Rea på ECM hos Naxos!

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Rea på ECM hos Naxos!

Inläggav PerStromgren » 2013-02-27 15:05

Naxos har rea på ECM-plattor, se http://naxosdirect.se/campaigns/ecm-records-260

Jag sitter just nu och bläddrar, har funderingar på ett flertal titlar. De ECM-skivor jag har är alla utmärkta, både sett till musiken, produktionen och allmänt välljud.

Man kanske skulle skaffa en Paganini/24 till? Eller Bachuppfinningarna? Eller någon jazzgrupp man inte känner till? :roll: Hm...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-27 15:32

De ECM-skivor jag tänkte rekommendera är inte nedsatta :(

T.ex. Keith Jarret Shostakovich.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-27 16:05

petersteindl skrev:De ECM-skivor jag tänkte rekommendera är inte nedsatta :(

T.ex. Keith Jarret Shostakovich.

Jag kan erkänna att jag också tittade efter den. En fantastisk platta som jag i så fall tänkt köpa några ex av och ge bort!

Men till er som läser detta: den är värd fullt pris!

http://naxosdirect.se/items/24-preludes ... gues-21925
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-27 17:45

Tror inte jag hört en enda skiva i den realistan... Är det bara pling-plong konstmusik?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-27 20:34

Alexi skrev:Tror inte jag hört en enda skiva i den realistan... Är det bara pling-plong konstmusik?

Nej, för tusan! Det mesta skulle jag nog etikettera som modern jazz. Ta några namn på måfå och langa in i Spotify och spela "Top Hits", så får du höra. Om du nu gillar modern jazz, alltså.

Konstmusiken är både gammalt och nytt.

Skivorna är inget man snubblar över, inte ens på Spotify. ECM verkar inte finnas alls där.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-27 23:29

PerStromgren skrev:
Alexi skrev:Tror inte jag hört en enda skiva i den realistan... Är det bara pling-plong konstmusik?

Nej, för tusan! Det mesta skulle jag nog etikettera som modern jazz. Ta några namn på måfå och langa in i Spotify och spela "Top Hits", så får du höra. Om du nu gillar modern jazz, alltså.

Konstmusiken är både gammalt och nytt.

Skivorna är inget man snubblar över, inte ens på Spotify. ECM verkar inte finnas alls där.

Tja, jag roade mig med att kopiera skivtitlarna till Amazon och söka och då kan man lyssna på 30s-snuttar.

De första 10 skivorna innehöll allihop plingplångmusik :lol:

Sen gav jag upp :?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Rea på ECM hos Naxos!

Inläggav Kronkan » 2013-02-28 23:16

PerStromgren skrev:Naxos har rea på ECM-plattor, se http://naxosdirect.se/campaigns/ecm-records-260

Jag sitter just nu och bläddrar, har funderingar på ett flertal titlar. De ECM-skivor jag har är alla utmärkta, både sett till musiken, produktionen och allmänt välljud.

Man kanske skulle skaffa en Paganini/24 till? Eller Bachuppfinningarna? Eller någon jazzgrupp man inte känner till? :roll: Hm...

80 % av det jag har i form av skivor är mainstream från tiden mellan 50 till nu. Men beroende av annat bl det nordiska som det återspeglar sig i detta

https://www.youtube.com/watch?v=dOUSjenytEU

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2013-03-04 20:24

Tack PerStromgren för ditt tips.

Har nu handlat 7 skivor för 269 kronor tror jag det var.

Hade en del av dessa skivor, men 7 st fann jag som jag ville ha, dessutom till dessa priser :)

En till Paganini 24 cap........Vet ej vilken i ordningen. Men det är intressant att lyssna till olika tolkningar.

Återigen ett stort tack för annars hade jag nog missat dessa nedsatta priser.

Återgå till Skivrekommendationer