Swedish music at APAP

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Swedish music at APAP

Inläggav Svante » 2012-01-20 00:09

Edit: det här är faktiskt inte en skivrekommendation om man ska vara petig, men snubblande nära.

Ja, när jag satt på planet till New York för några veckor sedan råkade jag hamna brevid en trevlig prick som skulle delta i "Swedish music showcase", en spelning för ett tiotal band. Han satt och kopierade USB-minnen som han skulle dela ut till deltagarna. Vi kom att prata om musik och musikproduktion och jag kunde förstås inte låta bli att berätta vad jag tycker om masteringsprocessning. Han verkade inte ha reflekterat så mycket över det, trots att han varit med vid många ljudproduktioner.

Hursomhelst, jag fick ett USB-minne av honom. Musiken är blandad sort, en del är väldtigt smalt om man säger så, men det var två grupper som jag gillade speciellt på minnet: "Irmelin" och "Skaran". Irmelin sjunger stämsång a cappella, medan Skaran är mer traditionellt folkmusikstuk med framför allt fioler.

Jag kunde förstås inte låta bli att MasVisa dem och lite glad blev jag allt! Flera av produktionerna verkar helt fria från masteringsprocessning. Och det låter bra!

Hoppas att deras skivor får vara lika mycket i fred.

Kuligt!

Full analysis
Bild
Bild

Här är info:
http://www.musikcentrum.se/swedishmusic
http://www.musikcentrum.se/sites/defaul ... _liten.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-20 18:03

Vilket ös det bliv i den här tråden! :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-20 21:07

Var klickar jag för att lyssna på musiken? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-01-20 21:19

men se där och bara mp3 Bild
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-20 23:06

petersteindl skrev:Var klickar jag för att lyssna på musiken? :)

Njut av MasVisen, resten sköter hjärnan. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-01-20 23:43

petersteindl skrev:Var klickar jag för att lyssna på musiken? :)

Mja, det vete 17 om den är släppt, men några av banden finns iaf på spottifaj.

Det var som sagt inte så mycket en skivrekommendation utan mer en glädjeyttring.

Återgå till Skivrekommendationer