Ett album i tiden från tiden då det begav sig.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Ett album i tiden från tiden då det begav sig.

Inläggav peetwa » 2011-01-12 12:24

På latin heter det ”nanos gigantium humeris insidentes ”. Att ställa sig på giganternas axlar för att själv nå längre. Så användes länge samplingar hos skivbolaget ”ninja tune” för att kunna återskapa stämning och musikalitet och ibland åstadkomma en syntes eller symbios som förde musiken ännu en högre nivå. Med tiden växte vissa av dessa axelresenärer själva till giganter som den musikaliska alkemins hjälp skapade både stämningar och musikalitet för egen maskin. Nu när tiden är kommen för en breakbeat revival rekommendera jag att plocka upp ett mästerverk från slutet av den förra storhetstiden istället för lyssna på folk som har fullt upp med att uppfinna hjulet igen.

Från 2000 albumet Superodifed med Amond Tobin

Jag ligger nog på närmare 500 genomlyssningar och tycker att ni skall ge den ganska många.

http://open.spotify.com/album/57SkIVhE1QfVnShjmvKw3O

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2011-01-24 05:11

du menar albumet standing on the shoulders of giants med Oasis ett fantastiskt album med bland annat låten fuckin in the bush
har det på både vinyl och cd....
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-01-25 20:58

Har alltid gillat sampling, vet inte varför (tillför liksom en extra dimension? suggestivt på nåt sätt), men det är verkligen läckert när nån har sån fingertoppskänsla som Amon Tobin uppenbarligen har :) Samplandet som konstform, som ett stort collage.

Bra rekommendation!

Återgå till Skivrekommendationer