Välljudande jazz?

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Talspolen

Välljudande jazz?

Inläggav Talspolen » 2020-06-25 22:42

Kan ni rekommendera mig någon jazz som håller ljudkvalitet utöver det vanliga? Jazz är ett brett begrepp men jag är allätare i genren.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Välljudande jazz?

Inläggav hifikg » 2020-06-25 23:36

Innan någon annan gör det... Jazz at the Pawnshop
Bilagor
jatp.jpg
jatp.jpg (110.79 KiB) Visad 7805 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-25 23:51

Sen kan du spela dig igenom Miles Davis samlade verk, finns det något fonogram som inte är välljudande med honom? Tveksamt, men ett tvärsäkert kort är Bitches Brew och själv håller jag albumet Tutu som ett av de bästa.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-25 23:54

O för att fullborda din första helkväll väljer du något med Patricia Barber och avrundar sedan med Diana Krall. Säg till när du lyssnat igenom deras produktioner så ska jag tipsa om våra egna töser Monica Z och Lisa Ekdahl innan jag kommer in på... ja...

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-06-26 00:33

Kolla efter den här cd skivan med Miles Electric miles mycket funk cd skivan är en tysk utgåva som gick att köpa ifrån Svalander för 100 år sedan jag gjorde det.

Mvh Lasse
Bilagor
3BEC929B-9224-4ECD-AE03-100982C2C189.jpeg
3BEC929B-9224-4ECD-AE03-100982C2C189.jpeg (13.52 KiB) Visad 7794 gånger

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2020-06-26 03:56

Bild
En inspelning från stereovinylskivans barndom. Inte HiFi på alla sätt och vis, men på många.

https://tidal.com/track/68711688

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-26 09:22

Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-06-26 12:56

Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-06-26 13:03

https://tidal.com/album/4012216

Oscar Peterson, We Get Requests
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-26 13:08

Morello skrev:Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Jazz at the pawnshop som nämns ovan tillhör ingalunda toppklassen. Detsamma vill jag nog säga om det mesta av Miles Davis - jag gillar Miles och har massor med album!

Får du inte gåshud av Jazz at the Pawnshop eller Tutu så är det dags att se över anläggningen ;)
Fast jag blev själv helt knockad av Stampen när jag hörde den genom ditt försteg (en av de få gånger jag givit stående ovationer inför andra), så du borde ha förutsättningarna. Kanske nytt slutsteg? ;)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-26 13:20

hifikg skrev:
Morello skrev:Finns ganska mycket jazz med adekvat ljudkvalitet på bolagen ECM, Reference recordings samt Sheffield.

Får du inte gåshud av Jazz at the Pawnshop eller Tutu så är det dags att se över anläggningen ;)
Fast jag blev själv helt knockad av Stampen när jag hörde den genom ditt försteg (en av de få gånger jag givit stående ovationer inför andra), så du borde ha förutsättningarna. Kanske nytt slutsteg? ;)

Klart att Jazz at the Pawnshop håller en hög inspelningsnivå, den är en av världens bästa inspelningar vad gäller att fånga den atmosfär som rådde vid ursprunshändelsen. Det finns många parametrar att ta hänsyn till när det kommer till välljud, allt behöver inte vara onaturligt rent för att klassas som välljudande i sin helhet.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-26 13:43

ECM släppte nyligen hela sin katalog på Tidal. Finns mycket intressant där. Även ACT har en del kul.

gcs

Inläggav gcs » 2020-06-26 14:03

Jag är trött på Jazz at the Pawnshop och vissa andra förslag. Tingvall trio är bra, jag har fyr CD:n och en annan som också är bra heter Avishai Cohen som faktiskt är inspelade i Sverige/Göteborg. Ett säkert kort är skivor utgivna av Blue Note. Det finns f.ö.
En dokumentär på SVT play som handlar om hur skivbolaget Blue Note kom till 1939. Det var två tyska judar som flydde till USA och en av dem var fotograf och den andra var allmänt jazzintresserad och ville spela in Jazz med svarta musiker. Det finns även
mycket bra musik inspelade av skivmärket ECM och just nu spelar jag mycket arabiskt/Egyptiskt inspirerad musik. Bobo Stensson Cantado som också är mycket bra. Lars Jansson Trio har gjort flera bra skivor med egen musik. Mäster basisten Dave Holland
ffår inte glömmas bort ex.v. Hands. Walter Norris eller varför inte Fred Hersch Trio. Ja det var några som jag just nu kommer ihåg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-26 14:09

Belker skrev:

ECM släppte nyligen hela sin katalog på Tidal. Finns mycket intressant där. Även ACT har en del kul.

Det var tråkigt att höra . ACT tycker jag ofta låter dynamiskt stympade.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-26 14:32

Morello skrev:
Belker skrev:

Får jag fråga vad du menar med att det var tråkigt att höra, är det tråkigt att deras musik nu finns på Tidal?
Om så är fallet förstår jag inte hur du kan tänka så, det hindrar väl inte dig från att fortsätta lyssna på CD bara för att vi andra får tillgång till musiken på streamingtjänsterna?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-06-26 15:14

Nu lyssnar jag främst på musik och jazz för att jag gillar musiken, inte för hur det låter. Men här är några favoriter jag gärna lyssnar på också för att jag tycker de låter tilltalande.

Jamie Saft, Steve Swallow, Bobby Previte - The New Standard
https://listen.tidal.com/album/48244323

The Sonny Clark Memorial Quartet - Voodoo
https://www.discogs.com/The-Sonny-Clark-Memorial-Quartet-Voodoo/master/153521

Duke Ellington - Masterpieces
https://www.discogs.com/Duke-Ellington-And-His-Orchestra-Masterpieces-By-Ellington/master/369295
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-26 15:16

goat76 skrev:
Morello skrev:
Belker skrev:ECM släppte nyligen hela sin katalog på Tidal. Finns mycket intressant där. Även ACT har en del kul.

Får jag fråga vad du menar med att det var tråkigt att höra, är det tråkigt att deras musik nu finns på Tidal?
Om så är fallet förstår jag inte hur du kan tänka så, det hindrar väl inte dig från att fortsätta lyssna på CD bara för att vi andra får tillgång till musiken på streamingtjänsterna?

Det är ytterligare en förflyttning bort från riktiga fonogram, vilket jag tycker är tråkigt då det på sikt tar död på de riktiga fonogrammen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-26 15:18

Kan för övrigt rekommendera

KEITH JARRETT, GARY PEACOCK, JACK DEJOHNETTE

Bolag ECM, katalognummer 1900

Om man kan leva med inte helt fantastisk ljudkvalitet så är naturligtvis Kölnkonserten ett måste i varje adekvat skivsamling - Katalognummer ECM 1064. Ett av de allra, ifråga om musik, finaste album jag lyssnat på - oaktat genre.
Senast redigerad av Morello 2020-06-26 15:23, redigerad totalt 2 gånger.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2020-06-26 15:19

hifikg skrev:Sen kan du spela dig igenom Miles Davis samlade verk, finns det något fonogram som inte är välljudande med honom?

Ja, skulle just säga Spain och Bitches Brew som exempel på inte speciellt välljudande. Tutu låter inte dåligt direkt, men är ju extremt mycket 80-tal.

Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller bäst i just ljudkvalitethänseende.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-26 15:22

Kind of blue låter fint mot bakgrund av albumets ålder, men i absoluta termer är det ganska taffligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-26 15:29

Morello skrev:Det är ytterligare en förflyttning bort från riktiga fonogram, vilket jag tycker är tråkigt då det på sikt tar död på de riktiga fonogrammen.

Jag förstår din tanke. För mig är inte plastskivan i sig det viktiga även om jag uppskattar all information man kan få med ett propert gjort omslag. Det viktiga är att det är jag som har kontrollen över material, att inga framtida avtal styr om jag kan spela musiken eller inte.

Å andra sidan, om mitt hem brinner upp så försvinner alla skivor, det gör inte Spotify eller Tidal. För övrigt har jag de flesta filer i en back-p på fysiskt avstånd från huset, det är ju trots allt musiken som är det viktiga, eller hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kralle

Inläggav Kralle » 2020-06-26 15:47

Koppel-Andersen-Koppel med albumet Kakophonia.
https://tidal.com/album/74856658
I synnerhet spår 10.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-26 16:25

Almen skrev:
hifikg skrev:Sen kan du spela dig igenom Miles Davis samlade verk, finns det något fonogram som inte är välljudande med honom?

Ja, skulle just säga Spain och Bitches Brew som exempel på inte speciellt välljudande. Tutu låter inte dåligt direkt, men är ju extremt mycket 80-tal.

Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller bäst i just ljudkvalitethänseende.

Min Bitches Brew 24/192 låter formidabelt, med reservation för att jag inte har spelat igenom hela på säkert ett år. Inget fel på 80-tal, då hade man inte börjat ljudstympningen än. Hade den först på LP o numera som högupplöst från HD Tracks. Eftersom frågan var ställd som den var så kickade jag in straffsparkarna mot öppet mål, det finns givetvis massor, enorma mängder, av jazz som både låter bra och är värt att lyssna på. Jag hittar, för mig, nya artister och utgåvor varje vecka. Börjar bli så mycket att jag snart måste belägga mig själv med inflödes-stopp. Jag når väl inte pekka-klass (vem gör det?) men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-26 17:17

hifikg skrev:... men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).

Själv har jag i princip slutat köpa fysiska fonogram förutom några signerade vinyler och CD då och då. Brukar bli typ en i månaden. Nedladdning kanske en till.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-26 17:46

Bill50x skrev:
hifikg skrev:... men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).

Själv har jag i princip slutat köpa fysiska fonogram förutom några signerade vinyler och CD då och då. Brukar bli typ en i månaden. Nedladdning kanske en till.

/ B

Jag tycker det är en helt fantastisk utveckling med alla dessa streamingtjänster, det breddar verkligen musiklyssningen när man har tillgång till ett så stort utbud. Det får mig att lyssna på väldigt mycket jag normalt sett aldrig annars skulle gått och köpt, men som jag nu genom lättillgänglighet faktiskt kan börja uppskatta.
Ofta när jag läser recensioner av högtalare där de beskriver hur viss musik låter, så brukar jag i samma stund leta upp just den musiken på Tidal och lyssna ifall även jag finner den låta på det viset som recensenten så målande beskriver hur det låter. Samma sak är det med alla skivtips som kommer upp här, att inom några sekunder kunna lyssna på skivan och kanske fälla en kommentar hur jag tycker den låter är riktigt kul.
Utöver allt detta så är det enormt mycket musik jag hittat inom min huvudsakliga genre tack vare lättillgängligheten.

gcs

Inläggav gcs » 2020-06-26 18:27

Det finns massor med bra jazz på skiva och jag själv har säkert flera tusen CD-skivor med bara jazz men bara 2500 lp-vinyler. Jag spelade tidigare idag en skiva som föll mig i smaken på märket ACT Alboran Trio - Meltemi som är nspelad i Italien. Det finns kanske två riktigt bra studios i Italien
som används ofta av ACT och ECM. Här andra tips Bill Evans en av många ansedd som den bäste jazzpianisten. Paul Bley också bra. Sedan bassisten Brian Bromberg. Avslutar med en bra skiva Freddie Hubbard- First Light på märket CTI.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-26 19:02

goat76 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jag tycker det är en helt fantastisk utveckling med alla dessa streamingtjänster, det breddar verkligen musiklyssningen när man har tillgång till ett så stort utbud. Det får mig att lyssna på väldigt mycket jag normalt sett aldrig annars skulle gått och köpt, men som jag nu genom lättillgänglighet faktiskt kan börja uppskatta.
Ofta när jag läser recensioner av högtalare där de beskriver hur viss musik låter, så brukar jag i samma stund leta upp just den musiken på Tidal och lyssna ifall även jag finner den låta på det viset som recensenten så målande beskriver hur det låter. Samma sak är det med alla skivtips som kommer upp här, att inom några sekunder kunna lyssna på skivan och kanske fälla en kommentar hur jag tycker den låter är riktigt kul.
Utöver allt detta så är det enormt mycket musik jag hittat inom min huvudsakliga genre tack vare lättillgängligheten.

Yeah, det är största behållningen med tester o sådant både online och i glättade magasin, man kan hitta mängder av musiktips. O med hela High-Fidelity samlingen digitaliserad har jag ofta något stycke med nämnd artist, som idag när någon nämnde Koppel, jorå, fem-sex låtar fanns i samlingen. Streaming har jag inte börjat med än, men det ligger i röret, nu när jag har fiber i lyssningsrummet.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-06-26 21:04

hifikg skrev:
Almen skrev:

Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller

Min Bitches Brew 24/192 låter formidabelt, med reservation för att jag inte har spelat igenom hela på säkert ett år. Inget fel på 80-tal, då hade man inte börjat ljudstympningen än. Hade den först på LP o numera som högupplöst från HD Tracks. Eftersom frågan var ställd som den var så kickade jag in straffsparkarna mot öppet mål, det finns givetvis massor, enorma mängder, av jazz som både låter bra och är värt att lyssna på. Jag hittar, för mig, nya artister och utgåvor varje vecka. Börjar bli så mycket att jag snart måste belägga mig själv med inflödes-stopp. Jag når väl inte pekka-klass (vem gör det?) men fem, sex fonogram i veckan blir det, minst o då har jag ändå slutat köpa CD (nere på en till två i veckan nu).

Det blir inte bättre för att det är 24/192. Men det är bra musik.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-06-27 18:39

Den här cd skivan med American Standards är rätt så bra
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.34 MiB) Visad 7585 gånger
image.jpg
image.jpg (1.23 MiB) Visad 7585 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-27 21:06

AlbertHall skrev:
Det blir inte bättre för att det är 24/192. Men det är bra musik.

Min är

Kastar in den här för diskussionens skull, hittades för övrigt via en recension av något fantastiskt, kanske en kabel!?
Bilagor
Skärmavbild 2020-06-27 kl. 20.55.18.png
Skärmavbild 2020-06-27 kl. 20.55.18.png (56.81 KiB) Visad 7567 gånger

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-06-27 23:02

Här tre till cd jazz skivor som jag har hittat i reaboxen och som jag tycker är bra men alltså olika ljud ifrån olika tidsperiod
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.35 MiB) Visad 7329 gånger

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2020-06-28 14:47

Niger och lyfter på kjolen. Nu har jag några semesterkvällar räddade framöver.

När det gäller Jazz at the pawnshop så är det en klassiker som jag spelat mycket och jag gillar verkligen musiken. När det gäller ljudkvalitet vet jag inte vad jag tycker. Den är mickad på ett sätt som ger en gemytlig och en intim känsla med mycket information. Vibrafonen som vandrar fram och tillbaka är rätt häftig. Jag har dock en del brus på som jag upplever som störande i lugnare partier. Jag har inte cd:n tillgänglig för mer info just nu.
Stukad och utbränd.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-28 16:13

Dave Brubeck - Take five
Vet inte om det räknas som jazz, men väldigt skön att lyssna på.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-28 16:20

Perfector skrev:Dave Brubeck - Take five

Att den gör!! Mycket bra tips!

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2020-06-28 22:02

Ja, det här är riktig musik :D Jag tycker resterande spår på albumet Time Out håller riktigt hög klass musikaliskt. Gillar leken med taktart. Joe Morello på trummor är aldrig fel.

Vad gäller ljudkvalitet är jag inte helt säker på om det är mästerlig klass dock.
Stukad och utbränd.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2020-06-28 22:35

De gamla klassiska jazzbolagen med Verve och Blue Note i spetsen spelade in superartister, håller rimligt god ljudteknisk klass och är, åtminstone på 80- och tidigt 90-tal, ofta väl överförda till cd. En artist som alltid håller hög standard är Oscar Peterson. Bland modernare bolag kan man kika på Concord och GRP, det senare ibland mer åt fusion-hållet och kanske inte alltid jättekul musikaliskt. När det gäller svensk jazz har Gert Palmcrantz gjort många fina produktioner på bolaget Phontastic. Palmcrantz har också överfört många äldre jazzproduktioner från 78-varvsskiva till kompaktskiva på samma bolag.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-29 10:49

hifikg skrev:

Jättebra album, men handlar itne tråden om extraordinärt välinspelad jazzmusik?

Jag tycker detta är genomgående - i tråd efter tråd presenteras direkt dåliga eller mediokra inspelningar som varandes extraordinärt välinspelade. Antingen är kraven lågt ställda eller så har folk i gemen aldrig hört riktigt, extraordinärt välinspelad musik.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-29 10:52

Talar vi om samma platta nu?
Dave Brubecks greatest hits
Den skivan har så mycket live-känsla så man sitter på plats.
Kan det bli mer kvalitet än så?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:01

Jag antar att du menar Take Five från albumet Tim Out, inspelad 1959 och producerad av Teo Macero.

Observera att det finns massor med inspelningar av låten Take Five daterade efter 1959.
En hyggligt fin live-inspelning finns på Telarc från anno 2000. Albumet heter "Double live"- katalognummer 2CD-83400.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:01

Morello skrev:
hifikg skrev:

Jättebra album, men handlar itne tråden om extraordinärt välinspelad jazzmusik?

Jag tycker detta är genomgående - i tråd efter tråd presenteras direkt dåliga eller mediokra inspelningar som varandes extraordinärt välinspelade. Antingen är kraven lågt ställda eller så har folk i gemen aldrig hört riktigt, extraordinärt välinspelad musik.

Välljudande är rubriken. Det kan tolkas.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:07

Talspolen skrev:Kan ni rekommendera mig någon jazz som håller ljudkvalitet utöver det vanliga? Jazz är ett brett begrepp men jag är allätare i genren.

Trådens skapare efterlyser ljudkvalitet. Mot bakgrund av det och att året är 2020 känns det ganska tveksamt att prata om om Time Out med Brubeck eller Jazz at the Pawnshop med Dompan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:15

Morello skrev:
Talspolen skrev:Kan ni rekommendera mig någon jazz som håller ljudkvalitet utöver det vanliga? Jazz är ett brett begrepp men jag är allätare i genren.

Trådens skapare efterlyser ljudkvalitet. Mot bakgrund av det och att året är 2020 känns det ganska tveksamt att prata om om Time Out med Brubeck eller Jazz at the Pawnshop med Dompan.

Tycker du ja, har du lyssnat på Stampen via ditt eget försteg? Går du inte i spinn!?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:27

Jag gillar skivan och har hört den åtskilliga gånger sedan den köpts cirka 1995.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:40

Morello skrev:Jag gillar skivan och har hört den åtskilliga gånger sedan den köpts cirka 1995.

Men du går inte i spinn o ställer dig upp och applåderar efter solona i Lady Be Good?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-29 11:45

Nej, jag sitter lugnt i soffan. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-06-29 11:49

Morello skrev:Nej, jag sitter lugnt i soffan. :)

Aha, det räcker alltså inte med bara försteget.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-29 12:07

Morello skrev:Jag antar att du menar Take Five från albumet Tim Out, inspelad 1959 och producerad av Teo Macero.

Observera att det finns massor med inspelningar av låten Take Five daterade efter 1959.
En hyggligt fin live-inspelning finns på Telarc från anno 2000. Albumet heter "Double live"- katalognummer 2CD-83400.

Plattan jag har är gammal som gatan och heter Greatest hits.

gcs

Inläggav gcs » 2020-06-29 14:33

Den första inspelningen av Take Five som gjordes 1959 är en ren tvåkanalig inspelning som inte är så speciellt bra enligt mig. Men musiken är ändå bra, men varför gjordes den inte på tre kanaler som CBS använde redan tidigare i studion.
Det finns en annan liveinspelning på CBS från början av 60-talet. Den skivan gavs ut på två vinylskivor och jag tror även att den finns på en CD.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-06-30 01:19

En cd ifrån Jazz Sound i Tyskland med Chet Baker som det svänger om köpt ifrån Svalander för länge sedan
Bilagor
image.jpg
image.jpg (1.14 MiB) Visad 7122 gånger
image.jpg
image.jpg (1.17 MiB) Visad 7122 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-30 13:23

Jag har packat ihop platten med brubeck om nå'n vill lyssna.
Jag tycker kvaliteten är väldigt nära och ren

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-30 15:54

gcs skrev:Den första inspelningen av Take Five som gjordes 1959 är en ren tvåkanalig inspelning som inte är så speciellt bra enligt mig. Men musiken är ändå bra, men varför gjordes den inte på tre kanaler som CBS använde redan tidigare i studion.
Det finns en annan liveinspelning på CBS från början av 60-talet. Den skivan gavs ut på två vinylskivor och jag tror även att den finns på en CD.

Säker på att det ej var en trekanalsmaskin?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-30 16:03

Jag har låga krav och tycker de flesta jazzplattor låter bra! Det enda jag kräver är att jag slipper höra band som mättas, elektronik som klipper, eller signifikant liten bandbredd i överföringen. I övrigt är det inte viktigt att jag hör vad de äter i lokalen.

Oftast blir jag indragen i musiken, om den är intressant och väl spelad. Annars kan det kvitta med ljudkvalitén.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-06-30 16:10

Morello skrev:
gcs skrev:Den första inspelningen av Take Five som gjordes 1959 är en ren tvåkanalig inspelning som inte är så speciellt bra enligt mig. Men musiken är ändå bra, men varför gjordes den inte på tre kanaler som CBS använde redan tidigare i studion.

Vad säger du, det är väl en hyfsad trummis med där. :)

För den som vill tränga lite djupare in i Time Out.
https://www.amazon.com/Dave-Brubecks-Oxford-Studies-Recorded/dp/0190217723/ref=sr_1_11?dchild=1&keywords=time+out&qid=1593525586&s=books&sr=1-11
Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-06-30 16:26

Morello skrev:

Den information jag hittar är att de spelade in den skivan med fyra mikrofoner, en per musiker. Två av mikrofonerna måsta ha delat på en kanal (isåfall basen och saxofonen) eftersom de verkar ha använt sig av en trekanalsmaskin. Eller så har de kanske spelat in blåsinstrumentet i efterhand?

"Yes, 30th Street. Yes, Fred Plout. 1959. Custom console using Altec modules, Altec amps and monitors, four microphones only: Neumann U47 and M49; one per player, tracked with an AMPEX 300 3ch."

1... 2... 3... 4 mikrofoner. Men tydligen är det ett arrangerat foto. :)
Bild

...Och lite påföljande extra information för dig Morello som hade starka åsikter om att det på PJ Harveys skiva Rid Of Me där toalett-utrymmet användes för reverb på någon låt. :)

Se vad som kanske användes som reverb för trummorna på Take Five:

"It isn't just the 47 on the drums, it's also the other open mics in the room. And 30th street had some good reverb chambers and also I believe used the stairwells and one of the toilets for echo and that could also contribute."

"The boom one hears on the drums on Take Five would actually be the 30th street echo chamber of which they only had the one, a small cemented storage room with a speaker and a U47 inside receiving the send and an Ampex 2 track receiving the return to smooth it out, which was also equalized to taste, probably with a Pultec."

De kunde trixa till det redan då... :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-07-01 18:36

Almen skrev:Tycker väl att Kind of Blue är det av hans album som kanske håller bäst i just ljudkvalitethänseende.

Detta har diskuterats tidigare. Den utgåva jag har på CD (digitally remastered) distar tydligt och tyvärr är det det enda jag hör när jag spelar den skivan, så den går bort!
Finns det andra utgåvor som är av bättre kvalitet?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-07-01 18:42

Jag har vinylen från CBS 1966. Men det står ingenting om inspelingsstudio eller teknik på konvolutet.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-05 18:26

Lars Jansson Trio : A Window towards being.
https://open.spotify.com/album/57zi0CcB ... ih3p6A8FYg

Jag har själv hört bandet live vid den tidpunkten de slog igenom rejält internationellt med denna skiva .
Senast redigerad av Tangband 2020-07-05 18:44, redigerad totalt 3 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-07-05 18:30

Denna skiva om man gillar jazz fusion rock : Michael Ruff - Everything . Lyssna på låten Charity.
https://open.spotify.com/album/7FzKCfFf ... zaUc3T-Fvg

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-07-05 19:13

Tangband skrev:Denna skiva om man gillar jazz fusion rock : Michael Ruff - Everything . Lyssna på låten Charity.
https://open.spotify.com/album/7FzKCfFf ... zaUc3T-Fvg

Det där spåret skulle inte jag kalla fusion, men jag har inte lyssnat på resten av plattan.

Kul att Hr Ruff blivir litet mer intressant än det jag har på skiva med honom, Speaking in Melodies på Sheffield från -93. Då lät det fantastiskt, men det gick inte att lyssna på... Vill ni i alla fall prova, finns skivan på Spotify. ... fast när jag jag lyssnar på den där, så låter det rätt stympat. Eller är det bara inbillning?

PS. Jag har lyssnat litet mer, och tycker att inte att det låter så väldigt annorlunda mot CD. Men en varning är på plats: detta är enkel pop. Men prova föralldel spåret I Will Find You There, det är åtminstone kompetent spelad pop. Nisse från Degerfors kommer loss på slutet...
... tycker jag!

Per

BPeter

Inläggav BPeter » 2020-07-09 23:09

Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-07-10 00:00

BPeter skrev:Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.

Jag gör både och o alltihop o slår ett slag för Monica Z också.

BPeter

Inläggav BPeter » 2020-07-10 11:17

hifikg skrev:
BPeter skrev:Men HERREGUD! Jazz at the Pawnshop är så tråkig att den helt enkelt inte är värd besväret. Skit i ljudkvalitén och sätt dig och lyssna på Nina Simone i några timmar i sträck. Det är jazz, det är liv.

Jag älskar Monica Z. :)

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-07-26 17:44

Om ni är i Stockholm och letar efter jazz skivor på vinyl och cd så tycker jag att ni skå gå till den här butiken uppe vid St Eriks plan har själv varit där och letat efter omöjliga alster

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... AbuN04h1s1

Mvh Lasse

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-07-30 21:39

Morello skrev:Jag antar att du menar Take Five från albumet Tim Out, inspelad 1959 och producerad av Teo Macero.

Tack för tipset on "Double Live". Det var en fin live-inspelning. :)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2020-07-30 22:01

Lasse- skrev:Om ni är i Stockholm och letar efter jazz skivor på vinyl och cd så tycker jag att ni skå gå till den här butiken uppe vid St Eriks plan har själv varit där och letat efter omöjliga alster

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... AbuN04h1s1

Mvh Lasse

Tråkigt att läsa Harald gått ur tiden. Kompletterade min skivsamling hos honom på 80-90 talet när det var någon udda jazzplatta jag var på jakt efter. Är glad att affären lever kvar ett stenkast hemifrån.
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Talspolen

Inläggav Talspolen » 2020-08-14 22:28

Nu har jag ägnat 8 semesterveckors kvällar åt god sprit och jazz däribland rekommendationerna i denna tråd och kan konstatera att uppfattningen om välljud är bred. Nu sätter jag välkomponerad musik och skickliga musiker före välljud men kan detta kombineras är det givetvis ett livets elixir.

Har ni flera förslag?
Stukad och utbränd.

Lasse-

Inläggav Lasse- » 2020-08-19 20:10

För den som inte var med då det begav sig i radions P3 kan det vara lyssningsvärt att Lyssna på Leif Anderssons Smokerings jazzprogrammet

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 2gNE-2uMo9

Mvh Lasse-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-08-19 23:03

hifikg skrev:

PS
Om du upplever Jazz At The Pawnshop som så tråkig har du nog inte hörsammat farbror Barbros råd.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-08-19 23:44

Jag hörde en intressant skiva i sommarprogrammet jazz på ryska med johansson och riedel. Aldrig hört
den förut, har beställt på discogs.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

BPeter

Inläggav BPeter » 2020-09-18 08:18

hifikg skrev:

För övrigt så vill jag be alla som gillar Jass at the Pawnshop om ursäkt. Mitt inlägg var otrevligt och omoget.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-09-18 15:02

BPeter skrev:
hifikg skrev:

För övrigt så vill jag be alla som gillar Jass at the Pawnshop om ursäkt. Mitt inlägg var otrevligt och omoget.

Även om det i sak var helt korrekt! :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-19 11:33

Vi har sett betydligt otrevligare inlägg. Tycke och smak är subjektiva saker, så du är i din fulla rätt att tycka att den är jättetråkig, trots att du, rent sakligt, har fel :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-09-19 15:10

peterh skrev:Jag hörde en intressant skiva i sommarprogrammet jazz på ryska med johansson och riedel. Aldrig hört
den förut, har beställt på discogs.

Aha nu hänger jag med , tyckte du sa att du aldrig hört Jazz på svenska när vi träffades på museet. Det tyckte jag lät konstigt. En av Sveriges mest kända skivor. Det var Jazz på ryska du sa/menade. Då hänger jag med.. Absolut den är bra. Den kom väl bara i skymundan i samband med braksuccén Jazz på svenska . Är nog därför den inte är så känd.

https://open.spotify.com/album/6Lo0aL2Y ... Ncp1yBzi4Q

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-09-24 13:56

Här kommer ett jazzigt tips som jag snappade upp igår när jag kollade in en recension av den nya högtalaren från KEF, LS50 META.

Mycket plingeling och trummor samt ett väldigt luftigt/rumsligt ljud i inspelningen, rolig att lyssna på. :)

The Modern Jazz Quartet - No Sun In Venice
https://tidal.com/browse/album/282784

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-09-24 19:16

Grannen droppade Miles Davis Kind of Blue i jubileumsupplaga. Har ägnat förkvällen till att lyssna igenom verket. Mycket små bi-ljud här o där, ska väl föreställa autentiskt kan jag tänka mig, men trivsamt var det. Har den även i 24/192 från HD Tracks, mitt ljudminne är för kort för att kunna säga rakt av vad som är bäst. Men oavsett så är det ett fonogram man gärna har i samlingen.
Bilagor
Kind-Of-Blue-50th-Anniv-final-cover.jpg
Kind-Of-Blue-50th-Anniv-final-cover.jpg (122.34 KiB) Visad 4416 gånger

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2020-12-07 21:42

"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2020-12-07 21:49

oj har blandat ihop trådarna. Skulle ha varit i perstromgrens tråd "välinspelad tät och intensiv musik", men den kanske funkar på båda ställena. 8)
"Som nytt, fast bättre"

Återgå till Skivrekommendationer