The wall

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

The wall

Inläggav Svante » 2005-04-02 09:32

Återupptäckte just Pink Floyd The Wall, som jag totalt nötte ut på vinyl när den var ny. Letar på Ginza för att köpa på CD. Digitalt ljudförbättrad står det... :cry: Finns den att få tag på i den ursprungliga utgåvan? Annars, hur är den remastrade?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-04-02 12:19

Den ursprungliga utgåvan på CD borde finnas att få tag på begagnat. Men jag tror att alla CD-versioner av vinylskivor remastras. En del anser att senare remastrade skivor har sämre ljud är de ursprungliga cd-skivorna. Har några ex (en skiva av varje sort) och tycker inte att det skiljer så mycket ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-02 17:06

The Wall finns i ett antal versioner. Jag har en som är remastrad och den låter utmärt. Jag har dock inte jämfört med första CD-utgåvan eller vinyl.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-02 20:32

jag köpte the wall på cdwow för något år sedan för endast 169:- (jämfört med de ca 300:- den kostar i en vanlig skivaffär).

Ljudet på denna är mycket bra. Det står att det är en digital remaster från originalutgåvan 1979. Denna remaster är gjord 1994 står det. Men som sagt, bra ljud och bra musik!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-04-03 00:43

Undrar om just de där grabbarna skulle släppa mastringen till någon annan? Är det inte samma killar som lyssnat på alla? Borde faktiskt vara hyfsat kvalitetskollat om någonting i rockbranschen är det!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-04-03 00:56

Rocker skrev:Den ursprungliga utgåvan på CD borde finnas att få tag på begagnat. Men jag tror att alla CD-versioner av vinylskivor remastras. En del anser att senare remastrade skivor har sämre ljud är de ursprungliga cd-skivorna. Har några ex (en skiva av varje sort) och tycker inte att det skiljer så mycket ljudmässigt.

Är det verkligen så att dynamiken på lagrade magnetmedia försämras med åren eller är det en skröna? Jag har aldrig hört det själv, tycker att de "remastrade" skivor jag köpt iallafall dynamiskt är lika bra som originalet. (Det finns ju klantar som mastrar också men de brukar inte släppas i närheten av klassiska skivor som The Wall t.ex)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2005-04-03 19:27

Ja, jag har inte råkat ut för att någon remastrad skiva låtit illa. Men det finns dom som anser att remastringen ofta görs maskinellt. Att ljudet blir komprimerat! Fast det har jag inte märkt. Jag lyssnade idag på Thin Lizzy "Jailbreak" som var remastrad. Ljudet var mycket bra, för en 70-tals skiva!

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-04-04 16:04

Svante,

The wall är mitt favoritalbum nr1.

Jag har en ursprunglig vinylutgåva men ljudet är bättre på min CD utgåva från 80-talet.

Sen har jag liveutgåvan på cd som jag inte tycker så mycket om och sen har jag Berlinutgåvan men den är ju mer kuriosa. Sen har jag så klart Alan Parkers filmvariant och den är en höjdare.

Så mitt tips är:
1 Köp standard CD utgåvan
2 Köp filmen the wall,
3 Njut
8)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-04 19:19

Jag har fortfarande kvar 2 stycken japanpressningar av The Wall (vinyl förstås) varav en "sealed" 8)
Eftersom jag har Muren i ett antal versioner (film, Berlin, original vinyl och cd) så kan jag tänka mig att sälja den oöppnade vinylen, om nu någon känner ett behov av en sådan. Synd om den bara ska stå hos mig och skräpa.... Betalade ca 250:- i början på 80-talet när den kom ut. Någon som vill köpa?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-04 19:22

Ingen verkar tycka att den "digitalt ljudförbättrade" versionen är förstörd iaf, så man kanske ska slå till... :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-04 20:41

Är det någon som jämfört utgåvorna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-04-06 16:56

"digitalt ljudförbättrade"

Det står faktiskt inte att den är "digitalt ljudförbättrad", endast att det är en digital remaster. De verkar alltså ha prioriterat att göra en gravering från vinyl med ambitionen att pilla på ljudet så lite som möjligt....det är min teori i varje fall.

Någon som vet mer?

Återgå till Skivrekommendationer