Michael jackson "Thriller" i högupplöst

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2013-03-28 13:51

Av vad jag har sett och hört hittills så verkar ingen cd eller sacd nå upp till original-lpns dynamik. Min erfarenhet av japanska "mini-lp"-cd är att de brukar vara ruggigt komprimerade.

Vinylrippen jag nämnt går att spela väldigt starkt utan att det låter illa!

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2013-03-29 17:14

Rockdude skrev:Av vad jag har sett och hört hittills så verkar ingen cd eller sacd nå upp till original-lpns dynamik. Min erfarenhet av japanska "mini-lp"-cd är att de brukar vara ruggigt komprimerade.

Ok, man kanske ska passa sig för dom då, själv har jag bara hört en; "Airplay - 30th year anniversary" och den lät iallafall bättre än vinylen, men den vinylen låter INTE bra.

Jay Graydon himself har kommenterat och erkänt att mix/mastrering blev en k-a-t-a-s-t-r-o-f på den plattan eftersom han hade tokstressigt och mixade den på helt (för honom) okända monitorer.....han skulle tagit med sina NS-10 till studion :wink:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Användarvisningsbild
Rockdude

Inläggav Rockdude » 2013-11-02 11:55

Ifall nån missat: MasVis-analyser på LTS hemsida!

http://www.lts.a.se/lts/analyser-molt

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-02 22:56

Tompa_39 skrev:Ok, man kanske ska passa sig för dom då, själv har jag bara hört en; "Airplay - 30th year anniversary" och den lät iallafall bättre än vinylen, men den vinylen låter INTE bra.

Jay Graydon himself har kommenterat och erkänt att mix/mastrering blev en k-a-t-a-s-t-r-o-f på den plattan eftersom han hade tokstressigt och mixade den på helt (för honom) okända monitorer.....han skulle tagit med sina NS-10 till studion :wink:

Airplay kom i Japan 1986, 1990 och 1995. Den två tidiga utgivningarna är identiska och avgjort bättre än 1995 års.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Rundfunk

Re:

Inläggav Rundfunk » 2014-08-11 16:09

PekkaJohansson skrev:
Tompa_39 skrev:Ok, man kanske ska passa sig för dom då, själv har jag bara hört en; "Airplay - 30th year anniversary" och den lät iallafall bättre än vinylen, men den vinylen låter INTE bra.

Airplay kom i Japan 1986, 1990 och 1995. Den två tidiga utgivningarna är identiska och avgjort bättre än 1995 års.

Med vänlig hälsning

Pekka

Nej, det stämmer inte. Den har kommit i fler utgåvor.

http://www.discogs.com/Airplay-Airplay/master/299810

Tompa pratar om är från 2010 har Graydon mastrat själv och är lika dynamisk som de två första japanska utgåvorna (som jag äger). Om den låter bättre än de japanska utgåvorna är väl en fråga om smak.

P.s. Är det inte NS-1000 Graydon har i kontrollrummet?

https://www.youtube.com/watch?v=esZ6ZEMiqSY

Användarvisningsbild
Rundfunk

Re:

Inläggav Rundfunk » 2014-08-11 16:38

Rockdude skrev:Av vad jag har sett och hört hittills så verkar ingen cd eller sacd nå upp till original-lpns dynamik. Min erfarenhet av japanska "mini-lp"-cd är att de brukar vara ruggigt komprimerade.

Den första japan-CD:n (som kanske också finns i andra utgåvor) får också DR15. Är lite osäker på om den mastringen är unik, men jag tror det. Källan ska vara band som använts för någon vinylutgåva, enligt vad jag har läst mig till (troligen den här: http://www.discogs.com/Michael-Jackson- ... se/1866623)

När det gäller HD-tracksutgåvan är det som konstaterats en PCM-version av av DSD-mastringen. DSD-överföringen gjordes 1999 och eftersom det tydligen var svårt med nivåmätare för DSD och volymen blev på något sätt för hög enligt DSD-standard. SACD:n gavs ut i Japan och USA. På den förra ska volymen ha justerats.

Läs mer här:
http://store.acousticsounds.com/d/94956 ... D_Download

Om detta påverkar ljudet har jag ingen aning om men SACD-rippen och DSD:n får högre DR-poäng än HD-tracks-utgåvan.

Jag har hört SACD:n, flera CD-utgåvor (bland annat den första japanska) och och flera vinyler inklusive första US-pressen, Mastersound och Hollandpressen som är vanlig i Sverige. Vad jag minns tyckte jag att SACD:n lät bra.

Användarvisningsbild
Rundfunk

Re: Re:

Inläggav Rundfunk » 2014-08-12 10:08

Rundfunk skrev:
Tompa pratar om är från 2010 har Graydon mastrat själv och är lika dynamisk som de två första japanska utgåvorna (som jag äger). Om den låter bättre än de japanska utgåvorna är väl en fråga om smak.

Det är en hel del drop-outs i den första japanska mastringen och det är frågan om vilken generation av banden som har använts för dessa utgåvor.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Re: Re:

Inläggav Tompa_39 » 2014-08-12 14:03

Rundfunk skrev:
P.s. Är det inte NS-1000 Graydon har i kontrollrummet?

https://www.youtube.com/watch?v=esZ6ZEMiqSY

Det kan nog stämma, bara retades lite med anledning av den gamla ofattbart långa tråden om NS-10:ans vara eller icke-vara.
kanske Airplay plattan hade låtit bättre om den mixats på NS-10? eller så var det på ett par sånna den mixades... :mrgreen:
Original A8T CD player / Squeezebox Classic -> ONKYO Tx-8220 -->Audiovector Mi3 Super

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer