Gillar det "drag" som ofta finns i Chaillys framföranden.
Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Numera hör jag betydligt mer av olikheter
Kralle skrev:Strmbrg skrev:Numera hör jag betydligt mer av olikheter
Småtrevligt men jag störs av infraljuden som förekommer sporadiskt. Tvivlar på att de är med i partituret.
sammel skrev:Lite Sibelius med Oslo filharmoniska orkester och Jannie Jansen och Klaus Mäkelä.
Tycker det var mycket vackert spelat och inspelat.
https://tidal.com/album/366555415?u
Strmbrg skrev:Numera hör jag betydligt mer av olikheter mellan "vax" än jag har gjort förr. Gissningsvis orsakat av en avsevärt mycket lägre färgning och högre "detaljupplösning" än jag haft tillgång till tidigare. Men det kan vi lämna därhän i denna tråd.
Något som emellertid verkar vara mer regel än undantag är hur violiner och vissa blåsinstrument låter när de spelar i större grupper.
Oavsett hur fint det kan låta i övrigt så är det mycket ofta en rejäl överbetoning på de övre registren hos dessa instrument. Det tar kraft hos mig som "mottagande processor" att borthöra från detta och det tar därmed udden av en god lyssning.
Igår upptäckte jag ett vax som - åtminstone i mitt tycke - inte alls har denna besvärande artefakt.
Hur de har gjort - och varför det nästan aldrig görs annars - vet jag ingenting om. Den ovetskapen spelar inte jättestor roll heller. Jag ska ju "bara" lyssna.
Sök på:
Qobuz "Beethoven 3 Herreweghe"
30Hzbone skrev:Den högsta diskanten från ett instrument "klingar bort" efter ungefär 10 meter i en konsertsal så ofta
låter det mjukt och behagligt när vi sitter i konsertsalen och njuter även om vi, liksom hemma, i huvudsak lyssnar på reflekterat ljud.
Vid inspelningar så är mikrofonerna ofta ganska nära instrumenten och då kan en del
"oljud" följa med och som vi där hemma kan drabbas av om inte inspelningstekniker
och "efterbehandlare" har god kompetens.
Ungefär så, men det finns säkert fler förklaringar.
Återgå till Skivrekommendationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster