Välljud

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glamrock

Välljud

Inläggav Glamrock » 2012-09-29 22:47

Varför kunde Mobile Fidelity göra skivor med så fantastiskt ljud för flera decennier sedan, när knappt några andra kan det än i denna dag? Lägg på en vinyl eller en cd och det infinner sig omedelbart ett lugn, både hos dig och i anläggningen... Varför??? :?:

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-09-30 11:16

För att inte tala om mina absoluta favoriter, 70-talets direktgraverade skivor. Är det verkligen bara tekniken (alltså frånvaron av bandspelaren) som gör att de låter så överlägset bra?

JohanR

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-09-30 12:30

RJohan skrev:För att inte tala om mina absoluta favoriter, 70-talets direktgraverade skivor. Är det verkligen bara tekniken (alltså frånvaron av bandspelaren) som gör att de låter så överlägset bra?

Troligen inte. Man lade ner mycket omsorg även på resten. Tyvärr är många av de direktgraverade skivorna inte speciellt upplyftande rent musikaliskt. Och att spela in "live" i 20 minuter i sträck (och att det ska vara perfekt) är nog rätt stressande för många musiker. Det knyter sig och man spelar/sjunger mindre bra.

/ B

Användarvisningsbild
Glamrock

Inläggav Glamrock » 2012-09-30 20:08

Man (jag) tycker att det borde ha hänt något på den här fronten under så många år... De flesta remastringar är ganska bedrövliga. Det gäller att kolla upp vilken eller vilka som har hållit i spakarna.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-09-30 20:21

Många av de direktgraverade skivorna var inspelade med nära fulldynamik, det blir inte bra i "normala" ljudanläggningar. Koner som ploppar ut och in osv.

Tchaikovskys 1812 på Telarc var särskilt rolig på vinyl, det var visserligen ingen riktig direktgravering utan en tidig digitalinspelning men det roliga var att man kunde se kanonskotten i 1812 med blotta ögat om man tittade på skivan. Det var vinkelräta skivspår 90 grader! Många pickuper/tonarmar hoppade ur spår där.

Han man hållit på och spelat in själv så vet man hur full dynamik låter på en inspelning och då vet man att det kan behöva mixas/mastras innan de spelas upp på mindre kapabel utrustning. Dessutom är full dynamik inte alltid det fulländat mest musikaliska, låten kan bli en hel del bättre för gemene man om man snyggar till den.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-09-30 22:50

Mina ESL-63:or började blixtra när kanonskotten kom, det var verkligen hifi i flera dimensioner. Mynningseld och allt. Törs inte spela den skivan på hög volym. Nästa gång jag lyssnar på Focal Grande Utopia ska jag ta med den o dra på max...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-09-30 23:16

Ja just 1812 kräver väldigt extrema system för att kunna spelas på ref volym.
Inte förrän jag skaffade mitt nuvarande bassytem har jag haft den möjligheten.

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-10-01 10:54

Tyvärr är många av de direktgraverade skivorna inte speciellt upplyftande rent musikaliskt. Och att spela in "live" i 20 minuter i sträck (och att det ska vara perfekt) är nog rätt stressande för många musiker. Det knyter sig och man spelar/sjunger mindre bra.

De gamla vanliga tröttsamma motargumenten, ser jag. Det var ofta förstklassiga jazzmusiker på de direktgraverade skivorna, som just då inte hade mycket till karriär (och antagligen var billiga att anlita). I min egen lilla samling hittar jag stora namn som Charlie Byrd och Joe Sample. Om vi antar att det finns godtagbar musik på kanske var tionde 'vanlig' skiva, så hävdar jag att direktgraveringarna klådde det med marginal. Okej, allt där Lincoln Majorga spelade var skräp, men han har gjort en och annan vanlig skiva också, han är lika dålig där. Och varför skulle en livesituation nu helt plötsligt vara negativt stressande bara för att svarven stod på? Riktiga musiker spelar live jämt som oftast, dessutom inför en kanske inte alltid positiv publik.

Många av de direktgraverade skivorna var inspelade med nära fulldynamik, det blir inte bra i "normala" ljudanläggningar. Koner som ploppar ut och in osv.

Man folk med normala anläggningar bryr sej ju inte om hur det låter. Kan de stå ut med fyrkantvågsklippta förskräckligheter från Lady Gaga så är knappast nån stundtals bottnande kon något problem.

JohanR

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-01 12:22

xeizo skrev:Tchaikovskys 1812 på Telarc var särskilt rolig på vinyl, det var visserligen ingen riktig direktgravering utan en tidig digitalinspelning men det roliga var att man kunde se kanonskotten i 1812 med blotta ögat om man tittade på skivan. Det var vinkelräta skivspår 90 grader! Många pickuper/tonarmar hoppade ur spår där.

Jodå. Min Formula 4 arm med en mjuk MM-pickup hoppade högt och landade på pappersetiketten :-) Jag ökade den rörliga massan genom att limma en blybit på pickupfästet (och givetvis balansera om armen efter detta) och fick den att spåra perfekt. Lite senare gjorde jag en kassettkopia som jag spelade i chefens bil på hög volym, han fick montera in nya basar!

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-01 12:28

RJohan skrev:
Tyvärr är många av de direktgraverade skivorna inte speciellt upplyftande rent musikaliskt. Och att spela in "live" i 20 minuter i sträck (och att det ska vara perfekt) är nog rätt stressande för många musiker. Det knyter sig och man spelar/sjunger mindre bra.
De gamla vanliga tröttsamma motargumenten, ser jag. Det var ofta förstklassiga jazzmusiker på de direktgraverade skivorna, som just då inte hade mycket till karriär.

Beror givetvis på vilka skivor man har. Min kommentar var inget "tröttsam motargument" utan bara en kommentar över den reflexion jag gjorde efter de ca 25 direktgraverade skivor jag har. Det ÄR oftast synnerligen tröttsam musik som svänger nada. Ofta är ljudet dessutom mixat för att skapa imponatoreffekter och det smattrar väl mycket om tex pukor. Det låter inte alls live om vi säger så.

/ B

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2012-10-01 16:54

Ofta är ljudet dessutom mixat för att skapa imponatoreffekter och det smattrar väl mycket om tex pukor. Det låter inte alls live om vi säger så.

Så är det ofta, ska det sägas. Men hellre lite överdrivet än underdrivet (så att säga). D.v.s, det känns inte som man använt några skruttiga NS-10 för att det ska fungera hos 'gemene man', utan man har laddat på ordentligt i Lansingmonitorerna.

JohanR

Återgå till Skivrekommendationer