Stravinsky..

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Stravinsky..

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-09 12:15

Någon som kan rekomendera en välinspelad "Eldfågeln" till mig? Den där pt 17 "dance of all subjects" är så grymt dynamisk och så grymt skön så jag vill höra den riktigt välinspelad..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2005-07-09 12:30

Ingvar har en gammal Telarc som e GRYM :!: jag har en senare Telarc inspelning som är ok, men det är helt klart skillnad på dom. Min heter "For yours ears only" och är en samlings skiva med lite olika stycken.
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-09 14:21

Vore verkligen roligt att veta vad den telarcen som Ingvar har, har för artikel nummer så man kan kolla upp dess befintlighet*. :)

Mvh Jocke

*hint hint
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Stravinsky..

Inläggav Flint » 2005-07-09 14:34

Slartibartfast skrev:Någon som kan rekomendera en välinspelad "Eldfågeln" till mig? Den där pt 17 "dance of all subjects" är så grymt dynamisk och så grymt skön så jag vill höra den riktigt välinspelad..

Mvh Jocke

Varför spela Igor Stravinsky? Rysk stressupplösning. Eldfågeln - rena tortyren. Lyssnar du mer på ljud än musik? Upptäck Bach. Alla musikers musiker.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-07-10 11:30

Stravinsky dirigerar själv är helt fantastiskt! Då får du dessutom höra HELA eldfågeln och inte bara svit ur...

Annars så finns det en konsert-DVD (video) med Gergiev som är suverän!

Errm... Bach var också en bra kompositör... Men varför nöja sig med bara en när det finns hundratals genialiska?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 11:42

jockewe skrev:Errm... Bach var också en bra kompositör... Men varför nöja sig med bara en när det finns hundratals genialiska?

Instämmer.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2005-07-10 13:49

Det finns många bra inspelningar av Eldfågeln, men Gergievs på Philips är den jag skulle rekommendera, 446715-2. Jag brukar rekommendera Stravinskys egna inspelningar, men gör ett undantag här.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-10 16:13

Flint skrev:
jockewe skrev:Errm... Bach var också en bra kompositör... Men varför nöja sig med bara en när det finns hundratals genialiska?

Instämmer.

Men om det finns hundratals genialiska, varför heter inte tråden "ge mig en inspelning på de hundratals genialiska..."? Jo, för att jag var/är intresserad av just denne Stravinskys specifika fall vid namn Eldfågeln. Att rekomendera andra "artister" utan att veta vad jag letar efter känns väl inte så genomtänkt?
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-10 16:18

Flint skrev:Varför spela Igor Stravinsky? Rysk stressupplösning. Eldfågeln - rena tortyren. Lyssnar du mer på ljud än musik? Upptäck Bach. Alla musikers musiker.

Jag lyssnar precis på vad som behagar mig, och du lyssnar bara till musik förstår jag? Vill du definiera musik kontra ljud får du högst gärna göra det. För mig är båda högst svåra att skilja åt!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-10 16:20

viktor skrev:Det finns många bra inspelningar av Eldfågeln, men Gergievs på Philips är den jag skulle rekommendera, 446715-2. Jag brukar rekommendera Stravinskys egna inspelningar, men gör ett undantag här.

jockewe skrev:Stravinsky dirigerar själv är helt fantastiskt! Då får du dessutom höra HELA eldfågeln och inte bara svit ur...

Annars så finns det en konsert-DVD (video) med Gergiev som är suverän!

Errm... Bach var också en bra kompositör... Men varför nöja sig med bara en när det finns hundratals genialiska?

Tack för tipsen! Ni verkar båda syfta på Gergievs Philips inspelning, så jag ska nog skaffa mig den! Ska bli kul att höra må jag säga!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-07-10 23:07

Slartibartfast skrev:
Flint skrev:Varför spela Igor Stravinsky? Rysk stressupplösning. Eldfågeln - rena tortyren. Lyssnar du mer på ljud än musik? Upptäck Bach. Alla musikers musiker.

Jag lyssnar precis på vad som behagar mig, och du lyssnar bara till musik förstår jag? Vill du definiera musik kontra ljud får du högst gärna göra det. För mig är båda högst svåra att skilja åt!

Mvh Jocke

Rätt. Jag lade bara in min egen värdering på Stavve. Det skall icke upprepas. I alla fall icke i denna tråd.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-10 23:30

Flint skrev:
Slartibartfast skrev:

Mvh Jocke

Rätt. Jag lade bara in min egen värdering på Stavve. Det skall icke upprepas. I alla fall icke i denna tråd.

Så skönt att vi kunde få det avklarat. Du tycker inte om Stravinsky, du tycker om Mozart, och du vill inte yttra dig i denna tråd som helt och hållet handlar om Stravinsky...

Konstig inställning, du tänker disskutera min musiksmak men kan inte tåla att din så kallade smak sätts på prov? Väldigt genomtänkt inställning i mina ögon.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-11 00:33

Avnjöt för övrigt Eldfågeln vid hufvustadens konserthus förra sommaren. Mycket bra komposition. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-07-11 01:26

Slartibartfast skrev:
Flint skrev:
Slartibartfast skrev:

Mvh Jocke

Så skönt att vi kunde få det avklarat. Du tycker inte om Stravinsky, du tycker om Mozart, och du vill inte yttra dig i denna tråd som helt och hållet handlar om Stravinsky...

Konstig inställning, du tänker disskutera min musiksmak men kan inte tåla att din så kallade smak sätts på prov? Väldigt genomtänkt inställning i mina ögon.

Mvh Jocke

Slarten, jag förstår din irrititation när det gäller kommentarerna till din fråga om Eldfågeln. Att få sin smak ifrågasatt och dessutom synpunkter på vad du borde lyssna på är ju bara såååå trist. Och inte relevant för denna tråd.

Men jag fattar inte din kommentar på Flints ursäkt. Han bad ju faktiskt om ursäkt för att han diskuterade fel sak i denna tråd. Det tycker jag inte alls är en konstig inställning. För i andra trådar kan man ju verkligen diskutera huruvida Stravinsky är nåt att ha eller ej.
Nåja, kanske har jag missuppfattat ditt eller Flints inlägg eller så är jag bara dum i huvudet :-)

Jag har bara en version av Eldfågeln och den är nog tyvärr mer vald pga ljudkvalité än spelmässig dito. Det hindrar ju förstås inte att den är bra rent musikaliskt, bara att jag har dåligt med jämförelsematerial. Är det stycket som sådant jag (o)gillar eller är det just denna version?

I vilket fall som helst, det jag har är Robert Shaw´s 1919 års version utgiven på Telarc. Ljudet är förstås superbt, eller åtminstone på den övre halvan. Musikaliskt? Tja, lite bombastiskt som det gärna blir när amerikaner är inblandade, i alla fall när dom ska visa sig på styva linan när det gäller ljudkvalité :-) Men helt njutbart och ganska känslosamt. De 20 minuterna stycket tar kan man spendera på mycket sämre sätt :D

Men i en annan tråd diskuterar jag gärna varför jag hellre lyssnar på annan klassisk musik än just Stravinsky :-)

Ha en trevlig sommar!

/ B

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-07-11 01:34

Våroffer
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-11 01:59

Bill50x skrev:...

Om jag togs som alltför barsk så må det vara så. Och att bli ifrågasatt är helt ok, även min smak! Konstigt bara att denne Flint inte kunde fortsätta sin uppstartade disskussion efter min motfråga, vilket gjorde att jag kände för ett abruppt avslutande för den utsvävningen! Och när jag nu läser igenom det, så känns det som jag skrev precis så som jag nu skulle skrivit!

Helt ok att gå off topic (många gånger), men att sedan inte vilja föllja upp sitt nysatta spår är bortkastat! Att dessutom råda mig att "upptäcka Bach" kändes mer elelr mindre nedrigt. Hur många börjar med Stravinsky (stavning??) som första klassiska kompositör, utan att någonsin lyssnat till Bach? Allt som allt läste jag hela det inlägget som att "Stravinsky är skit, och lyssna på det här för det är bättre" -vilket jag klarar mig utan i alla tillfällen! Och när det sedan avslutades som det gjorde så såg det än mer ut att vara precis så Flint menade.

Om det nu inte var så eller ej, det får Flint jättegärna redogöra för ty jag tror mig ha en perfekt uppfattning om trådens sakfråga! Nu ska jag köpa skivor, och den där Bach ska då inte få besudla minusdelen av mitt konto! :twisted:

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
MusicMan

Inläggav MusicMan » 2005-07-11 09:25

Om man vill komma undan billigt, förutsatt att man har bredband, så kan man ladda ner Eldfågeln i multikanal från SR's multikanalsarkiv. Jag vet inte hur kvaliteten är på varken musicerandert eller inspelningen men den finns att ladda ner i både DD och DTS.
Att följa strömmen minskar spänningen.

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2005-07-11 11:01

Kul med en musiktråd om klassisk musik som är ganska lång dessutom. Trevligt men ovanligt :wink: Har inget att tillföra tråden i detta fall.

/Mattias

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-16 21:52

MusicMan skrev:Om man vill komma undan billigt, förutsatt att man har bredband, så kan man ladda ner Eldfågeln i multikanal från SR's multikanalsarkiv. Jag vet inte hur kvaliteten är på varken musicerandert eller inspelningen men den finns att ladda ner i både DD och DTS.

Ooh, juste.. undrar vart man lagt den någonstans?! Tack för påminnelsen!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-07-16 22:14

Jag laddade hem de flesta av radions flerkanals shower (konserter) och måste säga att jag tycker att det är patetiskt dåligt mixat... Orkestern låter helt platt, kanske har de efter flera års testande blivit bättre nu?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-07-17 00:06

Ja, man får ju hoppas... jag har inte hittat min DVD-spelare ännu, och vet har därutöver inte heller bränt ut skivan så jag kan inte uttala mig... jag är så trött efter seglingen så det hela kanske tar någon dag eller så.. ;)

Mvh Jocke
admin

Återgå till Skivrekommendationer