A-ha, inte alls så uselt som jag trott!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-09-01 18:13

PekkaJohansson skrev:Där ser man. Ja, då kanske jag kommer att nöta förgäves. Jag ogillade starkt trenden bland syntband från det tidiga 80-talet att mer och mer gå över till svulstig gitarrbaserad arenarock. Depeche Mode och Eurythmics hamnade båda på ett sluttande plan från och med 1985, även om "Music for the masses" från 1987 är ett (sista) mästerverk.

Med vänlig hälsning

Pekka

Violator är bättre.

Eurythmics gjorde en del bra med mycket gitarrer och sånt. Hade det varit några andra som gjort samma musik hade du säkert tyckt det varit bra. Men jämför man med Eurytmics tidigare alster så är det så annorlunda att man nog ska se det som två olika grupper, fast det är samma folk bakom.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-09-01 19:14

Max_Headroom skrev:
PekkaJohansson skrev:...även om "Music for the masses" från 1987 är ett (sista) mästerverk.

Med vänlig hälsning

Pekka

Violator är bättre.

Hur kunde jag gissa att den där skulle komma? :-D

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-09-14 11:01

Apropå DM så känner jag lite som Pekka. Jag kommer ihåg koncerten på Olympen i Lund i november 1984 som en riktig högtidsstund och blev ganska besviken när jag var i Parken i Köpenhamn feb 2006 och i Malmö 2010. Med några få undantag gillar jag "gamla" DM mer.

Slut på OT

/stefan

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-15 02:55

Jag tror det är mest nostalgi som gör sig gällande ovan, DM gör fortfarande väldigt starka plattor. Det vore inte svårt att plocka fram en samling låtar från Songs of Faith and Devotion, Exciter, Playing the Angel, Sounds of the Universe som står sig riktigt väl gentemot Black Celebration/Music for the Masses/Violator. Trots att dessa är så geniala som de är och nästan omöjliga att överträffa.

Tack gode gud för att de inte kört på med "Music for the Masses VII" eller har kvar det oerhört häftiga Construction time again-soundet :roll: :D

DM har mognat med stil, minst sagt, utan att tappa rötterna. Försök lyssna förutsättningslöst och tänk på hur bra de nya hade varit om de kommit då :)

Edit: En "DM - inte alls så uselt som jag trott"-tråd kanske? :)

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-09-15 09:21

Det finns många riktigt bra låtar på skivorna efter "construction time" men det spretade lite för mycket för min smak. De låtar jag lyssnat mest på de senaste åren kommer från plattorna fram t.o.m. Exciter. De två senaste plattorna har jag inte lyssnat så mycket på pga av att låtmaterialet är trist i min smak och att det nya tillåtits dominera konserterna...naturligtvis...eftersom de hellre spelar det nya än gamla dängor...med följden att de flesta konsertbesökarna går hem besvikna och berövade den "partystämning" DM lätt skulle kunnat frambringa med sitt i övrigt starka låtmaterial...tycker jag :) .

Apropå A-ha.... :lol:

/s

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-09-15 14:20

Alltså, historien kan inte upprepas. Det som DM gjorde i början av 80-talet var tidstypiskt och unikt. Att man senare breddade sig musikaliskt må också ha varit en del av tidsandan, men det framstod varken då eller nu som lika intressant som pionjäråren. Också de samhällstillvända texterna i kombination med den melodiska och klangmässigt unika musiken gjorde det tidiga DM till ett av sin tids mest intressanta band. Få 80-talsalbum är så explosiva och fortfarande så fräscha som "Some great reward". "Your pretty dress is oil stained/From working too hard for too little" - aaahh!!! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2011-09-15 18:29, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-09-15 14:32

Tycker ni är tråkiga nu... finns massor av modern Depeche som är minst lika intressant som det tidiga.

Här får två av de bästa låtarna de gjort.... från "Ultra"
http://www.youtube.com/watch?v=viN1PYBJdms
http://www.youtube.com/watch?v=6GfkQOhXg_M

Konserten i Malmö senast var kanon.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-16 03:16

PekkaJohansson skrev:Alltså, historien kan inte upprepas. Det som DM gjorde i början av 80-talet var tidstypiskt och unikt.

Medhåll.

Att man senare breddade sig musikaliskt må också ha varit en del av tidsandan, men det framstod varken då eller nu som lika intressant som pionjäråren.

Det där får stå för dig :) , jag skulle säga att DM har följt en naturlig och välbehövlig utveckling som utmynnat i en musikalisk mognad som är minst(!) lika intressant som det tidiga synthpoppandet.

Inte ens under (personliga) motgångar gjorde bandet några egentligt "dåliga" skivor, tvärtom är Ultra och Exciter riktigt habila och framför allt indikatorer på vad som komma skulle. Med Playing the Angel och Sounds of the Universe är de tillbaka på samma höga nivå igen, med den skillnaden att de inte är lika direkta utan kan kräva lite mer av lyssnaren. T.ex. Sounds.. verkar vara en platta som växer med antalet spelningar.

Det är kanske därför många tycks dra lite förhastade slutsatser om att "det var bättre förr" vilket vore synd, då det nya är så bra. Jag gick själv i den fällan och väntade med att lyssna på de senaste, dumt nog.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-16 03:23

Nattlorden skrev:Tycker ni är tråkiga nu... finns massor av modern Depeche som är minst lika intressant som det tidiga.

Här får två av de bästa låtarna de gjort.... från "Ultra"
http://www.youtube.com/watch?v=viN1PYBJdms
http://www.youtube.com/watch?v=6GfkQOhXg_M

Konserten i Malmö senast var kanon.

Klockrent! :) Precis vad jag menar, låtar som många kanske inte känner till, eller är lätta att missa om man bara snöar in på singlarna.

Håller själv på att upptäcka guldkorn just nu... :oops:

Läste i nån musiktidning att de sålt totalt i storleksordningen 100 miljoner skivor......... 8O

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-09-16 03:35

stefanolo skrev:De två senaste plattorna har jag inte lyssnat så mycket på pga av att låtmaterialet är trist i min smak och att det nya tillåtits dominera konserterna...naturligtvis...eftersom de hellre spelar det nya än gamla dängor...med följden att de flesta konsertbesökarna går hem besvikna och berövade den "partystämning" DM lätt skulle kunnat frambringa med sitt i övrigt starka låtmaterial...tycker jag :) .

Jo, iofs, men håll med om att det skulle kunna bli tvärtom, en lååång pinsam nostalgiorgie med numera gamla gubbar som ska poppa till Just Cant Get Enough (kan bero på de kräkreflexer jag får när DJ'n på det lokala discot spelar Just Cant Get (ENOUGH!!!! already) som på given signal när det vara extra mycket Party vilket får mig att hata en låt man annars älskar :D )

Som sagt, försök ge det nya en chans utan jämförelser bakåt :)

Edit: detta kan ju bli en generell tråd om grupper som är bättre än man trott om det är ok med TS? Inte bara a-ha då alltså :)

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer