Pekka lyssnar på den näst senaste skivan med Volbeat, Beyond Hell/Above Heaven, och konstaterar brister rent tekniskt. Jag är själv väldigt förtjust i bandet och deras musik. Jag har deras skivor i en eller annan form, och jag har sett en otal konserter med dem. Jag kan bara hålla med om kritiken vad gäller det relativt dåliga ljudet. För min egen del vore det intressant att få veta om vinylutgåvorna låter likadant som cdutgåvorna. Jag kan bara konstatera att live är det något mera dynamiskt, om än samma matta av malande gitarrer. Huruvida disten ligger i instrumenten eller i mastringen vill jag låta vara osagt, det distar live också.
Finns det möjligen någon som har möjlighet att göra en masvis av både cd och vinyl, så vi kan jämföra? Går jag bara efter DR Database så ser ju vinylen avsevärt bättre ut, utan att vara direkt bra. Detta gäller flera andra skivor med Volbeat. Jag måste bara ställa frågan igen: för vem tror producenterna att de gör skivorna? Vill jag per automatik ha ett sämre ljud för att jag väljer cd i stället för vinyl som avspelningsmedia? Det hela är mycket dystert...