Moderator: Redaktörer
Slartibartfast skrev:Någon som kan rekomendera en välinspelad "Eldfågeln" till mig? Den där pt 17 "dance of all subjects" är så grymt dynamisk och så grymt skön så jag vill höra den riktigt välinspelad..
Mvh Jocke
Flint skrev:jockewe skrev:Errm... Bach var också en bra kompositör... Men varför nöja sig med bara en när det finns hundratals genialiska?
Instämmer.
Flint skrev:Varför spela Igor Stravinsky? Rysk stressupplösning. Eldfågeln - rena tortyren. Lyssnar du mer på ljud än musik? Upptäck Bach. Alla musikers musiker.
viktor skrev:Det finns många bra inspelningar av Eldfågeln, men Gergievs på Philips är den jag skulle rekommendera, 446715-2. Jag brukar rekommendera Stravinskys egna inspelningar, men gör ett undantag här.
jockewe skrev:Stravinsky dirigerar själv är helt fantastiskt! Då får du dessutom höra HELA eldfågeln och inte bara svit ur...
Annars så finns det en konsert-DVD (video) med Gergiev som är suverän!
Errm... Bach var också en bra kompositör... Men varför nöja sig med bara en när det finns hundratals genialiska?
Slartibartfast skrev:Flint skrev:Varför spela Igor Stravinsky? Rysk stressupplösning. Eldfågeln - rena tortyren. Lyssnar du mer på ljud än musik? Upptäck Bach. Alla musikers musiker.
Jag lyssnar precis på vad som behagar mig, och du lyssnar bara till musik förstår jag? Vill du definiera musik kontra ljud får du högst gärna göra det. För mig är båda högst svåra att skilja åt!
Mvh Jocke
Flint skrev:Slartibartfast skrev:Flint skrev:Varför spela Igor Stravinsky? Rysk stressupplösning. Eldfågeln - rena tortyren. Lyssnar du mer på ljud än musik? Upptäck Bach. Alla musikers musiker.
Jag lyssnar precis på vad som behagar mig, och du lyssnar bara till musik förstår jag? Vill du definiera musik kontra ljud får du högst gärna göra det. För mig är båda högst svåra att skilja åt!
Mvh Jocke
Rätt. Jag lade bara in min egen värdering på Stavve. Det skall icke upprepas. I alla fall icke i denna tråd.
Slartibartfast skrev:Flint skrev:Slartibartfast skrev:Flint skrev:Varför spela Igor Stravinsky? Rysk stressupplösning. Eldfågeln - rena tortyren. Lyssnar du mer på ljud än musik? Upptäck Bach. Alla musikers musiker.
Mvh Jocke
Rätt. Jag lade bara in min egen värdering på Stavve. Det skall icke upprepas. I alla fall icke i denna tråd.
Så skönt att vi kunde få det avklarat. Du tycker inte om Stravinsky, du tycker om Mozart, och du vill inte yttra dig i denna tråd som helt och hållet handlar om Stravinsky...
Konstig inställning, du tänker disskutera min musiksmak men kan inte tåla att din så kallade smak sätts på prov? Väldigt genomtänkt inställning i mina ögon.
Mvh Jocke
Bill50x skrev:...
MusicMan skrev:Om man vill komma undan billigt, förutsatt att man har bredband, så kan man ladda ner Eldfågeln i multikanal från SR's multikanalsarkiv. Jag vet inte hur kvaliteten är på varken musicerandert eller inspelningen men den finns att ladda ner i både DD och DTS.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster