Sampling! Låtarna, fenomenet

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Sampling! Låtarna, fenomenet

Inläggav phloam » 2011-01-25 21:18

Så här bra skrev peetwa i en skivrek.tråd angående Amon Tobin:
peetwa skrev:På latin heter det ”nanos gigantium humeris insidentes ”. Att ställa sig på giganternas axlar för att själv nå längre. Så användes länge samplingar hos skivbolaget ”ninja tune” för att kunna återskapa stämning och musikalitet och ibland åstadkomma en syntes eller symbios som förde musiken ännu en högre nivå. Med tiden växte vissa av dessa axelresenärer själva till giganter som den musikaliska alkemins hjälp skapade både stämningar och musikalitet för egen maskin.


Sampling dök upp så fort tekniken tillät, och utvecklades efterhand. Ett viktigt tillskott till musikskaparnas arsenal.

Har ni några bra låtar som innehåller sampling i olika former - posta dem här! Allt från Paul Hardcastle till Amon Tobin ovan.

Och diskutera kring resultatet. Är det stöld i värsta fall? Fusk? Genial teknikanvändning? :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19247
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-26 00:07

Oj oj oj, det är mossor det. Men menar du sampling i den meningen att man plockar en takt, eller mer, och loopar, eller som den ljudsyntesmetod?

Som ljudsyntesmetod så kan man ju nämna denna:

Art of Noise - Close (to the Edit)

http://www.youtube.com/watch?v=5D-vOXSO ... re=related

Videon har postats förut här på faktiskt. Total teknikorgie. 3 farilights och en PPG på scen.

När det gäller att ta en låt och loopa en takt och plocka lite andra komponenter så är det ju något som blivit poplärt inom Hip Hop.
Vi tar ett svenskt exempel på det tycker jag:

Petter - Vinden Har Vänt:
http://www.youtube.com/watch?v=NSOvmz1__b4

Som syntes metod tycker jag att sampling fungerar bäst för korta ljud, som t.ex. slagverksljud, orkestrahits och sådant. Eller loopar, stabs etc från redan existerande musik. Och effekter förståss. För ljud som sträcker sig längre i tid är det svårt. Då är det bättre med andra metoder som t.ex. wavetables.

Har har vi en intressant video om sampling. 16 minuter. Trumsampling, loops, slicing...
http://www.youtube.com/watch?v=5SaFTm2bcac
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-01-26 05:49

SKitbra! :D Jag menar sampling i alla dess former, från uppenbara som t.ex. dialog från film till mer svårdetekterbara.

Teknikutvecklingen har satt sin prägel förmodligen, från tapeloopar i Cabaret Voltaire sent 70tal, egenkonstruerad tidig digital sampling av Chris Carter i Throbbing Gristle men det kan vara svårt att urskilja.

The Chemical Brothers har nog samplat en del (letar exempel).

Här en modern danslåt (Jesse Rose "Didn't i") med mycket samplat, som exempel på mer uppenbar användning.
http://open.spotify.com/track/2YZQscXbwoMT4wW4CqCmn9

Dialog från ett Twilight Zone-avsnitt skapar Lovecraftvibbar i följande Skinny Puppy-låt; "200 Years"
http://open.spotify.com/track/3HMiUnCWpRwY4NzadYjxtT

Klassikern "19" med Paul Hardcastle minns vi förstås :D
http://open.spotify.com/track/1xZchmfxPkalmqr9i0E138

Är jättetacksam för fler bra samplings-låtar :) :) :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19247
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-27 00:08

Vi kan ju ta ett exempel där sampling används till klipp med snack/sång och annat som man plockat från olika håll, samt en del samplade stabs från någon gamal soulplatta + några hela takter inklippta. Lyssna också vid 3:32 där man kör ett ljud som med största säkerhet härstammar från en mänsklig röst. Varianter på det här florerade en hel del i den underbara italo-discon i mitten på 1980-talet. Jag tycker låsten har en nyfikenhet som saknas i dagens muzak. Samplingen var relativt nytt fortfarande (ja ja, Art of Noise hade hållit på länge) och Acid House var helt nytt 1989.

Låten då?

Hithouse - Jack To The Sound Of The Underground

http://www.youtube.com/watch?v=7KHfNIOGXa8

Sampling anävnds ju dock i dom flesta generes. Från 1993, Beck - Loser:
http://www.youtube.com/watch?v=YgSPaXgAdzE&ob=av2el
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 960
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2011-01-27 19:22

Den nya sortens "sampling" http://www.sincerelyyours.se/yours0159.php

eller?

Hur mycket kan man ta av någon annan och kalla det eget? Ingen skugga över JJ - det står tydligt mixtape - utan frågan är av filosofisk art.


Jag har många favoritlåtar som är samplingsbaserade, tex den här:

http://www.youtube.com/watch?v=0IcDkj-M2po

genial sampling som var helt banbrytande.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra
 
Inlägg: 16078
Blev medlem: 2006-03-25
Ort: Stora Mellby

Inläggav phloam » 2011-01-27 19:51

Intressant fråga! Jag hade länge för mig att det fanns nån 4-sekundersregel, men det var visst fel. Kan vara att man ser till "artistisk höjd" eller så är det helt upp till ägarna att Ok'a eller ej.

Vi vet ju hur det gick för KLF som inte fick destruera ett album där de använde ABBA-material, eller låten "Left Hand Shake" med Skinny Puppy som fick dras in pga att nåt bolag som hade filmrättigheter till Timothy Leary's röst inte ville tillåta användning av densamma.

När det - i mitt tycke - så uppenbart är fråga om egen verkshöjd och inte låtstöld etc så tycker jag att det är löjligt när ägarna inte kan ge tillstånd. Om man ber om lov, och det uppenbart är i ett gott syfte och artistiskt motiverat så tycker jag att det är helt ok att göra som t.ex. The Fugees (bra exempel!).

Helt apropå så kan man kanske kalla scratchande för en slags samplande, ligger nära i uttryck iaf :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19247
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-28 10:29

Det blir ju skillnad när man uppger att det är en låt som man tagit delar av och uppger orgnialkompositören,
Ett exempel där man lyckats väl med att ta en låt (nästan helt) och göra något "eget" är PM Dawns "Sail away on a memory bliss" som hat tagit väldigt mycket från en Spandu Ballet-låt (minns inte vad orginalet heter, jag tror albumet heter Throught the barricades).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 960
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2011-01-28 14:03

Var det inte smashing pumpkins som fick betala och skriva ut copyrightinformation när de använde sig av en explosion från tv spelet DOOM? Eller var det NIN?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11251
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2011-01-28 14:18

philip skrev:Var det inte smashing pumpkins som fick betala och skriva ut copyrightinformation när de använde sig av en explosion från tv spelet DOOM? Eller var det NIN?


Det var Smashing Pumpkins. "Explosion from DOOM courtesy of id Software,
Inc and Bobby Prince Music" står det i konvolutet.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
A_Lindberg
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 2009-03-24

Inläggav A_Lindberg » 2011-02-03 04:36

phloam skrev:Intressant fråga! Jag hade länge för mig att det fanns nån 4-sekundersregel, men det var visst fel. Kan vara att man ser till "artistisk höjd" eller så är det helt upp till ägarna att Ok'a eller ej.


4-sekundersregeln är en seglivad myt. All sampling av upphovsrättsskyddat material måste ha upphovsmannens tillstånd.
(däremot får du ju helt utan upphovsmannens tillstånd spela in och ge ut en cover av dennes låt så länge form och text är oförändrad)

Anledningen till att det inte brottsanmäls oftare kan spekuleras i, men en orsak är att det måste vara kommersiellt attraktivt, ersättningen för materialstöld brukar vara en viss procent på försäljningspriset. En annan är att det helt enkelt finns en tyst överenskommelse och en bedömning som görs på ett djupare plan än lagen, att någon snor en musikaliska idé och spelar på nytt in den i en egen komposition anses vara nedrigare än när någon samplar och bygger ljudcollage.
För de som vill läsa mer kan jag tipsa om "Amen Break", världens kanske mest samplade trumklipp.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.


Återgå till Skivrekommendationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster