Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav CODY » 2016-11-30 17:09

Animals köpte jag på LP i går. Så otroligt bra ljud. Resor bättre än den i o f s dammiga och smått repiga UK-utgåvan jag hade sedan tidigare. Jag höll på att dö.

Är det någon som har något att säga om de andra skivorna i denna remaster-serie från PF?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Re: Rekommenderar Pink Floyd remasters -16

Inläggav Simp_the_pimP » 2016-12-07 11:55

Jag har en uppsjö av Pink Floyd plattor i olika pressningar.
Så detta skall givetvis kollas upp.
Animals är fö. min favorit med bandet.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-12-07 12:46

Nice!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-12-08 17:28

För alla som inte är vinylfanatiker vill jag varmt rekommendera mulikanals SACD-utgivningarna från Analogue Productions (motsägelsefullt) av Pink Floyds "Wish you were here" och Roger Waters "Amused to Death" som kom för drygt ett år sedan.
Då trodde och hoppades jag att de raskt skulle ta sig an fler album, för dessa gav verkligen mersmak, men några fler har det inte blivit.
De kostade då 35 USD/styck, vilket blev 460 SEK med frakt och moms (och starkare krona).
Dessutom verkar det som Pink Floyds "Wish you were here" håller på att ta slut. De som inte anger "out of stock"
http://store.acousticsounds.com/d/77001/Pink_Floyd-Wish_You_Were_Here-Hybrid_Multichannel_SACD
begär nu 99 USD för den.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-12-08 17:37

CODY skrev:Animals köpte jag på LP i går. Så otroligt bra ljud. Resor bättre än den i o f s dammiga och smått repiga UK-utgåvan jag hade sedan tidigare. Jag höll på att dö.

Är det någon som har något att säga om de andra skivorna i denna remaster-serie från PF?

Vem (bolag eller person) har gjort dessa remasters?
Har du någon länk?
Bedömer du att de inte blivit uppenbarligen komprimerade med höjd medelnivå och jämntjockt ljud som följd?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-08 22:25

lennartj skrev:För alla som inte är vinylfanatiker vill jag varmt rekommendera mulikanals SACD-utgivningarna från Analogue Productions (motsägelsefullt) av Pink Floyds "Wish you were here" och Roger Waters "Amused to Death" som kom för drygt ett år sedan.
Då trodde och hoppades jag att de raskt skulle ta sig an fler album, för dessa gav verkligen mersmak, men några fler har det inte blivit.
De kostade då 35 USD/styck, vilket blev 460 SEK med frakt och moms (och starkare krona).
Dessutom verkar det som Pink Floyds "Wish you were here" håller på att ta slut. De som inte anger "out of stock"
http://store.acousticsounds.com/d/77001/Pink_Floyd-Wish_You_Were_Here-Hybrid_Multichannel_SACD
begär nu 99 USD för den.

Folk tycker olika, eller försöker han bara få ner priset?

"I know others have mentioned it, but I find this disc to be very muffled sounding. Not happy at all with it. My equipment is all Marantz ( dedicated sacd player ). Beautiful pakaging, tho. Very strange how so many love this disc."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-12-09 00:39

hifikg skrev:
lennartj skrev:För alla som inte är vinylfanatiker vill jag varmt rekommendera mulikanals SACD-utgivningarna från Analogue Productions (motsägelsefullt) av Pink Floyds "Wish you were here" och Roger Waters "Amused to Death" som kom för drygt ett år sedan.
begär nu 99 USD för den.

"I know others have mentioned it, but I find this disc to be very muffled sounding. Not happy at all with it. My equipment is all Marantz ( dedicated sacd player ). Beautiful pakaging, tho. Very strange how so many love this disc."
Han säger inget om hans anläggning bara är kapabel att spela 2-kanalsnedmixnngen på SACD. DEN är inget vidare. Det är 5.1 versionen som är "da shit" Jag spelar den på Oppo BDP-95 med ett rörmonoblock med var sin Carlsson/Sonab högtalare direkt ansluten till respektive analogutgång på Oppon (nästan iaf, stereosteg bak och klass-D till subbarna, om man ska vara noga).
Jag har ganska få multikanals SACD, men på de flesta är 2-kanalsmixningen MYCKET sämre än 5.1 versionen!
Var hittade du ditt citat, förrresten?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-12-09 07:55

lennartj skrev:
hifikg skrev:
begär nu 99 USD för den.

Han säger inget om hans anläggning bara är kapabel att spela 2-kanalsnedmixnngen på SACD. DEN är inget vidare. Det är 5.1 versionen som är "da shit" Jag spelar den på Oppo BDP-95 med ett rörmonoblock med var sin Carlsson/Sonab högtalare direkt ansluten till respektive analogutgång på Oppon (nästan iaf, stereosteg bak och klass-D till subbarna, om man ska vara noga).
Jag har ganska få multikanals SACD, men på de flesta är 2-kanalsmixningen MYCKET sämre än 5.1 versionen!
Var hittade du ditt citat, förrresten?

Så kan det säkert vara. Här är ett citat till, som kan tyda på det. Jag hämtar dem från den sida du länkade. De allra flesta är översvallande positiva. Själv kör jag bara tvåkanal och har ingen SACD-spelare.

"Reviewer: Enrique Abeledo
I definitely agree with the post dated 12/02/2011. If you like to listen to music in Stereo, as it was originally intended, the two channel rendition of this SADC sounds bland and clinical. I don't think it sounds better than the standard CD. I did an A/B comparison with a 1978 Japanese vinyl re-issue I have and the differences were surprising. The vinyl version sounded noticeably better, with more character and warmth than the SADC. I am a huge advocate of the SACD format and I have many albums in my collection, but this release of Wish you Were Here was really disappointing. Just for clarification, I haven't listened to this release on a multi-channel system so I cannot comment about it. My criticism is about the 2-channel rendition of the SADC."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-12-09 17:03

lennartj skrev:
CODY skrev:Animals köpte jag på LP i går. Så otroligt bra ljud. Resor bättre än den i o f s dammiga och smått repiga UK-utgåvan jag hade sedan tidigare. Jag höll på att dö.

Vem (bolag eller person) har gjort dessa remasters?
Har du någon länk?
Bedömer du att de inte blivit uppenbarligen komprimerade med höjd medelnivå och jämntjockt ljud som följd?

Jag letade lite på nätet angående detta och fann denna tråd på Hoffmans forum där de flesta tyckte att det var en lyckad och "tyst" remaster.

http://www.pinkfloyd.com/vinyl/

http://forums.stevehoffman.tv/threads/new-pink-floyd-vinyl-reissues.523332/
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2016-12-15 14:15

Simp_the_pimP skrev:Jag har en uppsjö av Pink Floyd plattor i olika pressningar.

Simpy, Har du hunnit kika? Spelade nyss min nya Animals och det är samma känsla. Den kommer i en serie återutgåvor som kommer från Sony och kommer endast på LP.

jag skulle kunna tänka mig att köpa på mig allesammans om de är lika bra som Animals eller i vart fall komplettera upp samligen.

MVH
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-22 00:46

Ingen verkar ha någon koll. I fredags köpte jag Piper at the Gates of dawn från den senaste utgivningen, exklusiv för vinyl. Å det är samma visa här. Jag har Piper i engelskt stereo-original i halvdassigt (men OK) skick. Från vikta (fast i verkligheten tryckta) kanter bak på konvolutet, svart innerpåse till Columbia inneretiketten är det en ren faksimil. Denna remaster är också överlägsen den engelska originalet på LP. Jag har ingen CD, men har svårt att se hur det skulle kunna vara bättre än detta, faktiskt.

Det är James Guthrie, som tillsammans med sin kollega Joel Plante rattat nyutgåvan https://en.wikipedia.org/wiki/James_Guthrie_(record_producer) och Bernie Grundman som har gjort remasteringen. james Guthrie har som framgår rattat The Wall, som ju har bra ljudkvalitet.

Eftersom det var rea köpte jag även Meddle. Ser fram mot den som bara fan!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-01-24 07:52

Ges de enbart ut på vinyl?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-01-24 09:10

Den serie återutgivningar som nu kommit på vinyl innehåller James Guthries remaster ifrån 2011. Den finns sedan tidigare utgiven på CD 2011 (Discovery box set) och det är samma version som nu ges ut igen av Pink Floyd Records på CD (och vinyl som sagt). Fö förmodligen också den som ligger på Spotify och de flesta andra streamingställena

Blir osäker på vad det är för version CODY köpt då han menar att det är en exklusiv vinyl-utgåva av Sony

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 09:48

Det är inte samma som 2011 års utgåva, har jag läst mig till. Visserligen är Guthrie inblandad i båda, men i detta senare fall är Bernie Grundman också inblandad. De är mastatarerade från magnetbanden, står det på dekal på konvolutet. Dessa finns bara på LP och inte på CD (ännu?).

MVH/CODY
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-01-24 10:17

Ah, du har rätt CODY

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 19:06

Skulle förstås vara superfett om någon riktigt Pink Floyd-kung bara kom in och berättade hur det var egentligen :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-01-24 21:37

CODY skrev:Det är inte samma som 2011 års utgåva, har jag läst mig till. Visserligen är Guthrie inblandad i båda, men i detta senare fall är Bernie Grundman också inblandad. De är mastatarerade från magnetbanden, står det på dekal på konvolutet. Dessa finns bara på LP och inte på CD (ännu?).

MVH/CODY

Och vaffö e de på detta vise?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 21:42

At the record company meeting
On their hands - a dead star
And ooh, the plans they weave
And ooh, the sickening greed
At the record company party
On their hands - a dead star
The sycophantic slags all say:
"I knew him first, and I knew him well"
Re-issue! Re-package! Re-package!
Re-evaluate the songs
Double pack with a photograph
Extra Track (and a tacky badge)
:)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-24 21:45

Fast såvitt jag vet så har PF inte återutgivits på LP sedan 1990-talet utan det är CD och SACD och annat som getts ut i främst lådor.

http://www.mojo4music.com/23911/pink-fl ... l-reissue/
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-01-24 22:10

sprudel skrev:
CODY skrev:Det är inte samma som 2011 års utgåva, har jag läst mig till. Visserligen är Guthrie inblandad i båda, men i detta senare fall är Bernie Grundman också inblandad. De är mastatarerade från magnetbanden, står det på dekal på konvolutet. Dessa finns bara på LP och inte på CD (ännu?).

MVH/CODY

Och vaffö e de på detta vise?

De kan sälja produkten dyrare och
det är omöjligt att göra exakta kopior.
Det går nog att komma fler argument,
trådföljare, fyll på!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-01-25 00:04

...att det inte getts ut LP med Pf på 20-år och det pågår en "vinylboom".
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2017-01-29 22:24

Jag gillar Animals. Gjorde ett litet LEGO-bygge i december för att fira 40 år sedan bilden av det klassiska omslaget togs...

BildBattersea Power Station '76 - Pink Floyd - Animals by gonkius, on Flickr
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-29 22:37

:D Fin!
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-01 01:37

haha!

jag såg floyd på 80-talet (eller kanske början av 90-talet), och då hade de grisaknoen i snöre över lokalen. Men det var någon slags retro. Fin legoa!

Nu har jag köpt och under kvällen lyssnat på Meddle från 2016/17-års LP-återutgivningserie och det är kusligt bra igen. 3 av 3 som jag hört.

Vad säger Pimpy? Vore inte lennartjs grammofon med ny tonarm värd en PF nyutgåva? Och vad säger petersteindel? Ska vi ge sprudel en grammofon? Och goooonkiius - was sagen Sie? :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-01 02:59

Det är väl klart. Sprudel behöver en grammophone, goooonkiius behöver en EMT.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-01 06:42

+1 :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2017-02-01 09:22

En EMT diskant för att lyssna på fläsket brinner? Jag hänger inte med i resonemanget...

Apropå grisen har jag för mig att de bytte ut den mot en riktigt ful galt på konserterna för att symbolisera bråket mellan Waters och resten av gruppen.
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-02-02 22:13

petersteindl skrev:Det är väl klart. Sprudel behöver en grammophone, goooonkiius behöver en EMT.

Tas tacksamt emot. :)

Fyller år den 11 februari, tala om hur många ni blir så laddar jag upp med nödig skaffning. :mrgreen:

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-03 02:23

gonkius skrev:En EMT diskant för att lyssna på fläsket brinner? Jag hänger inte med i resonemanget...

Apropå grisen har jag för mig att de bytte ut den mot en riktigt ful galt på konserterna för att symbolisera bråket mellan Waters och resten av gruppen.

EMT

Bild

Bild

Bild

Bild

En EMT är en EMT.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2017-02-03 11:18

Var kan man hitta de bästa CD mastringarna för Pink Floyd??

Jag har köpt the wall, animals och dark side samt amused to death (Roger Waters) på US pressning då de skulle vara bättre + att jag målat på mina original cd så jag vill inte ens jämföra dom. Jag målade på den tiden jag trodde att allt som skrevs i hifi & mystik var sant :)

Var finns dom bästa cd pressningarna??. Jag struntar i priset :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-02-03 20:49

Jag har en väldigt fin utgåva av The Wall, MFSL, på CD.
Jag hade de flesta Pink Floyd på Lp en gång i tiden, tidiga som jag gick ner till Bengans och bytte mot CD!
Jag hade gett mycket för att ha detta tilltag ogjort kan jag säga dig. Alla mina Genesis, 10 CC, David Bowie, The Beatles, Moody Blues osv. Man kan gråta när man tänker på det. :(

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2017-02-03 21:54

Jag har alla mina vinylskivor kvar. Nära 10000st men dom är nerpackade i mitt förråd förutom mina 10 absoluta favoriter som hänger fint på väggarna som tavlor :)
Jag föredrar cdskivor före vinyl även om det kan ha en viss känsla att lägga på en lp skiva och luta sig tillbaka och läsa på omslaget :)

Skivspelaren är dock också nerpackad :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-02-03 22:22

sprudel skrev:Jag har en väldigt fin utgåva av The Wall, MFSL, på CD.
Jag hade de flesta Pink Floyd på Lp en gång i tiden, tidiga som jag gick ner till Bengans och bytte mot CD!
Jag hade gett mycket för att ha detta tilltag ogjort kan jag säga dig. Alla mina Genesis, 10 CC, David Bowie, The Beatles, Moody Blues osv. Man kan gråta när man tänker på det. :(

Ja, men än värre var väl när man bytte alla original-CD mot remastrade... :cry:
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-04 01:56

Hur känns trådämnet för er? Jag är inte beredd att byta. Känns det jobbigt med LP-skivor kan ni höra av er till Ljudtekniska sällskapet, http://www.lts.a.se/ , som verkar för CD-skiva.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-02-04 09:47

CODY skrev:Hur känns trådämnet för er? Jag är inte beredd att byta. Känns det jobbigt med LP-skivor kan ni höra av er till Ljudtekniska sällskapet, http://www.lts.a.se/ , som verkar för CD-skiva.

Branschen har väl upptäckt att det är kört med att tjäna pengar på det digitala mediet framöver. En rad nya och mer prisvänliga dacar finns ju att tillgå som Chord, Shiit mm och man byter o lagrar album digitalt. Varför då inte välja att ge ut bättre mastringar på vinyl där det finns mer att hämta ekonomiskt.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-16 23:51

Skrev jag att jag köpt Meddle på ellpee? chockerande bra ljud.

VAR ÄR ALLA PF-rävar? VAD TYCKER NI OM DE NYA?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2017-02-18 01:25

På vinylsidan sitter jag helt nöjd som det är. På CD sidan finns det fortfarande några PF album som borde kunna låta bättre.

Halv OT http://forbassplayersonly.com/roger-waters-nick-mason-express-interest-glastonbury/

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-22 13:50

Kaha skrev:På vinylsidan sitter jag helt nöjd som det är. På CD sidan finns det fortfarande några PF album som borde kunna låta bättre.

Halv OT http://forbassplayersonly.com/roger-waters-nick-mason-express-interest-glastonbury/

Prova en av de nya Lp:na. De PF jag har på CD är från 1992 - kan det vara anledningen till att jag tycker att vinûlerna låter så bra?
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-22 19:38

Cody

Vill skriva att jag blir mycket nyfiken på dessa remasters.
Men jag har inte ännu köpt någon.

Kan du ge mig skivnumren?

Jag har Animals på ett flertal utgåvor, cd och LP.

Det är också uteslutande om Animals jag skriver om i det här inlägget.
Vilket fantastiskt bra album det är!

Föga förvånande för mig i alla fall, är att LP är bättre än CD.
Alla parametrar.

I korthet:
Den bästa utgåva jag har är första pressningen som gavs ut på LP. SHVL 815. Runout A-2U och B-2U.
Har också en Japansk pressning från samma år 1977. Den heter 25 AP 340.
Japanen är inte lika bra och rekommenderas inte, den är dessutom dyr.

På CD då?

Här har jag ett antal....
Den bästa jag har är faktiskt en utgåva från USA: CK344474.
Juppz så är det!

Har även den första utgåvan i UK, den kom ut -86 alltså ett år efter Japan (Toshiba), den är inte till närmelsevis lika bra. Låter som man lagt ett par handdukar över högtalarna.

Har inte hört Japanerna från -85 men här finns en distinkt skillnad så till vida att när Animals skulle ges ut på CD så hade Britterna fått fart på produktionen i Swindon och ordnade det själva. Första utgåvorna av tex Dark Side of the Moon var producerade av Toshiba även om det stod made in UK på dem.

Här har du en fin sida att gräva ned dig på.
http://www.pinkfloydarchives.com/DiscTOC.htm

Senare remasters på 90-talet av PF funkar inte. De avråder jag ifrån.
Har några experience editions som inte är helt tokiga men är inte så bra så att det är något att skriva hem om.

Åter till CK34474.
Den låter förbannat bra för att vara CD.
Vad jag kan förstå är den identisk med Toshiba mastern (till skillnad från första UK).
Hittas i vilken skivbörs som helst och brukar knappt kosta något alls.
Köp den!!

Sheik Yerbouti har koll :arrow:

http://forums.stevehoffman.tv/threads/p ... 74.169599/
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-02-22 20:52

Jansson skrev:
På CD då?

Juppz så är det!

...snipp...

Åter till CK34474.
Vad jag kan förstå är den identisk med Toshiba mastern (till skillnad från första UK).
Köp den!!

Det är den jag har (DIDP 20206). Köpte den ny (-86?). Brukar spela den i bastun. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-22 20:57

Dartman skrev:
Jansson skrev:
På CD då?

Juppz så är det!

...snipp...

Åter till CK34474.
Köp den!!

Det är den jag har. Köpte den ny (-86?). Brukar spela den i bastun. :)

/Jonas

Jonas!

Då är du klar med den digitala versionen enligt mig.
:D

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-02-22 21:00

Får kanske se över vinylversionen. Där har jag en tjock tung Filippinernapress. :roll:

/Jonas

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-22 21:05

Dartman skrev::D

Får kanske se över vinylversionen. Där har jag en tjock tung Filippinernapress. :roll:

/Jonas

Filipinon kan vara bra.
Man ska inte döma hunden efter håren.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-23 11:30

Wish You were here är min favorit bland alla omistliga PF och den har jag på fyra olika tidiga Lp-pressningar och ett flertal CD-utgåvor från olika år inklusive Experience edition från 2011.

Lpn är även här att föredra och låter bäst helt enkelt.

När det gäller CD:
Välj Harvest CDP 7 46035 2 . Tillverkad av Toshiba i Japan. Den låter väldigt bra!

En mycket välljudande utgåva som jag tror att en del lyssnare tom väljer framför en god Lp- pressning.
Varför? Jo WYWH har många tysta partier och det kan vara svårt att hitta en samtida pressning som är fri från knaster.

Bild

OBS! Viktigt, kolla Vernons sida för mer info så du får rätt utgåva av CDn.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-02-23 12:05

Jansson skrev:När det gäller CD:
Välj Harvest CDP 7 46035 2 . Tillverkad av Toshiba i Japan. Den låter väldigt bra!

En mycket välljudande utgåva som jag tror att en del lyssnare tom väljer framför en god Lp- pressning.
Varför? Jo WYWH har många tysta partier och det kan vara svårt att hitta en samtida pressning som är fri från knaster.

[ Bild ]

Tack, Jansson! Min favorit också... :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-23 15:27

Äntligen lite Savants!

Återkommer!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-23 21:47

Wish You Where Here har jag på sede från 1994 och som är remastrad av Guthrie 1992. I samma serie har jag Dark Side. De verkar inte stå så högt i kurs:

http://forums.stevehoffman.tv/threads/which-pink-floyd-masterings-have-i-got.419023/

Det är samma nummer i tråden som jag har på skivorna. De låter sämre än vad jag upplever mina LPs. Både gamla och nya.

Vore väldigt kul att höra Janssons omdöme om de nya. Köp Animals vettja! Den golvade mig. Meddle också.
Oh, by jingo!

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-02-24 15:00

Simp_the_pimP skrev:Jag har en uppsjö av Pink Floyd plattor i olika pressningar.

Pink Floyd-The wall,så är första utgåvan av Harvest bäst (enligt masvis).
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-02-24 15:05

Jag rekommenderar:
Länk:http://www.blu-ray.com/movies/Roger-Waters-The-Wall-Blu-ray/12873/
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-24 15:15

Almen skrev:
Jansson skrev:När det gäller CD:

[ Bild ]

Tack, Jansson! Min favorit också... :)

Almen

Den låter ypperligt. Du måste köpa den om du saknar den.

Det finns andra skäl att föredra denna Cd-utgåva framför en god LP-pressning.
Ett annat exempel är Welcome to the machine; på vinylen har man valt att inte återge de allra lägsta bastonerna så kraftfullt som på cdn. Jag upplever de som något beskurna.
Troligen ett medvetet val. Kan bero på placering på albumets a sida.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-24 15:30

CODY skrev:Wish You Where Here har jag på sede från 1994 och som är remastrad av Guthrie 1992. I samma serie har jag Dark Side. De verkar inte stå så högt i kurs:

http://forums.stevehoffman.tv/threads/which-pink-floyd-masterings-have-i-got.419023/

Det är samma nummer i tråden som jag har på skivorna. De låter sämre än vad jag upplever mina LPs. Både gamla och nya.

Vore väldigt kul att höra Janssons omdöme om de nya. Köp Animals vettja! Den golvade mig. Meddle också.

Jag har också WYWH i en utgåva från -94 och Animals från -92.
EMI 7243 8 29750 2 1 resp 7243 8 29748 2 6.
Remastered av Doug Sax at Mastering lab L.A.
De låter fan INTE bra!

Min undran är om det är samma master 92/94 som Shine on boxen.
Jag tror det efter läst lite om saken.

Sen blir jag lite förvirrad.
Hittade detta på Amazon

With this new 2011 remaster that Capitol has released painstakingly done by James Guthrie and Joel Plante (it rivals the 1992 mastering that Doug Sax did for the Shine On box set), Animals today sounds fresh and competent unlike most albums that came out in 1977. The booklet in this Discovery issue is amazing with lyrics, photos and credits. Then in 2014, the album has been re-pressed on Parlophone/Warner Bros with a new catalog number (the EMI presses were discs made in Mexico and packaged in US but now the CDs and package is made in US).

Är detta då pressningar som utgått från masters gjorda 2011 för cd?
Vad har du för utgåvor? Bolag? Skivnummer?

Meddle har jag också i olika utgåvor.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-24 15:33

MorganM skrev:

Pink Floyd-The wall,så är första utgåvan av Harvest bäst (enligt masvis).

The Wall
Där har jag lite input också.
Har bland annat både en första pressning vinyl såväl som en tidig Japan.
Är på semester. Återkommer i saken när jag är hemma igen. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-02-24 16:01

Vad man behöver veta om "The wall": http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=36453&hilit=pink+floyd+wall+masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-24 18:03

PekkaJohansson skrev:Vad man behöver veta om "The wall": http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=36453&hilit=pink+floyd+wall+masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag ber att få ha en annan uppfattning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-24 18:06

Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Vad man behöver veta om "The wall": http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=7&t=36453&hilit=pink+floyd+wall+masvis.

Med vänlig hälsning

Pekka

Och din uppfattning är....? :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-24 18:10

petersteindl skrev:
Jansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Och din uppfattning är....? :)

Att det finns mer att veta. :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-02-24 19:55

Det finns alltså alternativa fakta om "The wall"? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-02-24 21:07

PekkaJohansson skrev:Det finns alltså alternativa fakta om "The wall"? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja.
Kolla länken jag bifogade i tidigare inlägg.

Här är info om din tyska cd:

http://www.pinkfloydarchives.com/DGerCDPF.htm

Men om jag får avsluta min ledighet över helgen så återkommer jag gärna med mina åsikter.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-02-24 21:29

Jag har även en utgåva från CBS (88485).

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-02-25 21:26

Jansson skrev:Wish You were here är min favorit bland alla omistliga PF och den har jag på fyra olika tidiga Lp-pressningar och ett flertal CD-utgåvor från olika år inklusive Experience edition från 2011.

När det gäller CD:

[ Bild ]

Det är den jag har. Den är den allra första cd jag köpte!

:) :) :)

/Jonas

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-03 18:00

Dartman skrev:
Jansson skrev:Wish You were here är min favorit bland alla omistliga PF och den har jag på fyra olika tidiga Lp-pressningar och ett flertal CD-utgåvor från olika år inklusive Experience edition från 2011.

När det gäller CD:

[ Bild ]

Det är den jag har. Den är den allra första cd jag köpte!

:) :) :)

/Jonas

Härligt Jonas!
Du prickar in två av två.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-03 18:50

Jansson skrev:
PekkaJohansson skrev:Det finns alltså alternativa fakta om "The wall"? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka

Ja.
Kolla länken jag bifogade i tidigare inlägg.

Här är info om din tyska cd:

http://www.pinkfloydarchives.com/DGerCDPF.htm

Men om jag får avsluta min ledighet över helgen så återkommer jag gärna med mina åsikter.

The Wall.

Finns många trådar på Hoffmans forum om vilken utgåva som medlemmarna tycker låter bäst.
Här är bara ett axplock:

http://www.stevehoffman.tv/forums/showt ... d+the+wall

Ifrån en annan tråd citerar jag delavagus:
know, I know -- another thread about The Wall! (And it's my first post, too! How unimaginative of me!)

Seriously, though, I'd like some help clearing something up. I've been hunting down the best versions of all the Pink Floyd albums. I have been unable to hear the version of The Wall that this forum considers the best: the 50DP 52. I have, however, heard the 48DP 5007~8. My question is: Do these sound the same?

Yes, they do, according to Vernon Fitch (that is, unless I'm misunderstanding what "shares the same mastering as..." implies):

http://ourworld.compuserve.com/homepage ... .htm#Wall1

On the other hand, according to a list posted on this forum, the two are not only different, they are VERY different. Here's a proposed "definitive" list of the best copies of The Wall that I found posted here:

1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing)
2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA)
3. Harvest CDS 7 46036 8 (UK, Holland)
4. Harvest CDS 7 46036 8 (UK, Sonopress Germany)
5. CBS 88485 (Japan)
6. CBS/Sony 48DP 5007~8 (Japan)
7. MFSL
8. Shine On Box (US)
9. Capitol/EMI/Toshiba/Harvest 7243 8 31243 2 (remaster from 1994)
10. Columbia/Sony remaster from 1997

As you can see, the 50DP is 1, whereas the 48DP comes in at a lowly 6. That suggests they're not at all the same.

Frankly, I'm hoping they aren't the same, because I'm not that happy with any of the versions of The Wall I've heard (meaning I'm not as happy with them as I am with my copies of DSOTM, for example): the 40DP sounds way too bright to me (is there a pre-emphasis problem going on for me?). I like the CDS 7 46036 8, which seems to have that "warm" sound that most of the "Holy Grail" recordings have, only too much so: it's too veiled. I don't like the C2K copies either; like the 48DP, they seem too bright and forward to me. Of all the copies I've heard, I'm tempted to say that the MFSL is the best, but I'm not a huge fan of that copy either. So I'm hoping that the 50DP really is the one.

Of course, if I could only get my hands on a copy, I could know for sure. But if the 50DP and the 48DP really are sonically equivalent, then I can stop searching and content myself with what I've got.

Finally, I apologize if this has been covered elsewhere on the forum -- in fact, I'm sure it has been covered. But there's just so much information here; I couldn't possible go through all of it. My research only led to contradictory claims, as I've shown.

Thanks!

Här är tråden i sin helhet.
http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... -8.175589/

Som cd utgåvor har jag om vi läser delavagus topplista:
Nr 1, 2, 3 och 7 i min skivsamling.
Som Lp har jag en första pressning UK samt en svensk pressning från året.

I tråden här på faktiskt "vad man behöver veta om the Wall" berörs ämnet preemfas.

I delavagus tråd kommer samma ämne upp och foobar 2000 förklarar det pedagogiskt:

CD pre-emphasis works just like the RIAA curve on LPs. It's an EQ curve that gets applied to the musical program, and needs to have the inverse EQ applied before/during playback.

In the CD case it's a pretty steep curve. Starts off gently at around 1k Hz, and slopes up to nearly +10dB at the highest frequencies. That's a massive treble boost, and you absolutely do not want to listen to the raw files on the CD that way!

So, for CD pre-emphasis you have that EQ curve applied, plus a bit that gets toggled on as a flag that pre-emphasis exists. Normally a CD player would make note of the flag, and apply the reverse EQ to bring things back to normal. If you rip the files off a CD to .wav (or .flac, or mp3, or whatever) you lose that flag. It will be entirely undetectable in the .wav. But, the music will still contain the massive treble boost! We need to correct for that.

In the case where you're listening to .flac files one option is to bring the files into a decent audio editing program and apply the reverse EQ. Some programs, and some vst EQ plug-ins, have a pre-set for this. I have a preset for Audacity (free editor) if you need it. There are also some stand-alone free programs; Sox and WaveEmph, that can apply the reverse EQ. iTunes will also automatically apply the reverse EQ to a rip if it sees the pre-emphasis flag on the disc.

The other option would be to use playback software that applies the EQ in real-time, leaving the files unmolested. A 10-band EQ is not going to cut it. You'll need something like an infinitely adjustable EQ, or a convolver impulse processor.

In any of those cases the quality of the results will depend on the quality of the EQ calculations in your chosen application.

For detecting the flag on a given CD I usually stick it in my vintage Denon CD player. A little light comes on if it detects it. Sadly, from what I hear, not all modern CD/DVD players can detect the flag. Exact Audio Copy will detect the flags, there is a column for that in the main info window, but the newer versions don't always get it right. You need to get version 0.95 pb3 or older to reliably detect it. Note that whether or not EAC detects the flag it will not do anything about applying the reverse EQ needed.

If all you have is a rip its impossible to detect whether pre-emphasis is present from the files alone. If you have a cue sheet you'll see "FLAGS PRE" after each track if the cue sheet was done properly. Note that it's possible for the current version of EAC to miss the flags, and generate an incorrect cue sheet without the flags.

If you want to re-burn a CD you'll need to use the cue sheet method to re-set the flags so the CD player can see them again. This doesn't actually apply the EQ to the files on the disc, just sets the flag to "on". This will not do anything if you're using a cue sheet as a playlist for your flac files on the computer. Only tell a (properly designed) CD player to turn the de-emphasis filter on.

Av mina två utgåvor har nr 1 och nr 2 preemfas.

Nåväl vilken utgåva låter bäst?

Det är inte vinylen. Faktiskt behöver du inte köpa UK tidig utan den svenska är lika bra.
Vinylen är dock bättre än nr 2, 3 och nr 7.

Den stora vinnaren är:

CBS/Sony 50DP 361-2

Den är sjukt bra!
Bäst på allt helt enkelt.

Det är lite knäppt kanske men den ger mig fortfarande gåshud varje gång jag spelar upp skivan . Ljudbilden är stoor. Mest dynamik, låter väldigt rent och du kan "titta in " i inspelningen samtidigt som du lyssnar på helheten. Jag kan spela den här betydligt starkare än någon annan version och allt bara flyter. Golvet vibrerar under fötterna på mig och det är bara njutbart.
Jag upptäcker fortfarande saker i inspelningen som jag inte tidigare inte lagt märke till.

Det som dock är viktigt här är just preemfas. (fast det har du ju redan listat ut)

Bild

Nu är jag fortfarande off topic till Codys tråd så därför:
Jag har lyssnat på 2011 remasters på Spotify via apple tv och dac och det är det närmaste jag kommit trådämnet. Svårt att ge något omdöme dessvärre.
Vinylerna har jag inte köpt.

Det är bara några hakar med CBS/Sony 50DP 361-2, preemfas har jag redan avhandlat och så är det en sak till.....Googla på vad marknaden vill ge för den så ser du vad jag menar....

Mitt andrahandsval till CBS/Sony är Columbia C2K 36183 fast den har ju premfas den också så du behöver avkoda den rätt om det ska bli rätt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-03 23:32

Strålande Jansson!

Tack för all upplysning :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-03 23:54

Jansson, enligt de sajter du hänvisar till så är 1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och 2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) samma mastering.

Anser du att du hör skillnad på dessa? Av vad jag kan läsa så verkar det så.

Det finns exemplar av CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) för 635 kr + frakt. Jag skulle gladeligen trycka på enter för köp om det vore så att det inte är från Ryssland. Jag litar inte riktigt på putingrabbarna.
Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) finns att köpa för ungefär halva priset.

Dyrare priser känns lite onödigt.

Med vänlig hälsning
Peter

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-03-03 23:59

Från http://forums.stevehoffman.tv/threads/t ... -8.175589/

So you found that the C2K 36183 and 50DP sets have a different mastering? The C2K 36183 version was in print for many years, but I am not aware of any secret remasters.

Hey Keith,
you're right, they have the exact same mastering.

Så mycket för subjektiva intryck från Hoffmans forum och annorstädes. Faktiskt-medlemmarna kan tryggt förlita sig på vår egna tråd om "The wall" som det länkas till. En rad tidiga utgåvor av skivan delar samma master även om det kan skilja något i medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 00:38

PekkaJohansson skrev:

So you found that the C2K 36183 and 50DP sets have a different mastering? The C2K 36183 version was in print for many years, but I am not aware of any secret remasters.

Hey Keith,

Så mycket för subjektiva intryck från Hoffmans forum och annorstädes. Faktiskt-medlemmarna kan tryggt förlita sig på vår egna tråd om "The wall" som det länkas till. En rad tidiga utgåvor av skivan delar samma master även om det kan skilja något i medelnivå.

Med vänlig hälsning

Pekka

Om det skiljer något i medelnivå så är det inte samma mastering. Antingen är det identiskt, bit för bit, eller också är det inte så. Är det identiskt, bit för bit från första biten på CD1 till sista biten på CD2 så är det samma master d v s samma mastering, annars inte.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-03-04 00:39

Nu blir jag fundersam. Sitter på CDP 7 46036 2 BIEM/JASRAC. Made in Japan.

Den ljuder svagt. Mycket svagt. Men distinkt och bra.

Jansson?

/Jonas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-03-04 00:56

petersteindl skrev:
PekkaJohansson skrev:

Hey Keith,

Med vänlig hälsning

Pekka

Om det skiljer något i medelnivå så är det inte samma mastering. Antingen är det identiskt, bit för bit, eller också är det inte så. Är det identiskt, bit för bit från första biten på CD1 till sista biten på CD2 så är det samma master d v s samma mastering, annars inte.

Med vänlig hälsning
Peter

Mastering har under de senaste 25 åren kommit att betyda införandet av dynamiska och klangmässiga förändringar på den färdiga originalproduktionsmastern. Det är alltså fortfarande samma mastering även om den färdiga mastern efter masteringingreppen har ändrats nivåmässigt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 01:00

Var vänlig respektera trådämnet :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 01:13

PekkaJohansson skrev:
petersteindl skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Med vänlig hälsning
Peter

Mastering har under de senaste 25 åren kommit att betyda införandet av dynamiska och klangmässiga förändringar på den färdiga originalproduktionsmastern. Det är alltså fortfarande samma mastering även om den färdiga mastern efter masteringingreppen har ändrats nivåmässigt.

Med vänlig hälsning

Pekka

Pekka, inte i min värld. Antingen är det identiskt samma master eller också inte. Om nivån skiljer så är sannolikheten för att ljudet inte är samma = 100 %. Så ser jag på saken. Utifrån detta kriterium kan jag diskutera. Hur andra ser på saken är för mig irrelevant. Andra har ingen talan i min värld. Samma master skall låta identiskt på olika utgåvor, annars är det olika masters och därmed olika mastringar. Punkt. Det existerar ingen kompromiss. Även om en master går tillbaks till samma mastrare som enkom ändrar nivån 0,000001 dB så är det i min värld en nyberäkning av dataflödet och då är det inte samma master. Det är min entydiga bestämda uppfattning och jag tar ingen som helst hänsyn till andra i den frågan. Om någon säger att det är en likartad master så är det ok, men identiskt samma är det inte. Jag är alldeles för gammal räv i gemet för att veta att varje manipulation med data, vad det än vara må, har en stor potential att ändra det slutliga resultatet.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 01:32

KÅDI, jag hann börja mitt inlägg innan du deletade ditt. Jag vill dock förklara vad jag menar.

CODY skrev:
CODY skrev:Var vänlig respektera trådämnet :)

Precis, det är det jag gör. Vad är en remaster? Hur ser definitionen ut? För att kunna svara på detta måste man veta vad en Master är och vem som gör denna master och då kommer man ofelbart in på vad masteringbegreppet innebär. I den analoga världen är det enklare. I den digitala finns en mängd fallgropar. Jansson kan t.ex. med emfas hävda att CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) låter helt olika trots att de enligt utsago skulle vara samma mastering och Jansson kan ha helt rätt. Enligt utsago har mastringarna olika nivå. Är det i så fall identiskt samma master? Denna skillnad räcker för mig för att anse att de med 100 % sannolikhet låter olika d v s de låter olika. Sedan gör jag själv undersökningen för att verifiera eller förkasta min hypotes. Svårare än så är det inte. Det innebär i klartext att jag ger Jansson 100 % rätt i det han säger, tills jag överbevisat mig själv.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 01:41

Jomenvisst, men tråden handlar om Pink Floyd. :)

Allt gott!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 01:49

CODY skrev:Jomenvisst, men tråden handlar om Pink Floyd. :)

Allt gott!

Jag trodde tråden handlade om Pink Floyd remasters. Om Jansson skriver som han gör gällande the Wall så blir jag glad. Jag vill gärna ha en cd eller bit för bit identisk kopia av denna musik som verkligen gör musiken rättvisa. Hoppas att en dag kunna lyssna på och jämföra CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA). Ja, min D/A känner av emfas och kopplar automatiskt in pre-emfas.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 01:54

Det unnar jag dig!
Oh, by jingo!

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-04 13:31

petersteindl skrev:Jansson, enligt de sajter du hänvisar till så är 1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och 2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) samma mastering.

Det finns exemplar av CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) för 635 kr + frakt. Jag skulle gladeligen trycka på enter för köp om det vore så att det inte är från Ryssland. Jag litar inte riktigt på putingrabbarna.
Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) finns att köpa för ungefär halva priset.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja det är en betydande skillnad i ljudkvalitet till förmån för CBS/Sony 50DP 361-2.
CBS/Sony 50DP 361-2 och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) är inte samma master.

Putingrabbarnas erbjudande har du hittat på discogs antar jag. Det är just nu bara ryska säljare på discogs som har den till försäljning.
Litar inte på from Russia with love. Bäst att undvika.
Såg en på ebay utan obi till ungf 1500 SEK.....

sedan skrev du:

Om Jansson skriver som han gör gällande the Wall så blir jag glad. Jag vill gärna ha en cd eller bit för bit identisk kopia av denna musik som verkligen gör musiken rättvisa. Hoppas att en dag kunna lyssna på och jämföra CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA).

Men det är ju inte svårt alls.
Varför tar vi inte och lyssnar tillsammans nån stund framåt?
Antingen kommer du över till mig och vi lyssnar i min anläggning eller så kommer jag över på besök till dig och tar en lyssning i din anläggning.

slutligen

Ja, min D/A känner av emfas och kopplar automatiskt in pre-emfas.

Det är just det som jag gått och grunnat på ett tag.
Antingen är det min driver eller min DAC som inte kopplar in pre-emfas.
Jag måste spela upp via min separata CD-spelare för att få rätt avkodning.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-04 13:34

PekkaJohansson skrev:

Hey Keith,

Med vänlig hälsning

Pekka

KeithH minns fel.

Men det är knepigt med alla tyckande på Hoffman.
Därav axplocket av trådar som jag bifogade i början av inlägget.
Man ska inte tro på allt man läser på nätet.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-04 13:42

Dartman skrev:Nu blir jag fundersam. Sitter på CDP 7 46036 2 BIEM/JASRAC. Made in Japan.

Den ljuder svagt. Mycket svagt. Men distinkt och bra.

Jansson?

/Jonas

Jag tror att du har 1sta , 2ndra ,eller 3dje utgåvan UK.

http://www.pinkfloydarchives.com/DUKCDPF.htm#Wall1

Att den ljuder svagt kan nog förklaras. se track peak levels.

Vrid upp till 11 eller lite mer och välj "bring the boys back home" om den seglar igenom utan att dista så har du en bra utgåva.
fortsätt sedan till Comfortably numb; Gilmours solon ska vara rena, feta och fina, ingen efterhängsen dist från mixen utan bara disten från förstärkaren. Hängpukslagen ska ha kraft, bas och baskagge ska vara tydligt separerade. Alla instrument har sin tydliga plats i ljudbilden. kolla spec trumsetet. Som exempel.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-03-04 14:09

Tack Jansson. :)

Det känns nästan rätt, jag har dock en annan Matrixkod (CD1: 2B3, CD2: 8B2 TO). Nåväl, det är en skapligt tidig Japanpressad version i alla fall. Ska nog ta och lyssna på den idag.

Trevlig lördag bojs!

/Jonas

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-04 20:33

Tack själv Dartman!

Mycket lärorika tips här från konnässörerna. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-04 22:08

Jansson skrev:
petersteindl skrev:Jansson, enligt de sajter du hänvisar till så är 1. CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och 2. Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) samma mastering.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja det är en betydande skillnad i ljudkvalitet till förmån för CBS/Sony 50DP 361-2.
CBS/Sony 50DP 361-2 och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA) är inte samma master.

Putingrabbarnas erbjudande har du hittat på discogs antar jag. Det är just nu bara ryska säljare på discogs som har den till försäljning.

sedan skrev du:

Om Jansson skriver som han gör gällande the Wall så blir jag glad. Jag vill gärna ha en cd eller bit för bit identisk kopia av denna musik som verkligen gör musiken rättvisa. Hoppas att en dag kunna lyssna på och jämföra CBS/Sony 50DP 361-2 (first Japanese pressing) och Columbia C2K 36183 (Japan, Canada, USA).

Antingen kommer du över till mig och vi lyssnar i min anläggning eller så kommer jag över på besök till dig och tar en lyssning i din anläggning.

slutligen

Jansson,

Vad betyder obi? :)

Det vore jättekul att framöver lyssna tillsammans på superdupertheWallarna. Återkommer i ärendet.

Med vänlig hälsning
Peter

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-04 23:01

petersteindl skrev:
Jansson skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

sedan skrev du:

slutligen

Jansson,

Vad betyder obi? :)

Det vore jättekul att framöver lyssna tillsammans på superdupertheWallarna. Återkommer i ärendet.

Med vänlig hälsning
Peter

Med obi avses vanligtvis bältet man bär till exempelvis en kimono men ordet används också till den pappersremsa som du säkert sett på japanska utgåvor på vinyl- och cd-skivor.

Har är ett exempel på en sådan, det är det röda bandet som omfamnar cd-skivans vänstra kant på bilden.

http://m.ebay.com/itm/262031324479?_mwBanner=1

Vi hörs!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-03-05 09:29

Intressant detta! Jag måste bestämt ta och grotta ner mig lite...
Som stort PF-fan så äger jag såklart alla PF:s album på cd, vissa av dem har jag i flera versioner men de godingarna ni pratar om här har jag inte. Jag har några på MFSL (Meddle och nån mer) och WYWH har jag som nån guldutgåva från Columbia.
En sån där riktigt bra version av The Wall - kan man springa på sånt i skivbackarna på second hand affärer eller är det bara dyra vägar som gäller?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-05 10:31

ÄR DET INGEN SOM HAR SPELAT DE NYA PÅ LP??? :?: :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-03-06 00:09

CODY skrev:ÄR DET INGEN SOM HAR SPELAT DE NYA PÅ LP??? :?: :D

ÄR DET INGEN SOM HAR RIPPAT DE NYA LP OCH TANKAT UPP DEM???*

*Jag undrar lite hur många undermåliga utgåvor vi vita medelålders män ska behöva betala för innan produkten med rätt kvalitet kommer? Och nu dessutom på undermåligt medium. Helt bisarrt, faktiskt!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-06 00:39

Hur vet du att utgåvorna är undermåliga? Själv tycker jag att de låter mycket bra. :) Att vissa inte tycker om LP är känt, men det är inte trådens ämne.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-03-06 00:55

Stranne skrev:En sån där riktigt bra version av The Wall - kan man springa på sånt i skivbackarna på second hand affärer eller är det bara dyra vägar som gäller?

Närå - förstautgåvorna på cd från Tyskland, Holland, USA och England dyker upp ibland i affärerna till inte alldeles avskräckande priser.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-03-06 01:03

Jag menar inte att de nya utgåvorna är undermåliga, tvärt om verkar de ju lovande (därav att jag vill höra dem, fast digitalt för enkelhet och ekonomi). Jag menar att vi i drygt 40 år matats med den ena remastern efter den andra och att dessa sällan leverer vad de lovar, om man ska tro de som samlar.

Det är helt enkelt frutrerande att det inte ska gå att köpa/streama en skiva och lita på att den är så bra som den bara kan vara. Det sitter ju uppenbarligen inte i tekniska begränsningar, snarare kommersiella.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-06 01:42

belker, nyligen:
Bild
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2017-03-06 01:46

:mrgreen:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-03-06 01:51

Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-06 03:59

Belker skrev:Jag menar inte att de nya utgåvorna är undermåliga, tvärt om verkar de ju lovande (därav att jag vill höra dem, fast digitalt för enkelhet och ekonomi). Jag menar att vi i drygt 40 år matats med den ena remastern efter den andra och att dessa sällan leverer vad de lovar, om man ska tro de som samlar.

Det är helt enkelt frutrerande att det inte ska gå att köpa/streama en skiva och lita på att den är så bra som den bara kan vara. Det sitter ju uppenbarligen inte i tekniska begränsningar, snarare kommersiella.

CODY skrev:belker, nyligen:
[ Bild ]

Belker skrev: :mrgreen:

CODY skrev: :)

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2017-03-06 19:45

Stranne skrev:En sån där riktigt bra version av The Wall - kan man springa på sånt i skivbackarna på second hand affärer eller är det bara dyra vägar som gäller?

CBS/Sony 50DP 361-2 hittade jag beg på Sound station i Köpenhamn för...minns inte riktigt, men inte mer än 100-150 danska. Ren tur.
Columbia CK2 38163 hittade jag på skivbörsen st Eriksgatan för ett par månder sedan. 50:- ville Micke ha för den.

Columbia-plattorna kan oftast fås för jordnötter, < än en starkbira på AVn.
(När det gäller Animals är det dessutom ett första val).

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-03-07 00:26

För det första, så verkar försäljningen gått bra: "which has recently marked global sales of over 1 million vinyl LPs since its launch in June 2016."

Till RSD så kommer debuten, The Piper At The Gates of Dawn, mono-mixen, släppas på en limiterad utgåva.
6000 st ex i USA, som verkar ha en bonus LP med:
1 Astronomy Domine 2 Lucifer Sam 3 Matilda Mother 4 Flaming 5 Pow R. Toc H. 6 Take Up Thy Stethoscope And Walk 7 Interstellar Overdrive 8 The Gnome 9 Chapter 24 10 The Scarecrow 11 Bike
Plus The Original Mono-Singles: 12 Arnold Layne 13 Candy And A Current Bun 14 See Emily Play 15 Apples And Oranges 16 Paintbox
Plus First Studio-Session, December 1965 (!): 17 Lucy Leave 18 I'm Your King Bee
Plus Alternate Mix, 1967: 19 Candy And A Current Bun

http://recordstoreday.com/SpecialRelease/10130

Det är åter teamet James Guthrie, Joel Plante och Bernie Grundman som ligger bakom masteringen och graveringen från masterbanden.

Den släpps även i Europa, limiterad till 15 000 ex, men den verkar inte ha bonuslåtarna.
The limited-edition Record Store Day release is delivered on premium 12” 180-gram black vinyl, and comes paired with an exclusive poster (540 x 388mm on art paper), as well as a foil blocked outer wallet.
http://recordstoreday.nl/album/piper-at-the-gates-of/

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2018-03-07 20:23

Kul! Stereomixen som jag har är lite, ska vi säga, tidstypisk!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
gonkius

Inläggav gonkius » 2018-03-14 08:50

Idag lyssnar jag på Keep Talking. Inte deras bästa låt, men Stephen Hawkins intro är det. (Fast det är taget från en reklamfilm)
Maskinist på Holodeck 2

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2018-03-14 17:01

Gonkius - har du lyssnat på de nya?
Oh, by jingo!

Återgå till Skivrekommendationer