De senaste åren har det debatterats flitigt om skivindustrins nya gimmick vad gäller mastring av musik, sk peak-limiting. Det handlar alltså om att trycka ihop dynamiken "så långt upp" som möjligt. Resultatet blir att skivorna/filerna låter "högt", dvs all dynamik är nästan helt borta. Förr i tiden lusläste man HiFiHandboken och en av dom viktigaste parametrarna var just dynamiken. Kunde förstärkaren/kassettbandspelaren/skivspelaren spela både lågt och högt?
Hade apparaterna ett stort dynamiskt område?
Ett skivbolag som DG försökte aningen desperat att gravera sina skivor mycket lågt. Alltför att crescendon skulle höras ordenligt när orkestern tog i. Resultatet blev tyvärr för det mesta att svaga partier dränktes av skivbrus, rumble och urladdningar från statisk elektricitet. För det mesta olyssningsbart.
Och som kom CD:n, högupplösta filer och Spotify. Heja, nu kunde man äntligen lyssna på lågt och högt igen. Men icke sa nicke. Då kom peak limiting in i bilden. Oklart varför. Möjligen för att det skulle låta högt. Men dynamiken var som bortblåst. Ville man höra hur dynamisk musik egentligen låter är man nu tvungen att lyssna live. Men på skiva? Ja nästan allt är "ihoptryckt" Lyssna på Metallicas senaste t ex. Eller varför inte Veronica Maggios "Satan i gatan".
Allting är jämntjockt.
Hur lät det då förr? För er som är aningen mer "klassiskt" orienterade finns nu (ja den kom 2006) en skiva med Ravels mest kända stycken inspelade med den berömda belgiska orkestern Anima Eterna, ledare och dirigent Jos van Immerseel. (Harmonia Mundi). Här är det högupplöst OCH dynamiskt! Förutom att det är som att upptäcka Ravel en gång till, så är upptagningen sanslöst dynamisk. Äntligen en skiva där framförande går hand i hand med upptagningen. Och mastringen. Nada peak limiting!!! (Hamonia Mundi zzt 060901). Jag vet inte om den finns ute på Spottan, men själv är jag så gammal att jag köper CD och vinyl. Fortfarande.
(Jo den finns på Spotify, har kollat nu)
För er som är lite mer pop och rockorienterade; lyssna på Scritti Polittis senaste, " White bread black beer". Starta spår ett (The Boom Boom Bap) och dra upp ljudet så ni hör dom inledande ackorden från elpianot tydligt. Sen kommer överaskningen. Det är uppenbart att Green Gartside hatar peak limiting. Jag med för den delen.