Adolphson & Falk

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Adolphson & Falk

Inläggav verdad » 2011-12-20 01:13

Någon som vet om LTS har några skivor kvar.

Kollade på deras hemsida men där kan man inte beställa.

Är det bara med pg lappar man kan beställa eller kan man göra det via internet också. (Är medlem)

Verkar inte som om hemsidan är helt färdig.

Någon som har lite info.

Det går bra att pm:a mig med mer info också.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 01:32

Har LTS gett ut plattor? Här har man missat grejer... :(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-20 08:46

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 12:31

Åh! :) Antar att man kan beställa fortfarande eftersom sidan finns kvar...?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-12-20 14:34

Ja, skivor finns kvar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-20 15:04

Grejt! :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-20 17:11

Åhhh, blev minst sagt sugen ... *smack smack*

A&F nästan lite av husgudar ..., ja det finns väl några andra artister jag håller aningens högre, men jag lessnar aldrig på A&F. 8)

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2013-08-20 19:29

Säljs skivan(orna) endast till medlemmar i LTS?
/Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-08-20 20:23

Den är RIKTIGT bra, ni som inte hört den har en högtidsstund framför er, så är det!
Sitter nöjd :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-20 20:55

petern skrev:Säljs skivan(orna) endast till medlemmar i LTS?
/Peter

Skivan säljs till alla intresserade eftersom vi vill att så många som möjligt ska kunna ta del av musik som inte har processats på vägen från masterband till kompaktskiva. LTS-utgåvan av "Med rymden i blodet" finns nu åter i en begränsad upplaga. På www.lts.a.se/lts/skivor finns information om hur man beställer.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2013-08-24 18:27

Var nära att köpa den på highend-mässan i sthlm men hade inte nog med
cash i fickorna... Är det inte dags att ge ut den på dubbel LP? Skippa hela
den digitala biten alltså.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-08-25 00:03

jeff_belowski skrev:Var nära att köpa den på highend-mässan i sthlm men hade inte nog med

Men är inte skivan producerad digitalt? I så fall är det ingen idé att pressa vinyl. Men om det är en analog inspelning så vore det mumma med en 45-varvs dubbel - LP. Om man hittar någon graverstudio utan digital behandling av signalen vill säga. Ofta fördröjs signalen digitalt vid graveringen för att kunna variera tätheten mellan spåren beroende på utstyrning.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-25 01:09

Bill50x skrev:
jeff_belowski skrev:Var nära att köpa den på highend-mässan i sthlm men hade inte nog med

Men är inte skivan producerad digitalt? I så fall är det ingen idé att pressa vinyl. Men om det är en analog inspelning så vore det mumma med en 45-varvs dubbel - LP. Om man hittar någon graverstudio utan digital behandling av signalen vill säga. Ofta fördröjs signalen digitalt vid graveringen för att kunna variera tätheten mellan spåren beroende på utstyrning.

/ B

Nej, jag tror det är en helanalog produktion som det gjordes en ny digitalisering av nyligen och som sedan mastrades digitalt. I den processen klev LTS in med önskemål om att slippa masteringsledet vilket resulterade i den speciella LTS-utgåvan. Rätta mig om jag har fel, Pekka.

Trots det ser jag ingen anledning till vinylutgåva, enda skälet till att välja vinyl är ju att slippa de kassa CD-masteringar som görs numera, och den slipper man ju med LTS-utgåvan på CD.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2013-08-30 14:11

Svante skrev:Trots det ser jag ingen anledning till vinylutgåva, enda skälet
till att välja vinyl är ju att slippa de kassa CD-masteringar som
görs numera, och den slipper man ju med LTS-utgåvan på CD.

Det tvivlar jag inte på för en sekund, men glöm inte bort att det finns
tusentals vinylmaniacs där ute. Sätt sveriges motsvarighet till Herb
Powers Jr. (Björn Engelmann?) på svarven så blir nog de flesta nöjda
och glada.

Visst kan man skriva metervis av kärleksförklaringar till PVC-skivan men
när det kommer till kritan så är det alltid ngn som ska betala kalaset.
Så rent ekonomiskt, vad sägs om dessa siffror?

http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record#Current_status

Gammalt pressklipp:
http://www.svt.se/kultur/musik/allt-fler-tecken-pa-vinylens-aterkomst

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-30 17:09

Utgivningen av A&F-skivan är ett led i LTS opinionsbildande arbete för bättre ljudåtergivning. Att ge ut musik på vinyl är i det perspektivet inte aktuellt även om det skulle ge några extra kronor i intäkt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-08-30 17:24

För de som inte hört skivan så kan jag instämma att den låter riktigt bra. Mer sådant här vill jag höra(inte bara från LTS).

Om någon vet några liknande fonogram(ljudmässigt) så vill jag gärna veta. Genre spelar mindre roll.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-08-30 18:25

adzer skrev:Om någon vet några liknande fonogram(ljudmässigt) så vill jag gärna veta. Genre spelar mindre roll.

Har en omastrad skiva från bandet black metal-bandet Velvet Cacoon i samlingen, men den betvivlar jag att du vill höra. Jag sväljer mycket oljud och oväsen, men jisses vilket otrevligt bröt det är på den inspelningen. Har inte hört den i mastrad version, men har de lyckats få det där lyssningsbart måste mastringstekniker vara rena magikerna. :lol:
2021 maj på Spotify

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-30 18:41

Det finns en hel del väl överförda plattor som gavs ut före 1990. I samma genre som "Med rymden i blodet" kommer jag att tänka på några tidiga Human League, Kraftwerks "The man machine" och varför inte samlingen med Fad Gadget som jag nämnde i "spelas nu"-tråden i går kväll. Flera av dessa kräver dock en del detektivarbete även om originalutgåvorna med Kraftwerk dyker upp då och då hos skivbörserna. Om vi talar nyutgivet är det förstås betydligt svårare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2013-08-30 22:15

Hur står sig skivorna från Studio Blue i jämförelse? Jag har bara hört skivan med Värmlands Nations kör, men den låter ju väldigt bra. Har beställt men ännu inte fått "Med rymden i blodet" så jag har inte jämfört dem.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-08-30 22:39

manix skrev:Hur står sig skivorna från Studio Blue i jämförelse? Jag har bara hört skivan med Värmlands Nations kör, men den låter ju väldigt bra. Har beställt men ännu inte fått "Med rymden i blodet" så jag har inte jämfört dem.

Studio Blue-inspelningarna spelar i en helt annan liga. Där handlar det ofta om de yppersta körinspelningarna i AB-stereo upptagna i goda konsertlokaler samt med lägsta möjliga förvrängning i den korta (analoga) signalvägen. Även Studio Blues studioinspelningar är extremt lågförvrängande.

De popinspelningar som nämns i tråden är traditionella analoga multikanalinspelningar med relativt stora färgningar på grund av diverse effekter och inte alltid optimalt signalbehandlande mixerbord. Med A&F-skivan ville vi gå förbi postprocessning i form av dynamisk komprimering och equalisering och få en sann kopia av originalproduktionen från 1982.

Om man vill höra elektronika på allra högsta ljudkvalitetsnivå rekommenderas ep:n "Analogue man" med Zyntetix som omtalas i en annan tråd. Jag kan i sammanhanget också nämna att jag nyligen lyssnade på öronbedövande nivå på Kraftwerks "Tour de France soundtracks" från 2003 som låter häpnadsväckande rent trots dynamisk komprimering och som hör till de mer utbredda popplattorna som jag håller högst rent ljudkvalitetsmässigt. Det skiljer dock kraftigt från spår till spår. Det slår mig nu att jag borde studera Kraftwerk-plattan närmare.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2013-08-31 00:18

Tack för infon. Då hamnar Tour de France Soundtracks också på önskelistan.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2013-09-02 20:51

Ack, finns det ingen romantik kvar i världen? :wink:

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-09-06 16:26

PekkaJohansson skrev:
petern skrev:Säljs skivan(orna) endast till medlemmar i LTS?
/Peter

Skivan säljs till alla intresserade eftersom vi vill att så många som möjligt ska kunna ta del av musik som inte har processats på vägen från masterband till kompaktskiva. LTS-utgåvan av "Med rymden i blodet" finns nu åter i en begränsad upplaga. På www.lts.a.se/lts/skivor finns information om hur man beställer.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Ja idag dök den upp i brevlådan här. :)
(ca en vecka efter betalningen, bara som info för de som beställer och börjar misströsta
efter 2 dagar. ;) )

Har precis slagit igång den. Det låter väl ungefär som jag är van ... :D

Nä, jag ska lyssna mer noga sen, men just nu (och hela kvällen) är det för körigt för
att lyssna på annat vis än som bakgrundssorl. :cry:

Men imorgon !!, då ska det lyssnas, och lyssnas och jämföras.

Men originalutgåvan är väl inte något exempel på värsta mastringsmassakern,
så jag förväntar mig inga extrema skillnader.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2013-09-06 23:23

Min trillade också ner i lådan idag, ca två veckor efter betalning. Har bara lyssnat på någon enstaka låt på låg volym och det låter bra. När jag har möjlighet att skruva upp lite mer ska jag lyssna mer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-16 18:34

Fick ett fantastiskt tips av Nattlorden i lyssningstråden. Det måste bara vidarebefordras. A&F har givit ut ett fonogram i år, 2013. Det heter "Ännu vidare" och är verkligen värd en rekommendation. Det är akustiska inspelningar av både kända och okända låtar. Vid min första genomlyssning tyckte jag att de "klassiska" låtarna lät lite tunt, men så kom jag in på, för mig, nytt material och musiken grep tag i mig och höll mig i ett järngrepp till sista tonen klingat ut. Då började jag om och si, den gången lät även "klassikerna" riktigt bra. Jag behövde lite tid för att ställa om mig bara. Och då lyssnar jag ändå bara på iTunes-versionen än så länge. Via Biltemakabeln!

Bild

Lärde mig också att det finns ett album från 2006, som heter "Vidare", det har jag ännu inte hört, men gissa om jag ska lyssna så fort jag får chansen. Fast nu när jag kollar innehållet på "Vidare" är det precis samma som på "Ännu Vidare" bara att det är många fler låtar på "Ännu Vidare". Kanske onödigt att skaffa den också då.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2013-09-17 23:05

:) Köp Vidare så får du höra mig spela fiol lite grand...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-17 23:15

jockewe skrev::) Köp Vidare så får du höra mig spela fiol lite grand...

Är det inte samma inspelning på "Ännu Vidare" då?

Återgå till Skivrekommendationer