den fungerar så att man ser det man hör och då finns det betydligt större chans att göra rätt. Att i realtid se kurvan och även se vilka toner som spelas, gör att man kan urskilja resonanser från det som hör till musiken: att vissa toner ska vara starkare. Att endast lyssna sig fram gör kanske att man kompenserar på fel ställe i filen. Resonanser är lurigt för örat, precis som en lyssningströtthet kommer in. Efter en stund så hör man inte lika bra och då är det bara att vila och återkomma.
Sedan är naturligtvis den lyssning man har tillgång till, helt avgörande för om resultatet ska bli bra. Att ens lyssningsrum är utan störande resonanser i sig. Att högtalarna verkligen går under 20 Hz och har alla andra parametrar (många är de) under kontroll.
/Torrowitz
Några år efter, men men...!
Jag vill rikta en alldeles särskild guldstjärna till dina inlägg i tråden, Torrowitz!
rajapruk skrev:Jag tror inte du har rätt här, men det får tiden utvisa för mig.
Jag tror inte att din exempelfil alls kan likställas med det jag vill göra. Därför ser jag ingen vits med att lyssna på den
goat76 skrev:rajapruk skrev:Jag tror inte du har rätt här, men det får tiden utvisa för mig.
Jag tror inte att din exempelfil alls kan likställas med det jag vill göra. Därför ser jag ingen vits med att lyssna på den
Du vet ju inte ens hur exemplet är gjort, hur kan du då bara avfärda det? Trist attityd.
Hade du sparkat bort det på samma sätt om det kom från någon du ser upp till?
hifikg skrev:HenrikTornquist skrev:Jag har fortfarande inte hört av dem.
Inte jag heller. De vill nog inte sälja sina alster, tycker nog att kunder är jobbiga *s*
rajapruk skrev:goat76 skrev:rajapruk skrev:Jag tror inte du har rätt här, men det får tiden utvisa för mig.
Jag tror inte att din exempelfil alls kan likställas med det jag vill göra. Därför ser jag ingen vits med att lyssna på den
Du vet ju inte ens hur exemplet är gjort, hur kan du då bara avfärda det? Trist attityd.
Hade du sparkat bort det på samma sätt om det kom från någon du ser upp till?
Du bakar in allt i en fil antog jag, så det kan omöjligtvis komma till örat från olika riktningar.
rajapruk skrev:Jag är ledsen, men för mig tillför inte dina testfiler något. Precis lika enkelt för mig att sätta upp helheten fungerande i min dsp och spela vad som helst som att rigga till att spela upp dina testfiler. Och stereo är det enda jag är van att testlyssna, inte mono.
Men intressant att höra dina subjektiva intryck.
Utsläckningar mm som kan ses vid summering av signalerna elektriskt är inte helt relevant för mig det vidhåller jag att jag tror på. Tills vidare
rajapruk skrev:Bra, då fick jag felaktigt känslan av att det var just mig du försökte pracka på dem, upprepade gånger.
goat76 skrev:rajapruk skrev:Jag är ledsen, men för mig tillför inte dina testfiler något. Precis lika enkelt för mig att sätta upp helheten fungerande i min dsp och spela vad som helst som att rigga till att spela upp dina testfiler. Och stereo är det enda jag är van att testlyssna, inte mono.
Men intressant att höra dina subjektiva intryck.
Utsläckningar mm som kan ses vid summering av signalerna elektriskt är inte helt relevant för mig det vidhåller jag att jag tror på. Tills vidare
Du tänker egoistiskt. Vi talas vid på ett öppet forum, tror du på allvar att jag gjort testfilerna bara enkomt för dig?
Den krassa sanningen är att jag inte känner just dig personligen så det känns föga viktigt för mig om du enkelt kan sätta upp ett liknande test eller inte, men det är andra som läser forumet och för dem kan det vara kul med ett praktiskt litet test som visar vad vi babblar om.![]()
Mitt test visar inte något som kan klassas som subjektivt, spelar man upp två identiska ljud samtidigt där det ena är fördröjt så sker det fasförskjutningar. Detta är ren och skär fakta.
De utsläckningar man ser i summeringen i Dropbox speglar ganska väl det man också hör, lyssna själv.
Gör gärna ditt egna test och berätta själv vad du kommer fram till, och var framförallt öppen och ärlig med vad du får för testresultat, är du snäll.
petersteindl skrev:goat76 skrev:rajapruk skrev:Jag är ledsen, men för mig tillför inte dina testfiler något. Precis lika enkelt för mig att sätta upp helheten fungerande i min dsp och spela vad som helst som att rigga till att spela upp dina testfiler. Och stereo är det enda jag är van att testlyssna, inte mono.
Men intressant att höra dina subjektiva intryck.
Utsläckningar mm som kan ses vid summering av signalerna elektriskt är inte helt relevant för mig det vidhåller jag att jag tror på. Tills vidare
Du tänker egoistiskt. Vi talas vid på ett öppet forum, tror du på allvar att jag gjort testfilerna bara enkomt för dig?
Den krassa sanningen är att jag inte känner just dig personligen så det känns föga viktigt för mig om du enkelt kan sätta upp ett liknande test eller inte, men det är andra som läser forumet och för dem kan det vara kul med ett praktiskt litet test som visar vad vi babblar om.![]()
Mitt test visar inte något som kan klassas som subjektivt, spelar man upp två identiska ljud samtidigt där det ena är fördröjt så sker det fasförskjutningar. Detta är ren och skär fakta.
De utsläckningar man ser i summeringen i Dropbox speglar ganska väl det man också hör, lyssna själv.
Gör gärna ditt egna test och berätta själv vad du kommer fram till, och var framförallt öppen och ärlig med vad du får för testresultat, är du snäll.
Fast, i den elektriska domänen finns inte 3 dimensioner, såsom det är i den akustiska. Din elektriska tidsfördröjning gäller normalt sett i bara en riktning.
Mvh
Peter
goat76 skrev:rajapruk skrev:Bra, då fick jag felaktigt känslan av att det var just mig du försökte pracka på dem, upprepade gånger.
Upprepade gånger?
rajapruk skrev:goat76 skrev:rajapruk skrev:Bra, då fick jag felaktigt känslan av att det var just mig du försökte pracka på dem, upprepade gånger.
Upprepade gånger?
Ja jag fick den känslan 2 gånger vill jag minnas.
rajapruk skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror att vår kommunikation har havererat lite här.
goat76 skrev:petersteindl skrev:goat76 skrev:
Du tänker egoistiskt. Vi talas vid på ett öppet forum, tror du på allvar att jag gjort testfilerna bara enkomt för dig?
Den krassa sanningen är att jag inte känner just dig personligen så det känns föga viktigt för mig om du enkelt kan sätta upp ett liknande test eller inte, men det är andra som läser forumet och för dem kan det vara kul med ett praktiskt litet test som visar vad vi babblar om.![]()
Mitt test visar inte något som kan klassas som subjektivt, spelar man upp två identiska ljud samtidigt där det ena är fördröjt så sker det fasförskjutningar. Detta är ren och skär fakta.
De utsläckningar man ser i summeringen i Dropbox speglar ganska väl det man också hör, lyssna själv.
Gör gärna ditt egna test och berätta själv vad du kommer fram till, och var framförallt öppen och ärlig med vad du får för testresultat, är du snäll.
Fast, i den elektriska domänen finns inte 3 dimensioner, såsom det är i den akustiska. Din elektriska tidsfördröjning gäller normalt sett i bara en riktning.
Mvh
Peter
Det är två enskilda spår, spela upp dem i vilken riktning du vill. Återkom.
goat76 skrev:rajapruk skrev:Vet inte riktigt vad jag ska svara. Jag tror att vår kommunikation har havererat lite här.
Saken är den att du vid upprepade tillfällen har undrat samma sak över teorier som du själv sen säger dig lätt kunna testa själv. Men varför utför du inte dessa tester och berättar för oss andra hur det gick istället för att i flera trådar undra?![]()
Varför visar du intresse för något för att i nästa vända inte ens lyssna på ett test som med all tydlighet visar vad du undrar över och som du aldrig får tummen ur för att testa själv?
Därav min enkla fråga som du inte riktigt vet hur du ska svara på. Berätta istället i detalj vad du anser vara fel med mitt enkla test, och varför det inte skulle kunna användas för att visa det dina funderingar kretsar kring?
rajapruk skrev:Nu kör jag 2 surroundhögtalare (JBL LSR305) temporärt inkopplade, placerade något över öronhöjd, dikt an bakväggen, 1,3m bakom lyssningssoffan. De spelar kopia av ljudet från L och R-kanalerna. Direktljudet från dem anländer till lyssningspositionen 20ms fördröjt i tid och -6.8dB i amplitud relativt fronthögtalarnas direktljud.
Jag har testat lite olika inställningar. Detta låter bäst hittintils för mina öron. Och det låter bättre än utan dem, är min känsla ännu så länge.
När jag ställer in så att ljudet anländer samtidigt som direktljudet från fronthögtalarna så låter det sämre än utan dem.
Nästa steg skulle kanske kunna vara att frekvensfiltrera surroundljudet för att få ”rakast” möjliga efterklang i rummet totalt sett, i vattenfallsdiagram. Som en rumskompensation.
Det är för 2-kanalsmusik jag pratar om alltså. Surroundkanalerna för bioljud ställer jag in att anlända samtidigt som frontljudet, och i samma amplitud.
De simulerar en vägg bakom lyssnaren typ 3,5m från LP.
rajapruk skrev:Ljudet upplever jag blir tydligare med dessa artificiellt tillagda sena reflexer. Röster blir tydligare. Och ljudbilden flyttar ut lite i rummet.
goat76 skrev:rajapruk skrev:Ljudet upplever jag blir tydligare med dessa artificiellt tillagda sena reflexer. Röster blir tydligare. Och ljudbilden flyttar ut lite i rummet.
Det går inte att likställa detta med reflexer då signalen som du spelar upp i surround-högtalarna inte har färgats/förändrats av rummets klang. Att du gillar ljudet med fördröjningen visar nog mer på att du för stunden tycker det låter lite häftigt, men jag misstänker att du med tiden kommer ledsna på fas-felen som onekligen uppstår och som dessutom kommer fungera olika dåligt för olika programmaterial.
Om jag säger så här, jag blir ytterst förvånad om du fortfarande kör på det här sättet om 6 månader.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst