The knife - Shaking the Habitual. Spotify.

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

bootstrap

The knife - Shaking the Habitual. Spotify.

Inläggav bootstrap » 2013-09-10 11:28

The Knife har släppt sin 4e skiva, Shaking the Habitual.

Jag har av någon anledning aldrig gillat The Knife speciellt mycket men jag tycker inte det är dåligt heller (Det händer ju att jag spelar lite knife ibland). Varför bryr jag mig då? Jo är man på något sätt insyltat i subkulturen kring synth och goth så vet man att the knife är kind of a big deal.

Jag har såklart lyssnat igenom detta och en sak är säker dom är inte pop iaf :D För det är ju inte helt ovanligt att banden blir mer mainstream mellan skivsläppen (tänker på band som dead can dance och morthem vlade art (i brist på synth referenser :) )). Min uppfattning är att The Knife med detta album har gått åt det andra hållet om vi jämför med skivan deep cuts (eller Silent shouts för den delen också) så är deras nya skiva mycket svårare att lyssna på.
Alla håller kanske inte med mig men med lite fantasi så tycker jag mig se influenser av Karin Dreijers soloprojekt Fever ray i den nya skivan.

Här lyssna själv på deras hittills svåraste skiva (Tomorrow, in a year medräknat)
http://open.spotify.com/album/7eDaaP6J8Q3cYVTGRmARwx

The Knife are a Swedish electronic music duo from Stockholm, formed in 1999.[3] The group consists of siblings Karin Dreijer Andersson and Olof Dreijer, who together also run their own record company, Rabid Records. The group gained a large international following in response to their 2003 album Deep Cuts. The group and this specific album later received further attention when a cover of their song "Heartbeats", rearranged for acoustic guitar by José González, appeared in a Sony commercial. Subsequent songs have appeared on a number of television shows.
The duo's first tour took place in 2006, along with the release of their critically acclaimed album Silent Shout. They have won a number of Swedish Grammis, but refuse to attend awards ceremonies. They have appeared in public wearing Venetian masks. Andersson released a solo album under the name Fever Ray in 2009, while Dreijer released several EPs as Oni Ayhun in late 2009 and early 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Knife

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-10 11:35

Ingen kommer se denna tråden om en vecka eller två, kan det inte samlas i en och samma tråd om skivrekommendationer?

Inget mot TS utan rent allmänt nu alltså.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-09-10 11:53

NiklasF skrev:Ingen kommer se denna tråden om en vecka eller två, kan det inte samlas i en och samma tråd om skivrekommendationer?

Inget mot TS utan rent allmänt nu alltså.

Begränsningar i titel längd för tråden talar emot det. Jag vill att man ska se vad det är från om redan i rubriken. Dessutom gillar jag upplägget att ha en skiva (ämne) per tråd, blir lättare att diskutera en speciell skiva om man vill det.
Så jag kommer fortsätta med detta så länge ingen ger mig en varning för spam.

Angående dina farhågor om flödet i denna avdelning så vill jag påstå att dom är ogrundade, titta på senaste inlägget i sista tråden på denna sida :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-10 11:59

Ingen större "fara" för min del :)

Jag är torsk på "Visa nya inlägg sedan ditt senaste besök" knappen så jag störs inte av dessa trådar, men trök om dom försvinner i mängden om du förstår hur jag menar.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-10 18:02

Tack! Jag är ett stort fan av The Knife, så längr Karin fått styra mest, Olof har lite för hård smak för mig och tyvärr tycker jag han fått mer å mer inflytande över produktionen, vilket resulterat i sämre å sämre skivor.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-09-10 18:20

Vilket bottennapp. :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-10 19:47

Jag köpte naturligtvis plattan på fysisk media. Intressant, men Fever Ray är en nivå bättre och gillade nog deras tidigare alster bättre (som gammal Bel Canto-fan), men det är verkligen inte dåligt! :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-11-06 09:38

Alexi skrev:Tack! Jag är ett stort fan av The Knife, så längr Karin fått styra mest, Olof har lite för hård smak för mig och tyvärr tycker jag han fått mer å mer inflytande över produktionen, vilket resulterat i sämre å sämre skivor.

Ny delning av Radiointervjun (finns det mer än en?)
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/271595?programid=4432

Finns även en exklusiv The Knife intervju i gratistidning

Ett nytt ord till sverige KniFeminism
Shatterer of words

Återgå till Skivrekommendationer